Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Kjenner jeg blir så oppgitt. Eldstemann har plutselig kommet frem til at kollektiv med kompiser er topp til høsten. Nå har de kasta seg rundt og funnet en leilighet de skal leie. Selvfølgelig er overtakelse midt i ferien vår og vi har allerede planlagt å reise vekk med de andre barna. Jeg får jo ekstremt dårlig samvittighet for at jeg ikke er hjemme og hjelper han å flytte, men føler ikke vi kan avlyse alle ferieplaner heller fordi han plutselig tar en avgjørelse. Jeg har ikke mulighet til å flytte ferien min. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 9e69a...e08
HeiteH Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Ville latt han flytte selv. Evt. med hjelp fra besteforeldre eller andre som kan hjelpe litt til.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Det er da ikke noe problem. Enten klarer han å flytte selv eller så må han ha hjelp. Da må han vente til dere kommer hjem. Anonymkode: 9b201...308
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Snakk sammen og planlegg. Det meste kan han jo få gjort før dere drar på ferie - få tak i pappesker, pakke ned vinterdyne, vinterklær, bøker, andre ting han ikke trenger disse ukene. Planlegg hva annet han ev. kan ta med seg. Men først, snakk økonomi - sett opp et budsjett over hva alt han pr. i dag ikke har, men vil trenge for å få hverdagen til å gå rundt. Har f.eks. leiligheten hvitevarer - hvis ikke, hvordan skal de skaffe seg dette, hvor mye vil det koste, hvem skal frakte dem og montere dem? Møbler, lamper? Hvordan planlegger han å ev. få flyttet egen seng, skrivebord? (Og hva skal han da ligge på når han ev. kommer hjem?) Hva med alt som trengs til kjøkken? Glass, kopper, asjetter, suppeskåler, stekepanne, kasserolle, stekespade, øse, bestikk, brødkniv, kniv til grønnsaker og annet, koppehåndklær og -kluter? Vaskebøtte, kluter, støvsuger? Har han tenkt over hva basisvarer koster å skaffe seg - krydder, vaskemidler osv.? Har han og kompisene satt seg ned og planlagt hvordan de skal fordele utgifter? Hva om en av dem plutselig ikke har penger til husleie - er de to andre da ansvarlige for resten av leien overfor huseier? Hva med strøm - står det i én av dem sitt navn, hvordan sikre at alle betaler sin del - og vet de egentlig hvor dyr strøm er på vinteren? Har de satt seg inn i rettigheter og plikter man har som leietaker? Om de ikke kan kjøre flyttebil selv, så må de jo også leie en slik, med de kostnadene det får. Alt dette er bare nødvendig realitetsorientering, tenker jeg. Det er flott om de ønsker å bli selvstendige. Anonymkode: 30ab6...bd6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Snakk sammen og planlegg. Det meste kan han jo få gjort før dere drar på ferie - få tak i pappesker, pakke ned vinterdyne, vinterklær, bøker, andre ting han ikke trenger disse ukene. Planlegg hva annet han ev. kan ta med seg. Men først, snakk økonomi - sett opp et budsjett over hva alt han pr. i dag ikke har, men vil trenge for å få hverdagen til å gå rundt. Har f.eks. leiligheten hvitevarer - hvis ikke, hvordan skal de skaffe seg dette, hvor mye vil det koste, hvem skal frakte dem og montere dem? Møbler, lamper? Hvordan planlegger han å ev. få flyttet egen seng, skrivebord? (Og hva skal han da ligge på når han ev. kommer hjem?) Hva med alt som trengs til kjøkken? Glass, kopper, asjetter, suppeskåler, stekepanne, kasserolle, stekespade, øse, bestikk, brødkniv, kniv til grønnsaker og annet, koppehåndklær og -kluter? Vaskebøtte, kluter, støvsuger? Har han tenkt over hva basisvarer koster å skaffe seg - krydder, vaskemidler osv.? Har han og kompisene satt seg ned og planlagt hvordan de skal fordele utgifter? Hva om en av dem plutselig ikke har penger til husleie - er de to andre da ansvarlige for resten av leien overfor huseier? Hva med strøm - står det i én av dem sitt navn, hvordan sikre at alle betaler sin del - og vet de egentlig hvor dyr strøm er på vinteren? Har de satt seg inn i rettigheter og plikter man har som leietaker? Om de ikke kan kjøre flyttebil selv, så må de jo også leie en slik, med de kostnadene det får. Alt dette er bare nødvendig realitetsorientering, tenker jeg. Det er flott om de ønsker å bli selvstendige. Anonymkode: 30ab6...bd6 Masse gode tips her...de er alle fire studenter så lån og stiped samt alle jobber på diverse butikker så økonomisk greier de seg. Leiligheten er delvis møblert. Jeg får hjelpe med det meste før vi drar så får han evnt ligge på madrass ti vi kommer hjem og kan kjøre sengen hans til der han flytter. Men ville gjerne være med samme dag...men han er snart 20 og regner med det er kjekkere å flytte med kompiser enn mamma... Anonymkode: 9e69a...e08
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Masse gode tips her...de er alle fire studenter så lån og stiped samt alle jobber på diverse butikker så økonomisk greier de seg. Leiligheten er delvis møblert. Jeg får hjelpe med det meste før vi drar så får han evnt ligge på madrass ti vi kommer hjem og kan kjøre sengen hans til der han flytter. Men ville gjerne være med samme dag...men han er snart 20 og regner med det er kjekkere å flytte med kompiser enn mamma... Anonymkode: 9e69a...e08 Har også en 20 åring. Jeg håper at han bor hjemme ei stund til og sparer penger. Men forstår hvis han vil flytte og leve studentlivet 🤣 Anonymkode: 6441e...8bf
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Skrevet 14. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har også en 20 åring. Jeg håper at han bor hjemme ei stund til og sparer penger. Men forstår hvis han vil flytte og leve studentlivet 🤣 Anonymkode: 6441e...8bf Enig med deg..men kan ikke tvinge de heller.... Anonymkode: 9e69a...e08
uhhuhher Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 La meg si det sånn: Jeg storkoste meg under flytting med kollektivgjengen way back som 20-åring. Vi leide varebil og bar alle tingene selv opp fire etasjer. Tok en sofa på bussen. Øl og pizza og høy musikk. Dette fikser han helt fint!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 Seriøst?? De er en kompisgjeng. De klarer helt sikkert p gjøre unna flyttingen uten mamma på slep! Anonymkode: bf164...ff4
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Masse gode tips her...de er alle fire studenter så lån og stiped samt alle jobber på diverse butikker så økonomisk greier de seg. Leiligheten er delvis møblert. Jeg får hjelpe med det meste før vi drar så får han evnt ligge på madrass ti vi kommer hjem og kan kjøre sengen hans til der han flytter. Men ville gjerne være med samme dag...men han er snart 20 og regner med det er kjekkere å flytte med kompiser enn mamma... Anonymkode: 9e69a...e08 Men har de penger både til depositum, til husleie og strøm OG til å leve frem til lån og stipend kommer? Ikke alltid det kommer til skolestart heller, så de trenger litt å gå på. Bra at de alle jobber, da er de mer vant med ansvar. Skriver ikke det jeg skrev for å være negativ, men fordi jeg tror det er flere unge som går på en real smell fordi de har helt urealistiske forventninger før de flytter ut, og spesielt de som flytter i kollektiv med venner. Husk også å ta en gjennomgang av hva det koster med maten han spiser på en måned, hva det vil koste om han stadig spiser halv- eller helfabrikata, bestiller seg mat, spiser ute, drikker i helgene osv. Igjen, ikke for å være kjip, men mange av de har virkelig ikke begrep før de har sløst mangfoldige tusen og plutselig står der med problemer og kanskje kredittgjeld. Hjelp ham til å sette opp et budsjett hvor det også tas med telefon, nettleie, offentlig transport, treningsstudio, ev. festing, i tillegg til faste utgifter og mat. Og sett også opp at han må planlegge i det budsjettet hva han trenger av ev. nye klær til høst og vinter osv. Og tips ham om at de lager noen regler for hvordan de skal holde leiligheten, hvem vasker når osv. Håper det går bra med kollektivet hans - det er jo kjempespennende for dem Anonymkode: 30ab6...bd6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #11 Skrevet 14. juni 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Men har de penger både til depositum, til husleie og strøm OG til å leve frem til lån og stipend kommer? Ikke alltid det kommer til skolestart heller, så de trenger litt å gå på. Bra at de alle jobber, da er de mer vant med ansvar. Skriver ikke det jeg skrev for å være negativ, men fordi jeg tror det er flere unge som går på en real smell fordi de har helt urealistiske forventninger før de flytter ut, og spesielt de som flytter i kollektiv med venner. Husk også å ta en gjennomgang av hva det koster med maten han spiser på en måned, hva det vil koste om han stadig spiser halv- eller helfabrikata, bestiller seg mat, spiser ute, drikker i helgene osv. Igjen, ikke for å være kjip, men mange av de har virkelig ikke begrep før de har sløst mangfoldige tusen og plutselig står der med problemer og kanskje kredittgjeld. Hjelp ham til å sette opp et budsjett hvor det også tas med telefon, nettleie, offentlig transport, treningsstudio, ev. festing, i tillegg til faste utgifter og mat. Og sett også opp at han må planlegge i det budsjettet hva han trenger av ev. nye klær til høst og vinter osv. Og tips ham om at de lager noen regler for hvordan de skal holde leiligheten, hvem vasker når osv. Håper det går bra med kollektivet hans - det er jo kjempespennende for dem Anonymkode: 30ab6...bd6 Han er tjue år. Voksen, altså. Han klarer selvfølgelig alt dette helt uten mammaen sin! Anonymkode: 46745...fba
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #12 Skrevet 14. juni 2021 Han er 20år og fikser det selv. Og gjør han ikke det er det på høy tid at han lærer det. Da jeg var 20år hadde jeg allerede bodd 4 år for meg selv Anonymkode: a347f...6e8
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #13 Skrevet 14. juni 2021 Vil dere egentlig at barna skal bli selvstendige? Selvstendig blir man av å øve på å gjøre ting selv, uten å være travel opptatt med å si "jada, mamma", hele tiden. Anonymkode: 4551d...221
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #14 Skrevet 14. juni 2021 Men forventer han hjelp av deg da? Anonymkode: d7858...b49
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #15 Skrevet 14. juni 2021 Han er snart 20, det får da være grenser for detaljstyring! Det går sikkert bra. Om han vil flytte når du har ferie så klarer han det helt sikkert selv. Det er ikke meningen at man skal holdes i hånden av mamma når man er voksen. Med mindre det er noe helt spesielt og man spør mamma om hjelp, men det har han vel ikke gjort? Anonymkode: 96d85...b15
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #16 Skrevet 14. juni 2021 Han er 20 år. Han har ikke spurt om hjelp og har selv planlagt flyttingen når du er borte. Vil tro han gleder seg til å ordne ting selv og du bør være glad det er såpass tak i han til tross for din voldsomme omsorgstrang for en nærmest voksen mann. Anonymkode: b5f95...0b5
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #17 Skrevet 14. juni 2021 Trodde du snakket om en 16 åring som skulle på hybel for første gang, men så dreier det seg om en voksen person. Tror han greier dette helt fint, jeg👍 Er vel ikke vanlig å ha med mamma på flyttelasset når en er 20? Anonymkode: 6b922...9dd
Tekla123 Skrevet 14. juni 2021 #18 Skrevet 14. juni 2021 Når det stod "ungdom", trodde jeg det var snakk om en ungdom. Ikke en voksen på 20 år. Klart han og kompisene klarer å flytte selv.
Mostly Harmless Skrevet 14. juni 2021 #19 Skrevet 14. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Masse gode tips her...de er alle fire studenter så lån og stiped samt alle jobber på diverse butikker så økonomisk greier de seg. Leiligheten er delvis møblert. Jeg får hjelpe med det meste før vi drar så får han evnt ligge på madrass ti vi kommer hjem og kan kjøre sengen hans til der han flytter. Men ville gjerne være med samme dag...men han er snart 20 og regner med det er kjekkere å flytte med kompiser enn mamma... Anonymkode: 9e69a...e08 Her ville jeg bare sagt "Så flott, gratulerer!", og avventet til han eventuelt ba om hjelp til noe. De har vel gjerne både førerkort og noen sterke armer mellom seg i den gjengen der. Hvis du har tillit til at det økonomiske går bra, så er det begrenset hvor galt det kan gå. Ingen krise å verken sove på madrass eller oppdage at det visst manglet kjøleskap i boligen. Dette fikser de.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2021 #20 Skrevet 14. juni 2021 Det går nok sikkert helt fint, reis med god samvittighet 🙂. De ordner seg alltids. Mye som kan ordnes og pakkes på forhånd, kanskje de til og med lar dere komme med noen møbler før overtakelse 🙂. Anonymkode: f759a...d4e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #21 Skrevet 15. juni 2021 20 år?!? Han burde flyttet hjemmefra for to år siden. Dette klarer han. Anonymkode: 7c6ee...ed8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2021 #22 Skrevet 15. juni 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): 20 år?!? Han burde flyttet hjemmefra for to år siden. Dette klarer han. Anonymkode: 7c6ee...ed8 Det er ikke så mange som flytter hjemmefra etter andre klasse på vgs altså, de fleste venter til de er 19 og ferdig der 😉 Men ellers enig, min sønn flyttet hjemmefra da han var 19 og det var minimalt vi hjalp til med. De vil jo gjerne ordne selv, og stolt vise frem hva de har gjort etterpå. Jeg kjøpte et knivsett og en koffert med verktøy, og en kasse med ting som kjøkkenkluter, såpe til oppvaskmaskinen, kjøkkenpapir, såpe til vaskemaskinen o.l de trenger og det ble han kjempeglad for, men flyttingen og å komme i orden i sitt første egne hjem, det gjorde han selv. Anonymkode: 4ccaf...b65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå