Gå til innhold

Skjermregler 9-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du er jo bare slem.

Anonymkode: c199d...c9b

Det skal du få lov å mene.

Anonymkode: 42a1f...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du får gå til barnevernet da,for jeg har 4 barn :)

4 barn er på ingen måte et kvalitetstegn eller garanti for dine oppdrageregenskaper. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

REDD for at jeg tar vekk ps4 eller mobil?? 😂😂😂   Nå har jeg hørt det også! 😂 Ja han får nok traumer av en sånn gruuusom opplevelse :P

Oi, det var såpass luftig der ja. God bedring! 

Anonymkode: c199d...c9b

Skrevet

Hei, 

kan dere holde dere til emnet/hva jeg spurte om. Ønsker hjelp og lurer hvordan dere gjør det, derfor spør jeg her inne. 

Anonymkode: bb339...273

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hei, 

kan dere holde dere til emnet/hva jeg spurte om. Ønsker hjelp og lurer hvordan dere gjør det, derfor spør jeg her inne. 

Ha spillefrie dager i tilfelle, sånne strikte regler hver dag skaper bare dårlig stemning, en unge som lyver og som ikke kan bli eldre fort nok for da kan han bestemme selv. Å ha barn som aldri vil være hjemme for der "får de ikke lov til noenting" og bare besøker venner hele tiden er det du skaper ved å ha så mange regler hele tiden.

Som utallige generasjoner før oss kan heller ikke vi sammenligne vår egen oppvekst med oppveksten barna våre har. Tilgangen de har på å bli underholdt er helt vannvittig. De trenger aldri kjede seg, det er alltid en skjerm å se på, det er spilling, streaming, youtube, tiktok osv osv. 

Det vi må lære dem er å balansere dette, lære dem å ta vare på kroppen, ta vare på vennskap, familien osv, selv om skjermen er tilgjengelig hele tiden. Du lærer ikke barna det ved å innføre strenge regler og straff, du lærer dem det ved å gå foran som et godt eksempel, snakke om det og aktivisere dem litt selv når det er nødvendig.

Jeg har flere barn, de to eldste er nå 17 og 20 år, og det viktigste jeg har lært dem er å ha visse grunnbehov i livet som må dekkes før man kan bruke fritid til spill. Skole, jobb, kjæreste og venner, det å forstå at man trenger å møte noen ansikt til ansikt. Kjenne på hva slags energi man får av å møte et blikk, få et smil, snakke med folk ansikt til ansikt og ikke bare gjennom en skjerm. Du kan ikke lære dem det uten at de erfarer det. Du må sørge for at de erfarer det, og snakke om det rett etterpå.

Når poden din kommer blid og fornøyd hjem fra et vennebesøk, eller en sykketur med pappa, så snakk om det. Kjenner du hvor godt dette gjør deg, dette må vi også ha i livet vårt.

Ikke snakk ned spilling og kritiser skjermen deres hele tiden, da får de alle pigger ut og vil forsvare det som er viktig for dem.

Sørg for at de har sunne ting i livet sitt også, trening, felles middag osv. Ta han med på hyggelige ting, løsriv han og ha gode opplevelser.

Han vil lære at skjerm er fint for å aktivisere seg når han kjeder seg, når ikke noe annet spesielt skjer osv, men han må også få lov til å bruke skjermen uten å krige med deg. Skjermen er en del av deres oppvekst.

Anonymkode: fb80c...543

Skrevet

Vi har ingen annen regel enn at skjermen ikke skal prioriteres over andre ting. Om han er ute og har det gøy med venner så kan han f.eks. droppe trening hvis han vil (individuell idrett, ikke lagsport), men det er uaktuelt å bli hjemme for å spille. Er lekser og plikter gjort og det ikke skjer noe annet, så kan han fint spille noen timer. Men det er jo også en del dager hvor han ikke spiller i det hele tatt.

Om det trengs begrensninger ville jeg heller hatt helt skjermfrie dager enn begrensning på 1 time f.eks, det er kjipt, for da rekker man ikke å komme ordentlig i gang. Her blir det skjermfrie dager av seg selv, fordi vi finner på andre ting sammen, eller han er ute med venner fra han kommer hjem (eller ikke kommer hjem :P) fra skolen til leggetid.

Anonymkode: debf0...609

Skrevet

Vi har ikke skjermtid på vår gutt. Han får spille ol. en god del. 

Når det er finvær så blir det mindre spilling for da skal vi være ute. I sommer blir han noen dager alene, så da får han bruke dagen på spilling hvis han vil det. 

Anonymkode: 3c70c...fec

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ha spillefrie dager i tilfelle, sånne strikte regler hver dag skaper bare dårlig stemning, en unge som lyver og som ikke kan bli eldre fort nok for da kan han bestemme selv. Å ha barn som aldri vil være hjemme for der "får de ikke lov til noenting" og bare besøker venner hele tiden er det du skaper ved å ha så mange regler hele tiden.

Som utallige generasjoner før oss kan heller ikke vi sammenligne vår egen oppvekst med oppveksten barna våre har. Tilgangen de har på å bli underholdt er helt vannvittig. De trenger aldri kjede seg, det er alltid en skjerm å se på, det er spilling, streaming, youtube, tiktok osv osv. 

Det vi må lære dem er å balansere dette, lære dem å ta vare på kroppen, ta vare på vennskap, familien osv, selv om skjermen er tilgjengelig hele tiden. Du lærer ikke barna det ved å innføre strenge regler og straff, du lærer dem det ved å gå foran som et godt eksempel, snakke om det og aktivisere dem litt selv når det er nødvendig.

Jeg har flere barn, de to eldste er nå 17 og 20 år, og det viktigste jeg har lært dem er å ha visse grunnbehov i livet som må dekkes før man kan bruke fritid til spill. Skole, jobb, kjæreste og venner, det å forstå at man trenger å møte noen ansikt til ansikt. Kjenne på hva slags energi man får av å møte et blikk, få et smil, snakke med folk ansikt til ansikt og ikke bare gjennom en skjerm. Du kan ikke lære dem det uten at de erfarer det. Du må sørge for at de erfarer det, og snakke om det rett etterpå.

Når poden din kommer blid og fornøyd hjem fra et vennebesøk, eller en sykketur med pappa, så snakk om det. Kjenner du hvor godt dette gjør deg, dette må vi også ha i livet vårt.

Ikke snakk ned spilling og kritiser skjermen deres hele tiden, da får de alle pigger ut og vil forsvare det som er viktig for dem.

Sørg for at de har sunne ting i livet sitt også, trening, felles middag osv. Ta han med på hyggelige ting, løsriv han og ha gode opplevelser.

Han vil lære at skjerm er fint for å aktivisere seg når han kjeder seg, når ikke noe annet spesielt skjer osv, men han må også få lov til å bruke skjermen uten å krige med deg. Skjermen er en del av deres oppvekst.

Anonymkode: fb80c...543

Takk for fint svar! 🌸

Skrevet

Takk for fine svar! 🌸

Skrevet
On 6/15/2021 at 10:30 AM, Anonym bruker said:

Hva slags skjermregler har dere? 
+/- 9-årig gutt. 

-når det er skole, helg  og sommerferie? 

min gutt kommer hjem kl 14 fra skolen. Etter sommerferien er det ikke sfo og han blir alene hjemme (med storesøsken) ett par timer før jeg kommer hjem. 

han har Nintendo-switch og nettbrett. 

Min er 8 år han får ha en time hverdag på ipad eller play station, og 1-2 timer tv, kan bli mer hvis det er øs pøs eller veldig kaldt.

helger : bruker han ipad og PS4, sjelden ,da er vi enten på tur, eller han er ute med venner eller er med besteforeldre på hytta, sjelden tv i helga også

i ferier : får han sitte og spille litt eller se på ipaden på kvelden, tven får han se når han vil, blir lite i påsken og sommeren når det er pent, og mer høst og vinterferie da det enten er veldig regnvær og kaldt

Anonymkode: 63e74...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...