Gå til innhold

Er det lov å sende pass i posten til utlandet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det skal sendes til et familiemedlem i forbindelse med en arvesak som må fremvise passet til advokat. Så det sendes ikke til hvem som helst liksom. Men pga korona kan jeg ikke reise ut og nå har det gått så lang tid at enten må jeg komme eller kunne fremvise passet med fullmakt ellers mister jeg min del av arven.

Så tenkte å sende rekomandert med dhl, men ble usikker om det er lov eller om passet blir tatt når det kommer til det andre landet i tollen?

hi

Anonymkode: 09bd6...8cc

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det skal sendes til et familiemedlem i forbindelse med en arvesak som må fremvise passet til advokat. Så det sendes ikke til hvem som helst liksom. Men pga korona kan jeg ikke reise ut og nå har det gått så lang tid at enten må jeg komme eller kunne fremvise passet med fullmakt ellers mister jeg min del av arven.

Så tenkte å sende rekomandert med dhl, men ble usikker om det er lov eller om passet blir tatt når det kommer til det andre landet i tollen?

hi

Send kopi som er notarialbekreftet med apostille. Det er offentlig godkjent i alle land

Anonymkode: 7328c...a06

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Send kopi som er notarialbekreftet med apostille. Det er offentlig godkjent i alle land

Anonymkode: 7328c...a06

Det er ikke tid til å fremskaffe det. De må ha det innen fredag. Noen som vet om det er lov å sende pass til utland? Vet det er lov å sende innlands, men utenlands? Får prøve å ringe dhl imorgen tidlig kanskje.

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kan jeg sende min pass i posten til utlandet? Rekomandert så klart, men er det lovlig? Vil få det tilsendt tilbake igjen.

Ja, det er klart det er lov å sende det i posten

Jeg har gjort dette flere ganger i forbindelse med visumsøknader.

Da har jeg sendt det i posten til ambassaden enten i Danmark eller Sverige, og så har de limt inn visumet og sendt det tilbake igjen. 

Anonymkode: e099d...11a

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er klart det er lov å sende det i posten

Jeg har gjort dette flere ganger i forbindelse med visumsøknader.

Da har jeg sendt det i posten til ambassaden enten i Danmark eller Sverige, og så har de limt inn visumet og sendt det tilbake igjen. 

Anonymkode: e099d...11a

Takk for at du svarte på det jeg spurte om☺️
hi

Jeg vet ikke om det er lov, men jeg tror ikke du rekker det til fredag. Hvis du sender det fra deg har du ikke mulighet til å få det tilbake før om flere uker. Da er du låst. Snakk med en advokat først.

Anonymkode: 81c84...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...