Gå til innhold

Dere som jogger litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker dere på å jogge 5 km?

Jeg har aldri jogget mye og har nå vært syk i mange år, er i opptrening. I dag jogget jeg 4,5 - 5 km og brukte 25-30 minutter (vet ikke akkurat når jeg startet, men innen en femminuttersperiode). Ble overrasket over at jeg ikke hadde brukt lenger tid, men har aldri noengang målt tid på distanse.

Jeg konkurrerer bare mot meg selv og har fremdeles en lang vei å gå, men hva jogger dere andre 5 km på? Gjerne ta med alder også. Selv er jeg 50 år.

Forholdsvis lett løype jeg bruker, mest flatt, et par kortere oppoverbakker, litt småkupert/variert, og en del nedover.

Anonymkode: f0f20...bda

Fortsetter under...

Skrevet

Oi det er jo utrolig bra tid . jeg har løpt i mange år og ligger på ca 6 min km når jeg løper. så 30 min på 5 km og 60 min på milen. forteste jeg har løpt 1 km er 5 min . og jeg trente ca 3-4 ganger i uka. 

jeg er 46 nå. 

Anonymkode: ee72a...63d

Skrevet

Dårlig trent, ganske inaktiv, men trener litt i perioder. Løper ca 5 km på rundt 35 min. Aldri noe progresjon da jeg alltid faller ut med treningen. 

Anonymkode: 70e88...478

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dårlig trent, ganske inaktiv, men trener litt i perioder. Løper ca 5 km på rundt 35 min. Aldri noe progresjon da jeg alltid faller ut med treningen. 

Er 38 år. 

Skrevet

Hvis du er helt utrent ville jeg sjekket igjen om distansen og tiden er helt presis. Det krever litt kondisjon å løpe fem km på den tiden. Ikke enormt; men litt tempo. 

Anonymkode: bf2b6...097

Skrevet

Høres rart ut at et utrent femtiåring løper fem kilometer så raskt. Last en treningsapp og mål skikkelig både tid og distanse. Hvis det stemmer så kan du angre på at du ikke satset på løping i din ungdom. Da er du et naturtalent. 
Jeg er 45 og løper fem på 25 og mila på 52. Jeg anser meg selv som godt trent. 

Anonymkode: e68eb...f28

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Oi det er jo utrolig bra tid . jeg har løpt i mange år og ligger på ca 6 min km når jeg løper. så 30 min på 5 km og 60 min på milen. forteste jeg har løpt 1 km er 5 min . og jeg trente ca 3-4 ganger i uka. 

jeg er 46 nå. 

Anonymkode: ee72a...63d

Satt og leste litt på nett nå, og stusset litt selv på tiden. Jeg synes ikke det går fort selv heller, men merker at jeg har et annet løpssteg i år enn jeg hadde i fjor. I dag var bare femte eller sjette joggetur nå på tre-fire uker, og så var det et halvt år siden sist, og i fjor greide jeg ikke i nærheten av så langt. Men jeg har gått mye, så kanskje det hjelper.

Imponert over at du også løper en mil :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Tror man har mye igjen for periodene også, jeg. Selv har jeg vært mye dårlig siste halvåret, men har fortsatt å gå - mest flatt - hele tiden, og det gjør tydeligvis noe for formen det også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du er helt utrent ville jeg sjekket igjen om distansen og tiden er helt presis. Det krever litt kondisjon å løpe fem km på den tiden. Ikke enormt; men litt tempo. 

Anonymkode: bf2b6...097

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Høres rart ut at et utrent femtiåring løper fem kilometer så raskt. Last en treningsapp og mål skikkelig både tid og distanse. Hvis det stemmer så kan du angre på at du ikke satset på løping i din ungdom. Da er du et naturtalent. 
Jeg er 45 og løper fem på 25 og mila på 52. Jeg anser meg selv som godt trent. 

Anonymkode: e68eb...f28

Jeg stusset også da jeg leste litt om tider nå. Kan jo være at jeg ikke jogget mer enn 4,5.

Men jeg skal ha som en utfordring til meg selv å heller ta to runder der jeg begynner, for den er oppmålt. (Tar nå en runde pluss en annen avstand som også er oppmålt, deretter en annen distanse som er like lang som den andre, og en som er nesten like lang som disse.) Det sies at de måler nøyaktig disse rutene, men det kan jo være rom for unøyaktigheter.

Det høres jo veldig merkelig ut om jeg, som tross alt er såpass uvant nå med å jogge skal løpe like godt som de som er godt trente. Må finne ut av det med distansene!

Vet det ble sagt at jeg var rask som barn og ung, men var ikke i et miljø hvor friidrett var et tema, så ble aldri til at jeg gikk videre med det. Før jeg ble syk for flere år siden begynte jeg såvidt å jogge litt, jogget da sammen med noen som hadde trent veldig mye, og de kommenterte at jeg hadde et veldig lett løpesteg. Men jeg aner ikke, jeg har nok med å puste ;)

Har lekt med tanken på å jogge rundt idrettsstadioen, der blir det jo nøyaktig, bare jeg holder orden på hvor mange runder jeg jogger. Utfordringen der er at jeg alltid har syntes at det er så forferdelig kjedelig og ensformig å løpe rundt og rundt ;)

Men jeg tar dette som en utfordring, hvis kroppen spiller på lag utover sommeren skal jeg få målt helt korrekt og få tatt nøyaktig tid også. Greit å ha noe å strekke seg etter :)

Takk for svar alle sammen :) Jeg skal forsøke å huske å oppdatere.

Skrevet

Jeg løper en del, men svarer likevel 🙈 Løper i snitt 40km i uken. Raskeere løpeturer for meg om jeg skal løper rundt en mil, ligger på rundt 4.50- 5 min pr km. Rekord 5 km er 20.50, men da ligger jeg på bakken etterpå...

Det er derimot overraskende hvor mye 1 min pr km utgjør, og hvor mye raskere du faktisk må løpe over tid. Det høres lite ut, mens det i realiteten krever mye mer  av kroppen og løpe fra 6 min per km til 5 min pr km. 

De fleste mosjonister klarer å holde rundt 6 pr km i 5km, men 25 min på 5 km skal godt gjøres for en som aldri løper ! ♥️ 

Masse lykke til og kos deg med løpingen !! 💪🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: c6ee8...b24

Skrevet

Tips om du ikke har pulsklokke - last ned Strava (en app). Der kan du se løpeturer i området rundt deg som andre løper. 

Du kan og måle distanse. Trykke start når du begynner og stop nør du er ferdig. Da får du både tid og distanse opp 🙂

Anonymkode: c6ee8...b24

Skrevet

Takk til dere to siste som svarte også, har ikke vært her på noen dager.

Støl var forbokstaven etter den joggeturen ;)

I dag var jeg litt usikker på om formet tålte det, men bestemte meg for å prøve på nytt. Har forhørt meg om tidligere distanse, og den skal stemme, at det er ganske nøyaktig 5 km.

Det som var helt sikkert var at den runden jeg sist jogget bare én gang er akkurat så lang som det står (målt opp nøye fordi den også er for rullestolbrukere). Og fikk høre at hvis jeg løp den runden to ganger + litt tilbake på siste runden, til et bestemt sted så var det 5 eller 5,1 km.

To runder der er tyngre enn en runde + det jeg løp sist, fordi jeg får flere oppoverbakker. Skrev sist tre bakker pr. runde, men det er fire og den bratteste (som er forholdsvis kort) har en lengre lett stigning før brattdelen. Så jeg var innstilt på at det ville ta lenger tid pga. mer bakker.

I natt regnet det mye, så ble det brått veldig varmt, så det ble veldig lummert med høy luftfuktighet. Merket det godt. Og så begynte det å blåse mye, og pga. måten løypen er utformet så var jeg så heldig å få motvind nesten 2/3 av runden. Jeg kom ikke på at jeg kunne løpt motsatt vei :D

Men jeg kom meg gjennom, måtte gå 30-40 meter en gang, og stoppet og pustet 6-8 pust en annen gang (før siste og verste bakken), men ellers jogget jeg hele veien.

Da brukte 34 minutter og 45 sekunder på det som altså sikkert skal være minimum 5, kanskje 5,1 km.

Med tanke på varmen, luftfuktigheten og liten kuling i motvind og tyngre løype med mer bakker, så er jeg selv strålende fornøyd :) 

Hadde tenkt å gå hjem derfra, samme løype som jeg jogget siste halvdel sist, men endte meg å jogge mesteparten av to km der også. Så i dag har jeg jogget 7 km, noe jeg tror jeg aldri før har gjort :) Om jeg får sove til natten, det er en helt annen sak ;)

Kommer til å fortsette å jogge litt når kroppen er i form til det, men vil nok for det meste la kroppen bestemme tempo, så får jeg heller ta en test på tid igjen senere i sommer.

Takk igjen til dere som har svart :)

Skrevet

Jeg er utrent, skulle forsere 3 km. Første gang tok det 29.35 minutter. Gang nr 6 tok det 21:45 minutter…. Så bra å klare så langt på så kort tid så fort 👏👏

Anonymkode: cb250...c70

Annonse

Skrevet

Jeg har en løype på akkurat 5 km, og den jogger jeg normalt på 30-ish minutter, litt bakker, men ikke mye. En gang jeg ga godt på klarte jeg den på 27 minutter, men da var jeg godt pumpet etterpå. Min veltrente sønn på 18 år har løpt den på drøyt 20 min på det raskeste, men bruker vanligvis 23-24 minutter. 

Anonymkode: efa26...951

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er utrent, skulle forsere 3 km. Første gang tok det 29.35 minutter. Gang nr 6 tok det 21:45 minutter…. Så bra å klare så langt på så kort tid så fort 👏👏

Så bra fremgang på deg! :) Trener du utenom, eller går mye?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en løype på akkurat 5 km, og den jogger jeg normalt på 30-ish minutter, litt bakker, men ikke mye. En gang jeg ga godt på klarte jeg den på 27 minutter, men da var jeg godt pumpet etterpå. Min veltrente sønn på 18 år har løpt den på drøyt 20 min på det raskeste, men bruker vanligvis 23-24 minutter. 

Kjapp sønn du har :)

Det er bakkene som tar meg, kjenner jeg. Har du jogget den løypen din lenge? Trener du andre bakker?

Jeg vurderer å prøve meg på litt bakkeintervaller, men det er så tungt for meg at da tror jeg ikke at jeg kan jogge noe særlig ellers.

Skrevet

Jeg jogger ikke så ofte, og det kan gå uker mellom hver gang. Brukte i underkant av 15min på 3km, løp da på mølla. 

Anonymkode: 21a3f...9fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så bra fremgang på deg! :) Trener du utenom, eller går mye?

Overhodet ikke! :)  Har kontorjobb og, så jeg får ikke noe gratis på jobb heller :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kjapp sønn du har :)

Det er bakkene som tar meg, kjenner jeg. Har du jogget den løypen din lenge? Trener du andre bakker?

Jeg vurderer å prøve meg på litt bakkeintervaller, men det er så tungt for meg at da tror jeg ikke at jeg kan jogge noe særlig ellers.

Ja, men han er bokstavelig talt 2 m høy, så han vinner nok litt på å ha lange bein også, og så trener han som sagt mye!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg jogger ikke så ofte, og det kan gå uker mellom hver gang. Brukte i underkant av 15min på 3km, løp da på mølla. 

Anonymkode: 21a3f...9fe

Høres ut som om du likevel greier å holde en viss form likevel, da. Jeg har aldri likt å løpe på mølle, forsøkte for mange år siden, men ser jo at det nok er veldig praktisk på vinteren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Overhodet ikke! :)  Har kontorjobb og, så jeg får ikke noe gratis på jobb heller :)

Vi ligger ganske likt med antall joggeturer. Siden jeg har vært så lenge syk, og har begynt opptrening nå, så er det veldig stillesittende resten av døgnet på meg også. Men jeg har gått tur hver eneste dag over lang tid, og det har tydeligvis gjort noe med formen. Så det er håp videre :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, men han er bokstavelig talt 2 m høy, så han vinner nok litt på å ha lange bein også, og så trener han som sagt mye!

Vil tro han må trene ganske mye for den tiden, ja. Når han er sterk ellers så får han sikkert litt fordel av lange bein også, som du sier. En høy, flott, sprek ung mann du har :)

Jeg har ganske lange bein selv, men er for svak til å greie å legge mye kraft i frasparkene, så blir korte skritt på meg. Da jeg en periode i fjor var i form til å forsøke meg på litt jogging så tok jeg lengre skritt, men da greide jeg ikke løpe langt, og fikk større problemer i etterkant. Så nå valgte jeg å heller bruke korte skritt og det ser ut til å fungere inntil videre.

Uansett tenker jeg at det er bevegelsesgleden som er det viktigste. Fra å være så dårlig og ha så lite funksjon som jeg har hatt, til å jogge, det gir en enorm glede! I går, etter jeg var ferdig med de 5 km som jeg tok tiden på, og jeg endte med å småjogge hjemover også, så forsøkte jeg meg på to spurter. Riktignok korte, men det ga meg en følelse av å fly, av frihet :)

God trening og bevegelse videre til alle i sommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...