Gå til innhold

Flere som synes det er litt skummelt å kutte ut munnbind?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var på Kiwi nå, og alle brukte munnbind. Kun ei dame gikk uten, og hun fikk mange blikk. Jeg orker ikke alle blikkene, så jeg lot mitt være på. Flere som syns det er litt skummelt?

Anonymkode: 3408a...ddd

Nei. Hvis man hele tiden skal tilpasse sin oppførsel til "hva vil folk si", kan man egentlig slutte å leve. Jeg får skjeve blikk for masse ting - tatoveringene mine, det knallrøde håret, goth-stilen, ungdommelig utseende (der jeg kommer drassende med fire barn, og eldste ser eldre ut enn meg - en svær 17 år gammel "mann" med bart og 190 høy). Jeg har tidligere prøvd å tilpasse meg alle andres preferanser og meninger og være "god nok" for alle andre, men det blir galt uansett, og man blir helt gal av det. Man mister bare identiteten sin ved å tilpasse seg hele tiden. Let it go.

Anonymkode: fcb03...4d2

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har det stått at man ikke trenger bruke munnbind mer?

Anonymkode: a41b7...3c3

Dette lurer jeg på og. Har prøvd å finne det på nett, men finner ikke noe om det. Og her bruker alle munnbind på butikken, selv om det er svært lav smitte her. Da bruker jeg det og.

Anonymkode: 5cfa4...ca0

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor har det stått at man ikke trenger bruke munnbind mer?

Anonymkode: a41b7...3c3

Det har jo stått i alle aviser at Oslo og mange andre kommuner har fjernet påbudet om munnbind. 

Anonymkode: fc451...f1f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og da vet du bedre enn myndighetene.

Kanskje det, ja? Fhi gikk ut ifjor vår og sa at munnbind kunne øke smitten pga feilbruk. Så ble munnbind plutselig påbudt fordi det likevel viste seg at det hadde en funksjon. Det er stadig vekk nye utbrudd, og da er MIN oppfatning at alle bør bruke munnbind til tilstrekkelig antall mennesker til at vi slipper slike utbrudd, er vaksinert. Dette er min oppfatning og min begrunnelse. 

For øvrig, at du gidder å kverulere, bruk heller tiden på noe bedre.

Anonymkode: 61efb...826

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det, ja? Fhi gikk ut ifjor vår og sa at munnbind kunne øke smitten pga feilbruk. Så ble munnbind plutselig påbudt fordi det likevel viste seg at det hadde en funksjon. Det er stadig vekk nye utbrudd, og da er MIN oppfatning at alle bør bruke munnbind til tilstrekkelig antall mennesker til at vi slipper slike utbrudd, er vaksinert. Dette er min oppfatning og min begrunnelse. 

For øvrig, at du gidder å kverulere, bruk heller tiden på noe bedre.

Men det er du som er kverulerer her. Hva er navnet på tråden? Jo, "synes dere det er skummelt å kutte ut munnbind?". Altså, spørsmålet er ikke om man fortsatt bør bruke det, hva myndighetene sier, hva man mener om munnbindbruk. Spørsmålet er om man synes det var skummelt å kutte ut munnbind. Du svarer på noe helt annet og fullstendig irrelevant for tråden, og andre fyrer seg opp og fortsetter diskusjon.

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Dette lurer jeg på og. Har prøvd å finne det på nett, men finner ikke noe om det. Og her bruker alle munnbind på butikken, selv om det er svært lav smitte her. Da bruker jeg det og.

Anonymkode: 5cfa4...ca0

Dette kom på tirsdag. 
https://www.vg.no/nyheter/i/qAGm1w/fhi-her-maa-du-ikke-lenger-bruke-munnbind

Anonymkode: 3408a...ddd

Jeg handlet i morges. Det var god plass på butikken, men de fleste (inkludert meg) brukte munnbind. Så noen som gikk uten, men kunne ikke se at de fikk noen blikk. Jeg har det på så lenge jeg er på butikken. Det er ikke plass til å holde en meters avstand alle steder hvis man møtes mellom reolene, men folk er flinkere til å holde avstand når man bruker munnbind.

Anonymkode: e9d45...769

Her er det fortsatt påbudt hvis man ikke kan holde 1 meters avstand. Jeg beholder det en stund til og håper de fleste andre gjør det også. Jeg bor på et sted der det har vært jevnt relativt høy smitte (bortsett fra en periode med eksplosjon i vår), aldri tilnærmet null. Likevel ga folk blaffen i avstand og alt mulig så fort det ble oppmykning nasjonalt i fjor sommer, og det skremte meg litt i grunn. Håper det ikke blir det samme med munnbindet.

