Gå til innhold

Koronapass - en form for tvangsvaksinering?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke trassanfall når man er puttet helt bakerst i køen og derfor ikke kan besøke sin nærmeste familie i et annet land. Jeg får heller ikke flyttet ferien til høsten. Så i år blir det ingen besøk, mens naboen drar til to forskjellige land for å besøke fjernere familie, fordi de stod foran meg i køen. 

Anonymkode: 016f4...884

Og akkurat det du sier her er jo bare akkurat sånn det er. Noen får først og det må vi faktisk klare å godta. 

Fortsetter under...

Det er ikke trassanfall når man er puttet helt bakerst i køen og derfor ikke kan besøke sin nærmeste familie i et annet land. Jeg får heller ikke flyttet ferien til høsten. Så i år blir det ingen besøk, mens naboen drar til to forskjellige land for å besøke fjernere familie, fordi de stod foran meg i køen. 

Hva tenker du er løsningen da? Å vaksinere alle på en gang, eller nekte alle som er vaksinerte å reise før resten også er det? Blir ditt liv bedre om naboen også må holde seg hjemme? 

Anonymkode: da721...fd8

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Og akkurat det du sier her er jo bare akkurat sånn det er. Noen får først og det må vi faktisk klare å godta. 

Særlig når det er du som får først og får reist til Syden som planlagt :D Hahahaha

Hva tenker du er løsningen da? Å vaksinere alle på en gang, eller nekte alle som er vaksinerte å reise før resten også er det? Blir ditt liv bedre om naboen også må holde seg hjemme? 

Nei, men det må være mulig for meg å reise også. Med testing, for eksempel. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Den eneste grunnen til at vi snart kan reise, gå på konsert og så videre er jo at veldig mange har sagt ja til vaksinen!

Og så er det litt urettferdig at noen får litt før andre. Men dette er da virkelig ikke særlig mye mer urettferdig enn mye annet i livet. Så pass må man tåle uten å få trassanfall. 

Og hvis du tenker at vaksinen vil utsette deg for hittil ikke kjente skader og skumlerier, og heller lar alle andre ta støyten for å bli kvitt pandemien, ja, da må du faktisk tåle å vente litt lenger før det blir svenskehandel og sydentur på deg. 

Anonymkode: 95110...18c

Du må vel kunne diskutere uten å slenge ut harryhandel eller sydentur. Ikke bor vi i Oslo alle sammen så harryhandel utgår ganske så glatt og syden er ikke interessant eller aktuelt før de er helt åpent for aller å reise.

Anonymkode: 650ef...183

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Seff - det gagner jo deg.

Anonymkode: 650ef...183

Annonse

Nei, men det må være mulig for meg å reise også. Med testing, for eksempel. 

Regelen er at man må være vaksinert, en test er jo bare gyldig til du potensielt møter en smittet person på din vei. 

Det er virkelig ikke noe å gnåle om. Du får reise til neste år, vettu. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Regelen er at man må være vaksinert, en test er jo bare gyldig til du potensielt møter en smittet person på din vei. 

Det er virkelig ikke noe å gnåle om. Du får reise til neste år, vettu. 

Ja, hvis det åpner da. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke reise med negativ test? 

Fordi jeg må på karantenehotell ved hjemkomst, uansett hvor mange negative tester jeg fremlegger. Og det er ikke et alternativ.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan gagner det henne at andre ikke får reise? 

Det gagner henne at hun FÅR reise. "Man skal ikke tåle så inderlig vel" og så videre.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg må på karantenehotell ved hjemkomst, uansett hvor mange negative tester jeg fremlegger. Og det er ikke et alternativ.

Da vil alternativet være å avvente ny info om reiser. 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Bip, du er ugyldig. Stort og rødt ugyldig. 

Vurderer om jeg skal skrive den ut, laminere og teipe den i pannen min. Kanskje det blir god plass rundt meg i butikken når oslofolket skal innta hyttene sine her 🤔

Anonymkode: 965df...5f7

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Da vil alternativet være å avvente ny info om reiser. 

Tror du virkelig ikke at jeg vet dette her? Hvorfor skriver du åpenbare sannheter? Jeg forteller om min opplevelse av koronasertifikatets innføring, jeg ber ikke om å bli belært i gjeldende regler og at jeg bør vente på ny informasjon. Jeg er ikke dum.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bip, du er ugyldig. Stort og rødt ugyldig. 

Vurderer om jeg skal skrive den ut, laminere og teipe den i pannen min. Kanskje det blir god plass rundt meg i butikken når oslofolket skal innta hyttene sine her 🤔

Ja, det med "ugyldig" er provoserende. Det er et negativt ladet ord, enda når man får blodrød farge på ordet. Hvorfor falt valget akkurat på dette ordet, egentlig?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det med "ugyldig" er provoserende. Det er et negativt ladet ord, enda når man får blodrød farge på ordet. Hvorfor falt valget akkurat på dette ordet, egentlig?

Det setter liksom to streker under det hele. Må si jeg er spent på hva som kommer på pressekonferansen i dag, om vi blir ugyldige borgere selv i eget land. I følge Helsedirektoratet var det «unødvendig» å sørge for tilbud om test til alle som må vente på vaksinen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet at tvang ikke bare er fysisk vold? I voldtektssaker blir det for eksempel ansett som tvang at gjerningspersonen truer offeret til å utlevere sensitive opplysninger om ham eller henne til andre, skade hans/hennes familie, brenne ned huset eller noe annet. Så selv om gjerningspersonen ikke fysisk legger offeret på rygg og holder nede mens han/hun voldtar, er det like mye tvang.

Nå sier jeg ikke at koronapass er tvangsvaksinering, selv om jeg synes hele ordningen er noe vanvittig tull. Jeg forklarte bare bruk av begrepet "tvang". Tenk selv, hvis du ble gitt valget mellom å miste jobben og ytelser fra NAV slik at du ikke hadde penger til mat, eller gjøre en handling, ville du ha ansett handlingen frivillig eller som tvang? 

Du sammenligner vaksinering med voldtekt?  Vaksine beskytter mot sykdom og død, voldtekt er en forbrytelse.  

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten og tar i mot alle vaksiner jeg blir tilbudt.  Jeg er ikke helsepersonell, og har ikke pasientkontakt, men gjør selvsagt det jeg kan for å beskytte både meg selv og andre mot sykdom. 

Anonymkode: d1944...85b

Ja, hvis det åpner da. 

Ja, det håper vi jo alle på. 

Det gagner henne at hun FÅR reise. "Man skal ikke tåle så inderlig vel" og så videre.

Hun FÅR jo hun også. Bare ikke enda. Det hjelper lite å sutre over at alle andre får, som en furten femåring. Alle skal få, men nødvendigvis må noen komme først og noen sist. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Du sammenligner vaksinering med voldtekt?  Vaksine beskytter mot sykdom og død, voldtekt er en forbrytelse.  

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten og tar i mot alle vaksiner jeg blir tilbudt.  Jeg er ikke helsepersonell, og har ikke pasientkontakt, men gjør selvsagt det jeg kan for å beskytte både meg selv og andre mot sykdom. 

Anonymkode: d1944...85b

Jeg diskuterer begrepet "tvangs" og sammenligner ingenting. Jeg prøver å få frem at det å bli fratatt goder som et middel for å utføre en handling, er også en form for tvang. Jeg har heller ikke sagt at jeg vil takke nei til vaksinen. 

Det setter liksom to streker under det hele. Må si jeg er spent på hva som kommer på pressekonferansen i dag, om vi blir ugyldige borgere selv i eget land. I følge Helsedirektoratet var det «unødvendig» å sørge for tilbud om test til alle som må vente på vaksinen. 

Du er ikke ugyldig. Koronasertifikatet ditt er ugyldig. Du sier vel ikke om deg selv at du er ugyldig om bankkortet ditt har gått ut på dato og er ugyldig eller om bussbilletten din har gått ut på tid? Makan til dramatisering. 

Anonymkode: ea01e...031

Men det skader jo ikke deg at de reiser. Alternativet er at de også måtte holde seg hjemme.

Anonymkode: f08ea...0b9

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke ugyldig. Koronasertifikatet ditt er ugyldig. Du sier vel ikke om deg selv at du er ugyldig om bankkortet ditt har gått ut på dato og er ugyldig eller om bussbilletten din har gått ut på tid? Makan til dramatisering. 

Forskjellen er at man kan bestille bankkort i god tid før det utløper, og påvirke tidspunktet for når man får nytt gyldig kort. Det samme med bussbilletten. Man kan derimot ikke påvirke når man får vaksine eller eventuelt blir smittet av korona, slik at sertifikatet skifter farge.

Men det skader jo ikke deg at de reiser. Alternativet er at de også måtte holde seg hjemme.

Anonymkode: f08ea...0b9

Jo, det kan skade meg. De som reiser kan bli smittet, selv om de er vaksinert. De bringer med seg smitte hjem og sprer den her, og jeg må tåle nedstengning som skjer på grunn av dem, mens de selv slipper å være med på nedstengningen - de er jo vaksinert OG gjennomgått korona de siste 6 månedene. De fortsetter å ferdes fritt i samfunnet, jeg fortsetter å sitte hjemme.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Bankkortet har jeg selv råderett over, så det er en rimelig dårlig sammenligning. 

Ingen dramatikk her, jeg tar det ganske så med ro, men å sitte her å jatte med at vi må akseptere forskjellsbehandling av borgere med likestilte plikter i ett samfunn kommer jeg ikke til å gjøre bare fordi du finner det besværlig å forholde seg til. 

• Opprett ny...