Gå til innhold

Mat i ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lunch😂

Anonymkode: c2b2b...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Lille Prinsesse 🎀

Anonymkode: 873cf...452

Vet du, så lenge man betaler for at det kommer servert, trenger man ikke være en prinsesse altså.  

Jeg kjenner på at jeg vil ha ferie når jeg har ferie. Jeg har ikke lyst eller ork til å organisere hverken frokost eller middag. Hvis mannen absolutt vil at den middagen skal kjøpes inn til og tilberedes hjemme, må han gjøre det selv. Det er helt uaktuelt å organisere det der kun fordi det er det mannen vil. Selvfølgelig er jeg nok farget av at jeg har kreft og ikke orker mer enn jeg må. Ting gjøres enklest mulig.  Da skal ihvertfall ikke jeg stå over grytene bare fordi.

Anonymkode: 1f0e9...c3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vet du, så lenge man betaler for at det kommer servert, trenger man ikke være en prinsesse altså.  

Jeg kjenner på at jeg vil ha ferie når jeg har ferie. Jeg har ikke lyst eller ork til å organisere hverken frokost eller middag. Hvis mannen absolutt vil at den middagen skal kjøpes inn til og tilberedes hjemme, må han gjøre det selv. Det er helt uaktuelt å organisere det der kun fordi det er det mannen vil. Selvfølgelig er jeg nok farget av at jeg har kreft og ikke orker mer enn jeg må. Ting gjøres enklest mulig.  Da skal ihvertfall ikke jeg stå over grytene bare fordi.

Situasjonen din er jo helt annerledes i og med at du er alvorlig syk. Hadde hi vært syk og skrevet det i hovedinnlegget, ville hun nok fått støtte og helt andre svar. Håper du blir frisk fra kreften. Det er noe dritt. Har vært der selv💗

Skrevet

Vel, DU vil noe og mannen til vil noe annet. Ja, da må enten du gå å spise ferdig mat på bensinstasjoner og restauranter og han spise sin medbrakte på utsiden, eller dere må gi litt etter begge to og gjøre som du vil den ene dagen eller det ene måltidet og så det han ønsker den neste dagen eller det neste måltidet.  Alternativet er at begge kan gå rundt og være sure på hverandre fordi den andre ikke har samme syn på hva feriemat er.  Å inngå kompromisser er en grei egenskap å ha i et forhold.  

Anonymkode: 9112e...b04

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.6.2021 den 19.08):

Det handler ikke egentlig om penger, for det har vi noenlunde nok av, men han har tendenser til å være litt gnien.
Det har jeg tenkt kommer av at han kommer fra en familie med litt lite penger, mens jeg har vokst opp med gamle penger.

Noen råd?

Anonymkode: 4cc25...f2e

Det kan nok stemme det. Både jeg og mannen har vokst opp i familier med dårlig råd, og vi er vant til å gjøre det slik som mannen din. Det er liksom det som er "normalt" for oss. Nå de siste årene har vi begynt å gjøre litt av begge deler. Vi bor nær Tusenfryd, så der er vi ofte, og da tar vi som regel med niste, sånn at vi heller kan dra dit oftere. Føler vi får mer igjen for pengene da. 😛 Unntaket er hvis vi drar dit sammen med noen andre, det er ikke så ofte, så da tilpasser vi oss deres ønsker.

Så pleier vi å dra til Dyreparken ca annenhvert år, da er vi på en ukes ferie og da skeier vi ut litt mer, men dropper likevel ikke matpakka helt. Vi kjøper ett måltid der, men vi blir gjerne hele dagen, og da må man jo spise mer enn én gang, så vi har med niste i tillegg. Føler det går bort mye av dagen hvis vi skal stå i kø for å kjøpe mat samt vente på maten to ganger, det er så mye kjappere å bare ta en brødskive. (Ingen av oss spiser mye, så det føles litt bortkastet å bruke mye tid på mat også.) Men én gang om dagen er verdt det når vi er på ferie. ;)

Sekk må vi uansett ha, skjønner ikke hvordan man skal klare seg uten det i dyreparken. 😛 Temperaturer skifter gjerne, så man tar kanskje av seg en genser og trenger et sted å legge den, eller barna vil ha på caps og solbriller når vi drar dit, så vil de plutselig ikke ha det på lenger osv. Og solkrem må være med, også er det greit å ha et sted å gjøre av flasker med drikke. Kan gjerne kjøpe brus når vi blir tørste, men drikker jo som regel ikke opp hele med en gang.

Råd? Tja, du kan kanskje prøve å foreslå enten en mellomting (som oss), eller annenhver dag slik en annen her foreslår? Møtes litt på halvveien?

Anonymkode: 23f2a...c2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Du høres ut som mannen min 🤣

Jeg har også ferie, helt uaktuelt med både sekk og tralle. Når jeg har ferie vil jeg ikke styre med noenting. Alt skal komme servert 😅

Har du egentlig evnen til å tenke på andre enn deg selv? Det eneste du sier er jeg, jeg, jeg, hva med å tenke på hva mannen din vil også? Du oppfører deg som ei prinsesse som insisterer på at din måte å ha ferie på er den eneste riktige, og du viser null respekt for at din mann har andre barndomsminner som han ønsker å videreføre også. Skal du lykkes i ekteskapet bør du begynne å ta hensyn til din mann også, og ikke bare dure frem som ei primadonna.

Anonymkode: 0e79d...166

Skrevet

Jeg synes det er veldig kjedelig å måtte spise på "fint" til slle måltider. Da blir jeg faktisk lei av den maten og så tar det så mye tid. Jeg vil jo ikke sløse bort en time på å spise lunsj. Vente på å få bestilt, vente på mat, vente på å få betalt osv. Da er det mye greiere å ha med egen nuste. Av og til er hyggelig, men ikke flere ganger om dagen.

Anonymkode: b4363...c8d

Skrevet

Jeg har vært i Dyreparken i dag. Observerte bittelite lite sekker blant folk. Noen få hadde traller, og mange hadde vogner. Nekter å tro at niste er det som er mest vanlig, slik man får i trykk av i tråden her. 
Selv hadde jeg kun mobilen med meg, men endte opp med å kjøpe en liten tote til å ha brus og diverse ræl ungene kjøpte på butikkene. Forstår overhode ikke dette behovet for sekk flere her nevner. 

Skrevet

Jeg er enig med deg med tanke på middag og hotellfrokost, men mat fra bensinstasjoner og i fornøyelsesparker er jo virkelig ikke godt (med forbehold om at dyreparken er unntaket, altså). Og så er det jo ofte lange køer også, kjedelig å kaste bort tid på sånt. 

Da hadde jeg faktisk foretrukket å ta med f.eks rundstykker og noe godt pålegg.  

Så kjør kvalitetsniste til lunsj istedenfor tubeost, og spis en god middag på restaurant på kvelden. 

Skrevet

Jeg og mannen blir aldri enig om dette. Hver sommer blir dette en krangel. Jeg er vant med at når vi er på ferie så koser vi oss med fersk frokost fra bakeren, lunch og middag på cafe/restaurant. Han er oppvokst med brødskiver og tubeost på ferier. Og det bare klarer jeg ikke! Der er så ukoselig, og lite godt at det dreper hele feriegleden min. 

Neste helg skal vi til Dyreparken, og nå så han på billettene at jeg hadde bestilt frokost, så nå er han sur. Sier at vi da hvertfall kan ta med oss niste i parken. Så nå er jeg på nippet til å la han sitte der med nista si men vi andre spiser pizza 🙈

Vet jeg blir barnslig, halve opplevelsen blir ødelagt for meg om jeg må gå å drasse på sekk med svett ost og vannflasker. 

Men dette begynner å bli skikkelig vanskelig, for det er uansett hvor vi skal så vil han at vi skal ta med oss alt mulig, mens jeg er typen til å stoppe på bensinstasjon og plukke det vi trenger.

Hvordan gjør dere andre det, dere som er vant med forskjellige vaner? 

Det handler ikke egentlig om penger, for det har vi noenlunde nok av, men han har tendenser til å være litt gnien.
Det har jeg tenkt kommer av at han kommer fra en familie med litt lite penger, mens jeg har vokst opp med gamle penger.

Noen råd?

Jeg kjenner meg såååå igjen! ❤️

Jeg er oppvokst med brød og tubeost på tur. Jeg er helt motsatt nå. Når vi er på tur, vil jeg ha god mat. Det synes jeg er stas. 

Mannen er oppvokst med god økonomi og skalker og utgått mat. 

Vanskelig! Jeg skjønner deg veldig godt. 

Jeg tror dere må gi og ta, dessverre! 

Ta med smurte rundstykker i bilen, stoppe på cafe og spise lunsj/middag. 

I dyreparken feks så vil jeg ikke ha svett gulost. Dreper hyggen for meg. Men kan gjerne spise hjemmelaget frokost på Hotelrommet. 

Dere må bare ta annen hver gang. 

Anonymkode: 007d6...c34

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.6.2021 den 20.31):

Godt å høre det er flere som meg der ute 😊 

Heldigvis vil ungene også ha det som meg. Hvem velger kneip og tubeost over valgfri mat på restaurant liksom 😅

Hehe overraskende mange!! Jeg ville vært på restaurant, uten tvil. 

Barna liker begge deler, siden de er små og ikke liker alt. Så litt tubeost og litt restaurant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Enig med deg. ❤️ Man kan jo gjette hvem som må smøre alle baguettene og ordne og styre. Jo mammaene/konene! 

Skrevet
Fotballflue skrev (9 timer siden):

Jeg har vært i Dyreparken i dag. Observerte bittelite lite sekker blant folk. Noen få hadde traller, og mange hadde vogner. Nekter å tro at niste er det som er mest vanlig, slik man får i trykk av i tråden her. 
Selv hadde jeg kun mobilen med meg, men endte opp med å kjøpe en liten tote til å ha brus og diverse ræl ungene kjøpte på butikkene. Forstår overhode ikke dette behovet for sekk flere her nevner. 

Jeg har ikke vært i dyreparken, men amdre steder er det oftest skap man kan leie der vi låser inn salene våre. Der har vi både mat og eventuelt skiftetøy. Andre steder lar vi det ligge i bilen og henter det der.

Anonymkode: b4363...c8d

Skrevet

Når vi er på ferie så bestiller vi frokost på hotellet når det er mulig. Lager også ofte lunsj av varer vi kjøper på bakeri og butikk. Glad i lokale varer så feks lokal honning , syltetøy og ost. Kjøper også lokal frukt og grønt. Er vi ute på tur føles det luksus ut å pakke frem slik niste. Middager blir ofte på restaurant eller vi lager mat selv hvis vi har tilgang på kjøkken. Kjøper aldri mat i parker og bensinstasjon . Dyrt og dårlig . Kun is på slike steder. Hjemmelaget niste trenger ikke være kjedelig! Og alltid god kaffe😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg. ❤️ Man kan jo gjette hvem som må smøre alle baguettene og ordne og styre. Jo mammaene/konene! 

Ja her har du et veldig godt poeng. Når jeg er på ferie ønsker jeg ikke å lage noe særlig mat altså.

Helt greit å ha litt på hotellrommet eller leiligheten om vi blir sultne, men jeg vil ut og spise og kose meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? Er det noe magisk som skjer i ferien som gjør at mannen ikke bidrar?

Anonymkode: 57be8...7d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor det? Er det noe magisk som skjer i ferien som gjør at mannen ikke bidrar?

Menn bidrar aldri med å lage mat!

Anonymkode: e3199...912

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Snakk for deg selv... Vi deler på det... 

Anonymkode: 5df04...6fe

Skrevet

Jeg og mannen blir aldri enig om dette. Hver sommer blir dette en krangel. Jeg er vant med at når vi er på ferie så koser vi oss med fersk frokost fra bakeren, lunch og middag på cafe/restaurant. Han er oppvokst med brødskiver og tubeost på ferier. Og det bare klarer jeg ikke! Der er så ukoselig, og lite godt at det dreper hele feriegleden min. 

Neste helg skal vi til Dyreparken, og nå så han på billettene at jeg hadde bestilt frokost, så nå er han sur. Sier at vi da hvertfall kan ta med oss niste i parken. Så nå er jeg på nippet til å la han sitte der med nista si men vi andre spiser pizza 🙈

Vet jeg blir barnslig, halve opplevelsen blir ødelagt for meg om jeg må gå å drasse på sekk med svett ost og vannflasker. 

Men dette begynner å bli skikkelig vanskelig, for det er uansett hvor vi skal så vil han at vi skal ta med oss alt mulig, mens jeg er typen til å stoppe på bensinstasjon og plukke det vi trenger.

Hvordan gjør dere andre det, dere som er vant med forskjellige vaner? 

Noen råd?

Jeg hadde ikke giddet å leve på brødskiver og tubeost, som gjerne blir varm på sommeren, i ferien. Det å drasse rundt på tung sekk når man går i mange timer i parker, er heller ikke noe særlig. Når man har ferie, så er det fordi man skal hvile og hente seg inn. Derfor unngår jeg alt som fører med seg masse arbeid, tunge løft, innsats, tonnevis med oppvask og lignende. Derfor drar vi ikke på lange teltturer eller campingturer i sommerferien - alt for mye arbeid. 

For øvrig er menn som er gnien, utrolig usexy. Her hadde jeg funnet en mellomting - ta med seg noe lett som kan spises mellom måltidene, og ta lunsj og middag på kafe. Frokost kan dere jo spise på rommet/hytta før dere drar i parken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo helt beviselig feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...