Gå til innhold

Gutt snart 16 mnd. Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som han ikke forstår noe når jeg snakker til han. Han rister bare på hodet uansett hva jeg sier til han. Han kan bare 2 ord. Han skriker veldig høyt. Han er nettop begynt å gå. Er dette normalt på denne alderen? 

Anonymkode: c7298...776

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket ørene hans? Jeg hadde et barn som var slik og fikk dren. Brått kunne ungen både snakke og høre. 

Ville tatt med barnet på HS eller lege. 

Skrevet

Det er veldig mye som inngår i den normale variasjonen, så det trenger ikke være unormalt

Men jeg ville nok sjekket hørselen hans for sikkerhets skyld, kjedelig om han pga vann i øret eller andre ting ikke hører dere også går bare månedene uten at dere gjør det dere kan for å hjelpe han.

Spør på helsestasjonen.

Jeg har selv fire barn og de har alle hatt ganske grei forståelse for språket på den alderen, sånne ting som at man kan si "Hvor er ballen?" også går de og henter ballen osv. Hvor mye de har pratet har vært litt forskjellig, men de har alle hatt mye større ordforråd enn 2 ord når de var 1,5 år gamle.

Anonymkode: cd811...bc8

Skrevet

Mine har snakket endel og forstått det meste ved den alderen. De var kjappe med språk, tregere med motorikk. Ser du at han hører da? Få det sjekket! Du tester det lett ved å feks klappe bak ham og se om han reagerer. Lage lyder og se om han snur seg osv. 

Anonymkode: b728d...ff6

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Mine har snakket endel og forstått det meste ved den alderen. De var kjappe med språk, tregere med motorikk. Ser du at han hører da? Få det sjekket! Du tester det lett ved å feks klappe bak ham og se om han reagerer. Lage lyder og se om han snur seg osv. 

Anonymkode: b728d...ff6

Han hører godt skjønner du. Han er veldig sensitiv på lyd 🤔

Skrevet
KellyTaylor skrev (23 minutter siden):

Sjekket ørene hans? Jeg hadde et barn som var slik og fikk dren. Brått kunne ungen både snakke og høre. 

Ville tatt med barnet på HS eller lege. 

Jeg har tatt han til helsestasjonen. De sier vi må tilbake når han er 18 mnd. Jeg lurer litt på hvorfor? Er de bekymret for noe?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er veldig mye som inngår i den normale variasjonen, så det trenger ikke være unormalt

Men jeg ville nok sjekket hørselen hans for sikkerhets skyld, kjedelig om han pga vann i øret eller andre ting ikke hører dere også går bare månedene uten at dere gjør det dere kan for å hjelpe han.

Spør på helsestasjonen.

Jeg har selv fire barn og de har alle hatt ganske grei forståelse for språket på den alderen, sånne ting som at man kan si "Hvor er ballen?" også går de og henter ballen osv. Hvor mye de har pratet har vært litt forskjellig, men de har alle hatt mye større ordforråd enn 2 ord når de var 1,5 år gamle.

Anonymkode: cd811...bc8

Han gjør ikke sånne ting. Han er liksom mer i sin egen verden. Han kommer til meg for å få kos. Men ikke for å leke/kommunisere 

Skrevet

Det behøver ikke å bety at noe er galt, normalvariasjonen er stor når de er så små. Jeg kjenner flere barn som ikke har begynt å gå før de var 16-18 mnd gamle og som snakket svært lite før 2,5-3 år uten at det var noe galt. Hvis du føler at gutten ikke hører/reagerer på lyd bør du få sjekket ørene og hørselen hans. Væske i mellomøret, vokspropp i øret eller nedsatt hørsel kan være en årsak til forsinket språkutvikling, men det er også vanlig å ikke snakke så mye forståelig ennå når man er bare 16 måneder gammel.

Anonymkode: 6ef73...12c

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Det virker som han ikke forstår noe når jeg snakker til han. Han rister bare på hodet uansett hva jeg sier til han. Han kan bare 2 ord. Han skriker veldig høyt. Han er nettop begynt å gå. Er dette normalt på denne alderen? 

han er veldig liten ennå, min var også veldig sen til og prate, ingenting galt med han, snakket som en foss når han var 2,5 år :) barn er forskjellige :) kjenner ikke mange som er 16 månder og sier flere ord enn 1 til 3

Anonymkode: 819e9...fc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...