*Miss Marple* Skrevet 16. juni 2021 #51 Skrevet 16. juni 2021 Ja, jeg tilrettelegger så langt jeg kan for alle gjestene mine.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #52 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Heldigvis har det vist seg at det egentlig er svært få som er så allergiske mot nøtter, de aller fleste tåler at andre spiser nøtter så lenge de ikke får det i seg selv. Anonymkode: 9bbc7...4c2 Men hvis noen sier at de har nøtteallergi, så er del ingen som vil utfordre det med at de sikkert ikke er såååå allergiske vel Anonymkode: 9ca92...0d4
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #53 Skrevet 16. juni 2021 Wow, som muslimsk mor blir jeg skremt av noen av disse holdningene her inne. Hadde jeg vært ny i Norge, hadde jeg lett holdt ungene mine unna barnebursdager når jeg leser dette. Det er så enkelt å tilrettelegge for muslimske barn som spiser halal. Det finnes halalpølser i stort sett alle butikker nå (Coop, Kiwi osv). Kanskje litt avsporing, men til dere som skriver at barn som spiser «spesialmat» må ordne dette selv, forventer dere da like dyr bursdagsgave fra disse barna? Anonymkode: 091ed...c03
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #54 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Wow, som muslimsk mor blir jeg skremt av noen av disse holdningene her inne. Hadde jeg vært ny i Norge, hadde jeg lett holdt ungene mine unna barnebursdager når jeg leser dette. Det er så enkelt å tilrettelegge for muslimske barn som spiser halal. Det finnes halalpølser i stort sett alle butikker nå (Coop, Kiwi osv). Kanskje litt avsporing, men til dere som skriver at barn som spiser «spesialmat» må ordne dette selv, forventer dere da like dyr bursdagsgave fra disse barna? Anonymkode: 091ed...c03 Vi skriver at det er greit å servere kyllingpølser. Det som ikke er greit, er å få er krav om anskaffelse av nytt kjøkkenutstyr for å tilberede halalmat. Anonymkode: 86193...3b0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #55 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Wow, som muslimsk mor blir jeg skremt av noen av disse holdningene her inne. Hadde jeg vært ny i Norge, hadde jeg lett holdt ungene mine unna barnebursdager når jeg leser dette. Det er så enkelt å tilrettelegge for muslimske barn som spiser halal. Det finnes halalpølser i stort sett alle butikker nå (Coop, Kiwi osv). Kanskje litt avsporing, men til dere som skriver at barn som spiser «spesialmat» må ordne dette selv, forventer dere da like dyr bursdagsgave fra disse barna? Anonymkode: 091ed...c03 Jeg har svart at jeg tilrettelegger så godt jeg kan, men gaven har da ingenting med hva man spiser, ev tar med seg, å gjøre? Skal gaven være en slags inngangsbillett, mener du? Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #56 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Wow, som muslimsk mor blir jeg skremt av noen av disse holdningene her inne. Hadde jeg vært ny i Norge, hadde jeg lett holdt ungene mine unna barnebursdager når jeg leser dette. Det er så enkelt å tilrettelegge for muslimske barn som spiser halal. Det finnes halalpølser i stort sett alle butikker nå (Coop, Kiwi osv). Kanskje litt avsporing, men til dere som skriver at barn som spiser «spesialmat» må ordne dette selv, forventer dere da like dyr bursdagsgave fra disse barna? Anonymkode: 091ed...c03 Men når det å slakte dyr på den måten strider i mot mine prinsipper så må du respektere at det gjelder i mitt hjem. Det er ikke noe problem å la være å servere svin, men jeg kjøper og serverer ikke halalkjøtt i mitt hus. Anonymkode: 9bbc7...4c2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #57 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men når det å slakte dyr på den måten strider i mot mine prinsipper så må du respektere at det gjelder i mitt hjem. Det er ikke noe problem å la være å servere svin, men jeg kjøper og serverer ikke halalkjøtt i mitt hus. Anonymkode: 9bbc7...4c2 Har du enda ikke skjønt at det er svært liten forskjell på halal og vanlig slakting i Norge? Det er kun bønnen som er forskjellig. Spiser du kyllingprodukter? Det må du da slutte med da alt er halal. Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #58 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hvis noen sier at de har nøtteallergi, så er del ingen som vil utfordre det med at de sikkert ikke er såååå allergiske vel Anonymkode: 9ca92...0d4 Nei, selvfølgelig ikke. Men nøtteallergikere/foreldre til nøtteallergikere oppfordres til å ta opp dette med lege og undersøke/teste dette da det viser seg at det faktisk er svært sjelden at noen er så allergiske og at det påfører andre unødvendig mye restriksjoner. Som foreldre som har hatt barn på samme klassetrinn som en nøtteallergiker må jeg si at det hadde vært greit om de kartla dette litt ordentlig istedenfor at hele skolen måtte leve med ekstremt mange unødvendige restriksjoner i 7 år. Barna kunne aldri ha med noen form for sjokolade, yoghurt med musli, rundstykker med frø, mellombar, kjeks og tusen andre ting fordi det kunne inneholde spor av nøtter. Så begynte dette barnet på ungdomsskolen og går innom butikken og handler det hun har lyst på og det viser seg at hun tåler alt bortsett fra å spise nøtter selv. Anonymkode: 9bbc7...4c2
prekæs Skrevet 16. juni 2021 #59 Skrevet 16. juni 2021 Tror jeg ville bedt om hjelp fra foreldrene med allergiske barn. Det kommer til å gå ei kule varmt, og særlig nøtteallergi er direkte livsfarlig. Stort ansvar i et salig kaos av glade barn.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #60 Skrevet 17. juni 2021 Jeg hadde tilrettelagt for alt det der, bortsett fra den som krever innebursdag og den som er allergisk mot dyr. Når det gjelder Halal hadde jeg glatt servert kyllingprodukter. Jeg hadde imidlertid ikke funnet meg i å unngå røde non-stop, seigmenn og den slags tull. Jeg har barn som har nøtteallergi, og hadde forventet at det var noe i bursdagen mitt barn kunne spise. Som regel har man jo mer enn en kake. Anonymkode: e67be...832
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #61 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Wow, som muslimsk mor blir jeg skremt av noen av disse holdningene her inne. Hadde jeg vært ny i Norge, hadde jeg lett holdt ungene mine unna barnebursdager når jeg leser dette. Det er så enkelt å tilrettelegge for muslimske barn som spiser halal. Det finnes halalpølser i stort sett alle butikker nå (Coop, Kiwi osv). Kanskje litt avsporing, men til dere som skriver at barn som spiser «spesialmat» må ordne dette selv, forventer dere da like dyr bursdagsgave fra disse barna? Anonymkode: 091ed...c03 Jeg tilrettelegger for allergi, men IKKE religiøst tull, og aller minst muslimer! Jeg serverer vanlige pølser, fordi smaken er best, pizza med skinke, og gelegodter - for det liker bursdagsbarnet og de aller fleste gjestene! Muslimsk tull hører ikke hjemme i det norske samfunnet og bør ikke ha noen som helst plass i norske hjem og skikker! Ingen dør av å spise en skinkebit på pizzaen, jeg har servert "kamuflert" svin til mange muslimer, og de lever fortsatt!! Anonymkode: f136c...c66
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #62 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg tilrettelegger for allergi, men IKKE religiøst tull, og aller minst muslimer! Jeg serverer vanlige pølser, fordi smaken er best, pizza med skinke, og gelegodter - for det liker bursdagsbarnet og de aller fleste gjestene! Muslimsk tull hører ikke hjemme i det norske samfunnet og bør ikke ha noen som helst plass i norske hjem og skikker! Ingen dør av å spise en skinkebit på pizzaen, jeg har servert "kamuflert" svin til mange muslimer, og de lever fortsatt!! Anonymkode: f136c...c66 Både dum og ondskapsfull....sjarmerende Anonymkode: 9ca92...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #63 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg tilrettelegger for allergi, men IKKE religiøst tull, og aller minst muslimer! Jeg serverer vanlige pølser, fordi smaken er best, pizza med skinke, og gelegodter - for det liker bursdagsbarnet og de aller fleste gjestene! Muslimsk tull hører ikke hjemme i det norske samfunnet og bør ikke ha noen som helst plass i norske hjem og skikker! Ingen dør av å spise en skinkebit på pizzaen, jeg har servert "kamuflert" svin til mange muslimer, og de lever fortsatt!! Anonymkode: f136c...c66 Høres ut som om du har samme forhold til dem som vil ha halal-mat som jeg har til veganere. Jeg serverer gjerne vegetarmat, men hysteriske veganer tar jeg ikke hensyn til. Anonymkode: 6fd2f...51a
n74 Skrevet 17. juni 2021 #64 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 15.6.2021 den 15.11): 1. Klassingen vår skal feire bursdag og det er så mange hensyn å ta synes jeg. 2 spiser kun hallal, 1 kan bare komme om vi er innendørs, 3 med nøtteallergi (barnet mitt ønsker marsipankake), 1 med laktoseintolleranse, en er allergisk mot hund/katt (vi har hund). Jeg prøver å ta hensyn så godt jeg kan ved å skaffe pass til hunden, holde det innendørs og ta hensyn til nøtteallergien . Men jeg synes ærlig talt at foreldrene til de som kun spiser halal og h*n med laktoseintolleranse bør ta med det ungene sine kan spise. Er det frekt å be om? Anonymkode: 1f4cb...d7c Bak en Toro sjokoladekake, og bruk olje (ikke smør eller margarin). Vipps så har du en gluten-, laktose-, og nøttefri kake. Så enkel å lage at den fint kan være i tillegg til marsipankake. Jeg synes det er enkelt å kjøpe halalpølser i tillegg. Men nå bor jeg i Oslo med slike varer i alle butikker. Mange av de muslimske barna i vår klasse liker også fiskekaker, som serveres som burger. Lager jeg taco så lager jeg det med halalkjøtt til alle. Verre det med hundeallergi. Vi har samme problem og har endt opp med å feire i leid lokale. Men akkurat det skjønner jeg at ikke alle har mulighet til.
Hannasbananas Skrevet 17. juni 2021 #65 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 15.6.2021 den 19.33): Tar ingen hensyn. Feirer sånn som vi vil og så får de som vil komme. Var aldri sånt tull da jeg var barn. Anonymkode: 02d8e...a0d Ja, å ta hensyn er no’ skikkelig dritt altså. 🙄
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #66 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tilrettelegger for allergi, men IKKE religiøst tull, og aller minst muslimer! Jeg serverer vanlige pølser, fordi smaken er best, pizza med skinke, og gelegodter - for det liker bursdagsbarnet og de aller fleste gjestene! Muslimsk tull hører ikke hjemme i det norske samfunnet og bør ikke ha noen som helst plass i norske hjem og skikker! Ingen dør av å spise en skinkebit på pizzaen, jeg har servert "kamuflert" svin til mange muslimer, og de lever fortsatt!! Anonymkode: f136c...c66 Hva slags pinne er det du har fått opp bak? Litt av noen holdninger. 😳 Anonymkode: 87c83...839
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #67 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva slags pinne er det du har fått opp bak? Litt av noen holdninger. 😳 Anonymkode: 87c83...839 Jeg er en av dem som tilrettelegger, men la meg snu situasjonen - vil muslimene tilrettelegge for de kristne når disse er på besøk? Vil de servere svin til ikke-muslimske barn? Neppe. Vil veganere og vegetarianere servere animalske produkter/kjøtt til ikke-veganere? Neppe. Vil familie som er strikt lavkarbo, servere mat med masse karbohydrater til gjestene sine? Tror ikke det. Så mitt spørsmål er - hvorfor skal tilrettelegging KUN gå den ene veien? I Koranen er det ikke sagt at man ikke skal servere gris til andre - det er sagt at man ikke skal spise det selv. Det er verken forbud mot å drepe grisen eller servere den. For lavkarboere er det heller ikke noe forbud å servere mat med karbohydrater til gjestene sine. Det samme gjelder vegetarianere - de trenger ikke å slakte dyret for å kunne servere kjøtt eller animalske produkter til sine gjester. Men de gjør det altså ikke, samtidig som de forventer tilrettelegging. Det synes jeg er svært merkelig. Anonymkode: 86193...3b0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #68 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er en av dem som tilrettelegger, men la meg snu situasjonen - vil muslimene tilrettelegge for de kristne når disse er på besøk? Vil de servere svin til ikke-muslimske barn? Neppe. Vil veganere og vegetarianere servere animalske produkter/kjøtt til ikke-veganere? Neppe. Vil familie som er strikt lavkarbo, servere mat med masse karbohydrater til gjestene sine? Tror ikke det. Så mitt spørsmål er - hvorfor skal tilrettelegging KUN gå den ene veien? I Koranen er det ikke sagt at man ikke skal servere gris til andre - det er sagt at man ikke skal spise det selv. Det er verken forbud mot å drepe grisen eller servere den. For lavkarboere er det heller ikke noe forbud å servere mat med karbohydrater til gjestene sine. Det samme gjelder vegetarianere - de trenger ikke å slakte dyret for å kunne servere kjøtt eller animalske produkter til sine gjester. Men de gjør det altså ikke, samtidig som de forventer tilrettelegging. Det synes jeg er svært merkelig. Anonymkode: 86193...3b0 Logikken din henger virkelig ikke på greip. En trenger ikke tilrettelegge til noen som ikke trenger det. En person som er alt-spisende, kan fint spise lavkarbo og vegetar. En vegetarianer kan ikke spise kjøtt, og de trenger da tilrettelegging, enten ved at de tar med mat selv, spiser bare tilbehør eller at verten lager kjøttfritt alternativ. En «kjøtteter» kan fint spise salat, og trenger da ikke tilrettelegging. Anonymkode: d9797...c27
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #69 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Har du enda ikke skjønt at det er svært liten forskjell på halal og vanlig slakting i Norge? Det er kun bønnen som er forskjellig. Spiser du kyllingprodukter? Det må du da slutte med da alt er halal. Anonymkode: 9659f...11d Eg trur ikkje det er personen over som har svart her tidligere. Det er det eg som har gjort ang halal slakt . Og eg kjem aldri, nokon sinne til å synest det er greit med halal. Og kjem ikkje til under nokon omstendigheter til å synest det er ok . Ja eg serverer kyllingpølser , og kjøper det altid inn når me får muslimer i bursdag .respektere sjølvsagt at dei ikkje vil ha svin .passer og på at det som er i snopeposen er ok for ein muslim .så eg respektere det . Men halal kjem eg aldri til godta, og eg kjenner eg blir kvalm bare av ordet . Har opplevd så mange muslimer rundt meg så har vore og spurdt på gårdene rundt meg om dei kan få halal slakte ku ,lam ,høns osv her .for dei synst egentlig ikkje noko om halal slaktingasom er ok på slakteriene her i Norge. Mange velger og å importere kjøtt fra utlandet for der er ikkje dyra bedøvd før slakt . Har og opplevd muslimer som nekter å ta i mot pølse for det er kokt/steikt på kjøkkenredskaper som har vore brukt tidligere . Då spørr eg bare barnet om det vil ha pølsebrød istedenfor. Pleier å gå fint det og . Ja eg eter kyllingprodukt , men har takka nei til mat fleire gonger fra muslimer når dei dei seier det er halal ..fekk servert halalpizza ein gong...nei takk 🐮 Men som sagt har muslimske venner og Mangen i barnas klasse .respektere alle og har ingen problem med det .men halal ,og kva halal egentlig er ..kan eg aldri godta. Anonymkode: e29c0...9e7
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #70 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Både dum og ondskapsfull....sjarmerende Anonymkode: 9ca92...0d4 ....eller såpass oppegående og reflektert at jeg nekter å godta at det muslimske skal få lov til å utradere norske skikker! Islam bør alle normale ta avstand fra, nekte å følge de pålegg muslimer forsøker å tre ned over hodene på oss, og sørge for at muslimer aldri får praktisere grusomhetene her i fredelige Norge! For hvorfor måtte flyktninger rømme fra egne land? Jo fordi de følger sin tolkning av Koranen og kriger som noen galninger. Anonymkode: f136c...c66
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #71 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): ....eller såpass oppegående og reflektert at jeg nekter å godta at det muslimske skal få lov til å utradere norske skikker! Islam bør alle normale ta avstand fra, nekte å følge de pålegg muslimer forsøker å tre ned over hodene på oss, og sørge for at muslimer aldri får praktisere grusomhetene her i fredelige Norge! For hvorfor måtte flyktninger rømme fra egne land? Jo fordi de følger sin tolkning av Koranen og kriger som noen galninger. Anonymkode: f136c...c66 Du må huske at det er snakk om små barn her, som ikke har noen bestemmelsesrett over religion. Ellers er en av de største menneskerettene å kunne praktisere den religionen man ønsker. For en muslim er det å spise gris på linje med det å spise rotter for oss som ikke har den religionen. De dør ikke av å spise det, men de syns det er ekkelt. Jeg liker å ha gjester og vil selvsagt at de skal trives hos oss. Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #72 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde tilrettelagt for alt det der, bortsett fra den som krever innebursdag og den som er allergisk mot dyr. Når det gjelder Halal hadde jeg glatt servert kyllingprodukter. Jeg hadde imidlertid ikke funnet meg i å unngå røde non-stop, seigmenn og den slags tull. Jeg har barn som har nøtteallergi, og hadde forventet at det var noe i bursdagen mitt barn kunne spise. Som regel har man jo mer enn en kake. Anonymkode: e67be...832 Du hadde ikke tilrettelagt så den handikappede kunne komme i selskap? Jøss. Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #73 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du hadde ikke tilrettelagt så den handikappede kunne komme i selskap? Jøss. Anonymkode: 9659f...11d Jeg hadde ikke nektet ungene å gå ut i hagen nei. I bursdag hos oss løper de inn og ut verandadøra hvis det er fint vær. Det ville nok uansett hele tiden vært noen barn som hadde vært inne, så tviler på det hadde blitt et problem i praksis. Anonymkode: e67be...832
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #74 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde ikke nektet ungene å gå ut i hagen nei. I bursdag hos oss løper de inn og ut verandadøra hvis det er fint vær. Det ville nok uansett hele tiden vært noen barn som hadde vært inne, så tviler på det hadde blitt et problem i praksis. Anonymkode: e67be...832 Men hvis det hadde blitt et ‘problem’ og alle løp ut, så hadde det vært helt ok at den i rullestol ble sittende alene inne? Jeg er sjokkert! Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #75 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Wow, som muslimsk mor blir jeg skremt av noen av disse holdningene her inne. Hadde jeg vært ny i Norge, hadde jeg lett holdt ungene mine unna barnebursdager når jeg leser dette. Det er så enkelt å tilrettelegge for muslimske barn som spiser halal. Det finnes halalpølser i stort sett alle butikker nå (Coop, Kiwi osv). Hvis mitt barn skulle på bursdag til ditt barn hadde du da kjøpt vanlige pølser fordi det er så lett å kjøpe i alle butikker? Ja mitt barn tåler halal pølser, men vi spiser det ikke da vi er imot det, kall det gjerne religion. På samme måte tåler faktisk ditt barn vanlige pølser også. Men så vanskelig skal jeg faktisk ikke være. Er det bursdag hos et muslimsk barn spiser mine barn halal pølser hvis det er det som serveres. Det unntaket bryr jeg meg ikke om, men det skjer ikke at jeg kjøpet det selv og tar det med hjem. Så her hadde ditt barn fått kyllingpølser hvis det ville, for jeg tilrettelegger gjerne, men på mine egne premisser. Anonymkode: 50867...8fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå