Anonym bruker Skrevet 12. juni 2021 #26 Skrevet 12. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hadde dere stått i samme situasjon som meg så hadde dere gjort det samme GARANTERT! Men nå har jeg funnet ut at siden tiltaksarrangøren tar sommerferie så har jeg krav på fri fra tiltaket og kan avtale individuellt med nav om hva jeg skal gjøre i sommer. Så jeg trenger ikke sykemelde meg heldigvis! Ps veilederen hadde ikke funnet en konkret bedrift å sette meg i arbeidstrening i. Han hadde bare ideer om hvilke bedrifter som kunne trenge sommerhjelp..også kalle det for arbeidstrening/praksisplass i 4 uker..det er så latterlig at det er kvalmt! Ikke rart folk blir syke i møte med nav tiltak 🤢 ps dere som har kommentert her burde skjemmes!! Anonymkode: 210be...da1 Og dette fikk du avklart i 22.30-tida på en lørdagskveld? Ringte du veilederen din på en lørdagskveld? Anonymkode: 6c02a...a0e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #27 Skrevet 13. juni 2021 Er du syk siden du snalker om arbeidstrening? Jeg fikk ikke med meg hvorfor du ikke kan ta en vanlig sommerjobb? Anonymkode: 8007f...086
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #28 Skrevet 13. juni 2021 Du bør i alle fall begynne å tenke fremmover. Kommer du deg i jobb nå kan du i alle fall klare å tjene deg opp nesten halvparten av feriepenger til neste år. Så kan du ta ut 2-3 uker ferie med barna, ellers så ender du opp med å måtte ta ferie uten lønn igjen. Anonymkode: 95d99...569
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #29 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg mener at om NAV fikser deg en jobb slik at du slipper å være en belastning for staten så må du jobbe. Slik er reglene da. Personlige hensyn i den grad du krever kan ikke NAV ta. Anonymkode: fdee7...122 Belastning for staten... 🙄 Anonymkode: e8e1f...142
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #30 Skrevet 13. juni 2021 Hvis du skal jobbe, så skal jo tiltaksarrangør være tilgjengelig for deg, følge deg opp og se hvordan det går. Det er jo ikke mulig hvis de har ferie. Så å kalle det arbeidstrening kan de ikke gjøre i alle fall. Ellers et veldig bra, langt svar over her. Veldig bra skrevet!! Ikke hør på alle disse jævla "perfekte" her!! Anonymkode: f0859...a3c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #31 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg har gått på dagpenger en stund, ble meldt på et oppfølgingstiltak via nav. Tiltaksarrangøren har frem til nå..snakker om få mnd siden jeg ble med i tiltaket..frem til nå så har jeg hatt egenaktivitet slik som å lage ny cv, reise rundt å levere cv og selvfølgelig søke jobber aktivt. Men nå like før barnehage og skole stenger så skal tiltaksarrangøren ha meg i en sommerjobb eller arbeidstrening i en sommerjobb. På toppen av det hele er dette noe jeg har jobbet mye med før..så jeg trenger ikke arbeidstrening der..men veilederen min forsnakket seg litt og sa at dem søkte folk i sommerjobb 😡 veilederen vil tvinge meg ut i dette praksis sommervikariatet. Jeg er alene med 2 barn i barnehage og skolealder..så jeg måtte jo si at jeg ikke er tilgjengelig for dette akkurat når det holdes stengt på skole å i barnehage. Veilederen på oppfølgingstiltaket mener da at jeg må ta ut ferie hvis jeg ikke kan stå i praksis i sommer. Jeg har ikke krav på ferie med dagpenger..så da mister jeg all inntekt disse ukene. Jeg har sakt ifra at jeg er fortsatt tilgjengelig til å levere både søknader på nett og møte opp hos forskjellige bedrifter disse ukene. Er det ikke litt vel urimelig at akkurat nå som bedriftene trenger sommerhjelp så skal jeg i min situasjon med 2 små barn måtte utføre jobben også er det på hau og ræv ut etter endt sommerjobb?? Kjenner jeg blir forbanna Anonymkode: 210be...da1 Tror du JEG vil forsørge deg? Kom deg ut i jobb du. Anonymkode: 4d04e...cf6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #32 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tror du JEG vil forsørge deg? Kom deg ut i jobb du. Anonymkode: 4d04e...cf6 Du forsørger nok knapt deg selv. Staten betaler for dine barns fødsel, barnehage, skole og helse. Anonymkode: 0b2c6...baa
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #33 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Belastning for staten... 🙄 Anonymkode: e8e1f...142 Alle som "går på NAV" er jo kostbart gæfor staten. Inkludert meg selv. Anonymkode: a6a68...540
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #34 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Og dette fikk du avklart i 22.30-tida på en lørdagskveld? Ringte du veilederen din på en lørdagskveld? Anonymkode: 6c02a...a0e Ringte NAV-veileder 😂😂😂😂 Som om det er mulig.. Anonymkode: 4eadb...cd4
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #35 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ringte NAV-veileder 😂😂😂😂 Som om det er mulig.. Anonymkode: 4eadb...cd4 Ingen som har ringt NAV-veileder 😂😂😂😂 Anonymkode: 51b31...f2a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #36 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ringte NAV-veileder 😂😂😂😂 Som om det er mulig.. Anonymkode: 4eadb...cd4 Det er ikke vanskelig. Jeg har, som arbeidsgiver, dorektenummer til 3 veiledere hos NAV og jeg vet at i hvertfall en av klientene også kan ringe direkte. Anonymkode: 8007f...086
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #37 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke vanskelig. Jeg har, som arbeidsgiver, dorektenummer til 3 veiledere hos NAV og jeg vet at i hvertfall en av klientene også kan ringe direkte. Anonymkode: 8007f...086 Som arbeidsgiver - ja det er naturlig for da gir du jo dem noe.. Jeg kjenner ingen klienter som i disse dager har et direktenummer. Det er mange steder det ikke er åpent mer enn et par timer om dagen på kontoret heller. Det er skammelig hvor vanskelig det er for klienter å komme i kontakt. Anonymkode: 4eadb...cd4
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #38 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Du forsørger nok knapt deg selv. Staten betaler for dine barns fødsel, barnehage, skole og helse. Anonymkode: 0b2c6...baa Jeg jobber og betaler skatt. Min skatt og alle andres betaler for arbeidsskye samt for arbeidsuføre og arbeidsledige. De arbeidsskye bør bare opphøre. Anonymkode: 4d04e...cf6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #39 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Som arbeidsgiver - ja det er naturlig for da gir du jo dem noe.. Jeg kjenner ingen klienter som i disse dager har et direktenummer. Det er mange steder det ikke er åpent mer enn et par timer om dagen på kontoret heller. Det er skammelig hvor vanskelig det er for klienter å komme i kontakt. Anonymkode: 4eadb...cd4 Du kan ringe 5555 3333. Vi ringer deg tilbake om du ikke kan settes direkte over. Da har vi 2 døgn (arbeidsdager) på å ringe deg tilbake. Du kan sende melding på nav.no Du kan møte opp når det er åpent Du kan sende brev i posten Selv har jeg flere klienter som har mitt direktenummer og kan nå meg både på ved å ringe og sende sms. Det vet jeg at mange av kollegene mine også har. Det var ikke sånn før heller at du alltid fikk tak i den du skulle snakke med med en gang. Folk satt i møter, var syke og opptatte den gangen også, men jeg har inntrykk av at folk var litt mer tålmodige. SMS-generasjonen skal ha svar med en gang, og om det ikke kommer innen en time, så ringer de på nytt og på nytt. Du får ikke nødvendigvis svar med en gang om du ringer legen, sykehuset, skatteetaten, helfo, kommunen eller skolen heller. Anonymkode: 6c02a...a0e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #40 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Ps en arbeidstrening/praksisplass skal ikke benyttes til å utnytte folk på stønad..man kan ikke kalle en sommerjobb i 4 uker for en praksisplass..hallo..hadde dere giddet å lest hva jeg skrev i innlegget så hadde dere langt 2 og 2 sammen... Anonymkode: 210be...da1 Så lenge stønaden er dagpenger, skan og bør de det. Jo mer du kan vise til at du tar alt av jobb og har praksis, dess mer attraktiv blir du på arbeidsmarkedet. Din jobb er å skaffe deg jobb, ikke sitte å vente på drømmejobben - når det passer deg. Anonymkode: 24566...4af
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #41 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Det Hi skriver, og flere av svarene hun nå får, det er ikke så svart-hvitt som enkelte vil ha det til. Ja, helt klart - er man arbeidssøker så skal man være tilgjengelig for å ta jobber. Sånn er det bare. Så kan man tenke at det er et absolutt krav, noe det av mange grunner bør være. Men, så er det bare det at folks liv sjelden er helt svart-hvite. Målet med arbeidstrening skal som regel være å gi arbeidserfaring som kan øke sjansene til å få jobb, få en fot innenfor. Her har Hi allerede erfaring med denne typen arbeid, så arbeidstrening på dette området er noe hun egentlig ikke trenger. Derimot trenger hun fast jobb. Men nå var det snakk om at hun på meget kort varsel plutselig kanskje skulle stille i arbeidstrening. Bare det at den arbeidstreningen da plutselig skulle skje på samme tid som hennes barn, som hun er alene med, har rett til ferie fra skole/bhg. Har man gått over lengre tid på stønad fra nav er det sjelden slik at man har god økonomi, om man ikke allerede hadde det fra før. Det vil si at for at HI skal gå ut i arbeidstrening (noe som ofte gjør at hun ikke får vanlig lønn, men bare fortsetter på stønad fra Nav), skal greie å hoste opp en barnepasser på kort varsel og for forholdsvis kort tid. Det ville for henne blitt dyrt, trolig for dyrt. Og om hun ikke har familie som kan stille opp, så er det også et spørsmål om hun vil ha tid til å finne noen som barna blir godt nok kjent med før hun ev. måtte starte i såkalt arbeidstrening. Det er dessverre mange slike arbeidstrenings-arbeidsplasser som spekulerer i slik arbeidstrening gjennom Nav. De tilbyr "arbeidstrening" (les: ofte gratis arbeid), og idet makstiden er oppbrukt, så har de plutselig ikke bruk for arbeidstakeren likevel... før de tar inn neste på arbeidstrening. Noen arbeidsgivere er seriøse og ønsker virkelig å bidra, gi folk en sjanse og ta dem inn i fast ansettelse om arbeidstreningen fungerer, men dessverre er det like ofte ikke tilfelle, at man heller bare utnytter gratis arbeidskraft med ujevne mellomrom. Arbeidstrening kan, selv om man ikke får fast jobb i etterkant av arb.treningsperioden, likevel være et viktig steg ut i jobb for mange, spesielt for de som har lite arbeidserfaring eller som har lite utdanning eller har vært ute av arb.livet lenge. Da kan de forsøke hvordan man fungerer i arb.livet, man kan få attester og referanser, og man får vist vilje til å være i aktivitet, gjøre en jobb osv. I His tilfelle har hun vært tilknyttet tiltaksarrangør i flere måneder, de hadde hatt god tid til å planlegge ev. arb.treningsplasser nå i sommer. Det kunne også ha gitt Hi muligheten til å planlegge og ev. finne løsninger som også fungerer for hennes barn, og som fungerer for dem som familie økonomisk. Ev. kunne hun også hatt tid til å søke om ev. nødvendig økonomisk støtte til barnepass. Men å forvente at noen som trolig allerede er sterkt presset økonomisk skal snu opp-ned på alt på den måten som ble skissert i hovedinnlegget, det er for mange dessverre ikke mulig, når de er i den situasjonen, uansett hvor mye de ønsker å stille opp, uansett arb.moral. Det har ikke nødvendigvis noe med vilje å gjøre, men rett og slett hva som er realistisk mulig innenfor begrensede rammer som man allerede har når man går på støtte fra Nav. La oss si at Hi kunne få støtte til barnepass mens hun tok en slik arb.treningsjobb i sommer - hva da med hennes barns rett til ferie fra bhg/skole? Ellers i året, eller med tid nok til å planlegge, så ville dette ikke vært noe problem for HI. Det er veldig lett å hisse seg opp over hovedinnlegget og dømme Hi nord og ned. Men virkeligheten er sjelden så svart-hvit som mange vil ha det til med sine svar. Det HI skrev om sykemelding var provoserende og tydeligvis som å vifte med en rød klut foran enkelte, om man skal dømme ut fra flere av svarene. Men den kommentaren fra Hi kan like gjerne være skrevet i desperasjon fra His side, fordi hun kanskje ikke har noen mulighet til å finne en løsning. Hi, pass på at du står på med jobbsøking også i sommer, selv om det ofte er tørketid for utlysninger og ansettelser både for vikariater og faste stillinger. Dokumenter alt du kan av egenaktivitet, og bruk det nettverket du ev. har for å finne ny jobb. Det er mange jobber som ikke utlyses også, så drit litt i hva folk måtte ha av fordommer, snakk med de i ditt nærmiljø om at du søker jobb, fortell hvilken erfaring og utdanning du har fra før, at du er åpen for alt av jobber. Jeg vet om flere som har fått jobb på den måten. Plutselig kommer en nabo på at svogeren til egen svigerinne nettopp snakket om at bedriften til høsten vurderer å ansette en til... og så kan det plutselig dukke opp noe. Lykke til! Anonymkode: e2542...97c Men hvis hun har erfaring innenfor dette yrket, burde hun jo fsktisk prøvd å få sommerjobb selv. En på dagpenger skal ikke sitte å vente på en fast jobb, men gjøre det man kan for å komme i arbeid. Anonymkode: 24566...4af
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #42 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber og betaler skatt. Min skatt og alle andres betaler for arbeidsskye samt for arbeidsuføre og arbeidsledige. De arbeidsskye bør bare opphøre. Anonymkode: 4d04e...cf6 Hvis du ikke har en inntekt a la Røkke så dekker nok ikke dine stakkars skattekroner det du koster staten alene. Så bare slapp av, ingen stikker av med dine skattepenger. Anonymkode: 0b2c6...baa
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2021 #43 Skrevet 13. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber og betaler skatt. Min skatt og alle andres betaler for arbeidsskye samt for arbeidsuføre og arbeidsledige. De arbeidsskye bør bare opphøre. Anonymkode: 4d04e...cf6 Dine skatteppenger dekker ikke det du fra Nav og velferdsstaten selv engang. Anonymkode: fdd9f...426
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå