Gå til innhold

Elbil - hvilken skal man velge?

Anbefalte innlegg

Vi skal gå til anskaffelse av en ny bil, og denne gangen tenkte vi at vi skulle velge elbil. Den trenger ikke være veldig stor, fordi dette blir bil nr to. Jeg har lyst på Golf og mannen vil ha Tesla. Noen her som har elbil som vil fortelle hvilket merke og om de er fornøyd/misfornøyd? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418680-elbil-hvilken-skal-man-velge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har mercedes Eqc. Veldig fornøyd. Lager ikke noe lyd, ingenting som skrangler, lang rekkevidde. Kjører halden-bergen uten å lade. Vi prøvde Tesla, men der var det mye plastikk skranglete. Den er jo også ekstremt kjedelig innvendig iforhold til en Eqc.

Anonymkode: a0d69...a83

Annonse

Jeg har Huyndai Kona som pendlerbil, og er kjempefornøyd. Når jentene blir litt eldre så må jeg ha en med bedre plass til føttene bak i. Der er den knapp, men om dere ikke trenger plass i baksetet, så hadde jeg gått for denne en gang til👍

Anonymkode: 82d7b...130

Vi har Tesla Model X her og er veldig fornøyd. «Vanlige» biler blir gammeldagse i sammenheng. Har kjørt S i en ukes tid og likte godt plassen og kjøreegenskapene. Kjørt 3 i en uke tid også og likte den godt. Mye mindre enn X, mer lavt nedpå bakkenivå og litt mindre. Litt mer manuelle oppgaver men meget bra pris for så mye bil. Enig med mannen din ang Tesla altså. 
Vi har sett på Kona, Leaf, Golf i elektriske og hybrider av andre slag, men Tesla er i en egen klasse for seg selv med tanke på teknologi.

Anonymkode: 1662c...837

Vi har Tesla modell S og vi er superfornøyd. Synes bilen er fantastisk å kjøre, og vi har ikke opplevd "plastskrangling" som en over her skriver. Lang rekkevidde, gode seter, liker alt ved den bilen. Men den er kanskje for stor og dyr til å være bil nummer to? 

Vurder hvor lang rekkevidde du realistisk trenger, og husk at tallene forhandler oppgir ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. NRK tv har et eller to programmer om Elbiltesten (tror jeg det heter), der de testkjørte en rekke elbiler i samarbeid med NAF, både sommer og vinter. Det kan du sikkert søke opp og se på. Der sammenligner de blant annet oppgitt rekkevidde med reell rekkevidde.

Annonse

Her en egolf 2016 modell. Rekkevidden er ikke til å skryte av, men perfekt til mitt bruk. Lader hjemme hver natt og tar meg til og fra jobben 2 dager egentlig uten lading der det er 23 km en vei. For mitt bruk nå er der perfekt. Men bruker den ikke til lengre turer da jeg kan få rekkeviddeangst. Har en dieselbil som vi bruker til langdistansekjøring. Neste elbil ønsker jeg lengre rekkevidde. 

Anonymkode: d0ca4...6c2

Miljømessig er det jo best å kjøpe en mindre elbil. Idiotisk å kjøpe store Teslaer om det du skal bruke bilen til er «nabolagskjøring».

Vi har ikke el-bil, men en ladbar hybrid (golf GTE). Den har kort rekkevidde, men det er likevel nok til at den stort sett kjøres elektrisk. Bruker kanskje 1,5 tank i året (dvs ca. 50 liter). Skulle vi bytter bil nå hadde jeg valgt en E-golf.

Anonymkode: c181c...517

Jeg har en Renault zoe, og er veldig fornøyd. Nett liten bil, men likevel greit med plass. Behagelig å kjøre, lang rekkevidde, kjører øst-vest med et ladestopp på sommerstid. Tror kanskje jeg trenger to stopp til vinteren, det har jeg ikke prøvd enda. 

Anonymkode: d58dc...1a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...