Gå til innhold

Når tid på formiddagen er det greit å komme på uanmeldt besøk i helgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uanmeldt besøk er jeg klar for etter kl 11 i helgene, men hvis dere har avtalt hjelp med noe før den tid, så ville jeg gått ut fra at dere var klar for besøk fra den tiden hjelpen var avtalt. 

Anonymkode: cc9e2...99b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvem det er. Med familie så vet man jo gjerne døgnrytmen til hverandre. Her er vi oppe kl 7 uansett, så de kan gjerne komme innom fra 8. Hos moren min vet vi at vi kan stikke innom fra ca 9, og hos søsteren og faren min må vi vente til etter 12, og likevel helst sende en melding først og høre om de har stått opp. 😛

Utenom familie vil jeg helst ikke ha uanmeldt besøk, da jeg foretrekker å få sjansen til å rydde og ta på meg bh først. ;)

Anonymkode: 61c95...a75

Skrevet

Fra 12 er greit.

Men når en person med familie er bedt komme for å hjelpe deg med noe, er det ikke unaturlig at familien følger på lasset. Om min mann ble spurt om å hjelpe deg for eksempel, og barna var små, kunne jeg fint forventa at du hjalp til med ungene imens. Jeg hadde neppe spurt deg heller, du sa fra deg retten til å si nei da du spurte en familiefar om hjelp en lørdags morgen.

Anonymkode: c5a0f...3b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Fra 12 er greit.

Men når en person med familie er bedt komme for å hjelpe deg med noe, er det ikke unaturlig at familien følger på lasset. Om min mann ble spurt om å hjelpe deg for eksempel, og barna var små, kunne jeg fint forventa at du hjalp til med ungene imens. Jeg hadde neppe spurt deg heller, du sa fra deg retten til å si nei da du spurte en familiefar om hjelp en lørdags morgen.

Jøss og bevares! Må du ha hjelp med dine egne unger? 

Anonymkode: 9cd24...d66

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Fra 12 er greit.

Oi, sært.

Anonymkode: 1c207...407

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Morgen er fra klokken 0500 til 0700
Formiddag er fra 0700 til 1200 (middag)
Ettermiddag er fra 1200 til 2100
Kveld er fra 2100 til midnatt
Ved midnatt er det, av innlysende grunner, natt. Frem til det er morgen igjen.

Dere har den døgnsrytmen som passer for dere. Hvis det ikke er greit å komme til dere før ut på dagen så er det bare sånn det er.

Her er barn velkomne fra klokken er ut på dagen, sånn ca 0900 med andre ord.

Enig med hun som skriver at det er koselig at folk kommer uanmeldt, at de føler seg velkomne til å stikke innom.

Anonymkode: f112f...28a

Klokken 09 er IKKE «ut på dagen» uansett hvor tidlig man er våken. 

For å svare på spørsmålet i hi - helst ikke før klokken 14.

Anonymkode: a5291...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Klokken 09 er IKKE «ut på dagen» uansett hvor tidlig man er våken. 

For å svare på spørsmålet i hi - helst ikke før klokken 14.

Anonymkode: a5291...6f4

Det er heller ikke formiddag klokka 7 om morgenen, uansett hvor tidlig våken man er.

Anonymkode: 1c207...407

Skrevet

Mitt tidssystem er mer slik;

7-10 morgen

11- lunsj

12-15 dagen

16-18 ettermiddag

19-00 kveld

00-06 natt

Så ved lunsjtider er det tidligst lov å stikke innom her, som gjerne er mer frokost tid i helgene.

Anonymkode: 6868c...029

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Morgen er fra klokken 0500 til 0700
Formiddag er fra 0700 til 1200 (middag)
Ettermiddag er fra 1200 til 2100
Kveld er fra 2100 til midnatt
Ved midnatt er det, av innlysende grunner, natt. Frem til det er morgen igjen.

Dere har den døgnsrytmen som passer for dere. Hvis det ikke er greit å komme til dere før ut på dagen så er det bare sånn det er.

Her er barn velkomne fra klokken er ut på dagen, sånn ca 0900 med andre ord.

Enig med hun som skriver at det er koselig at folk kommer uanmeldt, at de føler seg velkomne til å stikke innom.

Anonymkode: f112f...28a

Kan ikke si meg enig i den definisjonen. Morgen er fra 06 til 10, formiddag 10 til 12, ettermiddag 12 til 18, kveld 18 til 23, og natt fra 23 til 06. 

For å svare på spørsmålet, klokka 10 må da være innafor å besøke folk. Jeg liker ikke uanmeldt besøk, men regner med det ikke er problemet siden det ikke nevnes. Hvis man godtar besøk mener jeg 10 er grensen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jøss og bevares! Må du ha hjelp med dine egne unger? 

Anonymkode: 9cd24...d66

Nei. Men da de var små ville jeg blitt rimelig oppgitt om noen la beslag på faren deres en lørdags formiddag. Jeg var alene med de hele uka og likte å være to voksne i helgene.

Nå er de store, vi ser de knapt.

Skrevet

Er ikke veldig glad i uanmeldt besøk av voksne og i alle fall ikke før i 14 tiden i helgene . Her hos oss er det morgen til 12 og ungene kan finne på å sove til 14. 

Skrevet

Jeg liker ikke uanmeldt besøk, men er enig i at dersom noen kommer for å hjelpe dere er det selvsagt ok at resten av den familien følger med. Syns det er mye særere at du skal ha hjelp, men skal selv ligge å dra deg. Den du skal ha hjelp fra får jo ikke den muligheten.

Anonymkode: 2b75a...c8f

Skrevet

I helger ikke før 11-12. Har ingen i min krets som har irritert meg på dette punktet så vi er nok godt synkronisert i hva som er ok. 
Å få besøk før 9 så hadde jeg lurt på om folk mangla oppdragelse. 😂 

Jeg er oppdratt til at man ikke ringer på hos noen før kl 12 i helger. 

Anonymkode: 172a5...fd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg liker ikke uanmeldt besøk, men er enig i at dersom noen kommer for å hjelpe dere er det selvsagt ok at resten av den familien følger med. Syns det er mye særere at du skal ha hjelp, men skal selv ligge å dra deg. Den du skal ha hjelp fra får jo ikke den muligheten.

Anonymkode: 2b75a...c8f

Kan jo hende hi sin mann står opp fordi en kompis skal hjelpe han og så dukker kompisens kone med barn opp like etterpå og bare henger rundt og håper på selskap og underholdning av hi. Da hadde jeg lett holdt senga selv altså. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Fra 12 er greit.

Jøsses. Da hjelper man jo ikke, da bytter man tjenester. Og det er jo en helt annen sak. Det du sier er at du aldri hjelper andre. 

Skrevet

Jeg er oppe tidlig i helgene, men nyter tiden alene mens resten av familien sover. Besøk før 12 er uaktuelt. (med mindre det er avtalt)

Skrevet

Unger 11

Voksne 12

Anonymkode: 4fc42...19e

Skrevet

Aldri. Noensinne.

Anonymkode: cba8b...3a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Aldri. Noensinne.

Anonymkode: cba8b...3a2

Om du aldri skal få besøk uanmeldt, må du da invitere hver gang? Hvor ofte inviterer du gjester? Og det stiller da litt høyere krav til servering, eller? Jeg er vant med uanmeldt besøk, folk bare kommer innom, og da er en kaffekopp og kanskje noe lefse fra fryseren nok, og veldig enkelt. Jeg er oppvokst på bygda i Nord-Norge og det var ikke vanlig å invitere folk, alle bare dukket opp. Dette har jeg tatt med meg i mitt liv i byen, og det er veldig avslappende og greit.

Anonymkode: 752b9...ab9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om du aldri skal få besøk uanmeldt, må du da invitere hver gang? Hvor ofte inviterer du gjester? Og det stiller da litt høyere krav til servering, eller? Jeg er vant med uanmeldt besøk, folk bare kommer innom, og da er en kaffekopp og kanskje noe lefse fra fryseren nok, og veldig enkelt. Jeg er oppvokst på bygda i Nord-Norge og det var ikke vanlig å invitere folk, alle bare dukket opp. Dette har jeg tatt med meg i mitt liv i byen, og det er veldig avslappende og greit.

Man må ikke invitere hver gang nei. Men folk klarer alltid å sende en sms eller ringe for å si fra at de kommer innom om så og så lenge. Ingen vi kjenner bare popper innom uten å spørre om det passer på forhånd. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (22 timer siden):

Det er aldri greit med uanmeldt besøk av voksne i min bok. Barn kan komme og gå som de vil. Men hvis voksne skal komme vil jeg ha beskjed i god tid. 

Helt enig. Jeg strever voldsomt med å komme på sammenhenger hvor uanmeldt besøk er hyggelig. Å dukke opp uten å si i fra på forhånd er en uting. Jeg håper virkelig at folk som gjør dette leser tråden og kommer på bedre tanker. 

Skrevet
MammantilNurket skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Jeg strever voldsomt med å komme på sammenhenger hvor uanmeldt besøk er hyggelig. Å dukke opp uten å si i fra på forhånd er en uting. Jeg håper virkelig at folk som gjør dette leser tråden og kommer på bedre tanker. 

Jeg håper de som kommer på uanmeldt besøk til meg IKKE leser denne tråden, for jeg simpelthen elsker at det plutselig bare ringer på eller at folk bare kommer inn! Ingenting er så hyggelig som plutselig besøk! Så mye mer lettvint om noen bare dukker opp, for da holder det bare med en kopp kaffe og det du ellers måtte ha i skapet!

Jeg er vokst opp med at folk bare gikk på besøk til hverandre, ingen avtalte, og det var jo sååå koselig!

Skrevet

Liker ikke uanmeldt besøk noen gang egentlig.

Det er da ikke så vanskelig å sende en sms og spørre om det passer.

Anonymkode: fe11f...4da

Skrevet
MammantilNurket skrev (25 minutter siden):

Gjelder det ALLE. Det er ikke alle jeg synes det er ok med, men besteforeldre synes jeg feks er ok. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Gjelder det ALLE. Det er ikke alle jeg synes det er ok med, men besteforeldre synes jeg feks er ok. 

Det gjelder alle ja. Det er da ikke så vanskelig å sende en SMS og høre om det passer med besøk?

Anonymkode: bee74...05a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...