Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 1. Klassingen vår skal feire bursdag og det er så mange hensyn å ta synes jeg. 2 spiser kun hallal, 1 kan bare komme om vi er innendørs, 3 med nøtteallergi (barnet mitt ønsker marsipankake), 1 med laktoseintolleranse, en er allergisk mot hund/katt (vi har hund). Jeg prøver å ta hensyn så godt jeg kan ved å skaffe pass til hunden, holde det innendørs og ta hensyn til nøtteallergien . Men jeg synes ærlig talt at foreldrene til de som kun spiser halal og h*n med laktoseintolleranse bør ta med det ungene sine kan spise. Er det frekt å be om? Anonymkode: 1f4cb...d7c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): 1. Klassingen vår skal feire bursdag og det er så mange hensyn å ta synes jeg. 2 spiser kun hallal, 1 kan bare komme om vi er innendørs, 3 med nøtteallergi (barnet mitt ønsker marsipankake), 1 med laktoseintolleranse, en er allergisk mot hund/katt (vi har hund). Jeg prøver å ta hensyn så godt jeg kan ved å skaffe pass til hunden, holde det innendørs og ta hensyn til nøtteallergien . Men jeg synes ærlig talt at foreldrene til de som kun spiser halal og h*n med laktoseintolleranse bør ta med det ungene sine kan spise. Er det frekt å be om? Anonymkode: 1f4cb...d7c Ikke frekt å be om det, spør heller omvendt, hadde de med halal tatt hensyn til ditt barn? Anonymkode: 6b2b9...a90
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Vi tar hensyn til alle. Marsipankake er det mange barn som ikke liker, så jeg ville hatt to kaker i tilfelle. Mandel er heller ingen nøtt, så en med nøtteallergi kan fint tåle mandler (selv om noen ikke gjør det) Halal er ikke noe problem, vi griller pølser og kjøper en pakke kyllingpølser, det kan de spise. Vi har ikke hunden her når vi har bursdag, mest av hensyn til hunden egentlig. En haug med gira unger er ikke det beste for en hund akkurat Innendørs? Er det pga pollenallergi det da eller? Datteren min har en gutt i klassen som er ekstremt allergisk, men han er ute av og til for det. Så det er et hensyn jeg aldri har hørt om... Har ingen med laktoseallergi i klassen til barna, men kjæresten til eldstemann har det. Synes ikke det er så problematisk, kjøper laktosefri melk/fløte når hun skal spise her. Datteren min har en venninne med cøliaki i klassen sin da, men det ordner vi med glutenfri kakemiks fra toro og fruktspyd. Det er noen hensyn å ta når mange barn skal samles, men det går da helt fint synes jeg. Anonymkode: c5862...198
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Har tatt hensyn til de med allergier, dvs nøtter, dyr osv, men er det pga religion synes jeg de kan ta med selv. Jeg har strukket med til å kjøpe pølser uten svin og melk, da det er enkelt å få tak i, og er pølser alle kan spise . Og pølse brød( indianerbrød) som alle kan ha! Viss en skal ha selskap ute på lekeland, har de heller ikke halal, hvertfall ikke her Anonymkode: 6b2b9...a90
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vi tar hensyn til alle. Marsipankake er det mange barn som ikke liker, så jeg ville hatt to kaker i tilfelle. Mandel er heller ingen nøtt, så en med nøtteallergi kan fint tåle mandler (selv om noen ikke gjør det) Halal er ikke noe problem, vi griller pølser og kjøper en pakke kyllingpølser, det kan de spise. Vi har ikke hunden her når vi har bursdag, mest av hensyn til hunden egentlig. En haug med gira unger er ikke det beste for en hund akkurat Innendørs? Er det pga pollenallergi det da eller? Datteren min har en gutt i klassen som er ekstremt allergisk, men han er ute av og til for det. Så det er et hensyn jeg aldri har hørt om... Har ingen med laktoseallergi i klassen til barna, men kjæresten til eldstemann har det. Synes ikke det er så problematisk, kjøper