Gå til innhold

Tar dere hensyn til alle når dere holder barnebursdag, eller må foreldrene fikse selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du hun nevner at en mor krever innebursdag da?? Hi nevner det selvsagt fordi hun hadde tenkt å ha utebursdag!!

Anonymkode: 41b0a...4a5

Kanskje barnet er ekstremt allergisk mot pollen og derfor ikke kan være ute? Moren det gjelder krever vel ikke innebursdag heller (?).

Anonymkode: 44286...360

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Svimeslå først? Hva er det egentlig du ser for deg skjer i norske slakteri?

Og kyllingpølsene du serverer er altså slaktet halal ;) 

Anonymkode: 

Anonymkode: e29c0...9e7

Skrevet (endret)

Vi har endel sånne hensyn å ta hos oss også. Pizza margarita kan stort sett alle spise. Du kan bruke vanlig ost, men bytte ut smør og melk i deigen. 

Endret av Lunapuna1985
Skrevet

Ang barnet som må være inne så har det et handicap og klarer kun å gå på helt slett gulv. Vi har en ganske stor naturtomt med litt ulendt terreng. Alle barna er vant til å måtte ta hensyn til det ene barnet gjennom hele dette skoleåret. 

Anonymkode: 1f4cb...d7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ang barnet som må være inne så har det et handicap og klarer kun å gå på helt slett gulv. Vi har en ganske stor naturtomt med litt ulendt terreng. Alle barna er vant til å måtte ta hensyn til det ene barnet gjennom hele dette skoleåret. 

Med den opplysingen så ville jeg selvsagt flyttet bursdagen inn. Synd om barnet skal gå glipp av mange bursdager fordi så mange velger utebursdag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Med den opplysingen så ville jeg selvsagt flyttet bursdagen inn. Synd om barnet skal gå glipp av mange bursdager fordi så mange velger utebursdag.

Selvsagt, så det hensynet tar jeg. Men jeg synes det ble så mye at foreldrene til de med spesielle spiselige behov gjerne kunne bidratt litt. Jeg skal selvsagt ikke la barna lide, og gjør det som må til. 

Skrevet

Jeg tar hensyn til alle ja. Serverer ikke kun mat og kaker som alle kan spise, men lager forskjellige ting sånn at alle kan spise noe. Og opplyser selvfølgelig om hva som er hva. Altså ville jeg laget marsipankake hvis barnet vil ha det, hvis ikke de er så sterkt allergiske at de ikke tåler å ha det i rommet. Men også laget annen kake i tillegg.

Anonymkode: 228bc...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Så bra at barna lærer empati og å ta hensyn. Selvsagt sørger man for å ha bursdagen på et egnet sted. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt, så det hensynet tar jeg. Men jeg synes det ble så mye at foreldrene til de med spesielle spiselige behov gjerne kunne bidratt litt. Jeg skal selvsagt ikke la barna lide, og gjør det som må til. 

Men hva er det som skaper så mye ekstra arbeid? Kyllingpølser og to kaker må vel de fleste klare?

Anonymkode: 9659f...11d

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men deg er jo virkelig ikke mye, som nevnt, kyllingpølser og Toro sjokoladekake, så er du i boks!

Anonymkode: 44286...360

Skrevet

Etter min oppfatning er det rett og slett frekt å invitere gjester og ikke sørge for at de får spise noe som er tillatt og som de tåler. Jeg blir flau over all den dårlig skjulte muslimangsten i denne tråden. To kaker, kyllingpølser, det er ikke så fryktelig krevende. Hunden må ut under selskapet, og de kan bære inne om det er plass. 

Skrevet

Tar ingen hensyn. Feirer sånn som vi vil og så får de som vil komme. Var aldri sånt tull da jeg var barn.

Anonymkode: 02d8e...a0d

Skrevet

Av alle å ta hensyn til anstrenger jeg meg mest for de som er innvandrere, da de trenger inkuderingen mer enn de fleste. 

Når det er sagt, det er da utrolig enkelt å tilpasse. Jeg ville ikke servert marsipankake i barnebursdag uansett, det hadde bursdagsbarnet fått i familieselskap. Et par ekstra pølser, kjøp halal og laktosefri i samme variant, så er den unnagjort. 

Prøv å husk at ungene kan ikke noe for dette, og det er de du straffer ved å være vanskelig.

Skrevet

Selvsagt tar jeg hensyn og tilrettelegger etter beste evne. Det handler om at jeg ønsker at alle som kommer skal ha det trivelig og kunne spise det som serveres. Det handler også om inkludering og at barna/ungdommene som kommer ikke velger å ha en allergi eller hvilken religion de er født inn i. Ikke er det veldig vanskelig eller krevende heller. Veldig mye kan enkelt tilpasses, og gleden til barna/ungdommene når de kan spise det som serveres er helt klart verdt det. Hadde ungdommer i hus sist bursdag som var super-happy over å få servert vegetar-nachos. Var en av de få bursdagene gjennom hele oppveksten de slapp å spise tørre pølsebrød med ketchup.... Et inkluderende samfunn begynner med oss og de verdiene vi formidler til våre barn. Mine verdier er at alle mennesker er like mye verdt og skal føle seg velkomne uansett religion, etnisitet, høyde, lengde, bredde,hårfarge, legning eller hva det måtte være. 

Anonymkode: 8c802...859

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tilbyr meg alltid å bidra. Rett og slett fordi sønnen min ikke kan spise pølser. De få gangene han har forsøkt, har han kastet opp.jeg sender alltid med han noe annet. Men hos meg selv, så kjøper jeg bare halal og lager kaker uten gluten og laktose og nøtter automatisk. Kan han ikke ha marsipankake i familiebursdag?

Anonymkode: a7f8b...3de

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men kan ikke en av foreldrene bli med og hjelpe barnet?

Anonymkode: 50867...8fd

Skrevet

Prøver å finne alternativer til alle, det pleier å gå greit å tilpasse, men jeg ser du hadde mange hensyn å ta og noen litt motstridende. Akkurat det med ute/inne ville jeg kanskje gjort som vi hadde planlagt og sagt at inne er ok for den ene og ute for den andre, så det blir jo galt uansett. Noen har tilbudt å ta med selv hvis det er allergier som gjør at andre barn ikke liker spesialmaten/kaken. Har aldri hatt muslimske gjester som har krevd halal, de vi kjenner er fornøyd så lenge barnet deres ikke får svin, men f.eks. kyllingpølse er greit. Hund og andre kjæledyr unngår vi å ha i barnebursdag, det ville vært stressende for dyrene. 

Anonymkode: 9bbc7...4c2

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

1. Klassingen vår skal feire bursdag og det er så mange hensyn å ta synes jeg.

2 spiser kun hallal, 1 kan bare komme om vi er innendørs, 3 med nøtteallergi (barnet mitt ønsker marsipankake), 1 med laktoseintolleranse, en er allergisk mot hund/katt (vi har hund).

Jeg prøver å ta hensyn så godt jeg kan ved å skaffe pass til hunden, holde det innendørs og ta hensyn til nøtteallergien . Men jeg synes ærlig talt at foreldrene til de som kun spiser halal og h*n med laktoseintolleranse bør ta med det ungene sine kan spise. Er det frekt å be om?

Jeg fikser gjerne,men foreldrene vil gjerne gjøre det selv, så da får de det. er en med hallal, 2 gulten allergi og 2 med nøtte allergier

Anonymkode: 0ae9c...524

Skrevet

Jeg ville tilrettelagt så godt jeg kunne for alle. Det er to ting av det du nevner jeg tenker at ville vært problematisk:

Det ene er nøtteallergien. Jeg har ikke mye erfaring med det, men har hørt at noen ikke kan være i nærheten av spor av nøtter en gang. Og da blir det skummelt, når man ikke har kunnskaper og det kan gå veldig galt hvis det glipper. Så der ville jeg vært ærlig med foreldrene om at jeg syntes dette var skummelt, og bedt dem hjelpe.

Det andre er hundeallergien. Jeg kunne fint ha satt bort hunden noen timer, den ville ikke ha noen glede av et barneselskap uansett, men når det har bodd en hund i huset i mange år så holder det ikke med en vanlig helgevask for å bli kvitt allergener. Også der ville jeg ha snakket med foreldrene og sagt at slik er det, og hva gjør vi?

Muslimer er det minste problemet her. Hvis ikke foreldrene godtar kyllingpølser ville jeg laget noe vegetarisk. 

Skrevet

Jeg tar hensyn til følgende:

1. Allergier og intoleranser.

2. Religion innenfor det fornuftige (nei, jeg kjøper ikke nye panner for å tilberede halalmaten til gullungen, men jeg kan tilby fisk og kylling, eventuelt vegetarmat).

3. Matrestriksjoner som er medisinsk begrunnet. Nei, jeg lager ikke vegansk bursdag fordi foreldrene til det ene barnet er veganere, jeg kjører verken keto, paleo, lavkarbo eller annet motetull. Jeg legger heller ikke til rette for "barnet mitt liker ikke ditten og datten". 

4. Eventuelle handicap.

Vi har to hunder og en katt. Er noen av barna allergisk, støvsuger jeg gulvene og rister teppene i sofaen. Jeg tar ikke full nedvask av huset, men kan tilby å ha bursdag ute hvis været er OK. 

Hvis barnet er hyperallergisk mot nesten alt, blir det straks verre. Der ber jeg foreldre om å ta med mat selv, ikke fordi jeg ikke gidder, men fordi jeg ikke er rutinert innenfor disse allergiene og er redd for å servere et allergen ved feil og forårsake helseskade. Vi hadde dog et tilfelle der datterens bestevenninne hadde multiple alvorlige allergier, og der strakk jeg meg veldig langt - jeg scannet innholdsfortegnelsen på alt jeg brukte og sendte til foreldrene for "godkjenning" før jeg laget maten. Det gikk bra, men var ekstremt tungvint. Foreldrene var rørt og positivt overrasket over en slik ordning, vanligvis må de ta maten med. Nå kunne jenta spise den samme kaken og et matalternativ sammen med de andre barna.

Skrevet

Jeg legger til rette. Uansett om det er allergier, religion, foreldrenes innfall eller hva det måtte være. Hos oss skal barna slippe å betale prisen for det og jeg ønsker at de har det fint hos oss. Det koster så lite. Men for ungene betyr det så mye😊

Anonymkode: 56dfc...47b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men kan ikke en av foreldrene bli med og hjelpe barnet?

Anonymkode: 50867...8fd

Så er det dette med at barnet ikke skal føle seg utenfor, ikke måtte være den som må ha med seg mamma eller pappa i bursdag når han er blitt skolegutt, være litt selvstendig å kunne kjenne på mestringsfølelsen av å kunne være i besøk hos andre uten at mamma eller pappa må være med. Jeg hadde strukket meg langt og lengre for et barn som dette. De møter hindringer og fordommer i livet som vi andre slipper unna så jeg hadde ikke nølt et sekund på å ha innebursdag slik dette barnet kunne få kommet også.

Hi, jeg tror du lager problemer som ikke er der, Toro sin sjokoladekake langpanne kan de med cøliaki, nøtteallergi og laktoseintoleranse spise. Server kyllingpølser til de som er muslim, evt vegetarpølser. Glutenfri pølsebrød selges på omtrent alle dagligvarebutikker. 

Anonymkode: 634c5...ef6

Skrevet

De som har ekstreme alergier, cøliaki ol ber jeg om at tar med mat selv. Der er jeg ikke 100% sikker på å kunne garantere at det ikke finnes spor av det de er alergiske mot. De jeg vet bare er "alergiske" eller bare spiser økologink eller vegansk overser jeg og holder munn om at de liksom ikke tåler maten. Ellers har jeg forsøkt å tilettelegge for det meste. 

Problemet er foresten størst frem til de er 10-12 år. Etter det er det bare npen få som trenger tilrettelegging.

Anonymkode: 6fd2f...51a

Skrevet

Jeg sender gladelig med en pakke halalpølser hvis sønnen min skal i bursdag. Syns alltid det er veldig snilt av foreldrene å si fra på forhånd🙂

Skrevet
Superdolly skrev (20 timer siden):

Jeg ville tilrettelagt så godt jeg kunne for alle. Det er to ting av det du nevner jeg tenker at ville vært problematisk:

Det ene er nøtteallergien. Jeg har ikke mye erfaring med det, men har hørt at noen ikke kan være i nærheten av spor av nøtter en gang. Og da blir det skummelt, når man ikke har kunnskaper og det kan gå veldig galt hvis det glipper. Så der ville jeg vært ærlig med foreldrene om at jeg syntes dette var skummelt, og bedt dem hjelpe.

Det andre er hundeallergien. Jeg kunne fint ha satt bort hunden noen timer, den ville ikke ha noen glede av et barneselskap uansett, men når det har bodd en hund i huset i mange år så holder det ikke med en vanlig helgevask for å bli kvitt allergener. Også der ville jeg ha snakket med foreldrene og sagt at slik er det, og hva gjør vi?

Muslimer er det minste problemet her. Hvis ikke foreldrene godtar kyllingpølser ville jeg laget noe vegetarisk. 

Heldigvis har det vist seg at det egentlig er svært få som er så allergiske mot nøtter, de aller fleste tåler at andre spiser nøtter så lenge de ikke får det i seg selv. 

Anonymkode: 9bbc7...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...