Gå til innhold

Dere som har voksne barn med behov for ekstra støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som nå er ferdig med vgs etter å ha tatt siste året fordelt på 2 år, han blir altså 20 år snart. Han har Tourettes, ADHD og dysleksi, og har derfor hatt behov for litt ekstra hjelp og tilrettelegging gjennom årene. Han har imidlertid klart seg ganske godt til slutt, gikk ut av skolen med godt nok snitt til at han nok kommer inn på et studie han ønsker noen timer unna her vi bor. Han må da flytte på hybel og vi bare håper at han vil takle selve studiet bra, han er i hvert fall motivert. En utfordring underveis har vært at han bruker enormt mye energi for å være "normal", altså holder igjen tics og uro på skolen osv. Dette tapper ham fortsatt for mye energi. 

Sånn, da håper jeg at det er nok bakgrunnsinformasjon til at jeg kan spørre om det jeg egentlig lurer på uten å måtte forklare opp og ned i mente etterpå.

Han vil få stipend og lån, og vi har regnet ut at det dekker hybel, internett osv. og så har han da rundt 1500 kr igjen. Vi er beredt til, og har økonomi til, å støtte ham økonomisk. Det er ikke realistisk at han vil klare å jobbe ved siden av studiene av grunnene nevnt over. Spørsmålet er hvor mye vi bør gi ham hver måned? Vi kommer til å dekke mobil og transport utenom. Han trener svært mye (bra for å dempe tics, angst og uro) og spiser derfor veldig mye, mer enn vanlig. Vi ønsker å gi ham nok til å leve, men samtidig at han skal føle litt på dette å være "fattig" student som må prioritere pengebruken litt. Noen erfaringer/tips? Hvor mye har en typisk student å rutte med, og hvor mye bør de ha for å ha et akseptabelt kosthold?

Anonymkode: 1762a...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som student fåe han 8600 pr måned -+ en ekstra utbetaling i august og januar. Hvis han har 1500 igjen etter å ha betalt hybel og faste utgifter, så bor han kanskje ganske dyrt!

med de utfordringene du skisserer vil han kunne være kvalifisert for ekstra stipend. Dette er for dersom ikke kan jobbe pga utfordringer.

han kan også være kvalifisert for grunn - og hjelpestønad. 

Med ekstra stipendet og evt støtte fra NAV bør det være unødvendig at dere bidrar økonomisk. 

Anonymkode: 904c5...f88

Skrevet

Datteren til venninnen min har nesten samme diagnosene, hun får hjelpestønad sats to fra nav. Det kommer godt med for hun er ikke i stand til å ha jobb ved siden av skolen, har evig nok med den. Hun får også en månedlig utbetaling fra uføreforsikringen de tegnet da hun var liten, det at hun får støtte fra nav utløser automatisk støtte fra forsikringen. 

Har dere søkt om disse tingene?

Anonymkode: 3d293...33a

Skrevet

Dere kan få ekstra stipend fra lånekassen, som er beregnet for de som ikke kan jobbe ved siden av studier, det er på ca 4000 kr i måneden.

Anonymkode: 3124e...fb9

Skrevet

Det han trenger penger til er altså mat og klær, og litt ekstra til fritid og øl for å kunne leve som en vanlig student. Kanskje 4 - 5000? 

Skrevet

Han får ekstrastipend med disse utfordringene, og da bør han komme langt med lån, stipend og ekstrastipend. Min yngste har hypothyreose, og studerte i utlandet. Med ekstrastipend og 1500 kroner fra oss foreldrene i måneden levde hun helt greit. 

Skrevet

Wow,  tusen millioner takk for svar! Det er faktisk litt ille når jeg blir helt rørt over at folk svarer skikkelig og kommer med supre tips, og ikke bare ekle kommentarer. Takk igjen! Han får grunnstønad satst 1 pga. ADHD, men ikke noe mer. Jeg ante ikke at det var mulig med ekstra støtte fra lånekassen, NAV eller forsikringer, men det skal jeg jammen undersøke mer rundt!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Som student fåe han 8600 pr måned -+ en ekstra utbetaling i august og januar. Hvis han har 1500 igjen etter å ha betalt hybel og faste utgifter, så bor han kanskje ganske dyrt!

med de utfordringene du skisserer vil han kunne være kvalifisert for ekstra stipend. Dette er for dersom ikke kan jobbe pga utfordringer.

han kan også være kvalifisert for grunn - og hjelpestønad. 

Med ekstra stipendet og evt støtte fra NAV bør det være unødvendig at dere bidrar økonomisk. 

Anonymkode: 904c5...f88

Ja, han må dessverre bo litt dyrt da det er rift om hybler der han kan bo alene og som er litt større enn 20 kvm. Å bo i kollektiv vil han nok ikke takle, så da får det heller bare være. Han må også ha plass nok innendørs til ticsene som tar litt plass (vanskelig å forklare helt), så da må han opp i litt høyere prisklasse (vi har sett noen på 40-50 kvm som er fine).

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Datteren til venninnen min har nesten samme diagnosene, hun får hjelpestønad sats to fra nav. Det kommer godt med for hun er ikke i stand til å ha jobb ved siden av skolen, har evig nok med den. Hun får også en månedlig utbetaling fra uføreforsikringen de tegnet da hun var liten, det at hun får støtte fra nav utløser automatisk støtte fra forsikringen. 

Har dere søkt om disse tingene?

Når man blir 18 år så faller hjelpestønaden ned til sats 1 uansett hvilke diagnose og hjelpebehov man har. Er det grunnstønad du mener? Det er for å dekke ekstrautgifter som klær, sengetøy, sko osv og det må man dokumentere med kvitteringer, legeuttalelse osv for å få.0

Anonymkode: e013e...581

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når man blir 18 år så faller hjelpestønaden ned til sats 1 uansett hvilke diagnose og hjelpebehov man har. Er det grunnstønad du mener? Det er for å dekke ekstrautgifter som klær, sengetøy, sko osv og det må man dokumentere med kvitteringer, legeuttalelse osv for å få.0

Anonymkode: e013e...581

Nei, hun er bare 17 år, så jeg vet ærlig talt ikke hva som skjer med støtten når hun blir 18. Hun har tourettes, angst og asbergers, så hun får ikke grunnstønad.

Om den faller når hun blir 18 er det godt de sparer mesteparten av den da, så hun har litt å gå på etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...