Gå til innhold

Ikke alle er kommet like langt med vaksinering nek

Anbefalte innlegg

Eg bur ei ein kommune på vestlandet som blir stappfull av turistar på sommaren,  og i fjor var det eit rekordår. Eg har i utgangspunktet det er fornuftig å omfordele til feks Oslo og andre tettbudde område. Men syns kanskje vi som går i kø uansett kvar vi går om sommaren og burde prioriterast. 

Anonymkode: 756bf...fb6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Skolen er ferdig om to uker, sånn bare for opplysning. Og det er ikke snakk om gamle kjerringer som sutrer. Det er snakk om eldre mennesker i risikogruppa som jobber med barn og unge = har masse nærkontakter på jobb som kan smitte og forårsake alvorlig sykdom hos den i risikogruppa.

Anonymkode: 3ff36...e06

Ja, og da skal de jobbe - og leve ungdomstiden sin.

Jeg syns det er en uting å sette mennesker opp mot hverandre på denne måten. Styresmaktene har vurdert det som riktig at man setter inn det største vaksinetrykket i Oslo, da må det da for søren gå an å forholde seg til det uten å gnåle dag ut og dag inn! Det er dere som gnåler som er den største helserisikoen. 

Anonymkode: 8e3dd...9c2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi snakker ikke om at det er greit å vaksinere 50-åringene i Oslo, men at det er ugreit å prioritere 18-åringer foran 60-åringer. Jeg regner med at 50-åringene i Oslo allerede er vaksinert, ellers hadde de ikke startet med ungdommen nå?

Nei, det er de ikke.

De yngste vaksineres på grunn av at det er i den gruppen det er vanskeligst å holde smitten nede og fordi det er dem restriksjonene påvirker mest. Ved å vaksinere den gruppen blir det mindre smitte i hele samfunnet og færre blir alvorlig syke og dør.

Anonymkode: 2e182...0ba

Da er det jo noe som har gått 18 åringene hus forbi. Er 18 åringene i Oslo litt dummere enn andre 18 åringer kanskje? Eller er de mer kravstore til hvordan livet skal være? Det er utrolig håpløst at det er slik det skal være. 

Anonymkode: 2ece6...b76

Det vi snakker om er i stor grad studenter som bor på små hybler og i kolektiv. Tenk deg selv et år i en by der du knapt kjenner noen, med hjemmekontor på en hybel på 20m2 og ekstremt lite penger fordi jobben du trodde var i boks ikke ble noe av og du ikke har rett på noe støtte fra NAV. Det er gruppen som får vaksine nå.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det vi snakker om er i stor grad studenter som bor på små hybler og i kolektiv. Tenk deg selv et år i en by der du knapt kjenner noen, med hjemmekontor på en hybel på 20m2 og ekstremt lite penger fordi jobben du trodde var i boks ikke ble noe av og du ikke har rett på noe støtte fra NAV. Det er gruppen som får vaksine nå.

0ba, takk for at du holder deg så saklig 👍🏻 kjenner JEG blir irritert over kveruleringen og hvordan det du skriver blir vridd på 😆 Ikke så sikker på om jeg hadde holdt like saklig tone selv, bare til info var det utmerket enkelt å forstå argumentene dine, hvis man ikke har vrangsiden ut. 

Anonymkode: 98966...9d3

Nei, men det har vært verst her, som mamma til en på 16 kan jeg fortelle litt. Det meste av de siste syv månedene har vært som følgende. Fritidsaktivitet helt stengt, måneder med hjemmeskole i en leilighet sammen med foreldre, hun brøt sammen i krampegråt når de endelig fikk komme tilbake på skolen to dager i uken. Forbudt med besøk i hjemmet i flere måneder, kinoer, treningssenter, bibliotek, fritidsklubber, svømmehaller, og så videre var stengt. Restauranter har bare hatt lov til Take-away, så ville man inn på Narvesen for å kjøpe en pølse og varme seg litt, så kunne man ikke det, måtte gå utenfor og spise. Eneste måten å være sammen med venner i vinter var å gå på tur sammen, så i kulda og mørket på ettermiddagen gikk de rundt, hadde ofte gått en mil i løpet av ettermiddagen kvelden, måtte dusje for å få varmen igjen. Gatene har vært stille og mørke, det har faktisk vært hønsehauk på Nationaltheatret stasjon, rev på Oslo S og rådyr på Solli plass, så død har denne byen vært, men endelig har ting begynt å bli litt mer normale her også!
Var det sånn der du bor også eller? 

Anonymkode: baa74...3ea

Det er ikke unikt hos dere, men det virker som dere foretrekker å tro det.

Vårt ene barn fikk sin fritidsaktivitet stengt samtidig med at alt stengte ned. Hun var da kvalifisert til landslaget og skulle til EM. Alt utgikk. Når hun endelig skulle få trene igjen, ble hallen satt opp til massevaksinering så dette utgår. Hun begynte på ny skole og gledet seg til å treffe nye venner....har totalt hatt fire forelesninger fysisk, resten digitalt. Forbud mot venner hjemme i evigheter - de har løst det med å kjøre bil sammen om kvelden. Jeg tror du kan finne tilfeller med barn og unge som har hatt det ræva kjipt over hele landet...ikke bare de som bor midt i Oslo.

Anonymkode: 333b8...ff9

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Vårt ene barn fikk sin fritidsaktivitet stengt samtidig med at alt stengte ned. Hun var da kvalifisert til landslaget og skulle til EM. Alt utgikk. Når hun endelig skulle få trene igjen, ble hallen satt opp til massevaksinering så dette utgår. Hun begynte på ny skole og gledet seg til å treffe nye venner....har totalt hatt fire forelesninger fysisk, resten digitalt. Forbud mot venner hjemme i evigheter - de har løst det med å kjøre bil sammen om kvelden. Jeg tror du kan finne tilfeller med barn og unge som har hatt det ræva kjipt over hele landet...ikke bare de som bor midt i Oslo.

Svarer ditt viser at du ikke forstår omfanget av nedstengningen i Oslo. Hvilken kommune bor du i da, siden det har vært like ille som her like lenge?

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Svarer ditt viser at du ikke forstår omfanget av nedstengningen i Oslo. Hvilken kommune bor du i da, siden det har vært like ille som her like lenge?

Halve Viken hadde jo det, også kommunene som for eksempel Gol, der det ikke var smitte. Sovet i timen? 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ja, da må man jo bare håpe at andre har det minst like jævlig? Hva med å unne andre gode ting heller? 

Anonymkode: 8e3dd...9c2

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Halve Viken hadde jo det, også kommunene som for eksempel Gol, der det ikke var smitte. Sovet i timen? 

Det var jo bare noen uker, ærlig talt altså!

Oslo ligger vel på 71 plass eller noe over andel som har fått 1 vaksine.  Så det er jo ikke sånn at hele Oslo nå er vaksinert fordi om de prioriterer 18-24 år. Å slå ned smitten der den oppstår er helt selvsagt for meg, det burde vært gjort fra starten av! Hvis det brenner vanner man ikke naboens hus så det ikke skal ta fyr først, man sørger for at brannen ikke sprer seg!!

Anonymkode: 963a9...03a

Jeg er bare glad til jeg at kommuner med høyt smittetrykk prioriteres. Er 43 år og fikk første dose i går. Skal ha neste dose 6 august. Noe som betyr at når skolene begynner så kan jeg ta 14 dager ferie i syden uten å måtte ha karantene når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: 32aba...c43

Oslo ligger vel på 71 plass eller noe over andel som har fått 1 vaksine.  Så det er jo ikke sånn at hele Oslo nå er vaksinert fordi om de prioriterer 18-24 år. Å slå ned smitten der den oppstår er helt selvsagt for meg, det burde vært gjort fra starten av! Hvis det brenner vanner man ikke naboens hus så det ikke skal ta fyr først, man sørger for at brannen ikke sprer seg!!

Anonymkode: 963a9...03a

Ja, det er logisk. Det som ikke er logisk er at kommunen jeg bor i som har høy smitte og nedstenging, mange i karantene, stengte skoler osv, må gi fra oss vaksiner fordi det ble bestemt før smittetoppen kom hit, og det går visst ikke an å ombestemme seg i FHI eller regjeringen. Så planen deres er ikke å slå ned smitten der den oppstår, men å slå ned smitten der den en gang oppsto og nå er borte. Så, for å bruke din sammenligning, så står vi i min kommune og kaster vann på Kommuner som har null smitte og åpner opp mens vi er stengt etter 5b.

Anonymkode: 14bcb...7da

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Eller har de vært innestengt i over et halvt år, noe som har gått på psyken løst for de fleste. Vanskelig å være ung i Oslo under Coronaen 

Er ikke noe værre enn å bo på bygda i mørketiden 

Anonymkode: ab8c8...53c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Folk vil ha vaksine så de kan reise på ferie til utlandet uten karantene. Sydentur trumfer alvorlig sykdom og død... Fantastisk... 

Anonymkode: bc665...041

Jeg tror i grunn de aller fleste vil ha normalitet . I det ligger det mye. Også det å reise dit man vil i sommerferien 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Akkurat dette gjelder da ikke bare Oslo...

Anonymkode: 63b78...701

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvilke andre steder prioriteres de?

Anonymkode: 144cf...86a

Jeg skjønner ikke hva dere mener med at 18-24 prioriteres. Fhi har satt opp vaksineringsgruppene der alle kommuner starter med gruppe 1 og jobber seg nedover. Dette er likt for alle kommuner. Verken Oslo eller Hemsedal har hoppet over noen grupper etter FHI sine lister for å få vaksinert 18-24 åringene. Noen kommuner har nå bare allerede startet på gruppe 10, dette fordi de 9 resterende har fått tilbud. Dette er stort sett kommuner med lav snittalder. Da har det vært færre i de første gruppene, men desto flere i de siste gruppene. 

Anonymkode: 32aba...c43

• 2 uker senere...

Jeg tror kanskje at de som ikke har bodd i Oslo, og i perioder Viken, ikke helt har forstått hvordan det har vært i Oslo. I 8 mnd har det vært påbudt med munnbind, alt har vært stengt, ikke lov med besøk. Hjemmeskole, og ja, de åpnet til slutt opp, men ikke for bydelene med høy smitte. Andre byer som feks Bergen eller Trondheim har hatt nedstenging, men åpnet opp igjen etter relativ kort tid. Oslo åpnet nå. Jeg er derimot ikke enig i at man skal vaksineres for å reise til syden osv, men for at vi kan ta tilbake hverdagen. Det sier seg selv at det er mest lønnsomt å vaksinere der hvor man bor tettest. Bor man i en enebolig langt unna andre, og man kan gå på butikken uten at resten av blokka handler samtidig, vil det være mindre sjanse for å bli smittet. Når det er sagt, ser jeg logikken med at det kan oppstå smitte alle steder i landet. Men hadde smitten vært høy, og nedstengningen vart i 8 mnd andre steder i landet burde de kommet langt med vaksineringen på de stedene. Da hadde ikke Oslo gått foran, hvis det meste var åpent og lav smitte. 

Anonymkode: a68d6...228

Nå som det er lite smitte i Oslo og har vært det en stund så bør de gå tilbake til opprinnelig fordeling av vaksiner. 

skjønner at det har vært utfordrende med det strenge regime i Oslo, men aktiviteter særlig for barn har vært stengt i hele landet. 

Det at de gjorde om på vaksineringen er egentlig veldig fint også mtp alder, men statistikk sett så er det de som har små barn altså foreldre da satt sist i vaksinekøen. 

siden mye av vaksinene ble omfordelt fra sørlandsbyen jeg bor i (som da alle ferierer i) så vil jeg som er i siste gruppe bli ferdigvaksinert i november. Det er nesten et halvt år til vår hverdag kan bli litt normal igjen. Det gjør også at vi ikke kan være i byen vår sånn som vi ønsker fordi det er større sjanse for å bli smittet så vi blir isolert mer. 
for selv om de er vaksinert de som kommer ned hit kan de fremdeles dra med seg smitte. 

Ser litt mørkt på sommeren nå for nå er vi også lei

Anonymkode: 7ad0c...c3e

• Opprett ny...