Gå til innhold

Skal jeg spise gluten eller ikke? Før testing!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal levere en avføringsprøve og ta blodprøver førstkommende fredag. Pga magesmerter osv, så vil fastlegen teste meg for cøliaki. Men jeg glemte å spørre om jeg skal spise normalt eller kutte ut gluten før testen tas? Skal jeg faste før blodprøven?

Hva er vanlig? Vil prøven vise feil om jeg spiser hveteboller resten av uka før avføringsprøven? Vil ikke gjøre denne testen mer enn én gang, så er redd for å gjøre noe feil.

Anonymkode: 86361...7db

Fortsetter under...

Skrevet

Du må spise normalt, altså glutenmat, helt til du enten har fått bekreftet eller avkreftet cøliaki ved biopsi av tarmen. Veldig viktig, sånn at ikke kroppen blir frisk og det ikke vises på prøver :) 

Anonymkode: 7fd64...969

Skrevet

Ok 😊

Skrevet

Riktig som hun over sier. Du må for all del ikke kutte gluten før prøven! Lykke til 🤗

Anonymkode: 5bf0e...ed7

Skrevet

Som de andre sier, ikke kutt ut gluten. Det som også er viktig, er at dersom legen ringer deg og sier at blodprøven er positiv, altså slår ut på cøliaki, så må du IKKE kutte ut gluten da heller! Da må du få henvisning til gastroskopi og ta biopsi av tarmen og vente på svar, og først da, hvis den også er positiv, kan du kutte ut gluten. NAV er veldig nøye på at diagnosen må stilles ved biopsi, blodprøve er ikke godt nok. Grunnen til at du må fortsette å spise gluten, er at du må holde tarmen "syk" lenge nok til å bekrefte diagnosen, og da må du spise tilsvarende minimum to brødskiver hver dag. Når du eventuelt går over til glutenfri diett, reparer tarmene seg og du blir frisk, altså kan ikke diagnosen stilles. 

Anonymkode: 731d7...74f

Skrevet

Cøliakiprøven tas forresten av blodprøven, ikke avføringen. At du leverer dette må være fordi legen vil undersøke andre ting også.

Anonymkode: 731d7...74f

Annonse

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ok, skjønner. Han har bedt om både blodprøve og avf.pr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...