Anonymkode: edff0...088

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her er det fortsatt påbudt hvis man ikke kan holde 1 meters avstand. Jeg beholder det en stund til og håper de fleste andre gjør det også. Jeg bor på et sted der det har vært jevnt relativt høy smitte (bortsett fra en periode med eksplosjon i vår), aldri tilnærmet null. Likevel ga folk blaffen i avstand og alt mulig så fort det ble oppmykning nasjonalt i fjor sommer, og det skremte meg litt i grunn. Håper det ikke blir det samme med munnbindet.

Man gir jo ikke blaffen hvis men følger myndighetenes regler. Er det ikke påbudt med munnbind så er det ikke det. Da er man i sin fulle rett til å gå uten. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Man gir jo ikke blaffen hvis men følger myndighetenes regler. Er det ikke påbudt med munnbind så er det ikke det. Da er man i sin fulle rett til å gå uten. 

Det var fremdeles anbefalt å holde avstand i butikker og sånt i fjor sommer, men mange brydde seg ikke om det. I tillegg ble oppmykningen ble gjort fordi det var lite smitte i landet som helhet, men det var like mye som før her, så risikoen for å bli smittet på nærbutikken hadde ikke sunket. Det tror jeg folk ignorerte eller rett og slett ikke visste om. Tipper det blir det samme nå. 

Jeg synes det er helt herlig! Endelig. I følge Oslo kommune så er det kun krav på kollektivtrafikk og taxi nå 🙂 
https://www.oslo.kommune.no/korona-1/byradet-fortsetter-gjenapningen-av-oslo 

Hva er skummelt? Du vet at du ikke beskytter deg selv med munnbind? Du beskytter kun andre. 

Anonymkode: 92c2c...5f0

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er helt herlig! Endelig. I følge Oslo kommune så er det kun krav på kollektivtrafikk og taxi nå 🙂 

Hva er skummelt? Du vet at du ikke beskytter deg selv med munnbind? Du beskytter kun andre. 

Hun er redd for hva andre mennesker tenker og sier om henne.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er redd for at smitten skal blomstre opp igjen.

(Jeg kommer naturligvis til å fortsette å bruke munnbind, men det beskytter jo ikke så mye etterhvert som de fleste slutter med det.)

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er redd for at smitten skal blomstre opp igjen.

(Jeg kommer naturligvis til å fortsette å bruke munnbind, men det beskytter jo ikke så mye etterhvert som de fleste slutter med det.)

Hvorfor er det naturlig å gå lenger enn det myndihetene krever? Har du ikke forholdt deg til det de har sagt hittil? Og stolt på dem? Hvorfor kan du ikke stole på deres faglige vurdering nå, når de sier at det ikke er påbudt lenger?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Alle bør bruke munnbind til flere er vaksinert, er min oppfatning.

Er enig med deg her selv om alle andre går uten rundt her.

Anonymkode: 4c878...773

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det naturlig å gå lenger enn det myndihetene krever? Har du ikke forholdt deg til det de har sagt hittil? Og stolt på dem? Hvorfor kan du ikke stole på deres faglige vurdering nå, når de sier at det ikke er påbudt lenger?

Myndighetene gjør en avveining, de er redde for at økonomien skal lide og for å miste popularitet. Selv er jeg mest opptatt av å beskytte meg og min familie.

Det er også tillatt å sykle uten hjelm langs smale bilveier med 80-grense. Man kan sette barn i forovervendtebilseter fra de 18 måneder eller noe sånt. Jeg gjør det ikke likevel. Det er fullt lov helt fornuftig og ganske vanlig å ha strengere sikkerhetsregler for seg selv en det minimumsnivået myndighetene legger seg på.

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Myndighetene gjør en avveining, de er redde for at økonomien skal lide og for å miste popularitet. Selv er jeg mest opptatt av å beskytte meg og min familie.

Det er også tillatt å sykle uten hjelm langs smale bilveier med 80-grense. Man kan sette barn i forovervendtebilseter fra de 18 måneder eller noe sånt. Jeg gjør det ikke likevel. Det er fullt lov helt fornuftig og ganske vanlig å ha strengere sikkerhetsregler for seg selv en det minimumsnivået myndighetene legger seg på.

Ja, men du beskytter fortsatt ikke deg selv ved å bruke munnbind.

• Opprett ny...