Gå til innhold

Katt - hund, hvorfor er den ene driten greit, men ikke den andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet hvilke katter som bruker bedene min, har kontaktet eierne og spurt om de kan rake over en gang i uken.
Fikk bare til beskjed om at det måtte jeg bare regne med.
La ut appelsinskall siden det vet jeg katter ikke liker lukten av, da var den ene av eierne på døren med en gang siden personen så hva jeg gjorde og sa at det kunne jeg ikke gjøre siden katter ikke tåler appelsinskall og vil få vondt i magen dersom de får det i seg. Prøvd å spyle vann etter kattene, får da beskjed om at jeg er dyreplager. Alt skal gå på kattens premisser visstnok.

Ja, jeg er lei.

Anonymkode: 5e759...3e4

Men hvordan plager den nedgravde bæsjen deg? Det gjødsler da. Tror du de hadde vært varsomme mot plantene dine om de skulle rake der så ofte? Har du ikke planter som dekker mesteparten av jorda? Det må være lite planter siden det er lett å gå på do der? Gjør noe med det?

Appelsinskall og sprute med vann er det da bare å kjøre på med om det hjelper. Men vet ikke om appelsinskall i bed er så mye finere enn en nedgravd bæsj. 

Anonymkode: d9762...d94

Skrevet

Folk må bare venne seg til at de ikke lever i en glassklokke. Selv om de eier en tomt kan de ikke bestemme alt. Dyr kommer og går, lukt og lyd fra naboer må påregnes, har du eiendom øangs sjøenbharfolk rett til å gå der, eier du utmark gjelder alemansretten osv. Verden er ikke et sterilt, stille og luktfritt sted.

Anonymkode: 64e4b...fc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For å ikke snakke om flere fugler.
Katter er faktisk en ganske stor trussel mot fuglelivet flere steder i Norge.
Men det er en helt annen diskusjon

Anonymkode: 5e759...3e4

Det er beregnet at katter tar livet av under 5% av de fugøene som uansett skal dø hvert år i Norge for å holde bestanden stabil.

Anonymkode: 64e4b...fc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva mener du katteeiere skal gjøre da? Dreier seg ikke om å bli krenket, bare oppgitt over folk som ikke forstår katt. 

Dugnaden andre nevner hadde vært fint, men lar seg neppe gjennomføre. Jeg tror man kommer langt med å innse at eget kattehold fører til bry for andre og er en fare for mangfoldet i naturen. Man trenger ikke nødvendigvis gjøre så mye, bare anerkjenne at man påfører naturen og naboene problemer ved å holde katt. 

Anonymkode: 6a1b5...120

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dugnaden andre nevner hadde vært fint, men lar seg neppe gjennomføre. Jeg tror man kommer langt med å innse at eget kattehold fører til bry for andre og er en fare for mangfoldet i naturen. Man trenger ikke nødvendigvis gjøre så mye, bare anerkjenne at man påfører naturen og naboene problemer ved å holde katt. 

Så det samme som hundeeiere da? Problemer og fare for mangfold er jo å være i overkant negativ. Men du høres jo ut som litt enfoldig så kanskje du er inne på noe 🤣 Du ville fått et himla problem med mus, rotter og fugler om det ikke fantes katter altså. Og de gjødsler jo planter og jord. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så det samme som hundeeiere da? Problemer og fare for mangfold er jo å være i overkant negativ. Men du høres jo ut som litt enfoldig så kanskje du er inne på noe 🤣 Du ville fått et himla problem med mus, rotter og fugler om det ikke fantes katter altså. Og de gjødsler jo planter og jord. 

Det er ikke helt det samme som hund, siden det stilles mye strengere krav til hundehold. Vi flyttet faktisk en gang på grunn av nabokatten, men jeg tror det var noe galt med den (ellers var det bare at det var en veldig dominant, ukastrert hannkatt). Hver morgen måtte vi scanne hagen for ekskrementer før vi slapp ut ungene. Hver vår stod den og gaulsang utenfor vinduet på nettene, den kom seg opp på verandaen i andreetasje og tisset i sofaputene, og tisset også i en barnevogn som stod innelåst i garasjen. Når snøen gikk på våren var det bare å begynne å plukke avføring. Da vi flyttet til et sted hvor ingen av de nærmeste naboene hadde katt (et par km unna der vi bodde først) fikk vi ekorn i hagen og ble vekket av fuglesang. Dette var selvfølgelig ekstremt, men å bare skaffe seg et kjæledyr, slippe det løs, og anta at naboene bare skal «suck it up» er spesielt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke helt det samme som hund, siden det stilles mye strengere krav til hundehold. Vi flyttet faktisk en gang på grunn av nabokatten, men jeg tror det var noe galt med den (ellers var det bare at det var en veldig dominant, ukastrert hannkatt). Hver morgen måtte vi scanne hagen for ekskrementer før vi slapp ut ungene. Hver vår stod den og gaulsang utenfor vinduet på nettene, den kom seg opp på verandaen i andreetasje og tisset i sofaputene, og tisset også i en barnevogn som stod innelåst i garasjen. Når snøen gikk på våren var det bare å begynne å plukke avføring. Da vi flyttet til et sted hvor ingen av de nærmeste naboene hadde katt (et par km unna der vi bodde først) fikk vi ekorn i hagen og ble vekket av fuglesang. Dette var selvfølgelig ekstremt, men å bare skaffe seg et kjæledyr, slippe det løs, og anta at naboene bare skal «suck it up» er spesielt. 

Vel, vi er 100 000 ganger mer plaget av hunder enn av katter. De bjeffer. Konstant. De slippes løs og skremmer barna, de driter og tisser overalt. Ikke alle som plukker etter hunder heller på langt nær. I vinter var hele gang og sykkelsti gul av diverse hunder som hadde blitt luftet for å gå på do der. I tillegg til møkka da. Koselig. 

Spor av katter ser jeg aldri. Og vi har 5- 6 ulike katter som jager i hagen vår. Vi har ingen dyr selv nå. Ikke hører jeg kattene heller, nå er jo alle hannkstter story sett kastrert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vel, vi er 100 000 ganger mer plaget av hunder enn av katter. De bjeffer. Konstant. De slippes løs og skremmer barna, de driter og tisser overalt. Ikke alle som plukker etter hunder heller på langt nær. I vinter var hele gang og sykkelsti gul av diverse hunder som hadde blitt luftet for å gå på do der. I tillegg til møkka da. Koselig. 

Spor av katter ser jeg aldri. Og vi har 5- 6 ulike katter som jager i hagen vår. Vi har ingen dyr selv nå. Ikke hører jeg kattene heller, nå er jo alle hannkstter story sett kastrert. 

Det er kjipt, og vitner om uansvarlig dyrehold. Her er det hunder i de fleste husene, blant annet en kennel 100m bort i gata. Den eneste gangen vi hører bjeffing er når kennelen har foringstid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er kjipt, og vitner om uansvarlig dyrehold. Her er det hunder i de fleste husene, blant annet en kennel 100m bort i gata. Den eneste gangen vi hører bjeffing er når kennelen har foringstid. 

Ja, synes synd på dem. Høres så stressende ut. Ene blir satt ut i bånd når de klipper gresset, og da klikker den helt. Bjeffer som besatt. Og de slipper den løs for lufting hele året, så er barna ute jager den etter dem. Og bjeffer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, synes synd på dem. Høres så stressende ut. Ene blir satt ut i bånd når de klipper gresset, og da klikker den helt. Bjeffer som besatt. Og de slipper den løs for lufting hele året, så er barna ute jager den etter dem. Og bjeffer. 

Det er absolutt ikke greit at den jager barn. Dette hadde jeg tatt opp med dem, og evt tatt det videre hvis de ikke skjerpet seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du forventer vel ikke at hundeeiere plukker opp tiss?

Anonymkode: 4d65f...3d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du forventer vel ikke at hundeeiere plukker opp tiss?

Må de tisse akkurat der alle går da? DET er liksom greit? At alle vi andre må vasse i gul snø, men en bæsj nedgravd i et bed er krise? De kan tross alt STYRE hvor hundene gjør fra seg...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Må de tisse akkurat der alle går da? DET er liksom greit? At alle vi andre må vasse i gul snø, men en bæsj nedgravd i et bed er krise? De kan tross alt STYRE hvor hundene gjør fra seg...

Hunden min, tispe, tisser faktisk på kommando, og som regel bare én gang pr. tur, kanskje to. Mange hannhunder tisser hver 20-ende meter, så det er nok ikke så lett å styre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Styre hvor en hund gjør fra seg? 😂😂😂😂 Det er første gang jeg har hørt. Og mest sannsynlig siste. 

Anonymkode: 5b48b...33a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Katteeiere kan også styre hvor kattekreka deres gjør fra seg (og hvor mange fugleunger de tar livet av) ved å gjøre som hundeeierne: holde dem i bånd!

Vanskelig å holde katt som må has i bånd? Ja vel, da kan du ikke ha katt da.

Anonymkode: f7cf3...4ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Katteeiere kan også styre hvor kattekreka deres gjør fra seg (og hvor mange fugleunger de tar livet av) ved å gjøre som hundeeierne: holde dem i bånd!

Vanskelig å holde katt som må has i bånd? Ja vel, da kan du ikke ha katt da.

Selvfølgelig kan man ha katt som ikke er i bånd.

Anonymkode: 5dfb3...ea2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan man ha katt som ikke er i bånd.

Man kan det nå ja, men det er lov å håpe på båndtvang for katter og. Det er allerede blitt foreslått, men tanke på hvor utrolig mange fugler de tar knekken på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan det nå ja, men det er lov å håpe på båndtvang for katter og. Det er allerede blitt foreslått, men tanke på hvor utrolig mange fugler de tar knekken på.

Det kommer aldri til å bli båndtvang for katter. Er du klar over hvor mye skadyr katter holder borte fra husene?

Skrevet

Det kommer aldri til å bli båndtvang for katter. Er du klar over hvor mye skadyr katter holder borte fra husene?

*skadedyr*

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke bare opp til deg. For noen tiår tilbake var det ikke noen som trodde man ikke skulle få lov til å røyke hvor man ville heller.

Når det gjelder skadedyr så finnes det mange og bedre metoder for å bekjempe disse enn å anskaffe katter som dreper fugler og er til plage for naboene.

Skrevet

Det er vel ikke bare opp til deg. For noen tiår tilbake var det ikke noen som trodde man ikke skulle få lov til å røyke hvor man ville heller.

Når det gjelder skadedyr så finnes det mange og bedre metoder for å bekjempe disse enn å anskaffe katter som dreper fugler og er til plage for naboene.

Det kommer aldri til å skje uansett hvor mye du måtte ønske det.

Skrevet

Det kommer aldri til å skje uansett hvor mye du måtte ønske det.

Som sagt, ikke opp til deg.

Og dere katteeiere styrker jo ikke deres egen sak i deres uendelige arroganse («min katt er ikke til plage for NOEN, og hvis du ikke liker at katta mi driter i hagen din så er du en SLEM kattehater!!!», fullstendig manglende evne til å finne løsninger («vi kan jo ikke ha dugnad for å rydde opp etter kattene våre!») og komplette fornektelse («katter dreper da ikke mange fugler»). Arrogansen deres er så intens at dere presterer å erte på dere selv folk som ikke bryr seg om kattemøkk og som driter i fuglene som blir tatt av kattekreka.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/nApEdn/roedlistede-fugler-i-fare-krever-baandtvang-for-katter

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Som sagt, ikke opp til deg.

Og dere katteeiere styrker jo ikke deres egen sak i deres uendelige arroganse («min katt er ikke til plage for NOEN, og hvis du ikke liker at katta mi driter i hagen din så er du en SLEM kattehater!!!», fullstendig manglende evne til å finne løsninger («vi kan jo ikke ha dugnad for å rydde opp etter kattene våre!») og komplette fornektelse («katter dreper da ikke mange fugler»). Arrogansen deres er så intens at dere presterer å erte på dere selv folk som ikke bryr seg om kattemøkk og som driter i fuglene som blir tatt av kattekreka.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/nApEdn/roedlistede-fugler-i-fare-krever-baandtvang-for-katter

Jeg er ikke katteeier

Skrevet

Jeg er ikke katteeier

Nei vel. Fortsatt ikke opp til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...