Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Noen med crohns her? Jeg har hatt crohns i 6 år og går på biologiske medisiner og metex. Hsr også en annen autoimmun sykdom. Uansett, magen har skapt mye problemer for meg igjennom årene men ikke gjort mye skikkelig syk etter jeg begynte på behandling. Har dager hvor jeg går masse på do men lever rimelig normalt med full jobb. siste to ukene har jeg vært dårlig. For første gang i mitt voksne liv har jeg bæsjet på meg. Mens jeg var på badet og vasket. Helt ukontrollert. Noen dager senere fikk jeg enorme magesmerter og satt på do med voldsomme kramper og diaré. Lå på baderomsgulvet mellom slagene og kaldsvettet. Nå klarer jeg knapt å holde på mat og er kvalm. Konstant verking i magen. Føles som mensensmerter uten å ha mensen. mannen mener jeg bør ringe legen. Men hva får legen gjort? Skal ha ny infusjon om 2 uker. Er det bare å ligge og la alt bare rase igjennom kroppen? Plutselig føler jeg meg helt rådvill for magen er som regel trøblete men ikke sånn at jeg føler meg syk. Det gjør jeg nå og da blir jeg usikker på hva jeg ble gjøre… Anonymkode: 15601...f74
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Har det ikke selv, men kjenner flere som har sykdommen. Har det skjedd noe forut for disse to ukene? Endring i kosthold? Har du vært syk? Tatt andre medisiner? Spist mer godteri? Hatt mer stress? Sovet dårligere? Mer bekymringer? Blitt for sliten over tid? Jeg synes uansett at du bør kontakte lege. Du må huske på at ved en f.eks. matforgiftning så kan du få større problemer enn andre ville fått. Du blir veldig tappet om du har hatt det slik i to uker og så skal ha det slik i to uker til. Det blir en hel måned hvor alt går rett gjennom deg, og det vil tappe deg for mye. Så kontakt legen din! Anonymkode: 1b498...585
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Jeg har crohns. Du SKAL ringe poliklinikken og be om time hos gastrolegen din, dropp fastlegen, de har som regel ikke peiling. det er flere ting som kan gjøres, feks ta trøff (aner ikke hvordan det skrives) prøve for å sjekke om kroppen din har rett mengde medisin i seg, bytte medisin eller få ekstra medisin i perioder. Mulig du må ta en koloskopi for å sjekke. får du ikke i deg væske så bør du få intravenøst. I tillegg må det nok sjekkes alt mulig av blodprøver, jeg blir dårlig med for lavt jern (kan ikke gå under 100), får lavt d-vitamin (min 80) osv. for meg fungerer det å ta idoform tyggetabletter morgen og kveld (står kun en om dagen, men jeg tar to). Minst mulig stress, mye søvn, veldig forsiktig med mat. hvilke biologiske medisin tar du? Mulig du må ta oftere dersom det er lite medisin i blodet ditt. RING gastropoliklinikken, du kan ikke vente 2 uker. Anonymkode: 16ea3...ebc
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Har det ikke selv, men kjenner flere som har sykdommen. Har det skjedd noe forut for disse to ukene? Endring i kosthold? Har du vært syk? Tatt andre medisiner? Spist mer godteri? Hatt mer stress? Sovet dårligere? Mer bekymringer? Blitt for sliten over tid? Jeg synes uansett at du bør kontakte lege. Du må huske på at ved en f.eks. matforgiftning så kan du få større problemer enn andre ville fått. Du blir veldig tappet om du har hatt det slik i to uker og så skal ha det slik i to uker til. Det blir en hel måned hvor alt går rett gjennom deg, og det vil tappe deg for mye. Så kontakt legen din! Anonymkode: 1b498...585 Tusen takk for fint svar. nei, er ganske «streng» med kostholdet mitt og ikke skeiet ut noe mer. Jeg trener ganske hardt og er alene ukesvis av gangen med barn så er psykisk sliten til tider. Men det har jeg alltid vært. Så ser ikke helt forskjellen nå. Nå er mannen hjemme igjen også og ingenting bedrer seg. plutselig stoler jeg ikke på meg selv når jeg kjører barna rundt omkring. Er så redd jeg skal ja uhell igjen. Er svimmel og hjertebank, antakelig pga lite næring. hi Anonymkode: 15601...f74
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har crohns. Du SKAL ringe poliklinikken og be om time hos gastrolegen din, dropp fastlegen, de har som regel ikke peiling. det er flere ting som kan gjøres, feks ta trøff (aner ikke hvordan det skrives) prøve for å sjekke om kroppen din har rett mengde medisin i seg, bytte medisin eller få ekstra medisin i perioder. Mulig du må ta en koloskopi for å sjekke. får du ikke i deg væske så bør du få intravenøst. I tillegg må det nok sjekkes alt mulig av blodprøver, jeg blir dårlig med for lavt jern (kan ikke gå under 100), får lavt d-vitamin (min 80) osv. for meg fungerer det å ta idoform tyggetabletter morgen og kveld (står kun en om dagen, men jeg tar to). Minst mulig stress, mye søvn, veldig forsiktig med mat. hvilke biologiske medisin tar du? Mulig du må ta oftere dersom det er lite medisin i blodet ditt. RING gastropoliklinikken, du kan ikke vente 2 uker. Anonymkode: 16ea3...ebc De tok medisinspeil for 6 uker siden før forrige behandling og var på veldig bra nivå. Jeg tar influximab (remsima) og metex penner. De har kngenting annet å tilby meg så medisinbytte er ikke et alternativ. Har vært på mange forskjellige opp igjennom årene pga leddgikten og fikk pankreatitt av noen. Så derfor kan jeg ikke ta pause engang fra denne for de er redd jeg skal danne antistoffer mot medisinen. jeg ringer gastro i morgen da for å høre hva de sier. Sendte inne en avføringsprøve i går for å sjekke kalprotektin men det tar vel en uke før svar. Uansett så er det vanskelig å ta skikkelig prøve av bare «vann». skal prøve Idoform! Takk for tips. 😃 hi Anonymkode: 15601...f74
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Tusen takk for fint svar. nei, er ganske «streng» med kostholdet mitt og ikke skeiet ut noe mer. Jeg trener ganske hardt og er alene ukesvis av gangen med barn så er psykisk sliten til tider. Men det har jeg alltid vært. Så ser ikke helt forskjellen nå. Nå er mannen hjemme igjen også og ingenting bedrer seg. plutselig stoler jeg ikke på meg selv når jeg kjører barna rundt omkring. Er så redd jeg skal ja uhell igjen. Er svimmel og hjertebank, antakelig pga lite næring. hi Anonymkode: 15601...f74 Overlat alt til mannen din av kjøring. Du skal ikke kjøre nå. Ikke bare fordi du sikkert kan bli ukonsentrer hvis du kjenner at du ikke greier å holde deg. Men mer fordi du trolig kjører med "promille" fordi du blir så nedkjørt med lite næring og at du blir dehydrert. Å være dehydrert blir oppmerksomhetsmessig som å kjøre med promille. Da kan du rett og slett ikke kjøre akkurat nå, for du er ikke skikket til det. Skriver ikke dette for å kritisere, men fordi du må ta vare på deg selv og de du er glad i, og ikke utsette deg selv, de eller andre for risiko. Du er sikkert så vant med å fungere "halvveis", at det gjerne ikke er like lett å være bevisst på hvor grensen går for når du må si stopp akkurat nå. Ta vare på deg selv og ring legen din (eller poliklinikken, som hun over sier) i morgen. Anonymkode: 1b498...585
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen med crohns her? Jeg har hatt crohns i 6 år og går på biologiske medisiner og metex. Hsr også en annen autoimmun sykdom. Uansett, magen har skapt mye problemer for meg igjennom årene men ikke gjort mye skikkelig syk etter jeg begynte på behandling. Har dager hvor jeg går masse på do men lever rimelig normalt med full jobb. siste to ukene har jeg vært dårlig. For første gang i mitt voksne liv har jeg bæsjet på meg. Mens jeg var på badet og vasket. Helt ukontrollert. Noen dager senere fikk jeg enorme magesmerter og satt på do med voldsomme kramper og diaré. Lå på baderomsgulvet mellom slagene og kaldsvettet. Nå klarer jeg knapt å holde på mat og er kvalm. Konstant verking i magen. Føles som mensensmerter uten å ha mensen. mannen mener jeg bør ringe legen. Men hva får legen gjort? Skal ha ny infusjon om 2 uker. Er det bare å ligge og la alt bare rase igjennom kroppen? Plutselig føler jeg meg helt rådvill for magen er som regel trøblete men ikke sånn at jeg føler meg syk. Det gjør jeg nå og da blir jeg usikker på hva jeg ble gjøre… Anonymkode: 15601...f74 Hvis du ikke er medlem så meld deg inn i Ulcerøs colitt/morbus chron norge på fb. Masse nydelige folk med mye erfaring. Anonymkode: eab33...d59
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 Tusen takk for svar alle sammen! ringte fastlegen og hun skal ringe meg tilbake i morgen tidlig for en tlf konsultasjon. Har ikke store forhåpninger der men da er det gjort. Har også meldt meg inn i Facebook gruppen som forslått ☺️ har spist litt havregrøt kokt på vann. Smerter i magen nå men fortsatt ikke vært på do. første gang jeg føler meg fanget i min egen kropp med denne sykdommen. hi Anonymkode: 15601...f74
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Tusen takk for svar alle sammen! ringte fastlegen og hun skal ringe meg tilbake i morgen tidlig for en tlf konsultasjon. Har ikke store forhåpninger der men da er det gjort. Har også meldt meg inn i Facebook gruppen som forslått ☺️ har spist litt havregrøt kokt på vann. Smerter i magen nå men fortsatt ikke vært på do. første gang jeg føler meg fanget i min egen kropp med denne sykdommen. hi Anonymkode: 15601...f74 Har du hørt om chronprinsessen? Hvis ikke, sjekk henne ut 😊 god bedring 💖 Anonymkode: eab33...d59
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Tusen takk for svar alle sammen! ringte fastlegen og hun skal ringe meg tilbake i morgen tidlig for en tlf konsultasjon. Har ikke store forhåpninger der men da er det gjort. Har også meldt meg inn i Facebook gruppen som forslått ☺️ har spist litt havregrøt kokt på vann. Smerter i magen nå men fortsatt ikke vært på do. første gang jeg føler meg fanget i min egen kropp med denne sykdommen. hi Anonymkode: 15601...f74 Ring rett til Gastro poliklinikken og spør etter råd der. Be om å få snakke med en ibd-sykepleier. Anonymkode: 16ea3...ebc
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Crohnsoppbluss kan bli veldig alvorlige med fisteldannelse, at tarmene snevrer seg inn, og potensielt behov for operasjon, så jeg ville ikke ventet så lenge som det du har gjort. Jeg ville snakket med legevakten nå, og hørt om du faktisk kan vente til imorgen. Hvis du har feber ville jeg hvertfall ringt, det kan danne seg abscesser i magen og det er svært alvorlig. Så ring legevakten! Anonymkode: 983ab...41f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): De tok medisinspeil for 6 uker siden før forrige behandling og var på veldig bra nivå. Jeg tar influximab (remsima) og metex penner. De har kngenting annet å tilby meg så medisinbytte er ikke et alternativ. Har vært på mange forskjellige opp igjennom årene pga leddgikten og fikk pankreatitt av noen. Så derfor kan jeg ikke ta pause engang fra denne for de er redd jeg skal danne antistoffer mot medisinen. jeg ringer gastro i morgen da for å høre hva de sier. Sendte inne en avføringsprøve i går for å sjekke kalprotektin men det tar vel en uke før svar. Uansett så er det vanskelig å ta skikkelig prøve av bare «vann». skal prøve Idoform! Takk for tips. 😃 hi Anonymkode: 15601...f74 Jeg går på humira og må ta imurell i tillegg for at de er redde for at jeg skal danne antistoffer mot humiraen. Anonymkode: 16ea3...ebc
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Hvordan går det? Anonymkode: 983ab...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå