Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #26 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sammenlignet med f.eks. Hammershøi, som noen nevner, så er det skikkelig klasseforskjell. Hammershøi er klassisk nordisk, enkelt og meget elegant, Omaggio er bare glorete. Anonymkode: 5ba18...6c1 Hammerhøivasen har mer til felles med engelsk porselen enn det man regner som klassisk nordisk. Omaggio har en veldig klassisk utforming, men jeg syns mange av stripefargene er mindre pene. Anonymkode: a2afe...b82
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #27 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Hammerhøivasen har mer til felles med engelsk porselen enn det man regner som klassisk nordisk. Anonymkode: a2afe...b82 Det jeg har sett fra Hammershøi befinner seg så nær kjernen av nordisk minimalisme som mulig, både i form og fargebruk. Engelsk porselen kjenner jeg litt for dårlig til, men jeg er lutter øre for å høre hva de har mer til felles! Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #28 Skrevet 7. juni 2021 Vi fikk våre i gaver, og kommer aldri til å selge dem. Har ikke problemer med at de får av moten. De var på mote da vi fikk dem, og jeg har ikke tenkt å bytte dem ut. Kanskje blir de skikkelig poppis om 20 år, og så kan barna arve dem. Uansett så får de bo i huset vårt, mote eller ei. Anonymkode: 3fe01...c79
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #29 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har to som jeg har fått i gave, en med sorte striper og en i sølv. Bruker de som vase «3 og 4». Har en favorittvase, og som nr 2 kommer en Hammershøi i lys turkis. Ingen planer om å kvitte meg med de. Anonymkode: da328...ae0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #30 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Går ikke an å forklare det. Handler vel om at det er ordinært som du sier. Minner om noe billig ræl man kjøper på Nille, bare for å ha noe å sette en bukett i, når det er selve buketten som er gaven. Anonymkode: 5ba18...6c1 Kva skulle det ellers være, om ikkje noe å "bare sette en bukett i"? 😂 Anonymkode: d2e30...27a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #31 Skrevet 7. juni 2021 Hammershøi, er det disse dere snakker om: https://www.google.com/search?q=hammershøi+vase&client=firefox-b-e&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjnk-L_pIbxAhXFCRAIHcoJCMcQ_AUoAXoECAEQAw&biw=2352&bih=1182 Det er ikke akurat det jeg tenker på som minimalistisk, i såfall. Anonymkode: f227c...7d5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #32 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hammershøi, er det disse dere snakker om: https://www.google.com/search?q=hammershøi+vase&client=firefox-b-e&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjnk-L_pIbxAhXFCRAIHcoJCMcQ_AUoAXoECAEQAw&biw=2352&bih=1182 Det er ikke akurat det jeg tenker på som minimalistisk, i såfall. Anonymkode: f227c...7d5 Hva er ikke minimalistisk med de? Anonymkode: 6f09c...bb7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #33 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva er ikke minimalistisk med de? Anonymkode: 6f09c...bb7 Vel de er mye større enn nødvendig for formålet (ha blomster i), dessuten har de disse bulkene på utsiden. Det er da ikke minimalistisk? Anonymkode: f227c...7d5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #34 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Kva skulle det ellers være, om ikkje noe å "bare sette en bukett i"? 😂 Anonymkode: d2e30...27a Nei si det, har du aldri kjøpt en kopp eller en asjett fordi de var pene å se på, og ikke bare fylte oppgaven som et pappkrus og en pappasjett like godt kunne fylt? Eller hatt en vase eller skål som var så pen at den var et kunstverk i seg selv? Dessuten, i dette tilfellet, hvor man løp mann av huse for å få tak i en vase, og var villig til å betale ti ganger mer enn den ble solgt for i butikk, så sier det seg selv at det betydde mer for folk enn å ha noe å sette blomstene i. Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #35 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vel de er mye større enn nødvendig for formålet (ha blomster i), dessuten har de disse bulkene på utsiden. Det er da ikke minimalistisk? Anonymkode: f227c...7d5 Minimalistisk handler ikke om å være så liten som mulig - tenker du på miniatyr? Minimalisme handler om at det ikke skal være noe unødvendig dill, men både struktur (i dette tilfellet riller) og fargebruk er vanlig. I skandinavisk design finner man ofte mye lyse farger og farger fra naturen som himmel, hav, sand og lyng. Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #36 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Minimalistisk handler ikke om å være så liten som mulig - tenker du på miniatyr? Minimalisme handler om at det ikke skal være noe unødvendig dill, men både struktur (i dette tilfellet riller) og fargebruk er vanlig. I skandinavisk design finner man ofte mye lyse farger og farger fra naturen som himmel, hav, sand og lyng. Anonymkode: 5ba18...6c1 Ikke så lite som mulig, men størrelsen tilpasses formålet. Og rillene er jo unødvendige. Ikke noe galt med dem, men jeg syns det blir feil å kalle dem minimalistiske, jeg trodde faktisk en stund dere snakket om noen andre vaser enn dem jeg fant med google. Anonymkode: f227c...7d5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #37 Skrevet 7. juni 2021 Jeg googlet "minimalistisk vase" også, og fikk dette resultatet: https://www.google.com/search?q=minimalistisk+vase&tbm=isch&ved=2ahUKEwirjJDFp4bxAhWCposKHa_gBFgQ2-cCegQIABAA&oq=minimalistisk+vase&gs_lcp=CgNpbWcQAzoFCAAQsQM6AggAOgQIABADOgQIABBDOgQIABAeOgYIABAIEB46BAgAEBhQ8qopWJXYKWDK3yloAHAAeACAAUSIAegHkgECMTiYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=fnq-YKvVO4LNrgSvwZPABQ&bih=1182&biw=2352&client=firefox-b-e Google er ikke noen fasit, men dette stemmer mer med det jeg tenker på som minimalistisk. Anonymkode: f227c...7d5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #38 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke så lite som mulig, men størrelsen tilpasses formålet. Og rillene er jo unødvendige. Ikke noe galt med dem, men jeg syns det blir feil å kalle dem minimalistiske, jeg trodde faktisk en stund dere snakket om noen andre vaser enn dem jeg fant med google. Anonymkode: f227c...7d5 He he, skal ikke påstå at verken størrelse eller riller er nødvendige, men hva som regnes som typisk minimalistisk stil, er jo noe som utvikles over tid og blant en større mengde mennesker med interesse for estetikk, kunst og design. Skal man skjære ned til beinet, kan man jo alltids bo i en kasse og spise med en pinne Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #39 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Google er ikke noen fasit, men dette stemmer mer med det jeg tenker på som minimalistisk. Anonymkode: f227c...7d5 Ja, men nå snakket jeg spesifikt om nordisk/skandinavisk design, som ofte preges av enkelhet og naturfarger. Søker du opp japansk minimalisme så vil du få andre innslag. Dette skjente litt ut, kjente jeg. Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2021 #40 Skrevet 7. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er ikke minimalistisk med de? Anonymkode: 6f09c...bb7 Hva er ikke minimalistisk med Omaggio? Er det stripene? I så fall er vel ikke Hammershøi noe mer minimalistisk med rillene. Anonymkode: 2914a...977
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #41 Skrevet 8. juni 2021 Kjøpte aldri selv, men eksmannen fikk i gave av jobben. Hadde lyst på en, men ville ikke bruke så mye penger på det. Så den står der enda den, og jeg har tenkt å stjele den med meg når jeg omsider får delt tingene mine med han Anonymkode: 2086e...8f0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #42 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hva er ikke minimalistisk med Omaggio? Er det stripene? I så fall er vel ikke Hammershøi noe mer minimalistisk med rillene. Anonymkode: 2914a...977 Tema har beveget seg vekk fra det opprinnelige, som var klassisk nordisk eleganse, og over til hva minimalisme er. Selv om en del av Omaggio-vasene helt klart kan gli rett inn i den typisk skandinaviske stilen, så er ikke vasene, samlet sett, typisk skandinavisk. Det har med fargene å gjøre, som vel kan sies å være det motsatte av naturfarger. Det samme kan man til dels også si om stripene. Man må nesten se til naturen, hva som er mest vanlig der. Slik jeg ser det er riller og bølger mer vanlig å finne i naturen, mens fargede tykke striper ikke er så vanlig. Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #43 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tema har beveget seg vekk fra det opprinnelige, som var klassisk nordisk eleganse, og over til hva minimalisme er. Selv om en del av Omaggio-vasene helt klart kan gli rett inn i den typisk skandinaviske stilen, så er ikke vasene, samlet sett, typisk skandinavisk. Det har med fargene å gjøre, som vel kan sies å være det motsatte av naturfarger. Det samme kan man til dels også si om stripene. Man må nesten se til naturen, hva som er mest vanlig der. Slik jeg ser det er riller og bølger mer vanlig å finne i naturen, mens fargede tykke striper ikke er så vanlig. Anonymkode: 5ba18...6c1 Striper er no vanlig i naturen. Mange insekter (veps, bie, humle) og dyr (sebra, tiger, katter, vaskebjørn, ugler, øgler, slanger osv) har striper. Anonymkode: 76f20...01f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #44 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Striper er no vanlig i naturen. Mange insekter (veps, bie, humle) og dyr (sebra, tiger, katter, vaskebjørn, ugler, øgler, slanger osv) har striper. Anonymkode: 76f20...01f Hva slags mønster har en kverulant? Å dra inn sebra og tiger i en allerede utvannet diskusjon om det typisk nordiske design, blir rett og slett...jeg vet ikke. Jeg gidder ikke. Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #45 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hva er grusomt med dem? Formen? Mønsteret? Fargene? Jeg bare fatter ikke hvordan denne vasen kan skape så mye misnøye. Formen er helt ordinær, mønsteret er helt ordinært (det er bare striper liksom…) og fargene er helt ordinære - ingen provoserende kombinasjoner eller annet crazy. Jeg forstår ikke hvordan denne vasen kan vekke så stort engasjement. Anonymkode: 2914a...977 Det jeg ikke liker mrd dem er at de skulle være så himla trendy, og at alle skulle ha en. Synes de er helt ordinære, hadde aldri kjøpt/ville hatt selv. Det blir som putene kakket til museører i sofaer, tepper som ligger henslengt ned på gulv, "tilfeldig" plasserte bøker på borde med nips oppå og samme pyntegjenstander som flyttes fra rom til rom når folk tar bilde av interiøret sitt for å kline utover some. Det blir bare teit og oppbrukt. Krampaktig liksom. Anonymkode: d0eac...482
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #46 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva slags mønster har en kverulant? Å dra inn sebra og tiger i en allerede utvannet diskusjon om det typisk nordiske design, blir rett og slett...jeg vet ikke. Jeg gidder ikke. Anonymkode: 5ba18...6c1 Er jeg en kverulant? Vil si du har kverulert og avsporet denne tråden mye mer. Dette er første kommentaren min til diskusjonen. Jeg bare påpekte din dårlige argumentasjonen om at striper ikke var naturlig, som altså er feil. Anonymkode: 76f20...01f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #47 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det jeg ikke liker mrd dem er at de skulle være så himla trendy, og at alle skulle ha en. Synes de er helt ordinære, hadde aldri kjøpt/ville hatt selv. Det blir som putene kakket til museører i sofaer, tepper som ligger henslengt ned på gulv, "tilfeldig" plasserte bøker på borde med nips oppå og samme pyntegjenstander som flyttes fra rom til rom når folk tar bilde av interiøret sitt for å kline utover some. Det blir bare teit og oppbrukt. Krampaktig liksom. Anonymkode: d0eac...482 Joda, den ser jeg. Jeg kan også få mark av ting som trender, enten det gjelder klær, interiør eller annet. Det er blant annet grunnen til at jeg aldri kjøpte Toms sko, Michael Kors-veske eller malte huset mitt grått. Når ting trender så når det til slutt en topp, når mange nok har det. Og da blir det trendy å mislike den aktuelle tingen, som Omaggio-vasen. Vi kommer til det punktet med Hammershøi-vasen også, bænkers. Poenget mitt er at man er like bundet til trender når man misliker noe som er trendy å mislike som når man liker noe som er på moten. Når man haaaater Omiggio-vasen fordi den er såååå forferdelig stygg, da er man bundet av en trend. Denne vasen er ikke provoserende i verken fasong eller farger, det er ingenting annet enn trender som skulle tilsi at den kan vekke såpass mye avsky. At man ikke vil ha den fordi den er allemannseie og oppbrukt er noe helt annet. Anonymkode: 2914a...977
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #48 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vi kommer til det punktet med Hammershøi-vasen også, bænkers. Ikke enig i denne. Omaggio var en spesiell hype, egnet for å sette Kähler på kartet. Og jo høyere man når, jo lengre faller man... Vi får se da, om hundre år Anonymkode: 5ba18...6c1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #49 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke enig i denne. Omaggio var en spesiell hype, egnet for å sette Kähler på kartet. Og jo høyere man når, jo lengre faller man... Vi får se da, om hundre år Anonymkode: 5ba18...6c1 Jeg tror vi er der allerede 😆 Anonymkode: 2914a...977
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2021 #50 Skrevet 8. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Godt og godt. Slipper å kjøpe og kaste en hel masse i alle fall, i håp om å være inne med de rette folkene. Jeg tenker forøvrig at Pierre Bourdieu ville hatt det morsomt med det utsagnet ditt, der! (Sikkert med mitt også, for den saks skyld.) Anonymkode: 5ba18...6c1 Men som du ser er det mange som ikke har noen tanker om å kaste ut vasene sine? Da må det vel være greit? Anonymkode: 0cb21...7f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå