Gå til innhold

Enkel mat til å lage på biltur. Forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal reise på biltur i sommer, i Norge og kommer til å bo litt i telt og litt på campinghytter. Er det noen erfarne som kan dele noen tips til enkel mat som kan lages med enkle ingredienser. At det finnes Toroposer, hermetikk og frossenmat vet jeg jo, og vi kommer nok til å ha det også, men bare sånn mat blir jo fryktelig kjedelig. 

Det jeg kommer på i farten er hamburgere - det er jo raskt og enkelt og trenger minimalt med ingredienser. Men vi kan jo ikke spise det hver dag i drøye to uker. 

Anonymkode: f59e5...da7

Skrevet

Jeg har kjøpt bærbar gassgrill og kokeplate som går på små butanflasker. I tillegg har jeg med ett par tynnbunnede kasseroller. Da kan du lage stort sett hva du vil. Til og med taco. 

Som enkel mat på farten er både polarbrød med tubeost og syltetøy på flaske. Litt bedre er nok karbonadesmørbrød og wrap. 

Anonymkode: d83a5...65b

Skrevet

Fjordland risengrynsgrøt + rømmegrøt og spekemat

Påsmurte baguetter

jordbær og vannmelon
Grillmat på engangsgrill?

Anonymkode: 2ebfe...e54

Skrevet

For mitt vedkommende er noe av sjarmen med bilturer, mat på rasteplasser. Da er det brød og pålegg som gjelder. Dvs. Alt jeg trenger til å dekke bord. Stor duk bestikk og glass. Koker gjerne egg og har kokende vann på termos som kan brukes til kaffen, evnt noe annet.

Skrevet

Så glad vi skal til Italia i sommer og spise god mat, dette høres bare tragisk ut, to uker med Toro og burger 😂

Anonymkode: 849a6...08c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så glad vi skal til Italia i sommer og spise god mat, dette høres bare tragisk ut, to uker med Toro og burger 😂

Veldig fint at du reiser ut, for jeg vil helst unngå å treffe på deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så stusselig du er.

Anonymkode: a2d4e...71f

Skrevet
prekæs skrev (10 minutter siden):

For mitt vedkommende er noe av sjarmen med bilturer, mat på rasteplasser. Da er det brød og pålegg som gjelder. Dvs. Alt jeg trenger til å dekke bord. Stor duk bestikk og glass. Koker gjerne egg og har kokende vann på termos som kan brukes til kaffen, evnt noe annet.

Hehe, jeg måtte sjekke at det ikke var jeg som hadde skrevet dette...  Vi elsker rasteplasser - med duk og dekka bord. Det er vi ganske gode til. Litt verre med middag, kanskje fordi vi er mer trøtte og slitne ved middagstider, så akkurat det har vi lyst til å gjøre med.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er også glad for at du skal til Italia, fint at du får dratt dit når du liker det. Jeg der i mot er veldig glad for å slippe å dra dit. Jeg foretrekker heller en Toro-pose. Du har dessuten ikke smakt mine burgere. Jeg gleder meg til å varte opp med det på rasteplassene eller i teltet til sommeren. Blir bare litt lei av å spise dem hver dag, uansett hvor gode de er.

Skrevet

Går mye i polarbrød her, med ferdig skivet gulost og sprutesyltetøy er helt klart sommer og tur :)

Det er enkle ting å lage, som pannekaker (de posene du blander med vann er helt ok, litt smør, ekstra egg og fløte så har du supre pannekaker) stekt på propanapparatet, innbakte pølser (kjøp pizzabunn på rull og skjær i strimler og surr rundt pølsene som du steker på spyd over bålpanne eller legger på grill), men om du googler mat på tur eller turmat og ser på bildene er det masse inspirasjon til mer avansert mat også.

Fisk i foliepakker er supergod mat, og kan lages på engangsgrill 

https://www.toro.no/oppskrifter/grillet-laks-i-folie-med-sandefjordsaus/

Anonymkode: b9417...c6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Vi skal reise på biltur i sommer, i Norge og kommer til å bo litt i telt og litt på campinghytter. Er det noen erfarne som kan dele noen tips til enkel mat som kan lages med enkle ingredienser. At det finnes Toroposer, hermetikk og frossenmat vet jeg jo, og vi kommer nok til å ha det også, men bare sånn mat blir jo fryktelig kjedelig. 

Det jeg kommer på i farten er hamburgere - det er jo raskt og enkelt og trenger minimalt med ingredienser. Men vi kan jo ikke spise det hver dag i drøye to uker. 

Vi reiste mye rundt når jeg var liten, riktignok i utlandet men vi campet ofte. Mamma tryller med enkle råvarer. Hun bakte brød på bålet . Husker spesielt et brød med havsalt og urter. ( barndomsminner) , bakt potet, vi lange også mye grønnsaksstuing på bål i stekepanne. Mamma pleide også å lage pastasaus når vi hadde tilgang til kjøkken. Grillspyd kan lages av både grønnsaker og kjøtt. Pasta med pesto var også en slager. Hun lagde også ofte gryter som stod og putret i bålet i timesvis . En gang så grillet vi et helt lam over bål. Ikke akkurat kjapt og enkelt , men godt . Gode omeletter ble spist både morgen og middag. Frittata husker jeg også. Mmm mye god mat ! God tur på veien😊

Skrevet

fylt tortillalefse eller polarbrød med f.eks ost, skinke, salat og andre grønnsaker
ostesmørbrød
pannekaker, de kan og fylles med f.eks kjøttdeigblanding

Skrevet

Hva slags grill/kokemuligheter har dere på turen? 

Anonymkode: 6efff...179

Skrevet

Reker med loff, avokado, salat, dill og sitron.

Spekemat med eggerøre og kokt spisskål og flattbrød.

Blomkål karbonara.

Alt av grillmat. (Mange steder er det fellesgriller ma  kan bruke)

Bestille pizza en dag.

Kyllingsalat med pesto og godt brød.

Anonymkode: c6814...5a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har, som tidligere nevnt, kokeplate og bærbar gassgrill som går på butanflasker. Er i en liten koffert som tar minimalt med plass. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har, som tidligere nevnt, kokeplate og bærbar gassgrill som går på butanflasker. Er i en liten koffert som tar minimalt med plass. 

Men du er jo ikke hi

Skrevet

Salat laget med grillkylling, baguett og potetgull (!) til. Quesadillas. Wraps. Rema har mange gode, litt fyldige supper. Pasta med brokkoli og laks og fløtesaus. Fiskepinner på primus. Blåskjell og loff. Det er vel egentlig mest fantasien som setter grensene. 

Anonymkode: 34300...a6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men det var da ikke du som spurte om tips 😅

Skrevet

Har stormkjøkken, og der lager jeg mat som hjemme. Men får bare brukt en og en gryte av gangen da, så lønner seg ikke å lage noe som krever mer enn to kjeler. Koke vann på termos til frossengrønnsaker, lage ris eller potetmos, og steke fisk er enkelt

Anonymkode: 9efbc...2e4

Skrevet
amandine skrev (2 timer siden):

Veldig fint at du reiser ut, for jeg vil helst unngå å treffe på deg. 

Her bør du fjerne ditt eget innlegg! Så det er lov å være slem mot andre så lenge du admin på siden selv??

Anonymkode: 30bb0...853

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her bør du fjerne ditt eget innlegg! Så det er lov å være slem mot andre så lenge du admin på siden selv??

Hun er jo ikke admin. Hvor har du det i fra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har nok med oss en liten gassgrill, regner jeg med. Og en "primus" med to bluss. 

Skrevet

Takk for mange tips! 

Det var en som nevnte pannekaker her, og da kom jeg på at det pleide min bestemor alltid å lage når vi var på biltur eller telttur eller til og med på stranda. Gode minner, så det hadde vært gøy å overraske med til lunsj på en rasteplass en dag. 

Skrevet

Men du er jo ikke hi

Trodde det var HI som spurte for å få tips. Beklager så mye. 

Skrevet

Men det var da ikke du som spurte om tips 😅

Beklager. Trodde det var HI som ba om tips til kokemuligheter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke er jeg admin( hvor har du det fra?), og ikke synes jeg det var slemt.

Hun jeg svarte, derimot, var ganske slem.

Hun jeg svarte var akkurat så ufin som noen er når de tror de er kule og skriver noe de selv synes er skarpt og med snert, men så faller det gjennom og viser bare at forfatteren er god gammaldags slem og enkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...