Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 En mor skriver om sine to døtre som går på ung skolen. Hun forteller om hvordan guttene kaller jenter som går sommerkledde for h-ordet. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/X8PWwr/jeg-er-mamma-og-laerer-vi-maa-snakke-om-horer Hvorfor er det slik at gutter har fripass til å bruke h-ordet? Hvorfor er det ingen som reagerer når gutter bruker h-ordet? Anonymkode: 8cd01...786
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Det hadde jo vært spennende å se hva som hadde skjedd om en jente svarte med «hold kjeft din jævla homo/pakkis/jøde» som svar til han som kalte henne for hore. Rektors kontor og sosial fordømmelse til evig tid vil jeg tro. Anonymkode: f6dda...fe0
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Jeg er enig i at dette er en uting, men det gjelder faktisk begge kjønn. Det er nesten like mange jenter som kaller andre jenter for hore, bitch, fitte osv., som det er gutter. Begge kjønn trenger litt oppdragelse når det gjelder ordbruk. Hilsen lærer som jobber med ungdommer. Anonymkode: 0c449...25e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Det er ikke greit å kalle noen for h... da. Det håper jeg virkelig ikke er greit hvis gutter gjør heller. Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er enig i at dette er en uting, men det gjelder faktisk begge kjønn. Det er nesten like mange jenter som kaller andre jenter for hore, bitch, fitte osv., som det er gutter. Begge kjønn trenger litt oppdragelse når det gjelder ordbruk. Hilsen lærer som jobber med ungdommer. Anonymkode: 0c449...25e Er det det? Er det virkelig det? Anonymkode: c5271...b22
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Vi fikk litt av et kultursjokk når vi flyttet til Norge igjen etter å ha bodd 3 år i utlandet og sønnen min begynte på ungdomskolen. Det hadde blitt normalt å si følgende: 'Hold kjeft jævla Hore ellers så kommer jeg og voldtar deg.' Dette var før grove russelåter Det gikk med noen ettermiddager for å forklare sønnen min hva ordene egentlig betydde og hvor sårende de kunne være. Jeg får håpe det gikk inn, ellers så kunne det være at han bare tilpasset språket til meg. Det er ikke bare gutter som kaller jenter for 'hore'. Gutter kaller også andre gutter for 'hore' og jenter kaller jenter for 'hore'. Jeg vet ikke en gang om de forstår betydningen. Anonymkode: e4502...4a9
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Her er det mest jenter so.sier det tror jeg, men så er jentegjengen på ungdomsskolen til datteren min er skikkelig drittgjeng også. Anonymkode: a00a1...038
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Mine jenter på 7 og 9 år har begge blitt kalt hore, fitte, bitch mm. av jevnaldrende gutter. Når jeg tar det opp med foreldrene blir jeg møtt med at slikt språk er vanlig, gutter er gutter osv. Jeg er rystet over at gutteforeldrene jeg har snakket med faktisk mener det er greit. De er barn! Anonymkode: de46d...49f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er enig i at dette er en uting, men det gjelder faktisk begge kjønn. Det er nesten like mange jenter som kaller andre jenter for hore, bitch, fitte osv., som det er gutter. Begge kjønn trenger litt oppdragelse når det gjelder ordbruk. Hilsen lærer som jobber med ungdommer. Anonymkode: 0c449...25e Mine jenter vil sikkert også komme dit når de allerede i en alder av 7 og 9 begynner å bli vant til å bli kalt hore, fitte, bitch mm. Når de er 14 år er det så inprentet at det er hverdagslig. Forbanna trist!! Anonymkode: de46d...49f
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Bor i ei middels stor Vestlandsbygd. Her er det ikke vanlig å bruke den slags språk. Det var tilløp til ufint språk i datterens ungdomsskoleklasse, men både lærere og foreldre tok tak i problemet. Begge mine sier at det ikke er vanlig å bruke disse uttrykka. Anonymkode: 14632...c52
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bor i ei middels stor Vestlandsbygd. Her er det ikke vanlig å bruke den slags språk. Det var tilløp til ufint språk i datterens ungdomsskoleklasse, men både lærere og foreldre tok tak i problemet. Begge mine sier at det ikke er vanlig å bruke disse uttrykka. Anonymkode: 14632...c52 Så bra at de tok tak i guttene! Skulle bare ønske det ble gjort litt oftere. Anonymkode: 8cd01...786
