Gå til innhold

14-åring og energidrikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

14-åringen min kjøper energidrikke 1-2 ganger i uka. 
Noen uker ikke. Hvor farlig er det?

Anonymkode: be874...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TinaK 1990 skrev (5 minutter siden):

Har du lest artikkelen? Her er det snakk om 2 liter!!!

1-2 energidrikk i uka…hvis det er noe 14 åringen din vil ha så finnes det langt værre  kamper jeg hadde tatt. Går nok fint.

Ja, jeg har lest den. Det er derfor jeg siterte den og linket til den. Jeg vet mange bare slenger inn linker, men jeg leser artiklene før jeg linker til de.

En (1) er nok, i følge legene. En energidrikk er nok så kan ungdom falle død om. En. Det er verdt å ta den kampen. Det kan redde liv!

image.thumb.png.e8c7fd7512879c99be230023d15f1140.png

https://www.tv2.no/a/9064361/

Anonymkode: 4eb02...722

Skrevet

Min får lov å kjøpe seg en i helgen når han er med venner fordi de kjøper. Han synes det er for søtt!

Men nei, det er så mange kamper man potensielt må ta med ungdom at en i uka greit. Du kan lese mange teorier om dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

14-åringen min kjøper energidrikke 1-2 ganger i uka. 
Noen uker ikke. Hvor farlig er det?

Godt du spør! Innhent kunnskap om energidrikk, så kommer du til å gi 14 åringen forbud. Heldighvis. 

Anonymkode: 5a780...694

Skrevet

Det er vel forskjell på de da. Vi følger aldersgrensene (som butikken har satt, det er egentlig ikke aldersgrenser) på dette. Brus i uka er generelt ikke noe vi synes er ok. Og skal de drikke energidrikk holder det med én. Kan ikke pakke ungene helt inn heller men gi de tillit og fortelle de konsekvensene av feil valg. Energidrikk med høyt innhold koffein synes jeg ikke noe om. Butikkene her har 18 år på disse da og det synes jeg er bra. En fjortenåring må få begynne å ta litt egne valg, men kunnskapen må de få med hjemmefra. Synes 1-2 u uka er uskyldig. 

Anonymkode: 2ef0a...e96

Skrevet

Jeg informerer min tenåring bivirkninger og farer med mye energidrikk. Det er info han får med seg hjemmefra. Så må han også lære seg å gjøre gode valg utfra kunnskapen han tillærer seg. Han vet at energidrikk hver dag ikke er bra for kroppen (eller lommeboka), men å tre ned masse forbud hele tiden - nei. Her er det forresten 14 års grense i butikkene i området. 

Skrevet

Alt med måte. Hadde det vert en hver dag ville jeg nok sagt stop. 

En gang i uka er ok. 

Anonymkode: 98dcd...5db

Skrevet

Strengt forbud mot energidrikk i vårt hjem, bortsett fra at mor sjøl smugdrikker 3-5 bokser i uka. Skal slutte. Snart.

Anonymkode: 60769...b4f

Skrevet

Jeg drikker det selv i blant da jeg ikke drikker kaffe, men 15-åringen får ikke lov til å gjøre det ref artiklene høyere opp her. Han vet selv at det ikke er lurt før han er voksen (eller ikke i det hele tatt).

Anonymkode: 38351...b1c

Skrevet

Det finnes også fagfolk som sier at 1-2 i uka er harmløst.

Hver dag og flere hver dag sier seg selv er lite heldig!

Skrevet

Min 14 åring vet hva jeg mener om energidrikker, og hvorfor.

Men de er ikke helt idioter disse tenåringene heller altså ;) Min kunne ihvertfall fortelle meg at det er mer koffein i iskaffe, som noen i klassen drikker, enn i energidrikk. Jeg måtte google det og fant at hun har rett, sjekk f.eks her

https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/

Men hun vet at det skumle med energidrikkene er at det er veldig mye koffein sammen med veldig mye sukker, som blir skummelt. Hun vet også at noen mennesker reagerer negativt på koffeinet, alt fra hjertebank og søvnvansker til at hjerte stopper, og man vet ikke på forhånd hvem som reagerer så negativt. 

Så jeg vil ikke ha disse drikkene i hus, de er usunne på alle måter, og drikker man for mye er det direkte skadelig. Hun har smakt på en, hun fortalte at hun hadde kjøpt en boks, men synes ikke det var så godt så såvidt jeg vet drikker hun heller brus om hun skal kjøpe noe.

Verre med storebror på 20, han drikker nok en om dagen, men han kan jeg ikke kontrollere lenger for han bor ikke hjemme. Han sier selv at det er lurest å ikke begynne drikke de, for man blir helt avhengig...

Mine vet også at vi har et strengere regelverk i Norge enn i mange andre land, så de du kjøper i Sverige er mye sterkere enn de vi får på butikken her.

Anonymkode: 90f26...1b7

Skrevet

Jeg nekter ikke mine unger det, for da vet jeg de kommr til å drikked et bare pga jeg nekter de. Jeg har komtakt med endel selgere, deres anbefaling er å ikke drikke slikt før en er ferdig utvokst noe som betyr senere enn 14år. Så det har jeg sagt til mine barn og om det er det som har gjort st de ikke har drukket det aner jeg ikke. Eldste fikk utslett av energidrikke, nå har det gitt seg litt og hun har funnet noen som hun kan drikke. Med skole og jobb har hun fått behovet for litt koffein, prøver å lære seg å drikke kaffe, men det går ikke så bra. 

16åringen har nå begynt å smake på ulike siden storesøster har noen. Hun prøver å gå opp i vekt og få på seg litt former, så tror jeg må prøve å finne en artikkel der det står at enrgidrikker er slankende (helt sikkert svada, men bryr meg lite bare det gjør at hun ikke starter å drikke slikt. Hun er en unge som får skikkelig dilla på ting i perioder, så det kan gå sjeis om hun får dilla på dette selv om hun vet hun ikke bør drikke det) 

Når du vet ungen drikker dette ville jeg helelr tatt en prat og funnet en middelvei. Om det er to i uka eller bare i helga må jo dere finne ut av. Men av erfaring fra egene unger og egen ungdomstid så er alt som er nei og fy mye mr spennende og det skal drikkes bare på pur f siden det ikke er lov. Så la det bli greit, men med noen rammer. 

Anonymkode: 60b55...96d

Skrevet

helt ok tenker jeg, et par i uke er ikke skadelig

Anonymkode: 27972...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...