Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Vi ansatte en 19 år gammel jente som barnevakt for våre to barn i fjor. Hun flyttet inn hos oss og leide et rom i huset som hun betalte minimal leie for, og hun fikk betalt per time som barnevakt (ca 10 timer i uka). Hun bodde hos oss i tre måneder før hun plutselig ville reise herifra og flyttet ut nesten på dagen. Mens hun bodde hos oss hadde vi veldig mye problemer med henne som barnevakt, hun var veldig negativ med barna, snakket ned til dem, respekterte dem ikke, var frekk med dem o.l. Vi pratet veldig mye om dette med henne for å prøve å lære henne opp, men nesten hver dag var det noe nytt, og hun tok aldri til seg noe vi sa, ble alltid lei seg og stormet inn på rommet og gråt. Masse drama. Men det verste er at jeg mener hun groomet barna for seksuelt misbruk. Det var et par hendelser (en hendelse per barn) hvor jeg vet hun overskred grensene, og et par andre ganger hvor jeg har mistanke om at hun gjorde men var ikke vitne til hendelsen. Den siste måneden hun bodde hos oss fikk hun ikke være alene med barna. Barnevakten jobber nå i barnehage i en annen by. Jeg mener hun burde ikke jobbe med barn, men har heller ikke noe bevis for det som skjedde. Hva gjør man da? Kan man anmelde uten bevis? Er det noe annet som kan gjøres? Anonymkode: d00b0...5b1
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Har du leid film, nå? Anonymkode: 3042d...a69
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Har du leid film, nå? Anonymkode: 3042d...a69 Enig. Dette høres for uvirkelig ut. Anonymkode: 095c9...9b2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Dere ansatte en barnevakt som skulle bo i huset deres fordi dere trengte 10 timer med barnevakt pr uke? Anonymkode: 34c5d...177
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Dere ansatte en barnevakt som skulle bo i huset deres fordi dere trengte 10 timer med barnevakt pr uke? Anonymkode: 34c5d...177 Men hun var aldri alene med barna...? Anonymkode: 442f6...faa
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi ansatte en 19 år gammel jente som barnevakt for våre to barn i fjor. Hun flyttet inn hos oss og leide et rom i huset som hun betalte minimal leie for, og hun fikk betalt per time som barnevakt (ca 10 timer i uka). Hun bodde hos oss i tre måneder før hun plutselig ville reise herifra og flyttet ut nesten på dagen. Mens hun bodde hos oss hadde vi veldig mye problemer med henne som barnevakt, hun var veldig negativ med barna, snakket ned til dem, respekterte dem ikke, var frekk med dem o.l. Vi pratet veldig mye om dette med henne for å prøve å lære henne opp, men nesten hver dag var det noe nytt, og hun tok aldri til seg noe vi sa, ble alltid lei seg og stormet inn på rommet og gråt. Masse drama. Men det verste er at jeg mener hun groomet barna for seksuelt misbruk. Det var et par hendelser (en hendelse per barn) hvor jeg vet hun overskred grensene, og et par andre ganger hvor jeg har mistanke om at hun gjorde men var ikke vitne til hendelsen. Den siste måneden hun bodde hos oss fikk hun ikke være alene med barna. Barnevakten jobber nå i barnehage i en annen by. Jeg mener hun burde ikke jobbe med barn, men har heller ikke noe bevis for det som skjedde. Hva gjør man da? Kan man anmelde uten bevis? Er det noe annet som kan gjøres? Anonymkode: d00b0...5b1 Hvis du vet at hun har gjort ting som går innunder seksuelt misbruk/handlinger må du melde fra. Jeg vet ikke hvem du skal melde til, ville tatt kontakt med barnevernet og spurt. Gjorde dere noe eller meldte fra da dette skjedde hjemme hos dere da? Anonymkode: dd27c...a08
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Det du beskriver er ikke grooming. Det å behandle barn frekt, nedsettende og dårlig er vel omtrent det motsatte av grooming. Det sagt, så fremstår hun som umoden og et svært dårlig valg som barnevakt. Ta dette ansvaret på dere selv, for det er faktisk deres! Anonymkode: eb05c...dab