laktosefri melk/fløte når hun skal spise her. Datteren min har en venninne med cøliaki i klassen sin da, men det ordner vi med glutenfri kakemiks fra toro og fruktspyd. Det er noen hensyn å ta når mange barn skal samles, men det går da helt fint synes jeg. Anonymkode: c5862...198 Kyllingpølser og halal er ikke det samme altså Anonymkode: 1f4cb...d7c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kyllingpølser og halal er ikke det samme altså Anonymkode: 1f4cb...d7c Nei, men muslimer som spiser halal lar ungene spise kyllingpølser, for all kylling i Norge slaktes på halalgodkjent måte. https://www.nrk.no/norge/selger-halal-kylling-til-alle-1.11794085 Anonymkode: c5862...198
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, men muslimer som spiser halal lar ungene spise kyllingpølser, for all kylling i Norge slaktes på halalgodkjent måte. https://www.nrk.no/norge/selger-halal-kylling-til-alle-1.11794085 Anonymkode: c5862...198 Dessverre gjelder det ikke alle, i tilfelle hadde jeg gjort det enkelt og servert kyllingpølser til alle. Det finnes faktisk foreldre her som ikke tillater halalpølser/soyapølser grillet på samme grill som svinepølser. Anonymkode: 1f4cb...d7c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dessverre gjelder det ikke alle, i tilfelle hadde jeg gjort det enkelt og servert kyllingpølser til alle. Det finnes faktisk foreldre her som ikke tillater halalpølser/soyapølser grillet på samme grill som svinepølser. Anonymkode: 1f4cb...d7c Heilt sant ,det gjelder ikkje alle . Anonymkode: e29c0...9e7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 Hadde tatt hensyn til nøttealergi. Halal kjøtt kjem ikkje innforbi mine dører .dyremishandling . Eg tilbyr kylling/kalkun pølse til muslimer .nokon et ,andre ikkje . Hadde tatt hunden ut . Men tenker egentlig at foreldre med barn med allergi kan sende med noko sjølv som dei kan ete 🙂 Anonymkode: e29c0...9e7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Nei. Det hadde blitt for mye styr og for dyrt. Er alenemamma så står med alt alene. Her innviterer vi 12 gutter å ingen har allergier å ta hensyn til,veldig lettvint Men han ene ungen spiser verken pølse,muffins eller sjokoladekake. Da gidder ikke jeg tilrettelegge mer altså,de er her bare 2 timer uansett så han sulter ikke ihjel. Anonymkode: 41b0a...4a5
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Jeg har alltid tilrettelagt med kyllingpølse ved behov (har ikke hatt noen som ikke har spist det på besøk) og allergimat. Stort sett lett å tilpasse, selv om ikke alltid alle har kunnet spise alle. Til det ene barnet jeg syntes det var vanskelig, fikk jeg en kakeoppskrift av mor og ble enig med henne at hun tok med hamburger barnet kunne spise. Anonymkode: 7bce9...84a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Tar hensyn så langt jeg klarer. To typer pølser er ok. Er det problem med at maten tilberedes samme sted som vår mat, da får barnet bli hjemme. Andre allergier tar jeg hensyn til. Er det ekstrem allergi regner jeg med foreldre tar kontakt og gir god beskjed. Hunden er ikke hjemme men et hjem med hund har mange hundehår så da må vel barnet være hjemme da?? Hadde jeg hatt sommerbursdag og været var bra hadde vi ikke tatt hensyn til at barn må være inne. Sorry, ikke alt man kan delta på. Når det er sagt foreldre til barn med spesielle behov her deltar selv aktivt for å tilrettelegge for eget barn. Anonymkode: a4cb6...2d2
