Gå til innhold

Skjermregler 9-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags skjermregler har dere? 
+/- 9-årig gutt. 

-når det er skole, helg  og sommerferie? 

min gutt kommer hjem kl 14 fra skolen. Etter sommerferien er det ikke sfo og han blir alene hjemme (med storesøsken) ett par timer før jeg kommer hjem. 

han har Nintendo-switch og nettbrett. 

Anonymkode: bb339...273

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen regler.

Ungene er mye ute og leker, de holder også på med andre ting enn skjerm inne så det begrenser seg selv. 

Litt mye på regnværsdager, mindre når det er fint vær.

Om jeg synes de har sitter lenge ber jeg de ta en pause, og da gjør de det

Anonymkode: fb80c...543

Skrevet

HI her: 

vil legge til at jeg synes han er «spilleavhengig». Maser for mye og tenker for mye på spill og spiller for mye. Vil starte sommerferien med mer tydelige regler og ny regler til høsten.  

Bruker dere skjerm som «straff eller belønning»? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hva slags skjermregler har dere? 
+/- 9-årig gutt. 

-når det er skole, helg  og sommerferie? 

min gutt kommer hjem kl 14 fra skolen. Etter sommerferien er det ikke sfo og han blir alene hjemme (med storesøsken) ett par timer før jeg kommer hjem. 

han har Nintendo-switch og nettbrett. 

La han spille. Alt han orker. Jeg mener det faktisk! ❤️Viktig for han. Sosialt. Avslapping. Han er jo på skolen en hel dag, og er sikkert med venner av og til også. Vi er ikke så strenge her, 9 åringen regulerer skjertid selv. Hun liker å være mye ute også, så om hun ser på tv/tlf i 2 timer i strekk, så går det helt fint. 

Jeg tenker at hvis man er veldig strenge på tid, vil de ha mere tid. 

Fri tilgang(omtrent) her, da legger hun det bort når hun er lei. Viktig at de ordner litt selv også. 

Anonymkode: 4a2dc...12b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

HI her: 

vil legge til at jeg synes han er «spilleavhengig». Maser for mye og tenker for mye på spill og spiller for mye. Vil starte sommerferien med mer tydelige regler og ny regler til høsten.  

Hva er det du sier?? 🙈Nå datt jeg av. Skal vel ikke bruke skjerm som hverken belønning eller straff. Ai ai. Han er selvfølgelig ikke spilleavhengig. La han spille. Det er faktisk en sport. Les deg opp! Vær interessert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du sier?? 🙈Nå datt jeg av. Skal vel ikke bruke skjerm som hverken belønning eller straff. Ai ai. Han er selvfølgelig ikke spilleavhengig. La han spille. Det er faktisk en sport. Les deg opp! Vær interessert. 

Da følger ikke du mye med i tiden. Når barna er så store som 9 år så skal en ta vekk en gode ved gjentatt dårlig oppførsel. Da er det naturlig her å enten ta ps4 eller mobil. Da lærer han veldig fort til neste dag å bli snill.

Anonymkode: 42a1f...b41

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

La han spille. Alt han orker. Jeg mener det faktisk! ❤️Viktig for han. Sosialt. Avslapping. Han er jo på skolen en hel dag, og er sikkert med venner av og til også. Vi er ikke så strenge her, 9 åringen regulerer skjertid selv. Hun liker å være mye ute også, så om hun ser på tv/tlf i 2 timer i strekk, så går det helt fint. 

Fri tilgang(omtrent) her, da legger hun det bort når hun er lei. Viktig at de ordner litt selv også. 

Hehe det hadde ikke fungert her i huset! Hadde han fått spille så mye han ville så hadde han LETT spillet i 9 timer i strekk. For er alltid noen å spille online med. Så her MÅ vi begrense spilletiden med strenge regler.

Skrevet
Bergen_by skrev (Akkurat nå):

Hehe det hadde ikke fungert her i huset! Hadde han fått spille så mye han ville så hadde han LETT spillet i 9 timer i strekk. For er alltid noen å spille online med. Så her MÅ vi begrense spilletiden med strenge regler.

Min også kan spille i timesvis hvis han kunne. Glemmer å spise. 
Hva slags strenge regler har du? 
På morgenen i helgene, etter skolen, på dagen i helgene.. ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da følger ikke du mye med i tiden. Når barna er så store som 9 år så skal en ta vekk en gode ved gjentatt dårlig oppførsel. Da er det naturlig her å enten ta ps4 eller mobil. Da lærer han veldig fort til neste dag å bli snill.

Du kødder????

Anonymkode: c199d...c9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kødder????

Ehh nei. Det er da helt vanlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

HI her: 

Hvor mange timer ser du på skjerm eller telefon pr dag? Kanskje sønnen skal få samme tid? Og lag for guds skyld ikke regler for tider da han er alene hjemme. Lag heller spillefrie tider enn dustete regler om maks tre timer pr dag. 

Og hvorfor vil du ha regler? Og hva er for mye mas? Dette er noe han liker og koser seg med. Klart han vil gjøre det og er opptatt av det. Ville han ha vært fotballavhengig om du byttet aktivitet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Spilling er da IKKE avslapping. 

Anonymkode: 539b1...f52

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Spilling er da IKKE avslapping. 

Anonymkode: 539b1...f52

å jo! Avkobling på høyt nivå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Og du slår han litt innimellom også? For å lære oppførsel? 

Anonymkode: 95a03...2ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og du slår han litt innimellom også? For å lære oppførsel? 

Anonymkode: 95a03...2ac

Herregud nå må du skjerpe deg!

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

HI her: 

For å svare på det siste først, nei, vi bruker selvsagt ikke skjerm som verken straff eller belønning. 

Vi har heller ikke skjermtid, noen dager blir det mer og noen dager mindre spilling. Syns vi det blir for mye, så gir vi beskjed om å legge pad'en bort. Det kan bli litt sure miner, men det tåler vi godt. 

Noen venner har skjermtid, de får ikke spille før kl 18 på hverdager. Det resulterer i at de alltid bryter opp leken når klokken nærmer seg 18, for å skynde seg hjem for å spille. Slik vil ikke vi ha det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ehh nei. Det er da helt vanlig.

Virkelig ikke. Det er ikke vanlig å straffe barn sine. Du har nok gått glipp av utviklingen. Vi lever i 2021... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Herregud nå må du skjerpe deg!

Du må skjerpe deg. Av ordstillingen din vil jeg tro du ikke er norsk, og kommer fra en kultur med et utdatert syn på oppdragelse.  "Da lærer han veldig fort til neste dag å bli snill." Barn ER snille. INGEN blir snille av å bli straffet. Du lærer ungen din å unngå straff, ikke å være snill. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Virkelig ikke. Det er ikke vanlig å straffe barn sine. Du har nok gått glipp av utviklingen. Vi lever i 2021... 

Det er ikke straff det er en konsekvens av dårlig oppførsel. Å ekstremt effektivt!

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (1 minutt siden):

Du må skjerpe deg. Av ordstillingen din vil jeg tro du ikke er norsk, og kommer fra en kultur med et utdatert syn på oppdragelse.  "Da lærer han veldig fort til neste dag å bli snill." Barn ER snille. INGEN blir snille av å bli straffet. Du lærer ungen din å unngå straff, ikke å være snill. 

Nei jeg må ikke skjerpe meg! I mitt hus er det mine regler,så kunne ikke brydd meg mindre om hva syns om det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke straff det er en konsekvens av dårlig oppførsel. Å ekstremt effektivt!

Det er kun en konsekvens om dere har sagt at skjermen nå skal legges vekk og barnet ikke hører. Du vet forskjell på straff og konsekvens? 

Klart straff virker, de blir jo redde. Men det er jo BARE skadelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg må ikke skjerpe meg! I mitt hus er det mine regler,så kunne ikke brydd meg mindre om hva syns om det.

Du er jo bare slem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er forskjellen på en negativ sanksjon og straff? 
Tror ikke du bør ha unger, eller dyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er kun en konsekvens om dere har sagt at skjermen nå skal legges vekk og barnet ikke hører. Du vet forskjell på straff og konsekvens? 

Klart straff virker, de blir jo redde. Men det er jo BARE skadelig. 

REDD for at jeg tar vekk ps4 eller mobil?? 😂😂😂   Nå har jeg hørt det også! 😂 Ja han får nok traumer av en sånn gruuusom opplevelse :P

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (10 minutter siden):

Hva er forskjellen på en negativ sanksjon og straff? 
Tror ikke du bør ha unger, eller dyr. 

Du får gå til barnevernet da,for jeg har 4 barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...