Gå til innhold

Mat i ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen blir aldri enig om dette. Hver sommer blir dette en krangel. Jeg er vant med at når vi er på ferie så koser vi oss med fersk frokost fra bakeren, lunch og middag på cafe/restaurant. Han er oppvokst med brødskiver og tubeost på ferier. Og det bare klarer jeg ikke! Der er så ukoselig, og lite godt at det dreper hele feriegleden min. 

Neste helg skal vi til Dyreparken, og nå så han på billettene at jeg hadde bestilt frokost, så nå er han sur. Sier at vi da hvertfall kan ta med oss niste i parken. Så nå er jeg på nippet til å la han sitte der med nista si men vi andre spiser pizza 🙈

Vet jeg blir barnslig, halve opplevelsen blir ødelagt for meg om jeg må gå å drasse på sekk med svett ost og vannflasker. 

Men dette begynner å bli skikkelig vanskelig, for det er uansett hvor vi skal så vil han at vi skal ta med oss alt mulig, mens jeg er typen til å stoppe på bensinstasjon og plukke det vi trenger.

Hvordan gjør dere andre det, dere som er vant med forskjellige vaner? 

Det handler ikke egentlig om penger, for det har vi noenlunde nok av, men han har tendenser til å være litt gnien.
Det har jeg tenkt kommer av at han kommer fra en familie med litt lite penger, mens jeg har vokst opp med gamle penger.

Noen råd?

Anonymkode: 4cc25...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er noen av dere gode til å lage digg mat? Jeg hater ferdigmat, magen er helt ødelagt etter noen dager med dette. Men jeg lager god mat selv og da kan man fint oppgradere fra tubeost uten å kjøpe halvfabrikata med lang ventekø. Det er jo ingenting i veien for å kjøpe skikkelig bakverk med det diggeste tilbehør for samme pris. 

Anonymkode: 9a714...06d

Skrevet

Dere må begge jenke dere. Du er sur fordi du ikke får viljen din. Han er sur fordi du bestiller frokost. Seriøst! Om man får hele ferien ødelagt på grunn av frokost fra bakeren eller på grunn av tubeost er man ufattelig umoden! 
Spis litt ute og lag litt nistemat. Verre er det ikke! 

Anonymkode: 873cf...452

Skrevet

Da går dere for kompromiss. Frokost på hotellet, medbragt lunsj og så middag på kafé/resturant?

Å handle på bensinstasjoner er å kaste penger ut av vinduet, da. Hvorfor betale dobbelt så mye i stede for å svinge innom Kiwi og handle fersk mat? 

Skrevet

Jeg synes dere skal møtes på halvveien. Dere er like egne og lite åpne for den andres mening begge to. hvis ferien blir ødelagt fordi man har med seg brødskiver og tubeost, så burde man gå litt i seg selv. Med den holdningen du har, så er det jo dømt til å bli forferdelig uansett.

Anonymkode: 618b4...c01

Skrevet

Hadde ville spist frokost som du har bestilt og tatt med god nistemat i parken... På slike parker er maten man har med bedre enn den man får kjøpt... Og man slipper køa 😉

Anonymkode: 99ec3...9dc

Skrevet

Vi har med kjølebag og kjøleelementer når Vi er på ferie. Og har godt pålegg med, ikke tubeost. Vi kan også lage oss gode lunsjer som Vi har med.  

Anonymkode: 77246...e6c

Skrevet

Det kan da virkelig ikke være noe problem å gjøre litt av begge deler, man gir og tar, begge får det som de vil noen av gangene...

Vi pleier å kjøpe noe mat, og ha med oss noe mat. Bensinstasjonmat er det sjelden vi spiser da, mye bedre å stoppe i en matbutikk. Men stopper man f.eks på Meny så får jo begge det litt som de vil, for der har de varm-disk og bakeriavdelig, så det er ikke nødvendig å kjøpe oppskjært kneip og smøreost ;)

Anonymkode: abcfa...764

Skrevet

Jeg er akkurat som deg, hi. For meg er det en viktig del av ferieopplevelsen å spise noe annet enn til hverdags, altså frokost fra bakeri og lunsj/middag på restaurant. Det blir faktisk ikke det samme med medbrakt, og som du sier, det er jo noe med å drasse rundt på det også. Men spiser mannen din den kjipe maten fordi han faktisk liker det best? Isåfall må dere kanskje kompromisse. Men hvis det er bare av vane, og dere ikke trenger snu på krona, mener jeg han bør gi seg helt. Hva synes ungene om alternativene?

Anonymkode: 1be69...379

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er akkurat som deg, hi. For meg er det en viktig del av ferieopplevelsen å spise noe annet enn til hverdags, altså frokost fra bakeri og lunsj/middag på restaurant. Det blir faktisk ikke det samme med medbrakt, og som du sier, det er jo noe med å drasse rundt på det også. Men spiser mannen din den kjipe maten fordi han faktisk liker det best? Isåfall må dere kanskje kompromisse. Men hvis det er bare av vane, og dere ikke trenger snu på krona, mener jeg han bør gi seg helt. Hva synes ungene om alternativene?

Anonymkode: 1be69...379

Godt å høre det er flere som meg der ute 😊 

Heldigvis vil ungene også ha det som meg. Hvem velger kneip og tubeost over valgfri mat på restaurant liksom 😅

Skrevet

Jeg skjønner ikke st dette er valgene jeg da. 

Når vi var i dyreparken sist hadd evi bestilt frokost på hotellet. Lunsj var medbragt rundstykker, enkelt pålegg, frukt og yoghurt. Hadde med en kjølebag med noen elementer i så det holder seg frisk og kaldt. Vi hadde nugatti, skivet ost, syltetøy på tube, kokt egg og kaviar. Veldig passe ☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Godt å høre det er flere som meg der ute 😊 

Heldigvis vil ungene også ha det som meg. Hvem velger kneip og tubeost over valgfri mat på restaurant liksom 😅

Men dere trenger jo ikke spise kneip og tubeost heller da, det er jo ikke nødvendig å gjøre seg så stakkarslig. Det finnes mye annet pålegg man kan + f.eks baguetter eller rundstykker.

Skrevet

Jeg er også en som liker å kjøpe mat og ta ting litt på sparket, tenker at dere må begge gi og ta. Mannen din er sparsommelig og du er mer ødsel(bensinstasjonmat er ikke så godt)

Jeg blir litt svett av disse sparebloggene og jeg, hvor lite kan du bruke osv.. Er ikke poenget med ferie å prøve noe annet, og noenmå bruke penger for at turistnæringen og lokale spisesteder skal klare seg.

Skrevet

Du vil ikke har smøreost og rundstykker for det synes du er kjipt? Jeg kan ikke tenke meg noe kjøpere enn bensinstasjoner og dårlig pizza gjennom ferien. Og sløsing med penger er det også. Kan dere ikke enes om å ha lunsj med og heller spise skikkelig ute en kveld eller to?

Anonymkode: d9340...246

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke st dette er valgene jeg da. 

Når vi var i dyreparken sist hadd evi bestilt frokost på hotellet. Lunsj var medbragt rundstykker, enkelt pålegg, frukt og yoghurt. Hadde med en kjølebag med noen elementer i så det holder seg frisk og kaldt. Vi hadde nugatti, skivet ost, syltetøy på tube, kokt egg og kaviar. Veldig passe ☺️

Og alt dette dro du rundt på?

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

I dyreparken er ikke det noe problem, der er det greit å leie vogn. Ellers er det helt vanlig å ha med en sekk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

I dyreparken er ikke det noe problem, der er det greit å leie vogn. Ellers er det helt vanlig å ha med en sekk.

Du høres ut som mannen min 🤣

Jeg har også ferie, helt uaktuelt med både sekk og tralle. Når jeg har ferie vil jeg ikke styre med noenting. Alt skal komme servert 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også ferie, helt uaktuelt med både sekk og tralle. Når jeg har ferie vil jeg ikke styre med noenting. Alt skal komme servert 😅

Lille Prinsesse 🎀

Anonymkode: 873cf...452

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du får du fortsette å ha krangle med mannen din, for du er jo ikke det minste interessert i møtes litt engang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Siden jeg allerede hadde vogn var det null problem. Kjølebagen er myk og kan klemmes sammen, den er på størrelse med en håndveske. 

Koste rmeg fint lite å ta med, i tillegg slipper jeg dårlig og dyr mat ungene ikke vil ha. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

«Alt dette»? Det får da plass i en liten sekk/kjølebag? 

Anonymkode: 57be8...7d2

Skrevet

Da må dere møtes på halvveien og si ja takk til begge deler, eller rettere sagt, litt av hvert. 

Anonymkode: 9112e...b04

Skrevet (endret)

Har alltid matpakke i kjølebag når vi er i parker. Det er ikke så stor kjølebag, men en myk som kan legges i sekken eller ha som en veske. Parkmat er overpriset og ikke godt. Det går fint an å ha med annet enn kjipt brød og smøreost.

Claes Ollson og Nille har billige bager som ikke er alt for store. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Vi lager god mat til å ha med, og noe kjøper vi på restaurant. 

Anonymkode: adac1...dfd

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg og mannen blir aldri enig om dette. Hver sommer blir dette en krangel. Jeg er vant med at når vi er på ferie så koser vi oss med fersk frokost fra bakeren, lunch og middag på cafe/restaurant. Han er oppvokst med brødskiver og tubeost på ferier. Og det bare klarer jeg ikke! Der er så ukoselig, og lite godt at det dreper hele feriegleden min. 

Neste helg skal vi til Dyreparken, og nå så han på billettene at jeg hadde bestilt frokost, så nå er han sur. Sier at vi da hvertfall kan ta med oss niste i parken. Så nå er jeg på nippet til å la han sitte der med nista si men vi andre spiser pizza 🙈

Vet jeg blir barnslig, halve opplevelsen blir ødelagt for meg om jeg må gå å drasse på sekk med svett ost og vannflasker. 

Men dette begynner å bli skikkelig vanskelig, for det er uansett hvor vi skal så vil han at vi skal ta med oss alt mulig, mens jeg er typen til å stoppe på bensinstasjon og plukke det vi trenger.

Hvordan gjør dere andre det, dere som er vant med forskjellige vaner? 

Det handler ikke egentlig om penger, for det har vi noenlunde nok av, men han har tendenser til å være litt gnien.
Det har jeg tenkt kommer av at han kommer fra en familie med litt lite penger, mens jeg har vokst opp med gamle penger.

Noen råd?

Annenhver dag er en fin ting... Din finfrue mat en dag, hans typisk norske mat den andre dagen. Problem løst. 

Anonymkode: 4beca...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...