Gå til innhold

Anmelde barnevakten? trigger warning, seksuelt misbruk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gidder ikke ta denne tråden alvorlig da hun ikke kan skrive ordentlig.

Anonymkode: 4cb6d...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hadde mistanke om dette samt du observerte at det ikke fungerte mellom henne og barna. 

Hvorfor lot dere det fortsette. Det er like mye bekymringsverdig. 

Anonymkode: 9b647...a67

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du hadde mistanke om dette samt du observerte at det ikke fungerte mellom henne og barna. 

Hvorfor lot dere det fortsette. Det er like mye bekymringsverdig. 

Hun bodde hos oss i litt under 3 måneder, og den siste måneden fikk hun ikke være alene med barna, altså fungerte hun som barnevakt i litt over 6 uker. Kan ikke si vi bare lot det fortsette da?

Skal også nevnes at jeg skrev om en av hendelse med sønnen min her inne og da sa alle at det var synd på barnevakten fordi hun var jo så ung og det var jo ikke hennes skyld at hun følte hun måtte ta på anusen hans som konsekvens når han klatret på henne. 

Anonymkode: d00b0...5b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hun bodde hos oss i litt under 3 måneder, og den siste måneden fikk hun ikke være alene med barna, altså fungerte hun som barnevakt i litt over 6 uker. Kan ikke si vi bare lot det fortsette da?

Skal også nevnes at jeg skrev om en av hendelse med sønnen min her inne og da sa alle at det var synd på barnevakten fordi hun var jo så ung og det var jo ikke hennes skyld at hun følte hun måtte ta på anusen hans som konsekvens når han klatret på henne. 

Du lot det fortsette. Skulle sagt opp tjenesten fra sekundet det skjedde du fattet mistanke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du lot det fortsette. Skulle sagt opp tjenesten fra sekundet det skjedde du fattet mistanke. 

Helt enig. Det var det vi burde gjort. Jeg angrer på veldig mye av håndteringen. Etterpåklokskap hjelper oss ikke nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar.

Barna var 1 og 3 år gamle, altså husker de det ikke og kan ikke avgi forklaring. 

Hun byttet ofte bleier på dem, en av hendelsene har med bleiebytte på datteren min å gjøre.

En annen hendelse var at hun tok på sønnen sin anus som "konsekvens" for at han ikke hørte etter og klatret på henne på sofaen. 

Anmeldelsen ville da vært for at hun tok på barna mine på en upassende måte. Vet ikke om det kan kalles seksuelt misbruk, men grenseoverskridende er det hvertfall, og høyst upassende for enhver voksen, spesielt en som jobber med barn. 

Dette var i fjor og du lurer NÅ på om du skal anmelde? Har du plutselig for mye ledig tid? 

dersom du såg disse hendelsene, gav du ikke klar beskjed at det ikke var passende? Og hvorfor klatret sønnen din naken på henne? 

Anonymkode: 34c5d...177

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Dette var i fjor og du lurer NÅ på om du skal anmelde? Har du plutselig for mye ledig tid? 

dersom du såg disse hendelsene, gav du ikke klar beskjed at det ikke var passende? Og hvorfor klatret sønnen din naken på henne? 

Anonymkode: 34c5d...177

Han var ikke naken. Hun lå på vår sofa på vår stue og han klatret på henne gjentatte ganger og hørte ikke etter da hun sa slutt. Merk at han var 3 år gammel. Så hun mente at å ta på anusen hans hver gang han klatret på henne var passende konsekvens. 

Skrevet

Barna dine er så små at jeg tror det beste for deres psykiske utvikling er at det ikke lages noen sak av dette overfor dem (forutsatt at du ikke har grunn til å tro at mer enn de berøringene du nevner har skjedd). Det er heller ikke greit å vokse opp med et narrativ om at man er offer for overgrep, eller å måtte forholde seg til spørsmål man ut fra alder ikke har forutsetninger for å forstå. Kanskje vil barna senere få behov for å snakke om dette, men jeg ville vært forsiktig. La deres behov bli styrende, ikke dine eller samfunnets. Jeg opplevde selv overgrep i 4-5 års alder. I mitt tilfelle var overgriperen en person som var hyppig til stede i livet mitt i en begrenset periode, men som så forsvant pga flytting. Det som hadde skjedd ble dermed værende i et bestemt rom og en bestemt periode, og så effektivt fortrengt. Fortrengning har sine skadelige sider, og det var selvfølgelig vanskelig å håndtere dette etter at jeg ble voksen, men da var jeg i det minste i en alder hvor det var mulig for meg å håndtere ting på mine premisser. Det er viktig å huske at fortrengning også er en håndteringsmekanisme, noe som hjelper oss til å overleve, særlig mens vi er barn og ikke har verktøyene man trenger. Jeg tror ikke at min barndom hadde blitt noe bedre om foreldre og fagpersoner hadde fått vite hva som skjedde og satt inn ressurser eller prøvd å bearbeide. Når man er så liten, blir sånt nødvendigvis på de voksnes premisser. Og politi, barneavhør mv. blir fort en veldig stor belastning.

