Gå til innhold

Kan barnevernet henlegge en sak etter bare et møte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller må de gjennomføre full undersøkelse med innhenting av opplysninger fra andre instanser og hjemmebesøk? 

Noen har altså sendt en bekymring om meg som mor til barnevernstjenesten. Dette er grunnløse bekymringer som vi skal ha et møte om. Jeg har aldri hatt noe med barnevernet å gjøre tidligere, men jeg lurer på om de kan avslutte dette etter første møte eller om de må ta en full undersøkelse? Jeg har ikke noen bekymringer, men bare lurer på om dette er ferdig før sommeren eller etterpå. 

Anonymkode: fdec3...341

Fortsetter under...

Skrevet

De kan henlegge etter bare ett møte ja

Anonymkode: 9c754...1c2

Skrevet

Ja, de kan konkludere med grunnløse bekymringer (eller hevn-melding) etter et møte.

Anonymkode: 76cee...59c

Skrevet

Her ble saken henlagt etter kun ett hjemmebesøk,men kanskje 3 møter med oss foreldre og BV uten barn til stedet.

Skrevet

Vi er pålagt å høre barnets stemme. Barnesamtale skal gjennomføres før vurderinger og beslutninger tas

Anonymkode: cc813...a84

Skrevet

Nei. Når de får bekymringsmeldingen så avgjør de om de skal opprette sak eller ikke. Hvis de ikke oppretter sak så gjør de ingenting utenom å informere personen som har fått bekymringsmelding på seg at de har mottatt en bekymringsmelding, men at bv ikke oppretter sak. 
Er du innkalt til møte så har de valgt å undersøke saken videre. Det normale er at de ber om å få innhente opplysninger fra skole/bhg/ helsestasjon også utifra det de får vite der avgjør de veien videre. Men kommer altså an på innholdet i meldingen bv har mottatt. Kan være at de vil snakket med barnet/barna og komme på hjemmebesøk 

Anonymkode: 9f0fb...ac0

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Når de får bekymringsmeldingen så avgjør de om de skal opprette sak eller ikke. Hvis de ikke oppretter sak så gjør de ingenting utenom å informere personen som har fått bekymringsmelding på seg at de har mottatt en bekymringsmelding, men at bv ikke oppretter sak. 
Er du innkalt til møte så har de valgt å undersøke saken videre. Det normale er at de ber om å få innhente opplysninger fra skole/bhg/ helsestasjon også utifra det de får vite der avgjør de veien videre. Men kommer altså an på innholdet i meldingen bv har mottatt. Kan være at de vil snakket med barnet/barna og komme på hjemmebesøk 

Anonymkode: 9f0fb...ac0

Dette stemmer ikke helt. Blir det møte, så er det konkludert med undersøkelse ja, men denne kan avsluttes etter ett møte dersom bekymringen nedskaleres/opphører. 

Anonymkode: 57e81...1e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt. Blir det møte, så er det konkludert med undersøkelse ja, men denne kan avsluttes etter ett møte dersom bekymringen nedskaleres/opphører. 

Anonymkode: 57e81...1e0

Ikke uten å ha hørt barnets stemme. Alle vedtak skal inneholde barnets stemme og vekting av denne. Bortsett fra med babyer, men da må man i det minste ha sett babyen 

Skrevet

Det er mulig, men svært sjelden noe det er grunnlag for. 

Anonymkode: 42cac...d9b

Skrevet
46 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke uten å ha hørt barnets stemme. Alle vedtak skal inneholde barnets stemme og vekting av denne. Bortsett fra med babyer, men da må man i det minste ha sett babyen 

Nei og nei. Åpenbart grunnløse meldinger skal selvsagt henlegges etter én samtale. Og slike er det mange av. 

Det er ikke nødvendigvis til barnets beste å bli spurt om vold og omsorgssvikt der det faktisk ikke mistanke om det mer.

Anonymkode: c1649...357

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nei og nei. Åpenbart grunnløse meldinger skal selvsagt henlegges etter én samtale. Og slike er det mange av. 

Det er ikke nødvendigvis til barnets beste å bli spurt om vold og omsorgssvikt der det faktisk ikke mistanke om det mer.

Anonymkode: c1649...357

Vedtaket må fortsatt inneholde de punkter Statsforvalteren og Helsetilsynet krever. Om meldingen er helt grunnløs vet man først etter å ha snakket med hovedpersonen, den som er klienten, og det er barnet. 

Åpenbare grunnløse meldinger skal det ikke åpnes undersøkelse på. I de tilfeller holder det ofte med kun 1 samtale. 

Skrevet

Dette kan jeg svare deg på! Dem kan absolutt henlegge saken etter 1 hjemmebesøk for å se barnet og snakke med barnet. Dem kan velge å ikke innhente noen opplysninger. Dem innhenter opplysninger på bakgrunn av samtalen/hjemmebesøket. Dvs hvis dem ikke finner grunn til å grave videre etter hjemmebesøket så innhenter dem ikke opplysninger! Og samtalen med barnet kan barnevernspedagogen ha ute i stuen med deg sittende like ved! Jeg snakker av erfaring da jeg selv ble meldt til bv. Saken ble henlagt som sjikane melding etter hjemme besøket og samtale i hjemmet med mitt barn med meg tilstedet hele tiden! Ingen opplysninger ble innhentet da pedagogen gjor seg sin mening der og da! 

Anonymkode: e71c3...c59

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan jeg svare deg på! Dem kan absolutt henlegge saken etter 1 hjemmebesøk for å se barnet og snakke med barnet. Dem kan velge å ikke innhente noen opplysninger. Dem innhenter opplysninger på bakgrunn av samtalen/hjemmebesøket. Dvs hvis dem ikke finner grunn til å grave videre etter hjemmebesøket så innhenter dem ikke opplysninger! Og samtalen med barnet kan barnevernspedagogen ha ute i stuen med deg sittende like ved! Jeg snakker av erfaring da jeg selv ble meldt til bv. Saken ble henlagt som sjikane melding etter hjemme besøket og samtale i hjemmet med mitt barn med meg tilstedet hele tiden! Ingen opplysninger ble innhentet da pedagogen gjor seg sin mening der og da! 

1 ting til jeg glemte å nevne er at hvis bv velger å komme på hjemme besøk så er det opprettet sak allerede. Men som sagt den kan absolutt henlegges etter 1 besøk. Spør bv når besøket går mot slutten om hva som skjer videre. Også må du nok vente ganske lenge på å få tilsendt henleggelsesbrevet uansett om saken er henlagt :) opptil flere mnd kan det gå før du får henleggelsesbrevet

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi er pålagt å høre barnets stemme. Barnesamtale skal gjennomføres før vurderinger og beslutninger tas

Her sa bv at de IKKE trengte å snakke med barnet. Men de må Komme hjem 🙄selvom skolen meldte etter at VI meldte skolen. 🙄Hevn. 

Anonymkode: ef4c6...f7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke. Har blitt meldt og det ble henlagt etter ett møte. Ble meldt en annen gang, da ble det undersøkelse men ingen prat med barnet.

Anonymkode: e7f6c...43d

Skrevet

Takk dere. Litt forskjellige prosedyrer rundt omkring kanskje? 

De fant ikke noe telefonnummer på meg, så jeg fikk brev i posten om at det var kommet en melding og ble innkalt til et møte. Usikker på om de vanligvis kunne tatt det pr. telefon? 

Bekymringsmeldingen ble meldt anonymt av en nyinnflyttet person i nabolaget som har sett barnet mitt (som har autisme) hatt en meltdown på lekeplassen. Denne personen har aldri snakket med oss, og vet jo ikke om vår situasjon. Meldingen gikk på at det ikke så ut som om mor viste hva hun skulle gjøre, og ikke var konsekvent nok. Jeg vet jo selv at alt jeg gjør med mitt eget barn er gjennomtenkt ned til minste detalj, og at jeg er meget bevist på tilnærmingen. Jeg vet hva barnet har behov for når hun går fullstendig i lås. Men det kan jo se litt uvant ut for de som ikke kjenner oss. Barnet blir fulgt opp av omtrent alle instanser utenom barnevernet, så vanskene er godt dokumentert. Jeg regner derfor med at denne saken er grei å oppklare, men jeg lurer på jo på om det krever full undersøkelse som spiser opp tid i en ellers hektisk hverdag :)

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De fant ikke noe telefonnummer på meg, så jeg fikk brev i posten om at det var kommet en melding og ble innkalt til et møte. Usikker på om de vanligvis kunne tatt det pr. telefon? 

Bekymringsmeldingen ble meldt anonymt av en nyinnflyttet person i nabolaget som har sett barnet mitt (som har autisme) hatt en meltdown på lekeplassen. Denne personen har aldri snakket med oss, og vet jo ikke om vår situasjon. Meldingen gikk på at det ikke så ut som om mor viste hva hun skulle gjøre, og ikke var konsekvent nok. Jeg vet jo selv at alt jeg gjør med mitt eget barn er gjennomtenkt ned til minste detalj, og at jeg er meget bevist på tilnærmingen. Jeg vet hva barnet har behov for når hun går fullstendig i lås. Men det kan jo se litt uvant ut for de som ikke kjenner oss. Barnet blir fulgt opp av omtrent alle instanser utenom barnevernet, så vanskene er godt dokumentert. Jeg regner derfor med at denne saken er grei å oppklare, men jeg lurer på jo på om det krever full undersøkelse som spiser opp tid i en ellers hektisk hverdag :)

HI

Melde til barnevrnet fordi man ser en situasjon hvor man mener en fremmed mor ikke er konsekvent nok....hjelpes, ikke rart barnevernet har mye å gjøre.

Anonymkode: 599c8...9fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Har blitt meldt og det ble henlagt etter ett møte. Ble meldt en annen gang, da ble det undersøkelse men ingen prat med barnet.

Anonymkode: e7f6c...43d

Det er sikkert flere tjenester som ikke bryr seg med å snakke med barnet. Det i seg selv er bekymringsfullt, det er uforsvarlig og det er lovbrudd. Vi skal snakke med barnet, det er vår plikt og barnets rett, og vi skal dokumentere det i vedtaket 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Veldig rart at barnevernet ikke henla saken og heller valgte å åpne sak. Det må jo ha stått mere i den meldingen av mere alvorlig karakter. Men det får du vite på møtet!

Skrevet

Det er helt vanlig å få brev i posten av bv når de har fått en bekymringsmelding,barnefaren fikk også det som brev.

Skrevet

Du trenger uansett ikke å samtykke til innhenting av opplysninger

Anonymkode: 2f8c1...0e6

Skrevet

Ja, det kan de. 

Jeg ble meldt til bv av politiet på bakgrunn av mistanke om forsendelse av narkotika i posten. Noen hadde sendt hasj i posten og brukt mitt navn som avsender. Jeg var i avhør og politiet henla saken rett etterpå. Melding til bv var selvfølgelig obligatorisk fra politiets side. 

Ble kalt inn til samtale. Hadde med henleggelsesbrevet fra politiet og bv henla også saken. Uten samtale med min daværende 3-åring. Som jeg sa; "hvis jeg skulle sendt hasj i posten, ville jeg jo ikke satt på navnet mitt. Så dum er jeg ikke." 

Anonymkode: f7b00...148

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...