Gå til innhold

Dere som mener at alle voksne over 18 vil få vaksine innen begynnelsen av september - hva med denne oversikten?

Anbefalte innlegg

Coronaviruset: Vaksineringen i Norge (vg.no)

Vi har holdt på siden slutten av desember, altså snart i 6 måneder. 22 prosent nordmenn er fullvaksinerte, 33 har fått minst en dose. Det er 78 prosent nordmenn over 18 år. Hva får en til å tro at vi vil klare å vaksinere nesten dobbelt så mange på tre måneder enn det vi gjorde på nesten et halvt år? I tillegg kommer fellesferien, og i enkelte kommuner stenges vaksineringen i 2-3 uker i juli. Mange drar også for å se familien og må flytte timene sine, noen får luftveissymptomer eller havner i karantene og må utsette osv. Er det virkelig kun dagdrømmere her inne og blant politikere? 

Anonymkode: eb5ad...e04

Fortsetter under...

Vi får mange fler vaksiner hver uke fremover. Hvis noen velger å heller reise bort enn å få vaksine har de uansett fått tilbudet. De teller ikke med.

Det bør være fult mulig å holde tidsplanen.

Anonymkode: d10f1...4fb

Hva er forskjellen for deg, egentlig? Du tar eller tar ikke vaksina når du får tilbudet, det gjør alle vi andre også. At du helst vil se svartest mulig på det får du ta opp med en ikke altfor faglig kresen psykiater.

Anonymkode: 4c80e...4e9

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi får mange fler vaksiner hver uke fremover. Hvis noen velger å heller reise bort enn å få vaksine har de uansett fått tilbudet. De teller ikke med.

Det bør være fult mulig å holde tidsplanen.

Anonymkode: d10f1...4fb

Det spiller ingen rolle om de teller med eller ikke, effekten blir da at gjenåpningen starter senere.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det spiller ingen rolle om de teller med eller ikke, effekten blir da at gjenåpningen starter senere.

Kjære deg. Gjenåpningen har startet for lengst. Heng med.

Hva er forskjellen for deg, egentlig? Du tar eller tar ikke vaksina når du får tilbudet, det gjør alle vi andre også. At du helst vil se svartest mulig på det får du ta opp med en ikke altfor faglig kresen psykiater.

Jeg mener at det hele veien har vært usannsynlig at hele den voksne befolkningen skulle bli vaksinert innen ditten og datten. Først opererte vi med juni, så juli, nå opplyser flere at de ikke får tilbud om første dose før i september. På vår kommunes hjemmeside er det per i dag ikke mulig å registrere ønske om vaksine. Det jeg vil frem til, er at det er dumt å gi konkrete måneder for så å skyve det mer og mer frem i tid. Man blir jo bare skuffet. Er ikke det bedre å være litt forsiktig og heller "synse" andre veien, så kommer det som en gledelig overraskelse hvis det skjer fortere? Når man driver og skyver og skyver på datoen for gjenåpningen, er det mange som mister motet.

For øvrig, lykke til hos bakgårdspsykiater, du får melde tilbake hvordan det gikk. Her er vi spente :D 

Annonse

Kjære deg. Gjenåpningen har startet for lengst. Heng med.

Nå mener jeg den virkelige gjenåpningen, ikke de smulene vi har fått. Gjenåpningsplanen er knyttet direkte mot antall vaksinerte. Blir det forsinkelser, så iverksetter ikke myndighetene neste trinn like fort som opprinnelig planlagt. Ja, heng med, les aviser og sånt. Det kan være nyttig!

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Coronaviruset: Vaksineringen i Norge (vg.no)

Vi har holdt på siden slutten av desember, altså snart i 6 måneder. 22 prosent nordmenn er fullvaksinerte, 33 har fått minst en dose. Det er 78 prosent nordmenn over 18 år. Hva får en til å tro at vi vil klare å vaksinere nesten dobbelt så mange på tre måneder enn det vi gjorde på nesten et halvt år? I tillegg kommer fellesferien, og i enkelte kommuner stenges vaksineringen i 2-3 uker i juli. Mange drar også for å se familien og må flytte timene sine, noen får luftveissymptomer eller havner i karantene og må utsette osv. Er det virkelig kun dagdrømmere her inne og blant politikere? 

Du kan ikke bruke historikk når det er leveranser som styrer hvor mange som har fått tilbudet, ikke logistikken. Alle som har fulgt litt med vet at leveransen er progressiv. 

Nei, jeg er ikke dagdrømmer, jeg er realist. 

Anonymkode: 51d20...03d

Vaksineringen vil skyte voldsom fart nå, siden vi vil få mange flere vaksiner per uke enn vi har fått til nå. Det står ikke på kapasiteten i helsevesenet, men på antall doser vi har fått til nå.

Anonymkode: 3031c...94b

I vår kommune og flere andre nabokommuner har kommuneoverlegene gått ut med info om antallet over 18 vil etter alle sannsynlighet være ferdig vaksinerte iløpet av desember. Hurra!! NOT!

Anonymkode: 437ec...877

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Vaksineringen vil skyte voldsom fart nå, siden vi vil få mange flere vaksiner per uke enn vi har fått til nå. Det står ikke på kapasiteten i helsevesenet, men på antall doser vi har fått til nå.

Anonymkode: 3031c...94b

Her tar kommunen pause i vaksineringen i 3 uker i juli, så akkurat "fart" blir det ikke.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I vår kommune og flere andre nabokommuner har kommuneoverlegene gått ut med info om antallet over 18 vil etter alle sannsynlighet være ferdig vaksinerte iløpet av desember. Hurra!! NOT!

Anonymkode: 437ec...877

Og her blir vi opplyst om at de akkurat er ferdig med å vaksinere folk i aldersgruppen 65+ og skal begynne å vaksinere 55+ neste uke. Vi har ganske ung befolkning i kommunen, så gruppen 18-55 er stor. 

i min kommune holder de nå på med 1962-63, og de har vaksiner nok til ca to årskull per uke, pluss ca like mange til andre dose. Da trenger de 20 uker på å gi første dose til alle over atten (dvs. født 2003) med dagens tempo. Nå har tilsier alt at mengden vaksine tilgjengelig vil øke, så det virker ikke helt usannsynlig at de vil klare det innen september, i hvertfall første dose. Vi har fått økt prioritet, da.

Anonymkode: e2b53...813

Annonse

I min kommune sier oversikten at alle vil trolig få vaksine i løpet av sommeren, men de holder fremdeles på å vaksinere de med underliggende sykdommer 45-54 år og 65+, så jeg kan ikke helt se at det skal gå så fort, men hva vet jeg.

Anonymkode: 4715b...397

Jeg tenker at man får ta det som det kommer. 

Jeg får i hvert fall et bedre liv av å la være å gremme meg over alt mulig som jeg ikke kan styre. 

• Opprett ny...