Gå til innhold

Er samisk et fremmedspråk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samisk er jo ikke norsk. Så hva er det da? Et fremmedspråk? Utenlandsk?

Anonymkode: fd6bf...136

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ett av to offisielle språk i Norge. Så har samisk tre målformer (nord-/sør-/lulesamisk), og norsk to (bokmål/nynorsk).

Du kan imidlertid velge samisk på linje med tysk, fransk, etc på enkelte skoler.

Skrevet
sug lut skrev (50 minutter siden):

Det er ett av to offisielle språk i Norge. Så har samisk tre målformer (nord-/sør-/lulesamisk), og norsk to (bokmål/nynorsk).

Du kan imidlertid velge samisk på linje med tysk, fransk, etc på enkelte skoler.

Så samisk er norsk? Hvorfor heter det da samisk om det er norsk? Hvis det ikke er norsk, er det da ikke et fremmedspråk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så samisk er norsk? Hvorfor heter det da samisk om det er norsk? Hvis det ikke er norsk, er det da ikke et fremmedspråk?

Det er jo virkelig ikke det hun skriver! 

Du bør ikke stille spørsmål om du er fullstendig ute av stand til å ta til deg informasjon. 

Anonymkode: 65d02...f36

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo virkelig ikke det hun skriver! 

Du bør ikke stille spørsmål om du er fullstendig ute av stand til å ta til deg informasjon. 

Hvis samisk er norsk så er samisk norsk.

Hvis samisk ikke er norsk så er samisk et fremmedspråk.

Er samisk norsk? Hvorfor heter det da samisk og ikke norsk?

Er samisk ikke norsk så er det et fremmedspråk. Er samisk et fremmedspråk?

Forhåpentligvis er dette spørsmålet stilt på en måte så du ikke kan late som om du ikke forstår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis samisk er norsk så er samisk norsk.

Hvis samisk ikke er norsk så er samisk et fremmedspråk.

Er samisk norsk? Hvorfor heter det da samisk og ikke norsk?

Er samisk ikke norsk så er det et fremmedspråk. Er samisk et fremmedspråk?

Forhåpentligvis er dette spørsmålet stilt på en måte så du ikke kan late som om du ikke forstår.

Sten kan ikke fly.
Mor Nille kan ikke fly.
Konklusjonen: Mor Nille er en sten. 

Anonymkode: b3b18...c1e

Skrevet

Les og lær, Hi: https://snl.no/språk_i_Norge

Samisk er et av flere offisielle språk i Norge. Så i Norge er samisk ikke et fremmedspråk om vi ser stort på det.

Men for deg og meg og alle andre som (dessverre) ikke kan forstå, snakke og/eller skrive et av de samiske språkene, så er samisk fremmedspråk i betydningen at det er språk som er fremmede (som vi ikke kan) for oss.

Jeg mener vi burde fått noe elementær forståelse for både samisk og tegnspråk i grunnskolen.

Anonymkode: f1885...940

Skrevet

Jeg ønsket bestandig å lære meg samisk da jeg var liten. Det er et fascinerende språk -og så lenge det er et av de offisielle språkene i Norge burde dette vært på timeplanen, på lik linje med sidemål.

Anonymkode: 49976...e53

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Les og lær, Hi: https://snl.no/språk_i_Norge

Samisk er et av flere offisielle språk i Norge. Så i Norge er samisk ikke et fremmedspråk om vi ser stort på det.

Men for deg og meg og alle andre som (dessverre) ikke kan forstå, snakke og/eller skrive et av de samiske språkene, så er samisk fremmedspråk i betydningen at det er språk som er fremmede (som vi ikke kan) for oss.

Jeg mener vi burde fått noe elementær forståelse for både samisk og tegnspråk i grunnskolen.

Men det er ikke norsk? Så da er det et fremmedspråk? Hvis samisk er norsk så kan de ikke ha blitt utsatt for fornorsking. Hvis samisk er et fremmedspråk så er det en annen sak.

Ja, samisk er morsmålet til noen. Det er deres morsmål. Men det er ikke mitt morsmål. Så da er det et fremmedspråk?

På samme måte er tegnspråk et fremmedspråk, ja. Lurer på om det kan være et morsmål? Ord bøyes jo ikke på tegnspråk, det finnes ingen kasuser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke norsk? Så da er det et fremmedspråk? Hvis samisk er norsk så kan de ikke ha blitt utsatt for fornorsking. Hvis samisk er et fremmedspråk så er det en annen sak.

Ja, samisk er morsmålet til noen. Det er deres morsmål. Men det er ikke mitt morsmål. Så da er det et fremmedspråk?

På samme måte er tegnspråk et fremmedspråk, ja. Lurer på om det kan være et morsmål? Ord bøyes jo ikke på tegnspråk, det finnes ingen kasuser.

Skoleferien har da ikke begynt allerede? Sug lut forklarte det hele meget presis. Samisk er ikke norsk, men ett av to offisielle språk i Norge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Leste du ikke linken?

Hvis du leste, les den en gang til, ordentlig. Du hopper i tankene, du reflekterer ikke over det du har lest (om du har lest linken) og du trekker konklusjoner som er uten sammenheng med definisjonen av språk.

Prøv igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Leste du ikke linken?

Hvis du leste, les den en gang til, ordentlig. Du hopper i tankene, du reflekterer ikke over det du har lest (om du har lest linken) og du trekker konklusjoner som er uten sammenheng med definisjonen av språk.

Prøv igjen.

Nei? Jeg trodde du la med den bare for å bevise at samisk er et offisielt språk.

Men det har jeg ikke spurt om.

gale damen skrev (3 minutter siden):

Skoleferien har da ikke begynt allerede? Sug lut forklarte det hele meget presis. Samisk er ikke norsk, men ett av to offisielle språk i Norge. 

Ja, men jeg spurte ikke om samisk er et offisielt språk. Hun svarte på et spørsmål ingen har stilt.

Jeg spurte om det er norsk. Hvis du ønsker å bestille en bok på norsk og den kommer på samisk, kan du lese den boken da fordi den er skrevet på norsk? Eller er samisk et fremmedspråk, fordi det ikke er norsk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du drukket?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei? Jeg trodde du la med den bare for å bevise at samisk er et offisielt språk.

Les linken. Der står det du trenger å vite. Hvis ikke, få en lærer til å forklare deg det.

Og ang. det med fornorskning - les litt histoire i samme slengen.

Skrevet

Les linken. Der står det du trenger å vite. Hvis ikke, få en lærer til å forklare deg det.

Og ang. det med fornorskning - les litt histoire i samme slengen.

Ja, det hadde du faktisk helt rett i!

Norsk er administrasjonsspråket i Norge, med to likestilte målformer, bokmål og nynorsk. I tillegg har flere kommuner og fylker nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk og/eller kvensk som offisielt språk på kommunalt nivå, i tillegg til norsk.

Dette betyr at samisk er et fremmedspråk. Takk! Det var bare det jeg lurte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det hadde du faktisk helt rett i!

Norsk er administrasjonsspråket i Norge, med to likestilte målformer, bokmål og nynorsk. I tillegg har flere kommuner og fylker nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk og/eller kvensk som offisielt språk på kommunalt nivå, i tillegg til norsk.

Dette betyr at samisk er et fremmedspråk. Takk! Det var bare det jeg lurte på.

Du får fortsette å tolke ting akkurat slik du gjør, for det har tydeligvis ingen hensikt å hverken forklare deg noe eller gi deg linker...

Skrevet

Du får fortsette å tolke ting akkurat slik du gjør, for det har tydeligvis ingen hensikt å hverken forklare deg noe eller gi deg linker...

Jeg har ikke spurt om noen forklaring. Jeg har spurt:

Er samisk norsk eller et fremmedspråk.

Det var det jeg lurte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Resistent...

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Resistent...

Teflonbelagt mellom øra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men ingen har gitt deg det svarer du konkluderer med her. Ergo har spørsmålet ditt null verdi da du ikke evner å ta til deg informasjon og kunnskap. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Leste du ikke linken?

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Fantastisk, e dauer.

Anonymkode: f4e66...7cc

Skrevet

Samisk er ikke fremmedspråk fordi det er mitt morsmål. 

Så derfor kan det heller ikke være fremmedspråk for deg 

🤪

Anonymkode: 61b57...fff

Skrevet

Samisk, med flere undergrupper, er et offisielt minoritetsspråk i Norge, og nok det eldste språket brukt på norsk jord. 

Så selv om det er et minoritetsspråk i dag, så kan vi, i respekt for landets urfolk, spørre oss om hva som egentlig er det egentlige norske språket. 

Minoritetsspråkene regnes ikke som fremmedspråk, men altså rett og slett minoritetsspråk. 

Anonymkode: b8a5e...3a5

Skrevet
gale damen skrev (2 timer siden):

Hun stiller ikke egentlig et spørsmål. Hun er ute etter å demonstrere et politisk poeng om at "samisk" ikke er gyldig, og at du enten må være "norsk" eller "fremmed".

Anonymkode: 74fa8...f3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hun stiller ikke egentlig et spørsmål. Hun er ute etter å demonstrere et politisk poeng om at "samisk" ikke er gyldig, og at du enten må være "norsk" eller "fremmed".

Anonymkode: 74fa8...f3f

Heldigvis feiler hun fullstendig i det også, om det var hennes hensikt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...