Gå til innhold

Kan man ha bil uten firehjulsdrift hvis man er mye på fjellet om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe ny bil, og vil ha el-bil, helst en suv eller suv-lignende.

Den jeg liker best har ikke 4-hjulstrekk, og jeg er redd den er dårligere på vinterføre enn de bilene jeg er vant til.

Noen som vet?

Anonymkode: 38d45...398

Skrevet

Nei, du ber om problemer hvis du ikke har firehjulstrekk!

Anonymkode: 7802c...0eb

Skrevet

Det viktigste er gode dekk. Gode dekk tar deg frem i nesten all slags føre.

4-hjulstrekk er ikke noe du må ha, men det er til god hjelp.

Anonymkode: f952b...a8b

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvor bra veiene er der. Vi har vært mye på fjellet, da er skisted, og har aldri hatt problemer, og har ikke 4 hjulstrekk. 

Anonymkode: e28fd...3c9

Skrevet

Har aldri hatt firehjulsdrift og det har aldri vært problematisk. Men jeg kjører sjelden på ubrlytede veier, selv om jeg kjører over fjellet ukentlig og liker meg godt på fjellet.

Anonymkode: 84d2f...a49

Skrevet

4 hjulstrekk er veldig greit om du skal opp bratte bakker som ikke er strødd, men eller går det helt fint uten altså.

Anonymkode: b1f54...5cd

Skrevet

Eg har både smale og svingete bakkar på veg heim, klarar meg utmerket uten 4-hjulsstrekk. På vanlege vegar som det er det unødvendig med firehjulstrekk, sjølv om dei ligg på fjellet, og dei brukar mykje meir drivstoff. 

Anonymkode: 776d2...2a8

Skrevet

Viktig info som bør med i svarene (og spørsmålet) - kjører du med pigg?

Verken piggdekk eller firehjulsdrift funker dårlig på vår fjellhytte - må ha en av delene.

Anonymkode: ef505...a99

Skrevet

Vi har hytte på fjellet (i hyttefelt). Det ville ikke gått uten firhjulstrekk og piggdekk bortimot halve vintersesongen. Har i tillegg en stor bakke opp til huset her hvor det ofte er dårlig strødd på vinterstid. Har ingen interesse av å skli sidelengs nedover dårlig brøytede bakker eller komme utfor veien pga litt sørpe.

Anonymkode: b0b1f...454

Skrevet

Det avhenger litt av din erfaring med bil, du kommer deg frem uten 4-hjulstrekk. Pigg er det en del som nevner, men det kan være upraktisk i andre sammenhenger. Du kan kjøpe snøsokk med netting som du kan ta på når føret er vanskelig. 

Det er jo litt forskjell på elbilen også, tyngdepunktet, motorkraft og hvor høy den er. 

Anonymkode: 5cb07...0a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har hytte på fjellet (i hyttefelt). Det ville ikke gått uten firhjulstrekk og piggdekk bortimot halve vintersesongen. Har i tillegg en stor bakke opp til huset her hvor det ofte er dårlig strødd på vinterstid. Har ingen interesse av å skli sidelengs nedover dårlig brøytede bakker eller komme utfor veien pga litt sørpe.

Firehjulstrekk hindrer deg ikke fra å ski nedover eller få sladd sidelengs altså. 

Men det hjelper deg å komme opp.

Anonymkode: b1f54...5cd

Skrevet

Vi har hytte på fjellet med bratt, smal og ofte dårlig brøytet og strødd vei. Har aldri hatt problemer med å komme opp om vinteren annet enn da jeg kjørte lånt bil med dårlig motor i forhold til størrelsen på bilen. Har heller aldri hatt piggdekk. 

Anonymkode: ed782...12e

Skrevet

4-hjulstrekk, uten tvil. Men mange El-biler med 4x4 er relativt små. 

Anonymkode: eef23...083

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sklir du så sklir du, firehjulstrekk eller ei.

Anonymkode: 82872...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...