Gå til innhold

Noen sauebønder her? Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en sauevenn i skogen her jeg bor. Sauene går fritt i skogen her. For noen uker siden så jeg en som lå så veldig rart. Hodet var liksom bretta bakover over ryggen. Trodde den var skadet så gikk bort da. Viste seg hun bare var veldig veldig trøtt. 😂 Uansett hun var skikkelig tillitsfull og likte å bli kost og klødd. Nå har jeg startet å ta med en gulrot som hun får når jeg går tur. Nå har hun begynt å løpe meg i møte (jeg skjønner jo det er pga gulroten da) og det er så veldig koselig. Men så begynte jeg å tenke, er det kanskje ikke lov å mate andres dyr slik. Er det ulovlig? Hadde du som eier av sauen blitt irritert?

Anonymkode: e3ba6...11b

Skrevet

Er dette i innhegnet område eller ute i det fri?

Hvis de har kommet seg så langt fra hjemplassen sin at de er slitne så betyr det enden deres, dessverre. For ellers vil de bare fortsette å gå langt vekk, siden de er blitt vant med det, og utsette seg for verre farer. Som i verste fall betyr setter seg fast en plass, ikke kommer seg løs, og dør en grusom død.

Jeg er fra bygda, men er ikke sauebonde selv.

Anonymkode: fdd6e...ffb

Skrevet

Det er ikke forbudt å mate andres dyr så lenge det ikke volder skade på dyret. Det vil si at du skal gi dyret mat det tåler. En sau tåler fint en gulrot👍🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er dette i innhegnet område eller ute i det fri?

Hvis de har kommet seg så langt fra hjemplassen sin at de er slitne så betyr det enden deres, dessverre. For ellers vil de bare fortsette å gå langt vekk, siden de er blitt vant med det, og utsette seg for verre farer. Som i verste fall betyr setter seg fast en plass, ikke kommer seg løs, og dør en grusom død.

Jeg er fra bygda, men er ikke sauebonde selv.

Det går på beite i skogen. Går der hver sommer. Ferist som holder de der de skal. De ferdes ikke langt vekk. Sauen «min» er omtrent den samme plassen hver dag. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke forbudt å mate andres dyr så lenge det ikke volder skade på dyret. Det vil si at du skal gi dyret mat det tåler. En sau tåler fint en gulrot👍🏻

Ok, da kan jeg gi en gulrot med god samvittighet da. 😊 Til min nye venninne. 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det går på beite i skogen. Går der hver sommer. Ferist som holder de der de skal. De ferdes ikke langt vekk. Sauen «min» er omtrent den samme plassen hver dag. 

Okei, da er det ikke farlig. Ja, åh, jeg burde nevnt det samme, men du fikk godt svar på det allerede, det er helt i orden at du mater de. (Jeg synes det var godt lagt til, med mat de tåler, noe du jo gjør)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...