Gå til innhold

Samvær og offshoreordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har en av foreldrene som pendler typisk offshoreordning på 2 uker på og 4 av, hvordan ordner dere det med samvær?

Barna er 8 og 10 år og er vant med at far er borte 2-3 uker, mens mor ‘alltid’ er hjemme. Vil det bli for lenge å dele en 6 ukers periode 2-2–1-1? 

Anonymkode: 9e6bc...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du mener delingen skal være. Tenker du 50/50 deling og så 2 uker mor, 2 uker far, en uke mor, en uke far?

Hvis dere bor innen samme skolekrets kan det sikkert fungere, men jeg synes slik flytting høres grusomt slitsomt ut.

Anonymkode: c0e71...1d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan du mener delingen skal være. Tenker du 50/50 deling og så 2 uker mor, 2 uker far, en uke mor, en uke far?

Hvis dere bor innen samme skolekrets kan det sikkert fungere, men jeg synes slik flytting høres grusomt slitsomt ut.

Ja, det var det jeg mente. Flyttingen blir jo slitsom uansett hvilket samvær vi velger? 

Skrevet

Blir nå mindre flytting dette, enn for de som må flytte hver uke... Hva ønsker ungene da? De bør høres de også. 

Anonymkode: a6834...c01

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Blir nå mindre flytting dette, enn for de som må flytte hver uke... Hva ønsker ungene da? De bør høres de også. 

Anonymkode: a6834...c01

Vi har ikke tatt det opp med dem enda, men de skal selvsagt høres. Dette blir bare et utgangspunkt. 

Jeg tenker jo heller ikke på det som flytting, direkte. De skal kun ha med seg skolesaker, sykkel og iPad mellom husene (ca 600 m), det blir jo mer som å veksle mellom to hjem? Men klart, en ideell situasjon er det jo ikke, men det er det beste av to onder. 

hi

Skrevet

Hva med å la barma bo fast med far. Han har best tid til å følge dem opp 4 av 6 uker og så flytter mor inn hos far eller barna drar til mor de ukene far er borte? I tillegg kan de jo besøke mor og finne på ting med henn etter arbeidstid siden de bor så nære.

Jeg ville i ihvertfall helst hatt en fast base og minimert byttingen.

Skrevet

Hva med 3-3? De to ukene far er offshore pluss den første uka han er hjemme er barna hos mor, så er barna hos far de neste 3 ukene. Dermed rekker barna å "lande" før de må skifte bosted igjen.

Anonymkode: ddbf0...7ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva med 3-3? De to ukene far er offshore pluss den første uka han er hjemme er barna hos mor, så er barna hos far de neste 3 ukene. Dermed rekker barna å "lande" før de må skifte bosted igjen.

De rekker kanskje å lande, men mine barn for eksempel, hadde aldri ville vært tre uker borte fra en av oss på fast basis. Det er for lenge.

Anonymkode: a0997...95d

Skrevet

Personlig synes jeg det høres fint ut med 2 uker sammenhengende for så store barn. De får bedre tid til å lande, samt mer ro. Siden dere har bosted i samme nabolag, kan de jo også lett ta en tur innom den andre forelderen i løpet denne to ukers perioden. 

På en 6 ukers periode skifter de bosted 2 ganger mindre enn barn som har ukesskifting, og det klarer jeg ikke å se kan bli negativt. 

Skrevet

Jeg har kun erfaring som mor til en venn av flere barn som bor 50/50, men jeg vil anbefale å skaffe barna egen telefon og sørge for at nummeret blir delt ut til vennene. For jeg ser at av de uten telefon, så er det de som har fast fordeling av partalls- og oddetallsuker som lettest blir inkludert når vennene skal noe, for da vet de hvor de skal ringe på.

Bare en tanke litt på siden av temaet.

Anonymkode: 7ad2f...68e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hva med å la barma bo fast med far. Han har best tid til å følge dem opp 4 av 6 uker og så flytter mor inn hos far eller barna drar til mor de ukene far er borte? I tillegg kan de jo besøke mor og finne på ting med henn etter arbeidstid siden de bor så nære.

Jeg ville i ihvertfall helst hatt en fast base og minimert byttingen.

Det er ikke gjennomførbart av mange grunner. En av grunnene til at det blir brudd er at far ikke prioriterer barna, og da er han neppe interessert i å ha dem 100 % i friperiodene. Det hadde heller ikke vært bra for dem å være så mye borte fra meg.  

Tre uker borte fra meg som har vært hovedomsorgspersonen hele deres liv blir nok for lenge, jeg tenker at to uker om gangen er lenge nok. 

Men takk for tanker, alle som svarer, jeg tar alle tips med i vurderingen  

hi

Skrevet

Jeg har en venninne som var sammen med en som jobbet offshore (2-4)og da de gikk fra hverandre så var barnet hos far 2. og 4. uken i hans friperioden. Så på en 6 ukers periode var han 3 uker hos mor, 1 uke far, 1 uke mor, 1 uke far. De prøvde først at han var 2 uker sammenhengen hos far, men det fungerte ikke for sønnen. Da var han på en 6 ukers periode 3 uker hos mor, 2 uker hos far også tilbake hos mor igjen. Gutten syntes det ble for lenge å være borte fra mor og halvsøsken. 

Dere får høre med barna hva de tenker. De er såpass stor at de burde få ha en ord med i dette 

Anonymkode: faaca...ea9

Skrevet

Hvis dere skal ha 50/50 så er 2-2-1-1 eller 3-3 greit.
3-3 tenker jeg er det mest stabile for barna, men da bør dere ha både åpen dør og faste treffpunkter. 

F.eks. kan dere ha en ordning hvor barna kan komme og gå fritt i begge hjem når de selv ønsker. Og at de spiser middag fast hos deg to faste dager, når de er hos ham (og omvendt når han er hjemme?) og at f.eks. du alltid følger på håndball eller dans, uavhengig av hvem de «bor» hos akkurat da. 
Da kan de både komme til deg når de selv ønsker, og i tillegg har de noen forutsigbare, faste treff hver uke, typ «tirsdag og torsdag spiser vi hos mamma og blir kjørt på trening, og så henter pappa». 

Anonymkode: 67d89...d68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...