Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #76 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Du må huske at det er snakk om små barn her, som ikke har noen bestemmelsesrett over religion. Ellers er en av de største menneskerettene å kunne praktisere den religionen man ønsker. For en muslim er det å spise gris på linje med det å spise rotter for oss som ikke har den religionen. De dør ikke av å spise det, men de syns det er ekkelt. Jeg liker å ha gjester og vil selvsagt at de skal trives hos oss. Anonymkode: 9659f...11d Men barna blir da påtvunget utøvelse av religion de ikke har forutsetninger for å forstå. Hva sa du om religionsfrihet? Mener du at barn som blir oppdratt i muslimsk tro, har tatt et bevisst og informert valg om det? Anonymkode: 86193...3b0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #77 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Logikken din henger virkelig ikke på greip. En trenger ikke tilrettelegge til noen som ikke trenger det. En person som er alt-spisende, kan fint spise lavkarbo og vegetar. En vegetarianer kan ikke spise kjøtt, og de trenger da tilrettelegging, enten ved at de tar med mat selv, spiser bare tilbehør eller at verten lager kjøttfritt alternativ. En «kjøtteter» kan fint spise salat, og trenger da ikke tilrettelegging. Anonymkode: d9797...c27 Nei, jeg kan ikke spise soya, som ofte er i veganske retter. Men det dritrr vertene i. Spise salat? Blir man mett av bare salat altså? En vegetarianer KAN spise kjøtt, men VIL ikke. Derfor trenger han egentlig ikke tilrettelegging av helsemessige årsaker. Anonymkode: 86193...3b0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #78 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): ....eller såpass oppegående og reflektert at jeg nekter å godta at det muslimske skal få lov til å utradere norske skikker! Islam bør alle normale ta avstand fra, nekte å følge de pålegg muslimer forsøker å tre ned over hodene på oss, og sørge for at muslimer aldri får praktisere grusomhetene her i fredelige Norge! For hvorfor måtte flyktninger rømme fra egne land? Jo fordi de følger sin tolkning av Koranen og kriger som noen galninger. Anonymkode: f136c...c66 Oppegående og reflektert er faktisk de to siste adjektivene jeg ville brukt for å beskrive deg. Anonymkode: 44286...360
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #79 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Oppegående og reflektert er faktisk de to siste adjektivene jeg ville brukt for å beskrive deg. Anonymkode: 44286...360 Man kan være både oppegående og reflektert selv om man er uenig med f eks innvandrings- og integreringspolitikk. Om man vil forby andre meninger enn man selv har, hva er man da? Anonymkode: f136c...c66
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #80 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvis det hadde blitt et ‘problem’ og alle løp ut, så hadde det vært helt ok at den i rullestol ble sittende alene inne? Jeg er sjokkert! Anonymkode: 9659f...11d Sånn er det, bli gjerne sjokkert. Man kan dessverre ikke skjerme alle mot alt. Men du konstruerer et problem, tror aldri jeg har vært i en barnebursdag hvor alle ungene var ute samtidig. De elsker jo å sjekke ut rommet og lekene til bursdagsbarnet. Anonymkode: e67be...832
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #81 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, jeg kan ikke spise soya, som ofte er i veganske retter. Men det dritrr vertene i. Spise salat? Blir man mett av bare salat altså? En vegetarianer KAN spise kjøtt, men VIL ikke. Derfor trenger han egentlig ikke tilrettelegging av helsemessige årsaker. Anonymkode: 86193...3b0 Det er ikke alle vegetarianere som kan spise kjøtt. Flere i min krets blir fysisk dårlig av kjøtt. De ligger syk i flere dager etter bare en liten kjøttbit på pizzaen. Så jo, de trenger tilrettelegging av helsemessige årsaker. Hvis du er allergisk mot soya, gjelder jo samme «tilrettings-regler» for deg, som de med nøtteallergi. Og salat var bare et simpelt forslag på vegetarmat. Det finnes mye enkel vegetarmat som ikke baserer seg på salater eller soya. Anonymkode: d9797...c27
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #82 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men barna blir da påtvunget utøvelse av religion de ikke har forutsetninger for å forstå. Hva sa du om religionsfrihet? Mener du at barn som blir oppdratt i muslimsk tro, har tatt et bevisst og informert valg om det? Anonymkode: 86193...3b0 I relogionsfriheten ligger retten til å oppdra egne barn i den religionen eller troen man selv ønsker, så øenge religionsutøvelsen ikke strider mot norsk lov. Anonymkode: 6fd2f...51a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #83 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke alle vegetarianere som kan spise kjøtt. Flere i min krets blir fysisk dårlig av kjøtt. De ligger syk i flere dager etter bare en liten kjøttbit på pizzaen. Så jo, de trenger tilrettelegging av helsemessige årsaker. Hvis du er allergisk mot soya, gjelder jo samme «tilrettings-regler» for deg, som de med nøtteallergi. Og salat var bare et simpelt forslag på vegetarmat. Det finnes mye enkel vegetarmat som ikke baserer seg på salater eller soya. Anonymkode: d9797...c27 Det er svært sjelden de blirsyke av en liten kjøttbit de ikke vet om. Anonymkode: 6fd2f...51a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #84 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er svært sjelden de blirsyke av en liten kjøttbit de ikke vet om. Anonymkode: 6fd2f...51a Det er veldig individuelt. Hvorfor skal du som vert, avgjøre om de blir syk nok til tilrettelegging? Hvofor ikke bare tilrettelegge? Anonymkode: d9797...c27
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #85 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er svært sjelden de blirsyke av en liten kjøttbit de ikke vet om. Anonymkode: 6fd2f...51a Hva slags mat lager du som har kun en liten kjøttbit i seg da? Anonymkode: 9ca92...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #86 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Eg trur ikkje det er personen over som har svart her tidligere. Det er det eg som har gjort ang halal slakt . Og eg kjem aldri, nokon sinne til å synest det er greit med halal. Og kjem ikkje til under nokon omstendigheter til å synest det er ok . Ja eg serverer kyllingpølser , og kjøper det altid inn når me får muslimer i bursdag .respektere sjølvsagt at dei ikkje vil ha svin .passer og på at det som er i snopeposen er ok for ein muslim .så eg respektere det . Men halal kjem eg aldri til godta, og eg kjenner eg blir kvalm bare av ordet . Har opplevd så mange muslimer rundt meg så har vore og spurdt på gårdene rundt meg om dei kan få halal slakte ku ,lam ,høns osv her .for dei synst egentlig ikkje noko om halal slaktingasom er ok på slakteriene her i Norge. Mange velger og å importere kjøtt fra utlandet for der er ikkje dyra bedøvd før slakt . Har og opplevd muslimer som nekter å ta i mot pølse for det er kokt/steikt på kjøkkenredskaper som har vore brukt tidligere . Då spørr eg bare barnet om det vil ha pølsebrød istedenfor. Pleier å gå fint det og . Ja eg eter kyllingprodukt , men har takka nei til mat fleire gonger fra muslimer når dei dei seier det er halal ..fekk servert halalpizza ein gong...nei takk 🐮 Men som sagt har muslimske venner og Mangen i barnas klasse .respektere alle og har ingen problem med det .men halal ,og kva halal egentlig er ..kan eg aldri godta. Anonymkode: e29c0...9e7 Enig med deg i dette! Dette har og gått så langt hos voksne, at de kuttet ut sosiale kvelder med mat på jobb! Det ble invitert til en kveld med god mat, så begynte mailene å komme… jeg må ha vegetar, jeg tåler ikke ditt og datt, jeg må ha halal kjøtt, jeg må ha veganer mat, tåler ikke svin, tåler ikke melk, jeg ønsker at det ikke er alkohol i kveld osv osv, og det endte med at det blei avlyst…. Anonymkode: 6b2b9...a90
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #87 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig individuelt. Hvorfor skal du som vert, avgjøre om de blir syk nok til tilrettelegging? Hvofor ikke bare tilrettelegge? Anonymkode: d9797...c27 Fordi en del krever veldig mye. Min tante mener for eksempel at hun blir syk av kjøtt, men jeg vet at det ikke stemmer det er bare en fiks idee. Den samme tanten tror hun blir syk av grønnsaker hvis de ikke er økologiske. Moren til en venninne av mitt barn tror hun blir syk av all stråling og at hun merker det med en gang hvis noen bruner mobiøtelefon. Er det en gardin mellom så hun ikke vet om det merker hun ingenting. Noen venner av en venninne er veganere av den religiøse typen. Hvis de vet det er kjøtt/egg/melk i noen retter bruker de hele måltidet til å prate om "dyrelik", "hønemens" og "kusekret", selv om de ikke trenger spise det selv. Da er det mye enklere å bare late som om maten er vegansk. Anonymkode: 6fd2f...51a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #88 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva slags mat lager du som har kun en liten kjøttbit i seg da? Anonymkode: 9ca92...0d4 Suppe kokt på kraft for eksempel. Anonymkode: 6fd2f...51a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #89 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men barna blir da påtvunget utøvelse av religion de ikke har forutsetninger for å forstå. Hva sa du om religionsfrihet? Mener du at barn som blir oppdratt i muslimsk tro, har tatt et bevisst og informert valg om det? Anonymkode: 86193...3b0 Nå er det nå en gang slik at alle foreldre tar forskjellige valg for barna sine frem til de er gamle nok til å bestemme selv, det være kristen, katolikk eller muslim. Jeg har ikke behov for å hende meg over andre ved å kritiser religion eller livssyn, så jeg legger selvsagt til rette for alle, både voksne og barn. Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #90 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man kan være både oppegående og reflektert selv om man er uenig med f eks innvandrings- og integreringspolitikk. Om man vil forby andre meninger enn man selv har, hva er man da? Anonymkode: f136c...c66 Ja, naturligvis, men det var ikke uenighet med innvandringspolitikken jeg tenkte på. Anonymkode: 44286...360
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #91 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Fordi en del krever veldig mye. Min tante mener for eksempel at hun blir syk av kjøtt, men jeg vet at det ikke stemmer det er bare en fiks idee. Den samme tanten tror hun blir syk av grønnsaker hvis de ikke er økologiske. Moren til en venninne av mitt barn tror hun blir syk av all stråling og at hun merker det med en gang hvis noen bruner mobiøtelefon. Er det en gardin mellom så hun ikke vet om det merker hun ingenting. Noen venner av en venninne er veganere av den religiøse typen. Hvis de vet det er kjøtt/egg/melk i noen retter bruker de hele måltidet til å prate om "dyrelik", "hønemens" og "kusekret", selv om de ikke trenger spise det selv. Da er det mye enklere å bare late som om maten er vegansk. Anonymkode: 6fd2f...51a Det finnes fanatikere overalt. Men hvorfor skal de som faktisk bli dårlig lide, fordi tanta di er ei skrulle? Anonymkode: d9797...c27
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #92 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): ....eller såpass oppegående og reflektert at jeg nekter å godta at det muslimske skal få lov til å utradere norske skikker! Islam bør alle normale ta avstand fra, nekte å følge de pålegg muslimer forsøker å tre ned over hodene på oss, og sørge for at muslimer aldri får praktisere grusomhetene her i fredelige Norge! For hvorfor måtte flyktninger rømme fra egne land? Jo fordi de følger sin tolkning av Koranen og kriger som noen galninger. Anonymkode: f136c...c66 Du vet st mannlige spiste svinekjøtt i Norge i «gamlelager», fordi grisene var åtseletere (og for eksempel gravde opp døde på kirkegården) når de gikk fritt/var ville. Så var det en tid med lite mat i Norge og religiøse ledere -ai ai- i kirkene bestemte at man i Norge skulle spise gris, selv om grisen ble sett på som uspiselig... Så når du nå spiser gris driver du med religiøst tull. Sånn, sug på den karamellen du.... Anonymkode: b48d5...3ab
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #93 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Du vet st mannlige spiste svinekjøtt i Norge i «gamlelager», fordi grisene var åtseletere (og for eksempel gravde opp døde på kirkegården) når de gikk fritt/var ville. Så var det en tid med lite mat i Norge og religiøse ledere -ai ai- i kirkene bestemte at man i Norge skulle spise gris, selv om grisen ble sett på som uspiselig... Så når du nå spiser gris driver du med religiøst tull. Sånn, sug på den karamellen du.... Anonymkode: b48d5...3ab Forskjellen på Norge på den tiden som du refererer til, og Islam, er at muslimer fortsatt følger levesett som ikke er forenlig med, og ikke må godtas, slik vi lever i dag, i 2021. Merkelig (og lite relevant) argument forresten. Anonymkode: f136c...c66
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #94 Skrevet 17. juni 2021 Fy faen for et oppkomme av sneversynte, fordømmende og bakstreversk grums denne tråden lokker frem! Det er er barneselskap det er snakk om! Små barn som ikke har råderett over eget kosthold eller egen religiøs tilknytning. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har søppel som dere i mitt liv. Anonymkode: 9659f...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå