Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jeg lurt på og. Jeg mener at munnbind har liten/ingen effekt, og at det ikke burde vært pålagt i utgangspunktet. 

Anonymkode: bb895...7e7

Hvilket grunnlag har du for å mene det? Jeg regner med at du støtter deg på forskning?

Anonymkode: 2ba14...2c3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvilket grunnlag har du for å mene det? Jeg regner med at du støtter deg på forskning?

Forskningen spriker, både den norske og den internasjonale. Vi har eksempler på land og storbyer (deriblant Oslo), er påbud om munnbind i offentlig rom ikke har hindret en eksplosiv smitteøkning og høye smittetall over tid.

Problemet er at man ikke kan ha et inngripende tiltak, som har konsekvenser for flere menneskers helse, over veldig lang tid. En dag må vi jo ta av munnbindet. 

Anonymkode: 04876...61d

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Forskningen spriker, både den norske og den internasjonale. Vi har eksempler på land og storbyer (deriblant Oslo), er påbud om munnbind i offentlig rom ikke har hindret en eksplosiv smitteøkning og høye smittetall over tid.

Problemet er at man ikke kan ha et inngripende tiltak, som har konsekvenser for flere menneskers helse, over veldig lang tid. En dag må vi jo ta av munnbindet. 

Men hvis forskning spriker, er det ikke da bedre å være på den sikre siden? Om munnbind skåner noen, må det vel være bedre enn ingen. 

Og det er virkelig ikke så inngripende. Det finnes tusenvis av mennesker som jobber med munnbind på i åresvis. 

Munnbind må jo være et av de minst inngripende tiltakene, så jeg ser ikke noen grunn til å slutte med det spesielt tidlig. Eneste ulempen er vel at det blir mye søppel.

Anonymkode: fced4...eb0

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Sammenligning av byer og regioner med likt utgangspunkt viser vel tvert i mot at munnbind begrenser smitten? Jeg har lest om eksempler på dette både i USA og Tyskland. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Munnbind må jo være et av de minst inngripende tiltakene, så jeg ser ikke noen grunn til å slutte med det spesielt tidlig. Eneste ulempen er vel at det blir mye søppel.

Å at det er umulig å puste med den på.

Anonymkode: d51e0...f23

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg lurt på og. Jeg mener at munnbind har liten/ingen effekt, og at det ikke burde vært pålagt i utgangspunktet. 

Er omtrent ingen steder det er pålagt uansett. Men er mange steder det er ANBEFALT å bruke munnbind,men da er det jo frivellig så du lett kan velge å ikke bruke det.

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du kunne ikke overdervet litt mer da

Anonymkode: 9dbda...3a3

Du vet ikke hvordan det føles for meg å ha munnbind på,så jeg foreslår at du holder kjeft! 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Du kunne ikke overdervet litt mer da

Bare fordi man ikke føler det samme som andre, betyr ikke at de overdriver. Jeg har astma, og er avhengig av å ha frie luftveier når jeg går - for da trenger jeg større oksygenopptak enn når jeg sitter, står eller ligger. Så jeg får anfall, kvelningsfornemmelser og lignende når jeg går med munnbind på. Folk uten astma og med god lungekapasitet derimot, vil ikke ha noe særlig utfordringer med å puste gjennom munnbindet.

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Bare fordi man ikke føler det samme som andre, betyr ikke at de overdriver. Jeg har astma, og er avhengig av å ha frie luftveier når jeg går - for da trenger jeg større oksygenopptak enn når jeg sitter, står eller ligger. Så jeg får anfall, kvelningsfornemmelser og lignende når jeg går med munnbind på. Folk uten astma og med god lungekapasitet derimot, vil ikke ha noe særlig utfordringer med å puste gjennom munnbindet.

Og det gjelder jo heldigvis for de fleste av oss. Så da får vi som klarer bruke munnbind, så får heller de som dauer av et tynt papir foran munnen la være - og håpe at de ikke smitter noen. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og det gjelder jo heldigvis for de fleste av oss. Så da får vi som klarer bruke munnbind, så får heller de som dauer av et tynt papir foran munnen la være - og håpe at de ikke smitter noen. 

Hvis du bruker et tynt papir, er munnbindet ikke godkjent. Da beskytter du ikke andre fra å bli smittet av deg. Et munnbind skal være flerlags, og av annet enn papir. Jeg trodde folk visste såpass i 2021?

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du bruker et tynt papir, er munnbindet ikke godkjent. Da beskytter du ikke andre fra å bli smittet av deg. Et munnbind skal være flerlags, og av annet enn papir. Jeg trodde folk visste såpass i 2021?

Har du ingen billedskapende evne overhodet?

Anonymkode: 7f141...10c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke i Oslo. Selv bor jeg heldigvis ikke i den møkkabyen. Her jeg bor, er det veldig få som bruker munnbind... 

Anonymkode: 7cfc7...ea2

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har og astma, i tillegg så har jeg kraftig klaustrofobi. Klarer å puste med munnbind alikevel.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Har du ingen billedskapende evne overhodet?

Anonymkode: 7f141...10c

Hvorfor skal jeg ha det overfor folk som slenger dritt med vilje? Disse bildene dine er teite, derfor. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har og astma, i tillegg så har jeg kraftig klaustrofobi. Klarer å puste med munnbind alikevel.

Vi er forskjellige. Jeg jobber i full stilling med alvorlig astma, og har ikke vært sykmeldt på flere år. Venninna mi har også astma, men hun blir innlagt et par ganger per år med anfall. Skal jeg fortelle henne at hun juger på seg sykmeldinger, fordi jeg aldri er sykmeldt og ikke føler det samme som henne? Det blir like dumt som å si at "mora mi røyka 60 om dagen i svangerskapet, og jeg ble jo helt fin, så det er ikke farlig".

9 hours ago, Anonym bruker said:

aldri vert et påbud,men en abefalling,men bruker ikke det lengre nå som jeg er fullvaksinert

Anonymkode: b2fda...86b

9 hours ago, Anonym bruker said:

er god  effekt av munnbind, ellers hadde flere vert smittet

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

aldri vert et påbud,men en abefalling,men bruker ikke det lengre nå som jeg er fullvaksinert

Det har jo vært påbud.

Er det bare meg, eller opplever flere at munnbindet kryper oppover og irriterer helt oppi øya når man står å pakker matvarer på butikken? 

Trivielt problem, men Gud så irriterende når jeg ikke ser en dritt 🤬

Anonymkode: f8a99...9ce

• Opprett ny...