Gå til innhold

Hvilken elsykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg elsykkel men vet egentlig veldig lite om hva som er forskjellen mellom dem?

Anonymkode: c8423...cb7

Skrevet

Det er vanskelig å si uten å vite mer om hva du skal bruke den til. Det er forskjell på sykler til bruk i byen, på lander og i skogen. Om du har barn som skal sitte på (bak eller foran) eller ikke, om du trenger å frakte varer (fra matbutikken feks) eller ikke. Hvor stort budsjett du har betyr også noe. 

det eneste jeg kan si med sikkerhet er: velg en som har batteriet på ramma foran/mellom bena, ikke bal på bagasjerommet. Og velg en med kvalitetsbatteri og -bremser. 

Anonymkode: 055d1...d04

Skrevet

Aha, allerede der har du økt min kunnskap :)  . Altså, jeg skal sykle i by og litt på turveier i skogen. Og så skal jeg muligens ha barn bakpå, men for det meste ha dem og varer i vogn (eller ingenting).

Hvorfor er det bedre å ikke ha batteriet bak, egentlig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Aha, allerede der har du økt min kunnskap :)  . Altså, jeg skal sykle i by og litt på turveier i skogen. Og så skal jeg muligens ha barn bakpå, men for det meste ha dem og varer i vogn (eller ingenting).

Det er forbudt å være to på el sparkesykkel da får du en heftig bot.

Anonymkode: 50596...820

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen her som i det hele tatt har nevnt sparkesykkel, hvor hentet du det fra?

Skrevet

Kjøpte fra biltema til bruk i byen ( asfalt). 

Har sykkelvogn til barnet. 

Anonymkode: 8641b...0a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det handler bl.a. om tyngdepunktet. Det er bedre å ha et lavt tyngdepunkt. I tillegg blir det vanskeligere å montere barneseter, kurver el.l. på bagasjebrettet. 

her er en artikkel som tar for seg en del ting man bør tenke på. Det er også noen bra lenker nederst i artikkelen til artikler hos bl.a. Forbrukerrådet og Trygg Trafikk. 

https://dinside.dagbladet.no/fritid/kjopeguide-for-elsykkel/61077809

Generelt er det lurt å investere i en med en god motor. De billigste syklene har dom regel motorer som virker veldig i rykk og napp, og det kan gi en uforutsigbar brukeropplevelse, og den kan gi deg en ekstra dytt som du ikke trengte eller forutså. Det kan føre til at du ikke helt har kontroll på sykkelen, feks inn mot et veikryss. Akkurat dette er basert på uttalelser fra min svigerfar, for ordens skyld. Bedre og kraftigere motorer gir en jevn hjelp basert på din sykling, om du skjønner. 

Vær også klar over at elsykkel generelt er mye tyngre enn andre sykler. Vanlige sykler veier ca 10-12 kg, mens en elsykkel veier fra 20 kg og oppover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det handler bl.a. om tyngdepunktet. Det er bedre å ha et lavt tyngdepunkt. I tillegg blir det vanskeligere å montere barneseter, kurver el.l. på bagasjebrettet. 

her er en artikkel som tar for seg en del ting man bør tenke på. Det er også noen bra lenker nederst i artikkelen til artikler hos bl.a. Forbrukerrådet og Trygg Trafikk. 

https://dinside.dagbladet.no/fritid/kjopeguide-for-elsykkel/61077809

Generelt er det lurt å investere i en med en god motor. De billigste syklene har dom regel motorer som virker veldig i rykk og napp, og det kan gi en uforutsigbar brukeropplevelse, og den kan gi deg en ekstra dytt som du ikke trengte eller forutså. Det kan føre til at du ikke helt har kontroll på sykkelen, feks inn mot et veikryss. Akkurat dette er basert på uttalelser fra min svigerfar, for ordens skyld. Bedre og kraftigere motorer gir en jevn hjelp basert på din sykling, om du skjønner. 

Vær også klar over at elsykkel generelt er mye tyngre enn andre sykler. Vanlige sykler veier ca 10-12 kg, mens en elsykkel veier fra 20 kg og oppover. 

Tusen takk for all hjelp!

Skrevet

Kjørte en White på xxl i fjor sommer til 16000, elsker den. Ikke av de kraftigste, men ok til mitt bruk, har syklet til jobb hele året. De to største motorene er Boch og Shimano. Les deg opp, det er mye om det på nettet nå

Anonymkode: 13ef6...ab0

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kjørte en White på xxl i fjor sommer til 16000, elsker den. Ikke av de kraftigste, men ok til mitt bruk, har syklet til jobb hele året. De to største motorene er Boch og Shimano. Les deg opp, det er mye om det på nettet nå

Takk for svar. Har du hatt noen reparasjoner på den underveis eller er den driftssikker?

Skrevet

Denne, helt fantastisk

https://www.sykkelpikene.no/electra/121210/electra-path-go-elsykkel-2021-mod-10d-bosch-nardo-grey

Veldig greit at den også er satt sammen av deler som alle sykkelverksteder kan skaffe eller har, så trenger den service så er det enkelt å få det gjort (har en kompis som jobber på sykkelverksted og drar seg i håret over sykler som de ikke kan fikse eller skaffe deler til).

Anonymkode: 9f30e...efa

Skrevet

Som flere her nevner, det kommer ann på hva du skal bruke den til, hvor mye du skal bruke den og hva du er villig til å legge i den mtp foregående.

Skal du ha vogn bakpå med barn og varer er det viktig at du har en som trekker godt, det beste er som sagt ett batteri som er på ramma foran, og som har motor ved pedalene.

Om du har større barn som kanskje er på vei ut av vogna har man denne type sykkel som er ment for barn og som kan ha med masse utstyr som gjør det lettere å frakte dem: https://www.sykkelpikene.no/yuba/121788/yuba-kombi-e5-transportsykkel-2021-mod-shimano-elsykkel-oransje

Anonymkode: 89379...23c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Har du hatt noen reparasjoner på den underveis eller er den driftssikker?

Det er gratis service der i sykkelens livstid. Har ikke hatt problemer. Den er lett, bærer den ned en trapp hver dag, Mange elsykler er veldig tunge. Den er ikke av de sterkeste altså, vet kalkhoff for eksempel er sterkere, venninna mi med sykkelvogn har den. Den modellen hun har  selger den på bike brothers tror jeg til ca 26000.

Hvor mye vil du bruke på sykkelkjøp?

Skrevet

Jeg har en hibike og er veldig fornøyd med den. Motor i kranken og batteri på ramma. det gir en bedre sykkelopplevelse. Den føles som en ordinær sykkel og reagerer som en ordinær sykkel. .

Pass på at du får en sykkel med god motor og gode bremser. Og fjæring! Velg sykkeltype utfra hvor du skal sykle. Du vil feks trenge kraftigere motor og andre dekk på sti/grus enn om du kun skal cruise i byen

Anonymkode: 5ac88...9e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hun skal da vel ikke ha seg en elsparkesykkel. En vanlig sykkel er det snakk om. Med motor da. 

Anonymkode: 77a9a...a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...