Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Del Skrevet 15. juni 2021 Vi bor i en kommune i nord som har opplyst om at de ikke er med på gjenåpningen den 17, fordi vi har hatt flere positive tester de siste dagene. Det snakkes også om at mest sannsynlig blir det strammet ytterligere inn, og at alle sommerskoler for barn blir avlyst. Det trues videre med at nedstengingen vil vare ut over fellesferien. Det vil si at det blir null og niks å finne på med ungene når jeg har ferie i juli. Hva hadde dere gjort? Vi vurderer å ta ferien et annet sted i Norge, for eksempel i Tromsø eller Trondheim, der ungene kan gå på badeland, vitensenter og andre steder. Jada, vi kunne ha sprunget i skogen i regnet og 10 plussgrader hver dag, gått ut i hagen og gjort alt det andre som vi har gjort i over ett år etter at korona kom. Men hvis ungene må være hjemme hele sommerferien uten å ha noe å finne på, blir jo både voksne og barn helt gærne etter hvert. De har i tillegg gledet seg til sommerskole lenge nå, og blir jo veldig skuffet hvis alt blir avlyst. Været på sommeren er ofte kaldt og ustabilt, mye regn, vind og drittvær, rett og slett. Er det slik at vi som kommer fra en kommune med strengere restriksjoner, ikke får lov til å delta på noe som helst i andre kommuner heller? Da vurderer vi rett og slett å kjøre over grensa til Finland og heller betale for test på finskegrensa - Nord-Finland er gult, så blir ingen karantene ved hjemkomst. Anonymkode: ab944...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Del Skrevet 15. juni 2021 Ja det ville jeg helt klart gjort, reist enten et sted i Norge med sommerklima eller til Finland. Anonymkode: 36569...7df Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Del Skrevet 15. juni 2021 Du er ikke ønsket noe annet sted, nei. Anonymkode: a1ab1...581 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Du er ikke ønsket noe annet sted, nei. Anonymkode: a1ab1...581 Ha ha ha så morsom du er! Reis dere - men test dere før dere reiser. Anonymkode: 7cb73...f39 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ha ha ha så morsom du er! Reis dere - men test dere før dere reiser. Anonymkode: 7cb73...f39 Vi må jo teste oss uansett på finskegrensa, så det er ikke et problem sånn sett. Vi har ellers vært veldig flinke til å holde avstand og minimere antall nærkontakter. Siden mars 2020 har kun ett av barna vært i karantene i to dager grunnet forkjølelsessymptomer (ute av karantene etter negativ test, ingen andre i familien ble smittet). Ingen andre av oss har vært i karantene som nærkontakter eller på grunn av symptomer, vi verken fester, shopper eller har stor omgangskrets. Jeg har hatt hjemmekontor i store deler av det siste året, har netthandlet det jeg kunne, ukeshandlet mat. Barna har hatt minimalt med besøk, og da kun fra egen kohort. Derfor orker ikke vi å sitte inne hele sommeren i en nedstengt kommune med drittvær. Vi er ikke kilden til smitte og har fulgt alle reglene slavisk hele tiden. Anonymkode: ab944...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi bor i en kommune i nord som har opplyst om at de ikke er med på gjenåpningen den 17, fordi vi har hatt flere positive tester de siste dagene. Det snakkes også om at mest sannsynlig blir det strammet ytterligere inn, og at alle sommerskoler for barn blir avlyst. Det trues videre med at nedstengingen vil vare ut over fellesferien. Det vil si at det blir null og niks å finne på med ungene når jeg har ferie i juli. Hva hadde dere gjort? Vi vurderer å ta ferien et annet sted i Norge, for eksempel i Tromsø eller Trondheim, der ungene kan gå på badeland, vitensenter og andre steder. Jada, vi kunne ha sprunget i skogen i regnet og 10 plussgrader hver dag, gått ut i hagen og gjort alt det andre som vi har gjort i over ett år etter at korona kom. Men hvis ungene må være hjemme hele sommerferien uten å ha noe å finne på, blir jo både voksne og barn helt gærne etter hvert. De har i tillegg gledet seg til sommerskole lenge nå, og blir jo veldig skuffet hvis alt blir avlyst. Været på sommeren er ofte kaldt og ustabilt, mye regn, vind og drittvær, rett og slett. Er det slik at vi som kommer fra en kommune med strengere restriksjoner, ikke får lov til å delta på noe som helst i andre kommuner heller? Da vurderer vi rett og slett å kjøre over grensa til Finland og heller betale for test på finskegrensa - Nord-Finland er gult, så blir ingen karantene ved hjemkomst. Anonymkode: ab944...cce Hvis dere reiser til en annen kommune så må dere følge deres kommune sine strenge regler der og. Anonymkode: 4aa13...ba2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvis dere reiser til en annen kommune så må dere følge deres kommune sine strenge regler der og. Anonymkode: 4aa13...ba2 Da blir det Finland. Å la ungene sitte og gjøre ingenting hele sommeren er ikke et alternativ. Anonymkode: ab944...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Vi må jo teste oss uansett på finskegrensa, så det er ikke et problem sånn sett. Vi har ellers vært veldig flinke til å holde avstand og minimere antall nærkontakter. Siden mars 2020 har kun ett av barna vært i karantene i to dager grunnet forkjølelsessymptomer (ute av karantene etter negativ test, ingen andre i familien ble smittet). Ingen andre av oss har vært i karantene som nærkontakter eller på grunn av symptomer, vi verken fester, shopper eller har stor omgangskrets. Jeg har hatt hjemmekontor i store deler av det siste året, har netthandlet det jeg kunne, ukeshandlet mat. Barna har hatt minimalt med besøk, og da kun fra egen kohort. Derfor orker ikke vi å sitte inne hele sommeren i en nedstengt kommune med drittvær. Vi er ikke kilden til smitte og har fulgt alle reglene slavisk hele tiden. Anonymkode: ab944...cce Såvidt jeg kan tolke det er det kun anbefaling, ikke påbud, å følge restriksjonene som gjelder i kommunen du kommer fra. De bruker ordet bør, ikke må. Lever dere så forsiktig, er det da virkelig ikke dere disse restriksjonene er der for i utgangspunktet. Nyt litt ferie og familietid sammen, uavhengig hva koronapolitiet her inne mener. Finland eller Norge. Mye løses uansett ved å holde avstand, vaske hender og teste om nødvendig. Sier som Guldvog, det er ikke så nøye med disse reglene (og i det mener jeg at å bruke hodet pleier å holde for de fleste som uansett innehar en viss selvregulerende adferd) Trenger faktisk ikke Bent Høie for å vite når jeg burde og ikke burde klemme bestemor 🤷🏼♀️ God ferie. Anonymkode: 4f714...3e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Såvidt jeg kan tolke det er det kun anbefaling, ikke påbud, å følge restriksjonene som gjelder i kommunen du kommer fra. De bruker ordet bør, ikke må. Lever dere så forsiktig, er det da virkelig ikke dere disse restriksjonene er der for i utgangspunktet. Nyt litt ferie og familietid sammen, uavhengig hva koronapolitiet her inne mener. Finland eller Norge. Mye løses uansett ved å holde avstand, vaske hender og teste om nødvendig. Sier som Guldvog, det er ikke så nøye med disse reglene (og i det mener jeg at å bruke hodet pleier å holde for de fleste som uansett innehar en viss selvregulerende adferd) Trenger faktisk ikke Bent Høie for å vite når jeg burde og ikke burde klemme bestemor 🤷🏼♀️ God ferie. Anonymkode: 4f714...3e8 Som sagt, vi har levd veldig restriktivt. Jeg veksler mellom å sitte på hjemmekontor, kjøre barna til aktiviteter og handle mat. Har kanskje besøk av naboen en gang i måneden, da i forbindelse med at våre barn leker sammen. Våre barn går i samme klasse og tilhører derfor samme kohort. De eldre barna har holdt seg til 1-2 venner hele veien, og mye av kontakten foregår digitalt ved gaming, telefon osv. Mannen har en jobb der han jobber mye alene, så ikke noe særlig nærkontakter på jobb. Vi har ikke familie eller nære venner her vi bor, så mottar ikke sånn type besøk som vi ønsker å klemme eller å være nære. Verken shopping eller festing er av interesse, og vi er friluftsmennesker - er mye på fjellet, fisketurer, gåturer og så videre. Men nå vil barna oppleve noe annet enn skog og mark i kaldt og ustabilt vær. De har vært veldig flinke, ikke sutret hver gang ting igjen ble avlyst, har forholdt seg til reglene og holdt seg friske. Jeg synes det blir urimelig å kreve at det eneste de gjør i sommer, er gåturer i skogen. Anonymkode: ab944...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Som sagt, vi har levd veldig restriktivt. Jeg veksler mellom å sitte på hjemmekontor, kjøre barna til aktiviteter og handle mat. Har kanskje besøk av naboen en gang i måneden, da i forbindelse med at våre barn leker sammen. Våre barn går i samme klasse og tilhører derfor samme kohort. De eldre barna har holdt seg til 1-2 venner hele veien, og mye av kontakten foregår digitalt ved gaming, telefon osv. Mannen har en jobb der han jobber mye alene, så ikke noe særlig nærkontakter på jobb. Vi har ikke familie eller nære venner her vi bor, så mottar ikke sånn type besøk som vi ønsker å klemme eller å være nære. Verken shopping eller festing er av interesse, og vi er friluftsmennesker - er mye på fjellet, fisketurer, gåturer og så videre. Men nå vil barna oppleve noe annet enn skog og mark i kaldt og ustabilt vær. De har vært veldig flinke, ikke sutret hver gang ting igjen ble avlyst, har forholdt seg til reglene og holdt seg friske. Jeg synes det blir urimelig å kreve at det eneste de gjør i sommer, er gåturer i skogen. Anonymkode: ab944...cce Jeg skjønner det føles som om dere har hatt det hardt, men det du beskriver her er faktisk helt vanlig. Sånn har vi og alle jeg kjenner hatt det også, bortsett at de fleste har vært i karantene (etter skolesmitte) ett par ganger og at aktiviteter har vært stengt. Barna mine har hatt besøk (fra kohort), men foreldrene har snudd på trappa. Dere kan selvfølgelig reise ut av kommunen deres hvis dere vil det, det er ikke forbudt. Vær oppmerksom på at en del kommuner bare tillater egne innbyggere å bruke badeland og så videre, så sjekk det før dere lover barna noe. Anonymkode: 716bb...8ba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Del Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som sagt, vi har levd veldig restriktivt. Jeg veksler mellom å sitte på hjemmekontor, kjøre barna til aktiviteter og handle mat. Har kanskje besøk av naboen en gang i måneden, da i forbindelse med at våre barn leker sammen. Våre barn går i samme klasse og tilhører derfor samme kohort. De eldre barna har holdt seg til 1-2 venner hele veien, og mye av kontakten foregår digitalt ved gaming, telefon osv. Mannen har en jobb der han jobber mye alene, så ikke noe særlig nærkontakter på jobb. Vi har ikke familie eller nære venner her vi bor, så mottar ikke sånn type besøk som vi ønsker å klemme eller å være nære. Verken shopping eller festing er av interesse, og vi er friluftsmennesker - er mye på fjellet, fisketurer, gåturer og så videre. Men nå vil barna oppleve noe annet enn skog og mark i kaldt og ustabilt vær. De har vært veldig flinke, ikke sutret hver gang ting igjen ble avlyst, har forholdt seg til reglene og holdt seg friske. Jeg synes det blir urimelig å kreve at det eneste de gjør i sommer, er gåturer i skogen. Anonymkode: ab944...cce Barna går på skole og altiviteter. Det vil si at de har mange nærkontakter. Smittetallet er nå raskt på vei nedover. Selv om dere har et lite utbrudd nå får de sikkert kontroll på det i løpet av et par uker. Vent med å reise både innenlands og utenlands til det er over og hold dere innenlands inntil det blir anbefalt å reise. Anonymkode: 757f3...1aa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418622-v%C3%A5r-kommune-blir-ikke-med-p%C3%A5-gjen%C3%A5pningen-p%C3%A5-torsdag-hva-gj%C3%B8re-med-barn-i-forskjellig-alder/#findComment-149564846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg