Gå til innhold

Få byttet veileder nav tiltak???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med/har vært i tiltak gjennom nav som kan svare meg på dette?

Jeg har fått tildelt en veileder i tiltaket jeg er i gjennom nav. Denne veilederen snakker dårlig norsk og det har blitt mange misforståelser så langt..ca 2,5 mnd tid..dette har resultert i mye frustrasjon fra min side..og jeg ønsker å få ny veileder, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem..jeg er jo redd for om jeg ringer å klager på veilederen så får h*n vite at jeg har klaget og ønsker ny 😔 jeg ønsker jo ikke at h*n skal vite det! Og er det i det heletatt mulig å få ny veileder eller er det bare sånn det må bli, at jeg må leve med den jeg har? 🙄

Anonymkode: f6e3c...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få ny veileder.
Men det lønner seg å være ærlig. Send en melding om at  du opplever at kommunikasjonen fungerer dårlig grunnet språkutfordringer, og at dette har skapt flere misforståelser. Be om å få en annen veileder. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 5ee73...805

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med saksbehandler hos Nav, ev. den som er leder på tiltaket.

Det er en helt ærlig sak at språk er et problem. Jeg ville passet på å gi nåværende veileder godt med ros både til dennes leder og saksbehandler, men sagt det er ikke nok at personen er hyggelig og sikkert flink, når det blir så store språkproblemer. Jeg ville gitt eksempler på de tydelige misforståelsene som har oppstått unødvendig pga. språket og deretter vinklet det opp mot at du mener disse språkproblemene og misforståelsene påvirker både kommunikasjonen og hvordan resultatet av det du er der for å gjøre, og så be om å få en annen veileder.

Jeg har sett enkelte steder at "hvem som helst" blir satt til slik veiledning, eller at person med nok kompetanse, men ikke har personlige egenskaper eller interesse for å ha en veilederfunksjon. Det fører oftest bare til at bruker kaster bort tiden sin, og den er jo begrenset hvis man går på aap.

Jeg forstår at du føler at det er ubehagelig å skulle ta dette opp. Men tenk om det var du som var i veilederens situasjon - ville du ikke ønsket en saklig tilbakemelding på at språkkunnskapen for å fungere godt nok mot brukere må forbedres? Jeg hadde i hvert fall ønsket en slik tilbakemelding, spesielt om den ble forklart på en saklig, respektfull og løsningsorientert måte. Det er jo også et godt argument at din tid på tiltak er begrenset, og at det derfor er avgjørende at du kan kommunisere med en som du slipper flere unødvendige misforståelser med.

Så lenge du holder deg veldig saklig, gjør det tydelig at du ikke klager på personen, men på følgene av språkproblemene, og de konsekvensene det får for deg i din avklaring, så bør det være en helt kurant sak.

Anonymkode: fb2f1...be4

Skrevet

Ja veilederen jeg har er smilende og hyggelig så har ingenting negativt å si om holdningen til veilederen, det er bare språkproblemene som virkelig begynner å plage meg 😐 jeg er bare så redd for at sjefen eller nav skal si til vedkommende at du er av saken pga brukeren hadde problemer med deg..jeg bare kverner på det hele tiden, man vet jo aldri sikkert hva nav eller sjefen til vedkommende kan finne på å si uansett om jeg har roset personen opp i skyene 😬 men tusen takk for tips! Jeg skal ta det til etteretning ☺

Anonymkode: f6e3c...954

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...