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere ansatte en barnevakt som skulle bo i huset deres fordi dere trengte 10 timer med barnevakt pr uke? Anonymkode: 34c5d...177 Hun ville bo hos oss pga sin egen hjemmesituasjon, hun stod fritt til å jobbe som barnevakt for andre eller få seg en annen deltidsjobb mens hun bodde hos oss. Vet at å være frekk og nedsettende er det motsatte av grooming, men hun snakket ikke slik til dem hele tiden. Hun lekte også med barna som om hun var et barn selv, overhodet ikke slik man forventer en normal voksen person oppfører seg rundt barn. Barna likte henne veldig godt til tross for måten hun pratet til dem på. Oppførselen hennes var veldig problematisk generelt. Anonymkode: d00b0...5b1
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis du vet at hun har gjort ting som går innunder seksuelt misbruk/handlinger må du melde fra. Jeg vet ikke hvem du skal melde til, ville tatt kontakt med barnevernet og spurt. Gjorde dere noe eller meldte fra da dette skjedde hjemme hos dere da? Anonymkode: dd27c...a08 Vi vet at hun tok på barna sine genitalier ved minst 3 anledninger, og har mistanke om 2 anledninger til. Anonymkode: d00b0...5b1
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Vi vet at hun tok på barna sine genitalier ved minst 3 anledninger, og har mistanke om 2 anledninger til. Anonymkode: d00b0...5b1 Så du ventet til hun flyttet før du gjorde noe med det? Dere må jo være verdens sløveste foreldre.. Anonymkode: 37f05...395
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Så du ventet til hun flyttet før du gjorde noe med det? Dere må jo være verdens sløveste foreldre.. Anonymkode: 37f05...395 Nei? Hun fikk ikke være alene med barna pga slik hun oppførte seg, og hvis hun ikke hadde plutselig flyttet ut selv hadde vi tenkt til å kaste henne ut. Samme dagen som hun plutselig reiste faktisk. Meldte det ikke til noen pga vi ikke har noe bevis. Kan man melde slikt uten bevis? Hva skjer da? Anonymkode: d00b0...5b1
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Jeg synes du skal ta kontakt med politiet og diskutere saken med dem, HI. Politiet er rette instans, så er det opp til dem å ta saken videre. Der får du nok også råd om ev. anmeldelse. Med tanke på at hun jobber videre med barn mener jeg du MÅ varsle om dette! Selv om "din" sak ev. ikke anmeldes, så vil politiet ha notater om hva som har skjedd, noe som er kjempeviktig hvis hun skulle gjøre noe med andre barn. Ring politiet i dag, du Anonymkode: bfe03...89b
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Dette hørtes så oppkonstruert ut…. Nice try!! Anonymkode: 18f42...71d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Dere gadd ikke å være foreldre, så dere tok inn en tenåring til å gjøre jobben som hun tydelig var helt uegnet til. I tillegg skulle hun bo i huset? Gratulerer! Gullmedalje i idioti Og nei, du har absolutt ingen bevis for seksuelt overgrep. Hun var sikkert dum og uegnet, men det er fader meg langt mellom det og pedofil. Dere tok en latterlig avgjørelse! Eneste toskene her er dere selv Anonymkode: eb9a9...837
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 Hvordan i all verden kan dere ha latt henne fortsette å bo i huset etter at hun tok på barnas genitalier? Anonymkode: f4238...4c3
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 I hvilke settinger tok hun på barna? Anonymkode: 23da9...bf4
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nei? Hun fikk ikke være alene med barna pga slik hun oppførte seg, og hvis hun ikke hadde plutselig flyttet ut selv hadde vi tenkt til å kaste henne ut. Samme dagen som hun plutselig reiste faktisk. Meldte det ikke til noen pga vi ikke har noe bevis. Kan man melde slikt uten bevis? Hva skjer da? Anonymkode: d00b0...5b1 Man melder fra om misbruk av barn uansett om man har bevis eller ikke. Fagpersoner kunne ha snakket med barna og kartlagt hva som hadde skjedd og hvordan det påvirket barna, snakket med dem om hva de skal gjøre hvis de opplever slike ting og veiledet dere foreldre. De kunne også vurdert hva slags tiltak som burde gjøres ift barnevakten som f.eks. utredning/veiledning/avhør og dette ville vært et skritt på veien til å hindre lignende situasjon med flere barn. Anonymkode: dd27c...a08
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 Dette høres helt uforståelig ut. Jeg hadde kastet barnevakten på dør umiddelbart etter jeg første gang hadde fått mistanke om seksuelt misbruk. Hvordan har det fått foregått minst to ganger til? Det er jo deres plikt som foreldre å beskytte barna! Og selvsagt må du anmelde! Det er ikke din oppgave å skaffe bevis. Anonymkode: 97df4...024
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Vi ansatte en 19 år gammel jente som barnevakt for våre to barn i fjor. Hun flyttet inn hos oss og leide et rom i huset som hun betalte minimal leie for, og hun fikk betalt per time som barnevakt (ca 10 timer i uka). Hun bodde hos oss i tre måneder før hun plutselig ville reise herifra og flyttet ut nesten på dagen. Mens hun bodde hos oss hadde vi veldig mye problemer med henne som barnevakt, hun var veldig negativ med barna, snakket ned til dem, respekterte dem ikke, var frekk med dem o.l. Vi pratet veldig mye om dette med henne for å prøve å lære henne opp, men nesten hver dag var det noe nytt, og hun tok aldri til seg noe vi sa, ble alltid lei seg og stormet inn på rommet og gråt. Masse drama. Men det verste er at jeg mener hun groomet barna for seksuelt misbruk. Det var et par hendelser (en hendelse per barn) hvor jeg vet hun overskred grensene, og et par andre ganger hvor jeg har mistanke om at hun gjorde men var ikke vitne til hendelsen. Den siste måneden hun bodde hos oss fikk hun ikke være alene med barna. Barnevakten jobber nå i barnehage i en annen by. Jeg mener hun burde ikke jobbe med barn, men har heller ikke noe bevis for det som skjedde. Hva gjør man da? Kan man anmelde uten bevis? Er det noe annet som kan gjøres? Anonymkode: d00b0...5b1 Groomet? Anonymkode: 4cb6d...636
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Jeg forstår ikke hva du mener med at hun groomet barna for seksuelt misbruk? Man venter ikke på bevis for seksuelt misbruk, men melder og sjekker ut så fort man har mistanke. Hvordan har hun fått anledning til å røre ved barnas underliv ved tre anledninger som dere visste om? Hvorfor fantes det tre anledninger? Hvorfor fikk hun fortsatt bo hos dere selv om dere anså henne som så uskikket at dere ikke lot henne være alene med barna?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #21 Skrevet 16. juni 2021 Jeg er klar over at vi feilet som foreldre, men det er derfor jeg vil gjøre noe med det nå. Barnevakten er en EKSTREMT manipulerende person som spilte på alle følelsene våres og barna sine også. Vi brydde oss om henne og ga henne sjanse etter sjanse. Etter den første hendelsen gråt hun i mange timer og var såååå lei seg og hun visste det var feil og hun var en forferdelig person osv osv. Det var enklere og synes synd på henne enn å tro hun befølte barnet med vilje for sin egen nytelse. Dere i tråden har jo vanskelig for å tro det er sant, da kan dere jo tenkte dere hvor vanskelig det var i virkeligheten med en person man bryr seg om som manipulerer og er patologisk løgner. Har ringt politiet idag, venter på at noen skal ringe meg opp igjen. Skal oppdatere. Anonymkode: d00b0...5b1
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #22 Skrevet 16. juni 2021 Her var det lite konstruktive svar du fikk HI.. jeg gjør et forsøk, enda jeg ikke forsto alt.. hva skal du anmelde henne for? Seksuelt misbruk? Hvor gamle var barna dine ved hendelsene? Altså - er det naturlig at hun vasket dem/ skiftet truser/bleier o.l? Har barna språk / mulighet til å klare å gi en forklaring, eller svare når de blir spurt av politiet? Det er ikke din jobb og finne bevis, det er politiet sin. Ved konkret mistanke, har du avverge plikt - dvs melde fra for å avverge nye overgrep. Men vit at denne prossen sjelden fører meg annet utfall enn: ingen straffbart å bevise, og henlagt. Altså, de klarer ikke bevise at noe straffbart har skjedd. Prossen er ofte og vond for alle parter. Har barna dine derimot blitt utsatt dor noe, utløser en anmeldes en del støtte i det offentlige hjelpeapparatet (f.eks psykolog, medisinsk undersøkelse ..) Jeg tror ikke du kommer noen vei å anmelde henne for frekk/nedsettende kommentarer (psykisk vold ?). Er hun under utdannelse? I så fall kan en ringe skolen om at hun er uegnet?Jeg har ingen ide hvordan dette gjøres, annet enn at jeg vet høyskolen f.eks har steder en kan henvende seg... Anonymkode: 54de0...abd
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #23 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Her var det lite konstruktive svar du fikk HI.. jeg gjør et forsøk, enda jeg ikke forsto alt.. hva skal du anmelde henne for? Seksuelt misbruk? Hvor gamle var barna dine ved hendelsene? Altså - er det naturlig at hun vasket dem/ skiftet truser/bleier o.l? Har barna språk / mulighet til å klare å gi en forklaring, eller svare når de blir spurt av politiet? Det er ikke din jobb og finne bevis, det er politiet sin. Ved konkret mistanke, har du avverge plikt - dvs melde fra for å avverge nye overgrep. Men vit at denne prossen sjelden fører meg annet utfall enn: ingen straffbart å bevise, og henlagt. Altså, de klarer ikke bevise at noe straffbart har skjedd. Prossen er ofte og vond for alle parter. Har barna dine derimot blitt utsatt dor noe, utløser en anmeldes en del støtte i det offentlige hjelpeapparatet (f.eks psykolog, medisinsk undersøkelse ..) Jeg tror ikke du kommer noen vei å anmelde henne for frekk/nedsettende kommentarer (psykisk vold ?). Er hun under utdannelse? I så fall kan en ringe skolen om at hun er uegnet?Jeg har ingen ide hvordan dette gjøres, annet enn at jeg vet høyskolen f.eks har steder en kan henvende seg... Anonymkode: 54de0...abd Takk for svar. Barna var 1 og 3 år gamle, altså husker de det ikke og kan ikke avgi forklaring. Hun byttet ofte bleier på dem, en av hendelsene har med bleiebytte på datteren min å gjøre. En annen hendelse var at hun tok på sønnen sin anus som "konsekvens" for at han ikke hørte etter og klatret på henne på sofaen. Anmeldelsen ville da vært for at hun tok på barna mine på en upassende måte. Vet ikke om det kan kalles seksuelt misbruk, men grenseoverskridende er det hvertfall, og høyst upassende for enhver voksen, spesielt en som jobber med barn. Anonymkode: d00b0...5b1
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #24 Skrevet 16. juni 2021 Hvis du vet hvilken barnehage hun jobber i, å det vet du nok siden du vet at hun jobber i barnehage. Så ville jeg ha tatt en tlf til lederen i den aktuelle barnehagen og informert dem om hvordan person som jobber hos dem!!!! Utover det så ville jeg ha kontaktet både politi og barnevern og fortalt om hendelsene med denne personen. Anonymkode: eb83b...556
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #25 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis du vet hvilken barnehage hun jobber i, å det vet du nok siden du vet at hun jobber i barnehage. Så ville jeg ha tatt en tlf til lederen i den aktuelle barnehagen og informert dem om hvordan person som jobber hos dem!!!! Utover det så ville jeg ha kontaktet både politi og barnevern og fortalt om hendelsene med denne personen. Anonymkode: eb83b...556 M-mm, en god leder ville sagt, "jaha, takk for informasjonen", takket og lagt på, etter at HI hadde forklart seg. Og så hadde det ikke fått noen konsekvenser, for hvordan skal daglig leder kunne vite om det er sant eller bare noen som er sur på barnevakten? Men - MEN! - hvis der var noen situasjoner, rykter, eller daglig leder selv så noe, så ville dette ha vært i bakhodet på daglig leder. Anonymkode: 095c9...9b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå