Gå til innhold

Koronapass - en form for tvangsvaksinering?

Anbefalte innlegg

Man kan vel kanskje se på det slik? Nå har Norge blødd penger de siste 18 månedene med alt som avlyst og nedstengt. Vaksinen ble nok sett på som den store løsningen og de tok kanskje ikke med i regnestykket at ikke alle ønsker en lite utprøvd vaksine. Nå med koronasertifikatet Vil de jo greie å "tvinge" frem at folk vaksinerer seg for å kunne leve det livet vi levde før. Det snakkes så fint om at det skal kun brukes ved reiser og store arrangementer...men klart de ønsker ikke å skape mer diskusjoner enn det allerede er. Hva når det er innført og smitten øke...hvor kor vei tror dere ikke det er før de feks innfører dette ved frisørbesøk eller en tur på lekeland? Nei dette er en skremmende utvikling!!

Anonymkode: 650ef...183

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan vel kanskje se på det slik? Nå har Norge blødd penger de siste 18 månedene med alt som avlyst og nedstengt. Vaksinen ble nok sett på som den store løsningen og de tok kanskje ikke med i regnestykket at ikke alle ønsker en lite utprøvd vaksine. Nå med koronasertifikatet Vil de jo greie å "tvinge" frem at folk vaksinerer seg for å kunne leve det livet vi levde før. Det snakkes så fint om at det skal kun brukes ved reiser og store arrangementer...men klart de ønsker ikke å skape mer diskusjoner enn det allerede er. Hva når det er innført og smitten øke...hvor kor vei tror dere ikke det er før de feks innfører dette ved frisørbesøk eller en tur på lekeland? Nei dette er en skremmende utvikling!!

I Danmark er dette allerede innført for treningssentre, lekeland osv. Vi bruker jo å herme etter Danmark, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: 016f4...884

Jeg ser ikke på det som en straff for de som ikke ønsker å vaksinere seg, men som en mulighet til å lette på tiltakene litt tidligere for de som ønsker (og er så heldige å få) vaksinen. Alternativet er at vi alle må sitte inne enda lengre. 

Anonymkode: 274f0...55d

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser ikke på det som en straff for de som ikke ønsker å vaksinere seg, men som en mulighet til å lette på tiltakene litt tidligere for de som ønsker (og er så heldige å få) vaksinen. Alternativet er at vi alle må sitte inne enda lengre. 

Anonymkode: 274f0...55d

Men de som ikke har fått tilbud da? Som kanskje ikke får før august / september. Kanskje dette burde vært inn ført når alle har fått tilbud? Ellers må de stille med hurtigtester i døren på arrangement slik de har gjort på mange videregående skoler.

Jeg ser på det som en form for tvangsvaksinering. De er lure. Her har myndighetene de siste 17 månedene overbevist oss om hvor farlig covid er, stengt ned rubbel og bit, for så å hause opp en vaksine som først blir endelig godkjent i 2023. Kanskje er covid farlig, og mye var nytt i 2020, men ved å holde Oslo og samfunnet nedstengt så lenge, tvinger de oss til å ta en vaksine vi egentlig ikke vil ha. Iallfall ikke jeg. 

Anonymkode: e5d66...241

De som ikke vil være med velger det selv. Akkurat som de har valgt selv å bo på småsteder, ha kronglete familier som gjerne bor lengst mulig unna dem (forståelig) og - siden de insisterende er som de er - bli vraket av multiple ektemenn/samboere og sitte igjen med dårlig organiserte multiple barnekull. Valg, valg og valg. Ingen tvang.

Anonymkode: d0efa...621

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De som ikke vil være med velger det selv. Akkurat som de har valgt selv å bo på småsteder, ha kronglete familier som gjerne bor lengst mulig unna dem (forståelig) og - siden de insisterende er som de er - bli vraket av multiple ektemenn/samboere og sitte igjen med dårlig organiserte multiple barnekull. Valg, valg og valg. Ingen tvang.

Hvordan trekker du denne sammenhengen mellom flere barnekull og koronapass? Snodig begrunnelse.....

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men de som ikke har fått tilbud da? Som kanskje ikke får før august / september. Kanskje dette burde vært inn ført når alle har fått tilbud? Ellers må de stille med hurtigtester i døren på arrangement slik de har gjort på mange videregående skoler.

Kødder du? Skjønner at man har lyst å gjøre som før og at det kan føles urettferdig for de som ikke får vaksinen før, men det er snakk om måneder. Ikke år etter år. 

Jeg har fått min første dose, men jeg skal virkelig ikke på konserter eller utenfor landets grenser på lenge enda. 

Anonymkode: 15b91...353

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Å bo på småsteder er ikke alltid et valg. Hvis man for eksempel ble arbeidsledig under korona, stiller NAV som vilkår at man kan ta jobb hvor som helst i landet, også i Indre Gokk. Det med familier som bor i flere land kan også ha forskjellige årsaker - noen gifter seg med en statsborger fra et annet land, noen får et gunstig jobbtilbud, noen eldre med reumatiske plager velger å flytte til varmere klima. Det kan være et valg, men ikke bestandig den enkle personers valg. Hvis mine foreldre hadde valgt å flytte til Spania for å bo i varmere klima, hadde ikke det vært mitt valg. Hvis jeg hadde mistet jobben og måtte flytte for å ta en annen jobb for å kunne forsørge familien, hadde ikke det vært mitt valg heller. Du fremstiller det som veldig lettvint, og høres utrolig bitter ut. 

Kødder du? Skjønner at man har lyst å gjøre som før og at det kan føles urettferdig for de som ikke får vaksinen før, men det er snakk om måneder. Ikke år etter år. 

Jeg har fått min første dose, men jeg skal virkelig ikke på konserter eller utenfor landets grenser på lenge enda. 

Du har fått din første dose, og mener du at "man må bare vente noen måneder". Du får TILBUD om å gå på konserter eller reise. Det er stor forskjell å ikke reise/gå på konsert fordi man ikke VIL, og fordi man ikke FÅR LOV. 

Kødder du? Tror du det stopper her? Hvor lenge skulle man betale bompenger? Plutselig var det innført og vips varer det årevis mer enn de påstår. Samme kommer til å skje her..merk mine ord. De starter så fint med litt og så utvikler det seg til å gjelde mer og mer. De som ikke er interessert i en eksperimentell vaksine står igjen som de store taperne. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kødder du? Tror du det stopper her? Hvor lenge skulle man betale bompenger? Plutselig var det innført og vips varer det årevis mer enn de påstår. Samme kommer til å skje her..merk mine ord. De starter så fint med litt og så utvikler det seg til å gjelde mer og mer. De som ikke er interessert i en eksperimentell vaksine står igjen som de store taperne. 

Å ja. Absolutte tapere. Derom er vi enige.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det har allerede skjedd. I begynnelsen av målet å ha tiltak for å ikke overbelaste helsevesenet. Så ble målet å beskytte risikogrupper og eldre mens disse ventet på vaksinen. Nå er målet nullvisjon, altså at vi skal ha null smittede og utrydde viruset helt. Hva blir neste? Vi skal fortsette med tiltak forebyggende i tilfelle det kommer nye virus, sånn at disse ikke spres?

Annonse

Nei. Det er ikke tvangsvaksinering. Det er et tilbud man må takke ja til om man vil være med på diverse. Det er heller ikke en del av regjeringens onde plan om.... ja, jeg vet egentlig ikke akkurat hvorfor de skulle ønske å vaksinere oss unødvendig. 

Vil man kjøre bil, må man ta sertifikat og holde seg rusfri. Vil man reise utenlands, må man ha pass. Vil man være tilgjengelig, må man ha mobiltelefon. Vil man drikke alkohol, må man være 18 år. Vil man reise, gå på konsert osv, må man vaksinere seg. Ingen underliggende plan, ingen som faller ufrivillig utenfor og ingen tvang. 

Anonymkode: da721...fd8

Nei. Det er ikke tvangsvaksinering. Det er et tilbud man må takke ja til om man vil være med på diverse. Det er heller ikke en del av regjeringens onde plan om.... ja, jeg vet egentlig ikke akkurat hvorfor de skulle ønske å vaksinere oss unødvendig. 

Vil man kjøre bil, må man ta sertifikat og holde seg rusfri. Vil man reise utenlands, må man ha pass. Vil man være tilgjengelig, må man ha mobiltelefon. Vil man drikke alkohol, må man være 18 år. Vil man reise, gå på konsert osv, må man vaksinere seg. Ingen underliggende plan, ingen som faller ufrivillig utenfor og ingen tvang. 

Alt det du skisserer, fra pass til førerkort til aldersgrense, innebærer ikke sprøyting av biologisk materiale i kroppen. 

Har noen i Norge blitt vaksinert mot sin vilje?  Har noen blitt hentet hjemme, blitt holdt fast og fått vaksine mot sin vilje?  Det ville vært tvangsvaksinering.  

Anonymkode: d1944...85b

«En form» tvangsvaksinering. 

Anonymkode: e5d66...241

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har noen i Norge blitt vaksinert mot sin vilje?  Har noen blitt hentet hjemme, blitt holdt fast og fått vaksine mot sin vilje?  Det ville vært tvangsvaksinering.  

Du vet at tvang ikke bare er fysisk vold? I voldtektssaker blir det for eksempel ansett som tvang at gjerningspersonen truer offeret til å utlevere sensitive opplysninger om ham eller henne til andre, skade hans/hennes familie, brenne ned huset eller noe annet. Så selv om gjerningspersonen ikke fysisk legger offeret på rygg og holder nede mens han/hun voldtar, er det like mye tvang.

Nå sier jeg ikke at koronapass er tvangsvaksinering, selv om jeg synes hele ordningen er noe vanvittig tull. Jeg forklarte bare bruk av begrepet "tvang". Tenk selv, hvis du ble gitt valget mellom å miste jobben og ytelser fra NAV slik at du ikke hadde penger til mat, eller gjøre en handling, ville du ha ansett handlingen frivillig eller som tvang? 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nå gjør du deg bare vanskelig.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Alt det du skisserer, fra pass til førerkort til aldersgrense, innebærer ikke sprøyting av biologisk materiale i kroppen. 

Nei, og det er du i din fulle rett til å la være. Da må du også ta konsekvensene. 

Nei, og det er du i din fulle rett til å la være. Da må du også ta konsekvensene. 

Det skjønner jo alle, men du skjønner også at dette er da en måte å "tvinge" frem vaksinering.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke dette vi diskuterer. Vi diskuterer ordet "tvang" og hva det betyr. Jeg har da ikke takket nei til vaksine, jeg får bare ikke tilbudet på gud vet hvor lenge.

Den eneste grunnen til at vi snart kan reise, gå på konsert og så videre er jo at veldig mange har sagt ja til vaksinen!

Og så er det litt urettferdig at noen får litt før andre. Men dette er da virkelig ikke særlig mye mer urettferdig enn mye annet i livet. Så pass må man tåle uten å få trassanfall. 

Og hvis du tenker at vaksinen vil utsette deg for hittil ikke kjente skader og skumlerier, og heller lar alle andre ta støyten for å bli kvitt pandemien, ja, da må du faktisk tåle å vente litt lenger før det blir svenskehandel og sydentur på deg. 

Anonymkode: 95110...18c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Den eneste grunnen til at vi snart kan reise, gå på konsert og så videre er jo at veldig mange har sagt ja til vaksinen!

Og så er det litt urettferdig at noen får litt før andre. Men dette er da virkelig ikke særlig mye mer urettferdig enn mye annet i livet. Så pass må man tåle uten å få trassanfall. 

Og hvis du tenker at vaksinen vil utsette deg for hittil ikke kjente skader og skumlerier, og heller lar alle andre ta støyten for å bli kvitt pandemien, ja, da må du faktisk tåle å vente litt lenger før det blir svenskehandel og sydentur på deg. 

Anonymkode: 95110...18c

Det er ikke trassanfall når man er puttet helt bakerst i køen og derfor ikke kan besøke sin nærmeste familie i et annet land. Jeg får heller ikke flyttet ferien til høsten. Så i år blir det ingen besøk, mens naboen drar til to forskjellige land for å besøke fjernere familie, fordi de stod foran meg i køen. 

Det skjønner jo alle, men du skjønner også at dette er da en måte å "tvinge" frem vaksinering.

Nei, det skjønner jeg ikke. Man tar et valg og tåler konsekvensene. Ingen tvinger deg til noe som helst. 

Det er ikke dette vi diskuterer. Vi diskuterer ordet "tvang" og hva det betyr. Jeg har da ikke takket nei til vaksine, jeg får bare ikke tilbudet på gud vet hvor lenge.

Jeg diskuterer også ordet "tvang". På ingen måte blir man tvunget til å vaksinere seg. Å ikke få gå på konsert uten vaksinepass er en konsekvens, ingen straff eller tvang. 

• Opprett ny...