Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Jeg kan ikke se noen trĂ„der her inne nĂ„, men det gjelder covid-vaksinen. Jeg lurer pĂ„ om flestparten kommer til Ă„ ta den? Jeg er veldig for barnevaksiner og ellers slike ting, men jeg er usikker pĂ„ denna da den er helt ny og jeg plages med hjertet. Noen tanker rundt denne?đ„° Anonymkode: 50a5f...ec8
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Smakk med legen din mtp hjertet. Anonymkode: a495a...5d7
the amazing spidermamma Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Jeg mener at jeg leste at over 90% tar vaksinen nĂ„r de fĂ„r tilbudet. Men det er ingen her som kan gi deg kvalifiserte rĂ„d om hvordan vaksinene vil pĂ„virke dine hjerteproblemer. Her mĂ„ du snakke med legen din.Â
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 For meg er det en selvfÞlge Ä ta den. Nei, man vet lite om langtidsbivirkningene, men vi har noen tilfeller av ME i familien sÄ for meg er det skumlere med seneffektene av sykdommen. Hvordan vaksinen vil pÄvirke hjertet ditt mÄ du snakke med legen din om Anonymkode: 4e7c3...606
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Jeg har tatt den og har lekkasje i hjerteklaff. Min kollega som er hjerteoperert har tatt den. Tenker det er ekstra viktig for oss med hjerteproblemer. Anonymkode: a8080...5e5
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 For meg er det en selvfÞlge Ä ta den. Selv om akkurat denne sammensetningen i en vaksine er ganske ny, vet man at det generelt er svÊrt sjeldent med alvorlige bivirkninger, ogsÄ langtidsbivirkninger, knyttet til vaksine. Derimot er det grundig dokumentert at mange sliter med langtidsbivirkninger av selve sykdomme. Husk at de som anbefaler vaksinen er de samme menneskene du har tillit til ellers, leger, mikrobiologer osv. Jeg vil anbefale deg Ä ha tillit til disse, ikke konspirasjonsteoretikere pÄ nettet. Anonymkode: ae828...988
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): For meg er det en selvfÞlge Ä ta den. Selv om akkurat denne sammensetningen i en vaksine er ganske ny, vet man at det generelt er svÊrt sjeldent med alvorlige bivirkninger, ogsÄ langtidsbivirkninger, knyttet til vaksine. Derimot er det grundig dokumentert at mange sliter med langtidsbivirkninger av selve sykdomme. Husk at de som anbefaler vaksinen er de samme menneskene du har tillit til ellers, leger, mikrobiologer osv. Jeg vil anbefale deg Ä ha tillit til disse, ikke konspirasjonsteoretikere pÄ nettet. Anonymkode: ae828...988 Det er feil det du sier. Per 8. juni 2021 er 1.849.000 vaksinert. 15046 av dem har rapportert inn bivirkninger til legemiddelverket. Dvs nesten 1%. Det er sÄ langt behandlet 179 meldinger om dÞdsfall etter vaksinering. De fleste dÞdsfall har vÊrt hos eldre pleietrengende sykehjemsbeboere, men Legemiddelverket har ogsÄ mottatt Ätte meldinger med dÞdsfall hos personer under 60 Är. Ingen vet noe om langtidsbivirkninger, da det naturlig nok ikke har gÄtt veldig lang tid. Dette er noe man ev. kan forvente om et Är, tre Är eller fem.  NÄr det kommer til langtidsvirkninger av covid, er ekspertene uenige. Det kom ganske godt frem i media for noen uker tilbake at det det ikke var stÞrre sjanser for ettervirkninger av covid enn for mange andre vanligere sykdommer, som f.eks influensa, lungebetennelse, kyssesyken osv. Folk kommer seg etter hvert, de aller fleste blir seg selv igjen etter noen uker. Dermed tyder dette pÄ at langtidsvirkninger av covid er betydelig opphauset.  Til sist. Hvis det Ä sÞke nÞytral info vedrÞrende covid og vaksine kvalifiserer til Ä bli kalt konspirasjonsteoretiker, ok, so be it. Men vit at du misbruker ordet, du Þdelegger det, du bruker det opp. Anonymkode: 35e5f...eef
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er feil det du sier. Per 8. juni 2021 er 1.849.000 vaksinert. 15046 av dem har rapportert inn bivirkninger til legemiddelverket. Dvs nesten 1%. Det er sÄ langt behandlet 179 meldinger om dÞdsfall etter vaksinering. De fleste dÞdsfall har vÊrt hos eldre pleietrengende sykehjemsbeboere, men Legemiddelverket har ogsÄ mottatt Ätte meldinger med dÞdsfall hos personer under 60 Är. Ingen vet noe om langtidsbivirkninger, da det naturlig nok ikke har gÄtt veldig lang tid. Dette er noe man ev. kan forvente om et Är, tre Är eller fem.  NÄr det kommer til langtidsvirkninger av covid, er ekspertene uenige. Det kom ganske godt frem i media for noen uker tilbake at det det ikke var stÞrre sjanser for ettervirkninger av covid enn for mange andre vanligere sykdommer, som f.eks influensa, lungebetennelse, kyssesyken osv. Folk kommer seg etter hvert, de aller fleste blir seg selv igjen etter noen uker. Dermed tyder dette pÄ at langtidsvirkninger av covid er betydelig opphauset.  Til sist. Hvis det Ä sÞke nÞytral info vedrÞrende covid og vaksine kvalifiserer til Ä bli kalt konspirasjonsteoretiker, ok, so be it. Men vit at du misbruker ordet, du Þdelegger det, du bruker det opp. Anonymkode: 35e5f...eef Jeg ba henne ha tillit til medisinsk utdannede mennesker og ikke konspirasjonsteoretikere, der betyr jo selvfÞlgelig ikke at man ikke kan sÞke opp nÞytral informasjon pÄ nettet. Her er det du som roter. Ikke noe av det jeg skrev er feil heller, faktisk motsier du meg ikke i det hele tatt selv om det ser ut som om du tror det. Jeg skrev at det er svÊrt sjeldent med alvorlige bivirkninger, ikke at man ikke kan fÄ noen bivirkninger. De 15046 du ramser opp, har ikke nÞdvendigvis hatt alvorlige bivirkninger, men ogsÄ tilfellersom noen dager med lett feber osv. meldes inn. DÞdsfallene til de under 60 Är er ogsÄ enten knyttet opp mot personer med alvorlig underliggende sykdom, eller de som fikk AstraZenica (som nÄ ikke gis i Norge). Jeg presiserte ogsÄ at pÄ et generelt grunnlag er sjeldent med langtidsvirkninger av vaksiner. AltsÄ, det du skriver er ikke en motsetning til det jeg skrev. Videre er det veldokumentert at mange har dÞdd av Covid-19, mange har vÊrt alvorlig syke (innlagt), mange ganske syke, men de fleste mildt til moderat syke, eller faktisk ikke syke i det hele tatt. Det er ogsÄ godt dokumentert at de som har vÊrt alvorlig syke i stor grad sliter med senvirkninger, mens mange som har hatt et mildere forlÞp sliter med noen senvirkninger som gÄr over i lÞpet av 3-6 mÄneder. Prosentandelen her varierer veldig, noen mener at sÄ mange som 60 % av alle som ble syke har opplevd senvirkninger i minst 3 mnd etterpÄ, andre har andre tall. SÄ nÄr jeg mente at det for meg er en selvfÞlge Ä ta vaksinen, sÄ ser jeg pÄ helhetsbildet. Jeg har en minimal risiko for Ä fÄ litt umiddelbare bivirkninger av vaksinen, f.eks. hodepine og feber noen dager, og statistisk sett (nÄr vi ser pÄ alle vaksiner og langtidsvirkninger de har gitt/gir) langt under en promilles risiko for Ä fÄ noen alvorlige langtidsvirkninger av vaksinen. Risikoen for Ä bli mer syk ved selve sykdommen enn et par dager med feber, og deretter slite i kanskje flere mÄneder med pusten, utmattelse osv., er mange, mange ganger stÞrre. Her snakker vi kanskje opp mott 20-40 % risiko. Er jeg riktig uheldig, kan jeg bli alvorlig syk ogsÄ slik en (helt frisk) venninne av meg ble. Hun var forÞvrig syk i november og sliter fortsatt med senvirkninger av covid-19. SÄ ja, jeg vil ta vaksinen med stor glede nÄr det blir min tur!  Anonymkode: ae828...988
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg ba henne ha tillit til medisinsk utdannede mennesker og ikke konspirasjonsteoretikere, der betyr jo selvfÞlgelig ikke at man ikke kan sÞke opp nÞytral informasjon pÄ nettet. Her er det du som roter. Ikke noe av det jeg skrev er feil heller, faktisk motsier du meg ikke i det hele tatt selv om det ser ut som om du tror det. Jeg skrev at det er svÊrt sjeldent med alvorlige bivirkninger, ikke at man ikke kan fÄ noen bivirkninger. De 15046 du ramser opp, har ikke nÞdvendigvis hatt alvorlige bivirkninger, men ogsÄ tilfellersom noen dager med lett feber osv. meldes inn. DÞdsfallene til de under 60 Är er ogsÄ enten knyttet opp mot personer med alvorlig underliggende sykdom, eller de som fikk AstraZenica (som nÄ ikke gis i Norge). Jeg presiserte ogsÄ at pÄ et generelt grunnlag er sjeldent med langtidsvirkninger av vaksiner. AltsÄ, det du skriver er ikke en motsetning til det jeg skrev. Videre er det veldokumentert at mange har dÞdd av Covid-19, mange har vÊrt alvorlig syke (innlagt), mange ganske syke, men de fleste mildt til moderat syke, eller faktisk ikke syke i det hele tatt. Det er ogsÄ godt dokumentert at de som har vÊrt alvorlig syke i stor grad sliter med senvirkninger, mens mange som har hatt et mildere forlÞp sliter med noen senvirkninger som gÄr over i lÞpet av 3-6 mÄneder. Prosentandelen her varierer veldig, noen mener at sÄ mange som 60 % av alle som ble syke har opplevd senvirkninger i minst 3 mnd etterpÄ, andre har andre tall. SÄ nÄr jeg mente at det for meg er en selvfÞlge Ä ta vaksinen, sÄ ser jeg pÄ helhetsbildet. Jeg har en minimal risiko for Ä fÄ litt umiddelbare bivirkninger av vaksinen, f.eks. hodepine og feber noen dager, og statistisk sett (nÄr vi ser pÄ alle vaksiner og langtidsvirkninger de har gitt/gir) langt under en promilles risiko for Ä fÄ noen alvorlige langtidsvirkninger av vaksinen. Risikoen for Ä bli mer syk ved selve sykdommen enn et par dager med feber, og deretter slite i kanskje flere mÄneder med pusten, utmattelse osv., er mange, mange ganger stÞrre. Her snakker vi kanskje opp mott 20-40 % risiko. Er jeg riktig uheldig, kan jeg bli alvorlig syk ogsÄ slik en (helt frisk) venninne av meg ble. Hun var forÞvrig syk i november og sliter fortsatt med senvirkninger av covid-19. SÄ ja, jeg vil ta vaksinen med stor glede nÄr det blir min tur!  Anonymkode: ae828...988 Ok. Du mener det. Jeg er uenig. Har ikke tid til Ä prÞve Ä overbevise deg om noe som helst. Ta vaksinen din, men da trenger du heller ikke Ä klage den dagen du blir alvorlig syk av den. Just sayin. Anonymkode: 35e5f...eef
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Vaksinen er viktig Ä ta ja. Samboeren min er hjerteoperert og fastlegen hans ringte ham personlig og sa han fikk vÊre fÞrst i kÞen. Risikoen for Ä dÞ av korona med hjertesykdom var ekstremt hÞy. Jeg har nÄ selv tatt den ogsÄ. Har inntrykk av at de fleste tar den nÄr de fÄr tilbudet. Anonymkode: ae537...63c
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ok. Du mener det. Jeg er uenig. Har ikke tid til Ä prÞve Ä overbevise deg om noe som helst. Ta vaksinen din, men da trenger du heller ikke Ä klage den dagen du blir alvorlig syk av den. Just sayin. Anonymkode: 35e5f...eef Det blir jeg nok ikke, sÄ du trenger ikke Ä bekymre deg for meg. Da er det dessverre stÞrre risiko for at du blir alvorlig syk med covid-19 hvis du velger bort vaksinen, men i motsetning til deg, Þnsker jeg ikke andre vondt og hÄper pÄ det verste for dem bare for Ä kunne godte meg over Ä ha rett. Og du trenger ikke Ä ta deg tid til Ä overbevise meg om noe annet heller. Jeg stoler pÄ dem med hÞy etos her, ikke tilfeldige personer uten medisinsk kompetanse som velger Ä tolke varierende kilder pÄ sin egen mÄte. Anonymkode: ae828...988
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det blir jeg nok ikke, sĂ„ du trenger ikke Ă„ bekymre deg for meg. Da er det dessverre stĂžrre risiko for at du blir alvorlig syk med covid-19 hvis du velger bort vaksinen, men i motsetning til deg, Ăžnsker jeg ikke andre vondt og hĂ„per pĂ„ det verste for dem bare for Ă„ kunne godte meg over Ă„ ha rett. Og du trenger ikke Ă„ ta deg tid til Ă„ overbevise meg om noe annet heller. Jeg stoler pĂ„ dem med hĂžy etos her, ikke tilfeldige personer uten medisinsk kompetanse som velger Ă„ tolke varierende kilder pĂ„ sin egen mĂ„te. Anonymkode: ae828...988 Du greide Ă„ lese av svaret mitt at jeg Ăžnsker deg vondt og hĂ„per pĂ„ det verste? đ€Šââïž Anonymkode: 35e5f...eef
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Du greide Ă„ lese av svaret mitt at jeg Ăžnsker deg vondt og hĂ„per pĂ„ det verste? đ€Šââïž Anonymkode: 35e5f...eef Se pĂ„ svaret ditt da ... Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ok. Du mener det. Jeg er uenig. Har ikke tid til Ă„ prĂžve Ă„ overbevise deg om noe som helst. Ta vaksinen din, men da trenger du heller ikke Ă„ klage den dagen du blir alvorlig syk av den. Just sayin. Anonymkode: 35e5f...eef Du antar at jeg blir alvorlig syk en dag (det er ikke noe "hvis" her, altsĂ„ et implisitt "nĂ„r", og da skal jeg ikke klage. Hvordan tenkte du at dette skulle tolkes da? Anonymkode: ae828...988
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ok. Du mener det. Jeg er uenig. Har ikke tid til Ä prÞve Ä overbevise deg om noe som helst. Ta vaksinen din, men da trenger du heller ikke Ä klage den dagen du blir alvorlig syk av den. Just sayin. Anonymkode: 35e5f...eef Regner med at det samme gjelder for deg hvis du blir alvorlig syk av covid. «Just sayin». Anonymkode: 89d53...7d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