Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Hva slags typer er dere, og hvor godt tåler dere jobbhverdagens motgang? Har dere en teknikk som gjør at dere tåler å stå i det? Jeg har i 10 år vært mellomleder, men har dager hvor ingenting funker for meg. Jeg tror det handler om at jeg av og til må legge hodet mitt på blokka, eller stikke meg litt frem som kan gjør at jeg går med en uggen følelse. Det nærmeste jeg kan forklare det med er at det kjennes omtrent ut som å ha fylleangst. Jeg blir ikke helt låst, men har det heller ikke bra. Så, jeg kan jo bare droppe å være mellomleder. MEN, nå har jeg forsøkt meg på det i et par års tid og kjeder meg enormt. Har endt opp i en stilling, hvor jeg i stor grad koordinerer andre. Samtidig er jeg på vei til å bli forbigått i karrieren i tillegg og det gir også en skikkelig dårlig følelse. Så, noen som har lyst til å dele fra sin erfaring som mellomleder/leder? Både de som fikser det på strak arm og de som har utfordringer 😊 Anonymkode: 4187f...4f3
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Jeg er mellomleder med 25 ansatte under meg og daglig leder over meg. Jeg brukte et par mnd på å sette meg inn i alt, men nå fungerer det veldig bra. Jeg gidder ikke stresse da, for da blir alt mye verre, men det er dager jeg skulle ønske jeg hadde flere ansatte fordi det er så mye å gjøre, men det meste løser seg. Eneste kjipe er at ansatte ringer meg i ferier, helger og kvelder. Anonymkode: da56c...a80
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Samtidig er jeg på vei til å bli forbigått i karrieren i tillegg og det gir også en skikkelig dårlig følelse. Synes dette er en utrolig dårlig grunn til å være leder. Leder er noe man bør være fordi man er god på det, mestrer jobben, inspirerer og øker produktiviteten til de ansatte. Anonymkode: f69b7...265
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Eneste kjipe er at ansatte ringer meg i ferier, helger og kvelder. Anonymkode: da56c...a80 Hvorfor gjør de det? Anonymkode: f69b7...265
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Min leder er ikke bra leder. Er konfliktsky og tar ikke tak i problemer Anonymkode: 38aee...b48
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Synes dette er en utrolig dårlig grunn til å være leder. Leder er noe man bør være fordi man er god på det, mestrer jobben, inspirerer og øker produktiviteten til de ansatte. Anonymkode: f69b7...265 Enig, men mitt innlegg tar som du kanskje ser utgangspunkt i egen selvfølelse. Og skal jeg synes at det har en verdi for meg personlig å være mellomleder, så må jeg også jobbe med det som er slitsomt for meg som person. Som mellomleder har min driv vært det laget (teamet) som skal til for å produsere det vi skal levere. Det er en fantastisk følelse å jobbe med alle delene i teamet som må til for en god leveranse, men også et godt arbeidsmiljø. Jeg har hatt ansvar for medarbeidere som har elsket meg som leder og jeg har hatt ansvar for medarbeidere som har ment jeg er den dårligste. Jeg jobber i en bransje hvor vi er svært sårbar for utenforstående påvirkning, så det har ofte hatt noe å si for mitt lederskap. Mitt utgangspunkt som leder var at jeg var dyktig på fag. Ledererfaring har kommet på veien. Ingen unnskyldning, men det er sånn min bransje fungerer. Så det har vært veien for alle mellomledere jeg kjenner i samme bransje. Anonymkode: 4187f...4f3
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Å ha personalansvar passer ikke for alle, det er bare sånn det er. Man kan ikke være konfliktsky, og man kan ikke være bestevenn med kollegaene. Det er et skille mellom de "på gulvet" og sjefen, og det må man som sjef tåle. Man må kunne ta upolulære avgjørelser og stå i det uten å bli lei seg over reaksjonene. Jeg har vært både mellomleder og leder, veldig dyktig på fag, men synes personalansvaret var pyton. Jeg liker bedre å være en av gjengen enn å være den som styrer gjengen. Jeg gikk et steg ned igjen, belastningen ved å være leder ble for stor for meg. En ting er at du alltid er på jobb, for du har ansvaret når du ikke er tilstede også, men jeg synes det gikk altfor mye tid i mekling, sykemeldinger, opplæring og slike ting, og det med budsjetter, planlegging osv osv som ikke egentlig er faget mitt. Jeg vil heller at noen andre skal ta jobben som sjef på kontoret også kan jeg gjøre det jeg liker best "på gulvet" Anonymkode: 014b3...032
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Mitt utgangspunkt som leder var at jeg var dyktig på fag. Ledererfaring har kommet på veien. Ingen unnskyldning, men det er sånn min bransje fungerer. Så det har vært veien for alle mellomledere jeg kjenner i samme bransje. Kommer sikkert an på bransjen, men jeg mener det skal godt gjøres at det funker den veien. Ledelse er det viktigste faget for en leder, det faget man leder er ofte enklere å lære seg etter hvert som veien blir til. Det gjelder i alle fall for alle gode ledere jeg noen sinne har vært borti. Men enkelte bransjer har større problemer med å rekruttere ledere, så da blir det ofte slik. Anonymkode: f69b7...265
Nyttårs barn Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 Tror du kan være en god leder selv om du føler mye Men personalansvar er kanskje ikke for alle.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvorfor gjør de det? Anonymkode: f69b7...265 Fordi de lurer på noe som regel Anonymkode: da56c...a80
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kommer sikkert an på bransjen, men jeg mener det skal godt gjøres at det funker den veien. Ledelse er det viktigste faget for en leder, det faget man leder er ofte enklere å lære seg etter hvert som veien blir til. Det gjelder i alle fall for alle gode ledere jeg noen sinne har vært borti. Men enkelte bransjer har større problemer med å rekruttere ledere, så da blir det ofte slik. Anonymkode: f69b7...265 I min bransje kan du nok være øverste leder uten å kunne faget. Men man kan ikke være mellomleder uten å kunne faget. En viktig funksjon for mellomleder er å kunne sparre med medarbeiderne på faglige ting. Jeg har jobbet som mellomleder med sjefer som ikke kan faget. Det går jo bra i forhold til å drive selve butikken, men jeg hadde ingen å diskutere faglige ting med når jeg trengte det. Så ikke helt heldig. Likevel enig med deg at lederrollen også er et fag i seg selv. Anonymkode: 4187f...4f3
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Fordi de lurer på noe som regel Anonymkode: da56c...a80 Ja, det forstod jeg jo. Jeg lurte på hvorfor de ringer til deg når du har fri. Anonymkode: f69b7...265
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): I min bransje kan du nok være øverste leder uten å kunne faget. Men man kan ikke være mellomleder uten å kunne faget. En viktig funksjon for mellomleder er å kunne sparre med medarbeiderne på faglige ting. Jeg har jobbet som mellomleder med sjefer som ikke kan faget. Det går jo bra i forhold til å drive selve butikken, men jeg hadde ingen å diskutere faglige ting med når jeg trengte det. Så ikke helt heldig. Likevel enig med deg at lederrollen også er et fag i seg selv. Anonymkode: 4187f...4f3 Sier ikke at man ikke skal kunne faget, bare at lederkompetanse er den viktigste kompetansen for en leder de aller fleste bransjene, deretter setter man seg inn i faget og spesialiserer seg på det. Sier ikke at lederrollen er et fag, lederrollen er en rolle, ledelse er et fag. Anonymkode: f69b7...265
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Jeg er leder for ansatte med høy faglig kompetanse. Det jeg mister som leder er det sosiale fellesskapet på jobb. Jeg er (naturligvis) ikke «en del av gjengen». Jeg viser omsorg, er rettferdig og gjør mitt beste for å være noe oppdatert på faget (som jeg ikke kunne fra før). Jeg sørger for at de ansatte har det de trenger for å gjøre en god jobb og rydder unna alt «støy» ved feks å alltid ha ferielister klare og svare fortløpende på spm. som trenger avklaring. Det fungerer fint og jeg kjenner en trygghet på at jeg er god nok som jeg er. Anonymkode: 3f378...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå