Gå til innhold

Litt vemodig å forlate barneskolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er virkelig så rart å tenke på at en epoke er over og som foreldre kjenner vi litt på at det er vemodig å skulle forlate den trygge barneskolen . Plutselig er ungene så uendelig store . Flere som kjenner på at de vil savne gode foreldregrupper , godt klassemiljø og ikke minst det trygge ved barneskolen ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med eldste var det bare en enorm lettelse, for å være ærlig. Yngste har ett år igjen. 

Anonymkode: c6902...951

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Med eldste var det bare en enorm lettelse, for å være ærlig. Yngste har ett år igjen. 

Huff!!! Da skjønner jeg det var like greit å gå videre! Håper det ble bedre❤️❤️

Skrevet

Nei. Det er deilig. Endelig fri fra uendelig strøm av plikter, komiteer og møter. 2 år klassekontakt og fem år i FAU. Nå er jeg friiiii. 😂😂😂

Anonymkode: 49b03...a02

Skrevet

Til høsten har jeg begge mine i vgs. Det skal bli så deilig! Forhåpentligvis ferdig med at alle skal dikkes så veldig med, forhåpentligvis litt mer krav og struktur, mer effektivitet og ordentlig jobbing med fag. I vgs har jo også lærerne en mulighet til å sanksjonere dårlig orden og oppførsel. 

Anonymkode: ea563...81c

Skrevet

For meg var det vemodig 😊

Datteren min er kjempeglad for at det er ferdig. Så blir det spennende hvordan ungdomsskolen blir.

Hennes drømmer ligger lengre fremme - folkehøyskole og Universitet.. 

Anonymkode: c2774...c5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nei. Det er deilig. Endelig fri fra uendelig strøm av plikter, komiteer og møter. 2 år klassekontakt og fem år i FAU. Nå er jeg friiiii. 😂😂😂

Du må passe deg for å gå i fellen som svært mange foreldre gjør ved å tro at de er ferdig med å følge opp skolehverdagen til barna når de starter på ungdomsskole. Om noe så er det enda viktigere å være engasjert i barna. 

Jeg syns alle overganger er vemodige, og gråt en tåre fordi yngste hadde sin siste dag på sfo i dag. 

Anonymkode: 989bb...408

Skrevet

Å slippe å forholde seg til barneskolelærere, som snakker til foreldre som om de var 6 år gamle, er en sann fryd. 

Anonymkode: afa23...ef9

Skrevet

Her var begge ungene veldig klare for ungdomskolen, så jeg syns ikke det var så vemodig. Men når første jula kom og det ikke var noen juleavsluttning å gå på så kjente jeg det var vemodig å ikke ha noen barneskolebarn. Ungene også syns det var rart, selv om de syns det var deilig å ikke ha det også. De gjorde jo mye på skolen fortsatt rundt jul, men ikke på samme måten.

Idag sluttet yngste barnet på ungdomskolen, det var veldig rart. Jeg syns ikke det var noe rart når eldste sluttet, men yngste er nå veldig rart. Lille mini skal ut i den store verden.

Anonymkode: b770e...7fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Du må passe deg for å gå i fellen som svært mange foreldre gjør ved å tro at de er ferdig med å følge opp skolehverdagen til barna når de starter på ungdomsskole. Om noe så er det enda viktigere å være engasjert i barna. 

Jeg syns alle overganger er vemodige, og gråt en tåre fordi yngste hadde sin siste dag på sfo i dag. 

Engasjert i barna ja. Men slipper forholde meg til alle mulige rare krav fra rare foreldre. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Engasjert i barna ja. Men slipper forholde meg til alle mulige rare krav fra rare foreldre. 😊

Jeg tror du kan bli svært overrasket. De spesielle foreldrene slutter ikke å være spesielle selv om barna begynner på ungdomsskolen - nærmere tvert i mot, vil jeg si. 

Jeg jobber på en videregående skole og selv der opplever vi curlingforeldrene som møter opp sensor utenfor etter muntlig eksamen for å spør om ikke gullungen kan få et nytt forsøk siden hn var så uheldig med trekket eller som ringer rektor fordi gullungen ikke liker å være ute om vinteren og da blir skidag litt vanskelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror du kan bli svært overrasket. De spesielle foreldrene slutter ikke å være spesielle selv om barna begynner på ungdomsskolen - nærmere tvert i mot, vil jeg si. 

Jeg jobber på en videregående skole og selv der opplever vi curlingforeldrene som møter opp sensor utenfor etter muntlig eksamen for å spør om ikke gullungen kan få et nytt forsøk siden hn var så uheldig med trekket eller som ringer rektor fordi gullungen ikke liker å være ute om vinteren og da blir skidag litt vanskelig. 

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg sier. Jeg er ferdig med å måtte lytte til alt tullet da jeg ikke lenger er klassekontakt eller FAU. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg sier. Jeg er ferdig med å måtte lytte til alt tullet da jeg ikke lenger er klassekontakt eller FAU. 

Det er behov for klassekontakter og FAU-representanter på ungdomsskolen også. De bekymra foreldrene blir ikke mindre bekymret etter hvert som ungene blir større, snarere tvert imot. 

Har nettopp kommet fra 10. klasseavslutning. Litt vemodig, men først og fremst fint. En gjeng med flotte ungdommer på vei videre i livet. Mulig det blir mer vemodig når yngste er ferdig med grunnskolen, men jeg synes det er deilig når de er klare for nye erfaringer og opplevelser. Så noen av jentene hulke på trappa, men latter og glede hos gutta så det ut til. 

Skrevet
5 hours ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Det er virkelig så rart å tenke på at en epoke er over og som foreldre kjenner vi litt på at det er vemodig å skulle forlate den trygge barneskolen . Plutselig er ungene så uendelig store . Flere som kjenner på at de vil savne gode foreldregrupper , godt klassemiljø og ikke minst det trygge ved barneskolen ? 

samme som mine tvillinger i fjor, begge var følsomme og lei seg for og slutte på barneskolen,men heldigvis trives begge godt på ungdomsskolen, de begynner i 9 nå, og nå er det lillesøster sin tur neste år, hun tror jeg er helt klart , Lei av de barnslige småbarna sier hun :P

Anonymkode: c85d2...b6b

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 timer siden):

Huff!!! Da skjønner jeg det var like greit å gå videre! Håper det ble bedre❤️❤️

Det ble tidenes opptur. Klassen var fin den og foreldregruppa veldig bra, men det var begrenset med andre likesinnede for de som ikke spilte fotball eller håndball. Læreren var et kapittel for seg selv, siste året før pensjon og så teknisk utdatert og lei at hele skoleåret ble en vits. Ungdomsskolen stod klar med en helt fabelaktig lærer og fire paralleller, plutselig var ungdommen både sosial og følte på mestring. 

Ikke sikkert det blir like opptur med yngste, men erfaringen var i hvert fall meget god med eldste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det ble tidenes opptur. Klassen var fin den og foreldregruppa veldig bra, men det var begrenset med andre likesinnede for de som ikke spilte fotball eller håndball. Læreren var et kapittel for seg selv, siste året før pensjon og så teknisk utdatert og lei at hele skoleåret ble en vits. Ungdomsskolen stod klar med en helt fabelaktig lærer og fire paralleller, plutselig var ungdommen både sosial og følte på mestring. 

Ikke sikkert det blir like opptur med yngste, men erfaringen var i hvert fall meget god med eldste. 

Så bra dere gikk til noe bedre!!❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Herlig - nei, du har rett i det, de gale foreldrene slipper man først unna etter ungdomsskolen, og der er de faktisk hakket verre. Helvete er andre foreldre.

Ellers er jo alle sånne overganger tid for ettertanke, men det vil jo variere veldig etter hvordan opplevelsen av den skolen man forlater har vært.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Å slippe å forholde seg til barneskolelærere, som snakker til foreldre som om de var 6 år gamle, er en sann fryd. 

Anonymkode: afa23...ef9

Jepp, særlig når forelderen er utenlandsk - husker at læreren til eldste skulle forklare meg matte for første klasse... Da lo jeg godt :D 

Anonymkode: 89729...6f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Huff, jeg kjenner ei sånn mor. I 5 trinn skulle de på overnatting i skogen. Telt og liggeunderlag ble kjørt opp. Men klær, mat og soveposer osv måtte de bære. Ei mor ringte til skolen for å spørre om hun kunne kjøre de andre tingene oppover, så det ikke ble så tungt å bære. Hun fikk ikke det 🤣🤣

Så skulle guttene på fotballcup. Skulle ta tog og måtte ha med seg tingene på toget. Hun ringte treneren som skulle kjøre til cupen og spurte om han kunne ta med luftmadrassen til sønnen i bilen sin. 

Hun sier hele tiden at gutten er så følsom og tåler ikke mye. Er det så rart? 

Anonymkode: 0d868...708

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Huff, jeg kjenner ei sånn mor. I 5 trinn skulle de på overnatting i skogen. Telt og liggeunderlag ble kjørt opp. Men klær, mat og soveposer osv måtte de bære. Ei mor ringte til skolen for å spørre om hun kunne kjøre de andre tingene oppover, så det ikke ble så tungt å bære. Hun fikk ikke det 🤣🤣

Så skulle guttene på fotballcup. Skulle ta tog og måtte ha med seg tingene på toget. Hun ringte treneren som skulle kjøre til cupen og spurte om han kunne ta med luftmadrassen til sønnen i bilen sin. 

Hun sier hele tiden at gutten er så følsom og tåler ikke mye. Er det så rart? 

Kanskje gutten har underliggende sykdom som gjør at det må gjøres på denne måten. Det vet du ikke, og har heller ikke noe krav på å få vite. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje gutten har underliggende sykdom som gjør at det må gjøres på denne måten. Det vet du ikke, og har heller ikke noe krav på å få vite. 

Jeg kjenner gutten godt. De har gått sammen i barnehagen og skolen siden de var 2 år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner gutten godt. De har gått sammen i barnehagen og skolen siden de var 2 år. 

Du kjenner alt om hans helsemessige forhold? Hele journalen altså?

Skrevet
Iiiiik skrev (13 timer siden):

Det er behov for klassekontakter og FAU-representanter på ungdomsskolen også. De bekymra foreldrene blir ikke mindre bekymret etter hvert som ungene blir større, snarere tvert imot. 

Har nettopp kommet fra 10. klasseavslutning. Litt vemodig, men først og fremst fint. En gjeng med flotte ungdommer på vei videre i livet. Mulig det blir mer vemodig når yngste er ferdig med grunnskolen, men jeg synes det er deilig når de er klare for nye erfaringer og opplevelser. Så noen av jentene hulke på trappa, men latter og glede hos gutta så det ut til. 

Og jeg skal ikke være noe som helst kontakt. 7 år pluss to i barnehagen. Jeg anser meg selv som ferdig å tale andres sak. 😊

Skrevet

Det var overhodet ikke vemodig nei, men en smule scary for var redd ting skulle bli vanskeligere. Og det ble det nok, så det er et slit å komme seg gjennom ungdomsskolen. To år igjen nå da, skal bli sååå godt når 10 er ferdig. Ikke vemodig tanke det heller skal jeg love deg 😬

Anonymkode: 41904...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...