Noe annet er at man som voksen ikke kan la være å foreta seg noe for å hindre overgrep. Hvis du har grunn til å tro at denne jenta vil begå overgrep fremover, kan du ikke sitte stille. Jeg tror det er tre muligheter, ingen av dem optimale:

1 - Gå til politiet. Det er det eneste som - hvis det ender med noe annet enn henleggelse - vil påvirke hennes vandelsattest og mulighet til å jobbe med barn i fremtiden. Ulempe: Belastning, potensielt svært stor, for deg og dine barn.

2 - Snakke med hennes arbeidsgiver for å få vedkommende til å holde øynene åpne, og kanskje ikke være alt for ivrig etter å gi henne vikariater, tilkallingsvakter mv. Ulempe: Uryddig fremgangsmåte, kan oppstå problemer og misforståelser. Ikke sikkert det fører til noe  positivt. Vil uansett ikke hjelpe om hun flytter eller bytter arbeidsgiver.

3 - Kontakte barnevernet og be om råd eller inngi bekymringsmelding om at denne jenta arbeider med barn. Fordel: Ryddigere enn å gå direkte til arbeidsgiver. Ulempe: Ikke sikkert barnevernet har så mye å bidra med utover det du selv skjønner, og du kan risikere å møte noen som pusher på for politianmeldelse. 

Anonymkode: cc330...60b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han var ikke naken. Hun lå på vår sofa på vår stue og han klatret på henne gjentatte ganger og hørte ikke etter da hun sa slutt. Merk at han var 3 år gammel. Så hun mente at å ta på anusen hans hver gang han klatret på henne var passende konsekvens. 

Ta på anusen som straff?

Hun høres ut som hun er tilbakestående og som hun har blitt utsatt for overgrep selv. 

Anonymkode: eb05c...dab

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fint om du linker til den tråden, for jeg er redd den ikke finnes. Det er 100% usannsynlig at absolutt alle synes synd på barnevakten og mente at det var en passende reaksjon. 

Du bør uansett ta kontakt med helsestasjon og barnevakt og få veiledning i hvordan du skal gi omsorg til barna dine.

Skrevet

Jeg må si at jeg synes denne tråden har fått en merkelig utvikling, og også en utvikling som viser holdninger som man ikke kan bagatellisere. (Jeg tar da utgangspunkt i at Hi beskriver reelle hendelser, at dette ikke er trolling.)

Når det gjelder overgrep på barn, så er det dessverre ikke uvanlig at dette begås av noen som står familien nær. Det er dessverre like vanlig at de rundt har vanskelig for å tro at det faktisk er overgrep som foregår - og spesielt når det er noe mer diffuse hendelser og/eller at den som utfører overgrep bortforklarer og angrer og tilsynelatende angrer eller at det ikke var ment "slik". Det er også slik at de aller, aller fleste har et bilde på hvem en person er, som begår overgrep mot barn - og det er som regel at det er menn som begår slike overgrep, at det ofte er en eldre mann, men også yngre menn kan gjøre slikt. Det er svært, svært få som tenker at 19-årige unge kvinner kan begå slike overgrep mot så små barn. Enda færre vil tenke slikt om en ung 19-årig kvinne de kjenner godt og er glad i.

Det er lett å sitte på avstand, ikke ha personlige relasjoner til HI, 19-åringen eller His barn - og dømme eller fordømme Hi, eller å bagatellisere 19-åringens handlinger. Men holdningene flere i tråden gir uttrykk for er nettopp holdninger som gjør det enda vanskeligere for mange å gå videre med mistanke om overgrep - ved å legge skyld på Hi, ved å mene Hi overdramatiserer, ved å bagatellisere 19-åringens handlinger.

Først av alt - Hi og mannen satte grenser for å beskytte sine barn så raskt de ble oppmerksom på det som de fryktet kunne være overgrep. De sørget også for at barna etter det aldri var alene med 19-åringen, og de sørget for å få henne ut av huset forholdsvis raskt. Så kan man selvfølgelig argumentere med at Hi og mannen da burde ha kontaktet politi, men det er - pga. holdninger som er beskrevet over - ikke uvanlig at man ikke helt kan tro at man tolket situasjonen rett, at man er redd for å ødelegge ved å beskylde noen for å ha begått overgrep når man ikke har bevis. Det er dessverre ikke uvanlig at det tar tid før man blir klar for å melde fra om slikt og ev. anmelde.

Nå har HI sett at denne 19-åringen jobber med barn. Dette har fått henne til å vurdere alt på nytt, og har kommet frem til at hun ikke kan tie om det som skjedde hjemme hos dem, fordi hun vet andre barn kan være i fare for å bli utsatt for lignende overgrep. Om dette er en 19-åring som orienterer seg seksuelt mot barn, eller om hun selv har blitt utsatt for overgrep, eller om det "bare" er slik at hun aldri har lært seg normale grenser for kropp og intimitet - det spiller ingen rolle. For om ingen varsler om dette, så vil hennes adferd mest trolig fortsette. Da Hi og mannen tok det opp med henne gråt hun og skulle ikke gjøre det mer. Men hun lærte tydeligvis ikke, hun endret seg tydeligvis ikke, og da fikk Hi og mannen henne ut av deres hjem. Nå har hun, som trolig ikke har lært, ansvar for mange barn daglig. Da er det helt avgjørende at noen varsler slik at de som har kompetanse til det kan undersøke saken og slik hindre ev. fremtidige overgrep, uansett om det er misforståelser, traumer eller bevisste handlinger som ligger bak 19-åringens handlinger.

Ekstra bekymringsfullt er jo det at 19-åringen nå har en ren vandelsattest som tillater henne å jobbe med barn. Og derfor er det eneste riktige - som Hi nå har gjort - å kontakte politiet. Pgs. vanskelighetene med bevis, så er det dessverre en fare for at saken blir henlagt. Men uansett vil politiet da ha 19-åringens navn i sine journaler, slik at hvis hun gjør noe mistenkelig med andre barn, så vil man raskt se et mønster, som så kan gjøre at man kan beskytte fremtidige barn.

Hvor mange av dere som har små barn ville følt dere helt komfortable med å overlate deres 1-3-åringer til barnehagen når dere visste denne 19-åringen var den som skulle følge dem gjennom dagen, skifte på dem, være alene med dem?

Minner om denne saken: https://www.nrk.no/osloogviken/xl/foreldrene-tror-at-henrik-ble-utsatt-for-overgrep-i-barnehagen-1.15422381

Hi - dere gjør det eneste rette ved å kontakte politiet. Og ikke lytt til de som dømmer og fordømmer og bagatelliserer her i tråden, for det er slike holdninger som gjør at flere blir usikre på om de bør melde fra om slike hendelser. Selv om 19-åringen er ung så er hun myndig og ansvarlig for egne handlinger.

Anonymkode: bfe03...89b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og derfor er det eneste riktige - som Hi nå har gjort - å kontakte politiet.

Men det mener vel alle her?

Ser ikke hva du skriver det lange innlegget for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det mener vel alle her?

Ser ikke hva du skriver det lange innlegget for.

Det er jo akkurat det som kommer tydelig frem fra svarene i denne tråden, at det ikke er alle som mener Hi bør gå til politiet. Om du leser det som faktisk står i svarene som har kommet i tråden så veksler de mellom å latterliggjøre og fordømme Hi, og så er det noen som svarer mer saklig i tillegg.

Derfor er det viktig å påpeke det jeg gjorde.

Når voksne personer, og enda verre, trolig foreldre, kan latterliggjøre og fordømme slik de gjør i denne tråden, så gjør det dessverre terskelen, for andre som måtte oppleve det samme, høyere for å varsle om slike mistanker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men altså....tok hun barnet bevisst på anus? Slik du beskriver det så kan det nesten høres ut som at han var bajas og klatret på henne. Hvis han var naken da dette skjedde, kan hånden hennes ha kommet borti rompa hans ved et uhell fordi han spratt rundt? Jeg har truffet ungen min med finger i øyet og nesa når hun har vært apekatt og hoppa på meg, fordi kroppen hennes flytter seg raskere enn hånden min reagerer og treffer på andre steder enn jeg mente eller at jeg beskytter ansiktet når det kommer en fot susende og sånne ting. Var situasjonen slik at det tydelig var meningen å ta han i rompa? Mener ikke å bagatellisere her altså, men kom til å tenke på noe jeg opplevde for litt siden da min leder "tok meg på underlivet". Bare at det var ikke slik i det hele tatt. Saken var at jeg ble akutt syk på jobb og satt på huk i et hjørne inne på toalettet og trengte hjelp. Hun skjøv noe utstyr unna sølet på gulvet og inn mellom beina på meg slik at hånden hennes faktisk ble gnidd mot underlivet mitt på en måte, men det var ingenting galt i det, det bare ble sånn i farta. Men det høres jo ut som det var flere lignende episoder hos dere og da er det all grunn til å reagere på det. 

Anonymkode: dd27c...a08

Skrevet

Om du leser det som faktisk står i svarene som har kommet i tråden så veksler de mellom å latterliggjøre og fordømme Hi, og så er det noen som svarer mer saklig i tillegg.

Men det var jo fordi hun ikke gikk til politiet, men i stedet skrev her, og fremstod som opptatt av hevn og hvordan hun skulle ødelegge for sin tidligere barnevakt. 

Derfor er det viktig å påpeke det jeg gjorde.

Når voksne personer, og enda verre, trolig foreldre, kan latterliggjøre og fordømme slik de gjør i denne tråden, så gjør det dessverre terskelen, for andre som måtte oppleve det samme, høyere for å varsle om slike mistanker.

Nei, ærlig talt. Det finnes nok av de som dikter opp seksuelt misbruk for å hevne seg på andre. Man må kunne skille mellom det ene og det andre. 

Skrevet

Hvordan klarte hun å ta på anus når barnet hadde på klær? 

Anonymkode: 21eab...f48

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.6.2021 den 7.35):

Øh, den tråden tror jeg ikke et sekund på at finnes. Styr unna folkens, her har vi et troll.

Anonymkode: 30c48...637

Skrevet

Tror jeg ville meldt dere til barnevernet. Om det har vært slik du beskriver det så har du og far med viten og vilje utsatt barna for omsorgssvikt 

Anonymkode: d8119...6a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.6.2021 den 7.35):

Ta på anus? Altså stikke fingeren i rumpa hans? 

Anonymkode: ec62d...0fb

Skrevet

Ta på anus? Altså stikke fingeren i rumpa hans? 

Anonymkode: ec62d...0fb

Dette jeg stusser på også. Hun sier at barnet hadde på tøy når det skjedde. Så jeg skjønner ikke hvordan dette skal ha gått til. 

Anonymkode: 21eab...f48

Skrevet

altså, dette er vel jug?

Anonymkode: b248c...56b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

altså, dette er vel jug?

Anonymkode: b248c...56b

Selvfølgelig er det det.

Anonymkode: 095c9...9b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er det det.

Anonymkode: 095c9...9b2

Produsert av ei som tenner på å skrive "ta på anus". Antakelig samme som tente på å skrive om den adventsstaken bare hun misforsto....

Anonymkode: 3042d...a69

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.6.2021 den 17.00):

Men det var jo fordi hun ikke gikk til politiet, men i stedet skrev her, og fremstod som opptatt av hevn og hvordan hun skulle ødelegge for sin tidligere barnevakt. 

Nei, ærlig talt. Det finnes nok av de som dikter opp seksuelt misbruk for å hevne seg på andre. Man må kunne skille mellom det ene og det andre. 

Om man vet noe om psykologien rundt det med overgrep fra familie eller andre omsorgspersoner folk har tillit til i utgangspunktet, så vet man at det dessverre er ganske vanlig at slike overgrep ofte blir meldt fra om en stund etterpå. Så det at de har ventet til nå er (dessverre) ganske normalt i slike saker.

Det at HI gjør det nå, når hun har fått vite at 19-åringen har begynt å jobbe med barn hele dagene i barnehage, det er selvfølgelig ikke en hevn, men rett og slett det å ta ansvar for å forebygge ev. flere overgrep.

Ingenting av det HI skriver tilsier at hun har noen grunn til å ville ta hevn over denne 19-åringen.

Det er langt flere som er utsatt for overgrep eller hvor deres nærmeste er blitt utsatt for overgrep som ikke sier fra, enn antall som "dikter opp seksuelt misbruk for å hevne seg på andre". Den som dikter her er du, som nå babler om et hevnmotiv fra HIs side som det ikke finnes noen indikasjoner for i noe av det hun har skrevet.

Og selv om denne tråden ev. skulle være trolling, så er problemstillingen dessverre likevel aktuell, da barn blir utsatt for ulike grader av overgrep fra mer og mindre nære personer i deres miljø. Derfor er det helt avgjørende at voksne folk kan ha en saklig diskusjon om problematikken uten latterliggjøring og bagatellisering. Til det er tematikken altfor alvorlig for de som faktisk opplever slike overgrep!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...