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er ikke greit å kalle noen for h... da. Det håper jeg virkelig ikke er greit hvis gutter gjør heller. Er det det? Er det virkelig det? Anonymkode: c5271...b22 Ja, det er det. Jeg hører det daglig. Anonymkode: 0c449...25e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er det. Jeg hører det daglig. Anonymkode: 0c449...25e Dette var altså svaret på at det er helt vanlig at også jenter kaller hverandre hore osv. Jeg legge til at vi lærere jobber med det, men det er vanskelig når mange foreldre ikke vil være med på laget. Anonymkode: 0c449...25e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Dette var altså svaret på at det er helt vanlig at også jenter kaller hverandre hore osv. Jeg legge til at vi lærere jobber med det, men det er vanskelig når mange foreldre ikke vil være med på laget. Anonymkode: 0c449...25e Hva gjør dere hvis elever kommer med rasistiske og homofobe utsagn og foreldrene ikke bryr seg? Får det ingen konsekvenser for elevene? Anonymkode: f6dda...fe0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Her ble det tatt skikkelig tak i av lærerne tidligere i år. Jenta mi går i 5.klasse, og plutselig dukket dette opp som et problem. Hun hadde bla blitt kalt hore da hun sto i veien for noen som skulle sykle. Det ble sendt ut beskjed til foreldre om å snakke med sine barn, og i tillegg får foreldre beskjed hvis deres barn gjør dette på skolen. De har hatt møter i klassen, både hele klassen og oppdelt i jenter og gutter. Alle har fått beskjed om å ikke finne seg i slike skjellsord, og heller ikke bruke de. Det skal være nulltoleranse på trinnet. Ifølge jenta mi har det blitt bedre, og forhåpentligvis holder det seg slik fremover. Anonymkode: 2a4e8...2b4
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 Hadde vært artig å sett reaksjonen til foreldrene som ikke tok tak i dette om de fikk brev hjem fra skolen der man skrev noe ala dette: "Hei di jævla hore, nå har det seg slik at den jævla horeungen din bruker samme språk som jeg gjør nå, er det greit?" Anonymkode: e4502...4a9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hadde vært artig å sett reaksjonen til foreldrene som ikke tok tak i dette om de fikk brev hjem fra skolen der man skrev noe ala dette: "Hei di jævla hore, nå har det seg slik at den jævla horeungen din bruker samme språk som jeg gjør nå, er det greit?" Anonymkode: e4502...4a9 😂😂😂 Der hadde vært SÅ kult!!! Anonymkode: f6dda...fe0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva gjør dere hvis elever kommer med rasistiske og homofobe utsagn og foreldrene ikke bryr seg? Får det ingen konsekvenser for elevene? Anonymkode: f6dda...fe0 Det har jeg heldigvis ikke erfaringer med, de gangene jeg plukker opp slike utsagn har det holdt rikelig med en samtale med eleven det gjelder. Anonymkode: 0c449...25e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hadde vært artig å sett reaksjonen til foreldrene som ikke tok tak i dette om de fikk brev hjem fra skolen der man skrev noe ala dette: "Hei di jævla hore, nå har det seg slik at den jævla horeungen din bruker samme språk som jeg gjør nå, er det greit?" Anonymkode: e4502...4a9 Åååå, det hadde vært SÅ herlig om vi kunne gjøre det! Anonymkode: 0c449...25e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 Første gang min datter ble kalt for hore var i 2. klasse. I dag som 13-åring går det mest i «feite hore» fordi hun har fått former. Vi har tatt det opp i foreldregruppen og med lærere at språket på skolen ikke er bra. Men hun har også fått servert det fra eldre gutter når hun venter på bussen. Og her er jeans og hettegenser stilen - mest for å forsøke å unngå oppmerksomhet. Et skakkjørt samfunn som sosiale medier og diverse russelåter kan ta en del av skylda for.. Anonymkode: c6192...69c
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Første gang min datter ble kalt for hore var i 2. klasse. I dag som 13-åring går det mest i «feite hore» fordi hun har fått former. Vi har tatt det opp i foreldregruppen og med lærere at språket på skolen ikke er bra. Men hun har også fått servert det fra eldre gutter når hun venter på bussen. Og her er jeans og hettegenser stilen - mest for å forsøke å unngå oppmerksomhet. Et skakkjørt samfunn som sosiale medier og diverse russelåter kan ta en del av skylda for.. Anonymkode: c6192...69c Det er jo helt krise! 2. klasse og blir kalt for hore… hvorfor er det så greit å krenke og nedverdige jenter? Vi aksepterer jo ikke dette når det er retta mot noen som helst andre grupper. Anonymkode: f6dda...fe0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #21 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det er ikke bare gutter som kaller jenter for 'hore'. Gutter kaller også andre gutter for 'hore' og jenter kaller jenter for 'hore'. Jeg vet ikke en gang om de forstår betydningen. Sånn er det når voksne stikker nesa si inn i ungdomsverden, de får sjokk. Det er mye vi ikke behøver vite, men som vi tror vi må følge opp og passe på. Da jeg var liten var en hel masse grove stygge uttrykk vanlig. Vi fikk de i fleisen, og sendte de tilbake. Trodde vi var tøffe. Alle de tøffe uttrykkene var det omtrent ingen som skjønte den virkelige rekkevidden av. Det er når de begynner å skjønne hva de sier at de slutter. Spesielt gutter sier mye rart. La ungene leke i fred og oppdage verden på egen hånd er mitt råd, det er ikke så ille som det høres ut. Anonymkode: 44dcc...017
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #22 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sånn er det når voksne stikker nesa si inn i ungdomsverden, de får sjokk. Det er mye vi ikke behøver vite, men som vi tror vi må følge opp og passe på. Da jeg var liten var en hel masse grove stygge uttrykk vanlig. Vi fikk de i fleisen, og sendte de tilbake. Trodde vi var tøffe. Alle de tøffe uttrykkene var det omtrent ingen som skjønte den virkelige rekkevidden av. Det er når de begynner å skjønne hva de sier at de slutter. Spesielt gutter sier mye rart. La ungene leke i fred og oppdage verden på egen hånd er mitt råd, det er ikke så ille som det høres ut. Anonymkode: 44dcc...017 Dette forklarer jo hvorfor gutter har frikort å i slenge med leppa på den måten. Foreldrene deres mener at det ikke er så ille. Anonymkode: 8cd01...786
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #23 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Dette forklarer jo hvorfor gutter har frikort å i slenge med leppa på den måten. Foreldrene deres mener at det ikke er så ille. Anonymkode: 8cd01...786 Det har du for så vidt rett i. Mødre bør slutte å bli krenka på vegne av datteren. Ungene takler dette helt fint selv, uten innblanding fra hysteriske mødre. "Tjukka" er mye verre enn hore, dersom foreldre ikke blander seg inn og tolker og beskriver for dem. Det er dessuten mye større farer der ute enn ord og uttrykk. Anonymkode: 44dcc...017
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #24 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Sånn er det når voksne stikker nesa si inn i ungdomsverden, de får sjokk. Det er mye vi ikke behøver vite, men som vi tror vi må følge opp og passe på. Da jeg var liten var en hel masse grove stygge uttrykk vanlig. Vi fikk de i fleisen, og sendte de tilbake. Trodde vi var tøffe. Alle de tøffe uttrykkene var det omtrent ingen som skjønte den virkelige rekkevidden av. Det er når de begynner å skjønne hva de sier at de slutter. Spesielt gutter sier mye rart. La ungene leke i fred og oppdage verden på egen hånd er mitt råd, det er ikke så ille som det høres ut. Anonymkode: 44dcc...017 Ja jeg fikk «jævla pakkis» slengt etter meg på daglig basis på skolen. Hvis ungen din slenger sånt av gårde så er din tilnærming å la «barna leke i fred»? Anonymkode: f6dda...fe0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #25 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Sånn er det når voksne stikker nesa si inn i ungdomsverden, de får sjokk. Det er mye vi ikke behøver vite, men som vi tror vi må følge opp og passe på. Da jeg var liten var en hel masse grove stygge uttrykk vanlig. Vi fikk de i fleisen, og sendte de tilbake. Trodde vi var tøffe. Alle de tøffe uttrykkene var det omtrent ingen som skjønte den virkelige rekkevidden av. Det er når de begynner å skjønne hva de sier at de slutter. Spesielt gutter sier mye rart. La ungene leke i fred og oppdage verden på egen hånd er mitt råd, det er ikke så ille som det høres ut. Anonymkode: 44dcc...017 Jeg vet ikke hvor eller når du vokste opp, men det var i hvert fall ikke vanlig der jeg vokste opp. Å gi de fripass til drittoppførsel med bakgrunn i at de skal oppdage verden på egenhånd synes jeg er helt vilt, og det er pga sånne folk som deg, at sånn drittoppførsel får blomstre. Anonymkode: 386f9...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå