Gå til innhold

Hva er vitsen med faktor 30?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det finnes 50?

Anonymkode: fd815...f94

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når det finnes 50?

Mener du med andre ord at det ikke er noe vits å bruke annet enn 50? Siden det finnes faktor 50?

Skrevet

30 går jo an å smøre ut mye bedre, så med mindre man trenger 50, så er 30 best! 

Anonymkode: 0a3a7...46d

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Mener du med andre ord at det ikke er noe vits å bruke annet enn 50? Siden det finnes faktor 50?

Ja det er jo høyest beskyttelse

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

:fnise:

Så går det jo alltids an å mure seg inne, hvorfor ikke gjøre det i stedet??  

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men også høyest kreftfare. 

Skrevet

Det er jo ingen grunn til å bruke faktor 50, hvorfor skulle man det?

Anonymkode: 2f228...b1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vel… ikke alle trenger å bruke faktor 50. Jeg som er mørkere enn mange nordmenn bruker 50 i ansiktet men ikke mer enn 30 på kroppen og gjerne 20 på beina. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

:fnise:

Så går det jo alltids an å mure seg inne, hvorfor ikke gjøre det i stedet??  

Hehe ja… for all del .. 50 er fint det. På utsatte områder, små barn og jeg bruker det i ansiktet. Rart med det… faktoren på solkrem pleier å stige med alderen😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ingen grunn til å bruke faktor 50, hvorfor skulle man det?

Anonymkode: 2f228...b1b

Fordi enkelte trenger ekstra sterk beskyttelse. Jeg bruker det i ansiktet. Har en hormonell forstyrrelse som gjør at jeg lett får aldersflekker, noe jeg helst vil unngå. 

Anonymkode: 960e9...42d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men også høyest kreftfare. 

Hæ? Solen gir kreft. Men også solfaktoren nå?? Trodde det var nettopp det spf var mot, delvis. Altså hvis du skal ut å gå i solen, er det ikke lurt med 50 da liksom?? 

Skrevet

50 er jo nesten umulig å smøre ut, og legger seg som en film på huden og trekker ikke inn.

Det bruker jeg bare om jeg er helt nødt altså, f.eks om jeg skal være lenge i direkte sol og huden allerede har vært litt for mye i solen.

Helst bruker jeg faktisk 15-25, og har ikke vært solbrent siden jeg var tenåring, nå er jeg 46 år. Bedre å smøre ofte, og være i skyggen på den mest solintense tiden av dagen.

Anonymkode: bd2ab...002

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hæ? Solen gir kreft. Men også solfaktoren nå?? Trodde det var nettopp det spf var mot, delvis. Altså hvis du skal ut å gå i solen, er det ikke lurt med 50 da liksom?? 

Solfaktor er så vidt jeg vet kreftfarlig, så det må vektes mot nytten den gjør mot solen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

50 er jo nesten umulig å smøre ut, og legger seg som en film på huden og trekker ikke inn.

Det bruker jeg bare om jeg er helt nødt altså, f.eks om jeg skal være lenge i direkte sol og huden allerede har vært litt for mye i solen.

Helst bruker jeg faktisk 15-25, og har ikke vært solbrent siden jeg var tenåring, nå er jeg 46 år. Bedre å smøre ofte, og være i skyggen på den mest solintense tiden av dagen.

Anonymkode: bd2ab...002

Vi har en solkrem her med faktor 50, og den er helt lik den med faktor 15 når det kommer til utsmøring og at den trekker inn i huden. 

Når det er sagt, bruker jeg bare 50 i ansiktet, og på ett par føflekker bak på skulderen.  

Anonymkode: 38069...508

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden):

Hehe ja… for all del .. 50 er fint det. På utsatte områder, små barn og jeg bruker det i ansiktet. Rart med det… faktoren på solkrem pleier å stige med alderen😅

Haha, ja, det er vel først da man begynner å forstå hva slags faktor man burde ha brukt da man var 19 ;) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Haha, ja, det er vel først da man begynner å forstå hva slags faktor man burde ha brukt da man var 19 ;) 

Sololje med faktor 2 var definitivt ikke det smarteste valget nei… nå som snart 40 åring er jeg i grunn bare sjeleglad jeg ikke skadet huden mer enn noen runder med solbrenthet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

30 går jo an å smøre ut mye bedre, så med mindre man trenger 50, så er 30 best! 

Det er overhodet ingen forskjell på konsistens og hvor raskt de trekker inn i huden på solkremene som er i bruk her i huset i hvert fall. Cliniderm er favoritten her i huset, trekker raskt inn både i ansikt og på kropp, helt uavhengig av SPF-tallet.

Hvilken faktor man bruker, om man dekker seg til, tar pauser fra sola, bruker ulik faktor på ulike kroppsdeler,- er vel helt likegyldig så lenge man unngår å bli brent?

Jeg bruker 50 i ansikt, hals og bryst, og lavere faktor på resten av kroppen. Hvis jeg bare har 50 i veska smører jeg det over alt.

Ungene bruker det som står nærmest, vi pleier å kjøpe 50 og 30.

Anonymkode: 4f94a...c30

Skrevet

Bruket faktor 50 i begynnelsen av sommersesongen, siden jeg er bleik som et laken. 

Anonymkode: 21f1e...737

Skrevet

Jeg har atopisk eksem, og reagerer på faktor 50, kan bruke faktor 30 i samme merke, og det går fint. Så jeg kan ikke bruke faktor 50. Nå blir jeg og alltid brun og ikke solbrent.

Anonymkode: 314c1...b27

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Solfaktor er så vidt jeg vet kreftfarlig, så det må vektes mot nytten den gjør mot solen. 

Hvor har du det fra? Og i tillegg at høyere faktor skal være mer skadelig?

Anonymkode: 491ce...de5

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvor har du det fra? Og i tillegg at høyere faktor skal være mer skadelig?

Anonymkode: 491ce...de5

Husker det ikke. Men det med høyere faktor er fordi den oftere består av en kjemisk sperre og ikke en fysisk. Her står det litt om solkremer, hvor de slår fast at solkrem jevnt over er bedre enn ikke solkrem, men at det finnes ulike ting man bør være klar over;

https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-ny/noen-solkremer-er-tryggere-enn-andre/262845

Skrevet

Jeg bruker skjønner verken hva jeg skal med 30 eller 50. Har aldri brukt så høy faktor. Kan skeie ut med 20 i ansiktet om jeg skal være lenge ute, men aldri høyere enn 15 på kroppen. Men jeg er nøye på å bruke riktig mengde, og jeg ligger aldri og steiker meg i sola. Passer også å tilbringe tid i skyggen, spesielt midt på dagen. 

Anonymkode: 9afa5...184

Skrevet

Hva skal man med 50 når det finnes faktor 90? Mulig man trenger resept da

Anonymkode: 09633...937

Skrevet

«SPF50 høres mye mer enn SPF30. Faktisk er sannheten at forskjellen på SPF30 og SPF50 er overraskende liten. SPF 30 filtrerer ut 97% av UVB-stråler, mens SPF 50 filtrerer ut 98%. Dette er en minimal økning i UV-beskyttelse som kan gi forbrukeren en falsk følelse av sikkerhet.»

Anonymkode: 533b3...669

Skrevet

Jeg bruker faktor 15 på ansiktet og armer, 30 på resten

Anonymkode: 3906c...e1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...