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Dessverre gjelder det ikke alle, i tilfelle hadde jeg gjort det enkelt og servert kyllingpølser til alle. Det finnes faktisk foreldre her som ikke tillater halalpølser/soyapølser grillet på samme grill som svinepølser. Anonymkode: 1f4cb...d7c Gi de fiskepinner, det får de i barnehagen her. Fiskepinner i brød, ungene er superfornøyde. Anonymkode: 9ca92...0d4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 Dette synes jeg faktisk at er utrolig enkelt å tilrettelegge for, om du bare vil. Du kan ha kyllingpølser, eller lage sliders, pizza el. (ost er laktosefritt). Marsipankake i barnebursdag er en dårlig ide, lag muffins, sjokoladekake el, bruk gjerne Toro (både laktosefritt og ofte glutenfritt). Og ja, selvfølgelig tilrettelegger jeg for alle gjester jeg får, både små og store. Det koster meg lite, og gleder mye. Anonymkode: 44286...360
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 Ja, jeg tar alltid hensyn. Begge mine barn har min marsipankake som sin favoritt, og det får de på dagen sin. Men i barneselskapet lager jeg kake de fleste liker, og kan spise. Er jo ikke mange barn som liker det. Her er det bare nøtteallergi, laktose, cøliaki og en som ikke spiser svin. Så det går veldig bra. Anonymkode: 213ea...f58
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 Jeg tar hensyn til alle allergier og intoleranser, men ikke muslimske tulleting. Anonymkode: f136c...c66
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hadde tatt hensyn til nøttealergi. Halal kjøtt kjem ikkje innforbi mine dører .dyremishandling . Eg tilbyr kylling/kalkun pølse til muslimer .nokon et ,andre ikkje . Hadde tatt hunden ut . Men tenker egentlig at foreldre med barn med allergi kan sende med noko sjølv som dei kan ete 🙂 Anonymkode: e29c0...9e7 Du er jo utrolig kunnskapsløs? 1. Halalslakting er ikke dyremishandling (i Norge). 2. Kyllingen som er i pølsene dine er halalslaktet. Hi: Jeg hadde strukket meg langt for å kunne servere det samme til alle de små gjestene. Det er ikke barnas feil enten det er allergi eller religion som legger begrensninger for dem. Jeg hadde servert både marsipankake og sjokoladekake (Toro sin kakemiks er både laktose- og glutenfri, mener jeg på). Hunden hadde jeg holdt borte uansett i et barneselskap, man skal ikke stole på dyr og i alle fall ikke sammen med mange barn. Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #18 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du er jo utrolig kunnskapsløs? 1. Halalslakting er ikke dyremishandling (i Norge). 2. Kyllingen som er i pølsene dine er halalslaktet. Hi: Jeg hadde strukket meg langt for å kunne servere det samme til alle de små gjestene. Det er ikke barnas feil enten det er allergi eller religion som legger begrensninger for dem. Jeg hadde servert både marsipankake og sjokoladekake (Toro sin kakemiks er både laktose- og glutenfri, mener jeg på). Hunden hadde jeg holdt borte uansett i et barneselskap, man skal ikke stole på dyr og i alle fall ikke sammen med mange barn. Anonymkode: 9659f...11d Så du hadde holdt bursdagen inne bare så alle foreldrene får viljen sin,selv om du hadde planlagt utebursdag? Anonymkode: 41b0a...4a5
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så du hadde holdt bursdagen inne bare så alle foreldrene får viljen sin,selv om du hadde planlagt utebursdag? Anonymkode: 41b0a...4a5 Jeg regner med at det er en god grunn til at barnet kun kan komme om selskapet er innendørs, og siden jeg ønsker at alle vennene til barna mine skal kunne komme så hadde jeg gjort det, ja. Det handler nok ikke om at «alle foreldrene skal ha viljen sin» Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #20 Skrevet 15. juni 2021 Dette kan du fikse enkelt 1. kjøp halal til alle 2. lag to kaker- en marsipan og en uten nøtter og laktose 3. steng hunden inne på et rom, eller la noen gå tur med den mens det er bursdag. Anonymkode: a7f8b...3de
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #21 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg regner med at det er en god grunn til at barnet kun kan komme om selskapet er innendørs, og siden jeg ønsker at alle vennene til barna mine skal kunne komme så hadde jeg gjort det, ja. Det handler nok ikke om at «alle foreldrene skal ha viljen sin» Anonymkode: 9659f...11d Her er det utebursdag eller ingenting (nå som man ikke får leie Sfo eller gymsal). Har ikke plass til 16 barn inne og sønnen ønsker å invitere alle. Han er oktoberbarn, så de som kommer må kle seg etter været. Var heldig i fjor, da var det fint vær. Jeg er ikke vant med at andre foreldre skal diktere selskapets form. I fjor inviterte to gutter i klassen til fotballbursdag. Sønnen min hater fotball og gikk ikke i bursdagen. Skulle jeg heller bedt de om annen type feiring? Det syns jeg blir helt feil. I HI sitt tilfelle, ville jeg tatt kontakt med foreldrene til det aktuelle barnet og spurt om det går an å tilrettelegge ute på noe vis. Det er sikkert en god grunn til at HI hadde planlagt utebursdag. Anonymkode: 8e770...6d5
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #22 Skrevet 15. juni 2021 Tar hensyn til allergier, men ikke andre innfall og dietter. Toro langpannesjokolade kan bakes med olje og er da uten gluten, nøtter og melk, og sjokoladekake bør en ha i bursdag. Hadde derimot ikke holdt selskapet inne hvis planen var å ha det ute. Hunden hadde jeg uansett holdt unna, men ikke tatt full nedvask for å bli kvitt alle spor. Anonymkode: 50867...8fd
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #23 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Her er det utebursdag eller ingenting (nå som man ikke får leie Sfo eller gymsal). Har ikke plass til 16 barn inne og sønnen ønsker å invitere alle. Han er oktoberbarn, så de som kommer må kle seg etter været. Var heldig i fjor, da var det fint vær. Jeg er ikke vant med at andre foreldre skal diktere selskapets form. I fjor inviterte to gutter i klassen til fotballbursdag. Sønnen min hater fotball og gikk ikke i bursdagen. Skulle jeg heller bedt de om annen type feiring? Det syns jeg blir helt feil. I HI sitt tilfelle, ville jeg tatt kontakt med foreldrene til det aktuelle barnet og spurt om det går an å tilrettelegge ute på noe vis. Det er sikkert en god grunn til at HI hadde planlagt utebursdag. Anonymkode: 8e770...6d5 Hi skriver ikke at hun hadde planlagt å være ute? Man skal selvsagt ikke legge til rette for at alle slags sære meninger skal tas hensyn til, men allergier, sykdom og religion er det jo ingen barn som kan styre? Å velge bort en bursdag pga at man ‘hater’ fotball hadde ikke blitt tolerert her i huset! Anonymkode: 9659f...11d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #24 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hi skriver ikke at hun hadde planlagt å være ute? Man skal selvsagt ikke legge til rette for at alle slags sære meninger skal tas hensyn til, men allergier, sykdom og religion er det jo ingen barn som kan styre? Å velge bort en bursdag pga at man ‘hater’ fotball hadde ikke blitt tolerert her i huset! Anonymkode: 9659f...11d Hvorfor tror du hun nevner at en mor krever innebursdag da?? Hi nevner det selvsagt fordi hun hadde tenkt å ha utebursdag!! Anonymkode: 41b0a...4a5
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #25 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tror du hun nevner at en mor krever innebursdag da?? Hi nevner det selvsagt fordi hun hadde tenkt å ha utebursdag!! Anonymkode: 41b0a...4a5 Hun skriver også at selskapet blir inne. Altså har hun ikke samme utfordring som deg der. Da bør det jo ikke være et problem? Foreldrene opplyser vel neppe om dette for å få viljen sin? Anonymkode: 9659f...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå