Gå til innhold

Katt - hund, hvorfor er den ene driten greit, men ikke den andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei vel. Fortsatt ikke opp til deg.

Anonymkode: f7cf3...4ba

Det har jeg heller aldri sagt, kjære tid.

Anonymkode: 5dfb3...ea2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det har jeg heller aldri sagt, kjære tid.

Du har sagt at båndtvang for katter aldri kommer til å skje. Men det kan selvsagt bli innført, om nok mennesker ønsker det. Med befolkningsvekst og stadig mer fortetning vil det raskt bli konfliktfylt mellom katteeiere og folk som vil la småfuglene leve og som ønsket plen, bed og hagemøbler fritt for kattemøkk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du har sagt at båndtvang for katter aldri kommer til å skje. Men det kan selvsagt bli innført, om nok mennesker ønsker det. Med befolkningsvekst og stadig mer fortetning vil det raskt bli konfliktfylt mellom katteeiere og folk som vil la småfuglene leve og som ønsket plen, bed og hagemøbler fritt for kattemøkk.

Det er jo selvføgelig min personlige mening. Hadde jeg vært i en posisjon hvor jeg kunne bestemt det, så hadde jeg ikke bruukt tiden på å surfe rundt her inne. Ærlig talt, hvor tett er det mulig å være.

Skrevet

Det er jo selvføgelig min personlige mening. Hadde jeg vært i en posisjon hvor jeg kunne bestemt det, så hadde jeg ikke bruukt tiden på å surfe rundt her inne. Ærlig talt, hvor tett er det mulig å være.

«Hvor tett er det mulig å være»… tnååååh, så søtt. Jeg synes du skal gi deg et klapp på skulderen for å klare å vente såpass lenge med de usaklige personangrepene.👏🏻👏🏻👏🏻 I neste tråd klarer du deg kanskje HELT uten, om du går inn for det! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Styre hvor en hund gjør fra seg? 😂😂😂😂 Det er første gang jeg har hørt. Og mest sannsynlig siste. 

Anonymkode: 5b48b...33a

Eh. Ja, du har neppe hørt så mye du da? Hunder tas jo med ut for å gjøre fra seg, da styrer jo eier hvor de går. Dette er ikke avansert altså. 

Anonymkode: d9762...d94

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Katteeiere kan også styre hvor kattekreka deres gjør fra seg (og hvor mange fugleunger de tar livet av) ved å gjøre som hundeeierne: holde dem i bånd!

Vanskelig å holde katt som må has i bånd? Ja vel, da kan du ikke ha katt da.

Katter kan ikke holdes i bånd over tid, det er dyremishandling. Dette vet tom barn... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Katter kan ikke holdes i bånd over tid, det er dyremishandling. Dette vet tom barn... 

Nei, katter vil trolig ikke trives særlig i bånd. Så da gjenstår alternativ 2: La være å skaffe seg katt. Det er ingen menneskerett å holde kjæledyr som er til plage for andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Fordi katten gjerne driter på et sted, mens bikkjene driter over alt hvor man går. 

Anonymkode: 66b93...606

Da burde det jo være enkelt å plukke opp dritten?

Anonymkode: 9766b...b32

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, katter vil trolig ikke trives særlig i bånd. Så da gjenstår alternativ 2: La være å skaffe seg katt. Det er ingen menneskerett å holde kjæledyr som er til plage for andre.

Er det en menneskerett å ikke bli plaget av andre da? Når det tydelig er lite som skal til for at du føler deg plaget? Du burde jo ikke bo nære folk. Eller skog. Tipper du også hater trampoliner, gressklippere, musikk osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er det en menneskerett å ikke bli plaget av andre da? Når det tydelig er lite som skal til for at du føler deg plaget? Du burde jo ikke bo nære folk. Eller skog. Tipper du også hater trampoliner, gressklippere, musikk osv.

Om det er en menneskerett å ikke bli plaget av andre? Nei. Men hvor plagsom man kan være er jo regulert. Det er blant annet derfor folk må ha hundene sine i bånd og bruke hundepose til avføringen dens.

Jeg tipper du er en sånn superegoistisk kattedame som hakker på alle andre men nekter å innse at katta di er til plage for andre, for den er jo så søøøøt (sånn, da fikk jeg skutt noen antakelser mot deg også - er det ikke fruktbart?).

Utover det: Det er folk som ikke klarer å eksistere uten å være en plage for andre som bør flytte ut av sivilisasjonen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Om det er en menneskerett å ikke bli plaget av andre? Nei. Men hvor plagsom man kan være er jo regulert. Det er blant annet derfor folk må ha hundene sine i bånd og bruke hundepose til avføringen dens.

Jeg tipper du er en sånn superegoistisk kattedame som hakker på alle andre men nekter å innse at katta di er til plage for andre, for den er jo så søøøøt (sånn, da fikk jeg skutt noen antakelser mot deg også - er det ikke fruktbart?).

Utover det: Det er folk som ikke klarer å eksistere uten å være en plage for andre som bør flytte ut av sivilisasjonen.

Hvis du hadde fulgt med hadde du sett at jeg ikke har dyr.

Nei vettu hva. Det er surmaga folk som deg som synes alt er en plage som må flytte eller klappe igjen. At du synes katter er en plage sier jo sitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nei vettu hva. Det er surmaga folk som deg som synes alt er en plage som må flytte eller klappe igjen. At du synes katter er en plage sier jo sitt. 

Nei. At du påstår jeg er «surmaga» og synes «alt er en plage» bekrefter bare mine fordommer mot kattefolk. Nekter å ta innover seg at deres valg har negative følger for andre, og at det er de som blir plager som er slemme, slemme mennesker. Jeg diskuterer katter og kattehold, ikke noe annet. Du har allerede tapt diskusjonen når du må ty til personangrep og usaklige antagelser. Men du er trolig ikke skarp nok til å skjønne det selv. 

* Venter spent på neste tirade med personangrep*

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. At du påstår jeg er «surmaga» og synes «alt er en plage» bekrefter bare mine fordommer mot kattefolk. Nekter å ta innover seg at deres valg har negative følger for andre, og at det er de som blir plager som er slemme, slemme mennesker. Jeg diskuterer katter og kattehold, ikke noe annet. Du har allerede tapt diskusjonen når du må ty til personangrep og usaklige antagelser. Men du er trolig ikke skarp nok til å skjønne det selv. 

* Venter spent på neste tirade med personangrep*

Men hallo, jeg er ikke kattefolk. Har ikke katt. Du må prøve å se forbi sinnet ditt og lese det som står. Mjau.🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men hallo, jeg er ikke kattefolk. Har ikke katt. Du må prøve å se forbi sinnet ditt og lese det som står. Mjau.🤣

Se der ja! 👏🏻👏🏻👏🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo en plage å få plen, sandkasse og bed fulle av ekskrementer, og at man må holde dører og vinduer lukket i førsteetasje. Det må jo være lov å si det? Mulig du synes det er greit, men det er ganske ugreit når man  er allergiker, og når man har små barn man ikke kan slippe ut før man har scannet hagen. I min bok er det helt greit å synes det er plagsomt, og såpass må katteeiere tåle å høre. 

Anonymkode: 6a1b5...120

Skrevet

Det er jo en plage å få plen, sandkasse og bed fulle av ekskrementer, og at man må holde dører og vinduer lukket i førsteetasje. Det må jo være lov å si det? Mulig du synes det er greit, men det er ganske ugreit når man  er allergiker, og når man har små barn man ikke kan slippe ut før man har scannet hagen. I min bok er det helt greit å synes det er plagsomt, og såpass må katteeiere tåle å høre. 

Anonymkode: 6a1b5...120

Men kanskje de driter der møkka samles da? Som sagt går det flere katter rundt her vi bor, men ikke noe bæsj her, og ingen katter inne. Eneste vi merker er at vi slipper å få inn mus på høsten. Har aldri opplevd å finne kattebæsj på plenen noengang for der driter bare ikke katter. De graver på mykt sted.

Men katter vet hvem som ikke liker dem da, så mulig de gjør unntak. 

Skrevet

Inspirert av han gale ornitologen på nyhetene, som vil ha båndtvang på katt?😂

Helt alvorlig talt: jeg synes vi burde hatt krav til bosted for å ha katt. Jeg bor på 5 mål tomt, som grenser til sjø og friområde. Min kastrerte hannkatt plager ingen, kommer og går etter egen vilje gjennom katteluke, og jakter både mus, orm og fugl innimellom. 

Flere av mine venninner bor i tettbygde byggefelt, med små tomter, hvor nabokattene tisser ned hagemøbler, ødelegger sandkasser, ødelegger planter, sniker seg inn i husene osv, 

Jeg synes det bør være krav til boforhold for kattehold. Skal man ha utekatt får man bo et sted som er tilrettelagt for det, uten at det er til ulempe for naboene. Hvis området ikke er egnet dor utekatter får man vurdere om man vil bedrive dyreplageri ved å ha innekatt, eller kanskje heller anskaffe marsvin eller undulat. 

Og for å støtte den gale ornitologen på Dagsnytt 18: Båndtvang er virkelig ikke veien å gå, der får han ikke min støtte, men kanskje vi kan forby utekatt i en viss radius rundt fuglereservater, samt i tettbygde strøk? Da ville det totale antallet utekatter sunket kraftig, og både fuglebestanden og mennesker ville sluppet alle plagene knyttet til kattehold på steder som ikke er egnet. Det være seg fuglereservat eller byggefelt. 

Anonymkode: dd913...284

Skrevet

Kanskje katteeier kan lære katten å gjøre fra seg i egen hage fra den er liten? Lage en innbydende kattedo?

Anonymkode: 39b01...dfd

Skrevet

Kanskje katteeier kan lære katten å gjøre fra seg i egen hage fra den er liten? Lage en innbydende kattedo?

Anonymkode: 39b01...dfd

De fleste katteeiere har jo do til katten inne. Når jeg hadde katt gikk de inn på do. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De fleste katteeiere har jo do til katten inne. Når jeg hadde katt gikk de inn på do. 

Og hadde alle katteeiere lært kattene sine det ville det ikke vært noe problem

Anonymkode: 5e759...3e4

Skrevet

Har fått ødelagt -3 par- sko etter at katter gjør fra seg i sandkassen på skolen.

Forsøkte alle vasketips jeg fant på nettet - uten hell.. 

Jeg mener det er på tide at det kommer regler for katter.

Anonymkode: be239...603

Skrevet

Har fått ødelagt -3 par- sko etter at katter gjør fra seg i sandkassen på skolen.

Forsøkte alle vasketips jeg fant på nettet - uten hell.. 

Jeg mener det er på tide at det kommer regler for katter.

Altså, hvordan greide du ødelegge sko av det??

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Har de? Jeg hadde alltid det til min, men jeg tror ikke jeg vet om noen andre som har det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Altså, hvordan greide du ødelegge sko av det??

Går ut fra at du ikke har katt eller stor kjennskap til katt med tanke på spørsmålet ditt.

Sandkassen er brukt som toalett for katt. Hvis en noensinne har byttet sand i kattedo- vet en at denne lukten er veldig stram. 

Barnet mitt har Goretex sko og har lekt i sandkassen- som er brukt som kattetoalett. Lukten var umulig å bli kvitt. Gjentatte varslinger med alle knep som f.eks eddik fikk det ikke bort.

Håpte lukten ville forsvinne etter en stund - men det gjorde den ikke. Det var ikke sånn at du kunne kjenne en svak odør hvis en luktet godt etter. Hele entreen vår luktet av dette.

Jeg mener det bør bli en endring i forhold til kattehold. En tanke er at katteeiere enten kan lufte kattene sine i bånd eller at de kan lage en kattegård sim kattene kan kose seg ute i. Det er etter min mening alt for mange som skaffer seg katt fordi det er så enkelt fordi de kan bare rusle ute selv.. 

Skaffer en seg dyr bør nye endringer være at en forplikter seg til å passe på dyret sitt og følge de opp . Det fortjener de.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Går ut fra at du ikke har katt eller stor kjennskap til katt med tanke på spørsmålet ditt.

Sandkassen er brukt som toalett for katt. Hvis en noensinne har byttet sand i kattedo- vet en at denne lukten er veldig stram. 

Barnet mitt har Goretex sko og har lekt i sandkassen- som er brukt som kattetoalett. Lukten var umulig å bli kvitt. Gjentatte varslinger med alle knep som f.eks eddik fikk det ikke bort.

Håpte lukten ville forsvinne etter en stund - men det gjorde den ikke. Det var ikke sånn at du kunne kjenne en svak odør hvis en luktet godt etter. Hele entreen vår luktet av dette.

Jeg mener det bør bli en endring i forhold til kattehold. En tanke er at katteeiere enten kan lufte kattene sine i bånd eller at de kan lage en kattegård sim kattene kan kose seg ute i. Det er etter min mening alt for mange som skaffer seg katt fordi det er så enkelt fordi de kan bare rusle ute selv.. 

Skaffer en seg dyr bør nye endringer være at en forplikter seg til å passe på dyret sitt og følge de opp . Det fortjener de.

Jeg har hatt katt og jeg har barn. Du hiver skoene i vaskemaskinen og bruker eddik. Lukt borte. Jeg går utifra du ikke har mye erfaring med å vaske tøy og sko? 

Du har virkelig ikke peiling på dyr heller? Katter er ikke skapt for fangenskap, de vil jakte og tusle rundt. En må være bra ego for å ha slike tanker om dyr som du har bare fordi du ikke greier vaske et par sko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...