Gå til innhold

I 30-årene og plaget med dype kviser

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. da spesielt på haken. Og disse kommer gjerne tilbake på samme plass. Får de alltid 8-9 dager før mensen, og har kort syklus. Satte inn hormonspiral i fjor, men kvisene fortsetter å komme. Ingen hvit tupp på de, men de er røde og hovne. Nå begynner jeg å bli innmari lei. Har hatt tre stykker på noen dager, og i kveld har den fjerde meldt seg. Har et normalt kosthold, drikker mye vann og vasker huden hver dag. 

Når de nesten er borte kan jeg kjenne "kulen" etter de lenge etter.

Hjelp!! 

Anonymkode: 86c52...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et besøk hos hudlege kan sikkert lønne seg. Det finnes medisiner du kan få mot akne 😊

Anonymkode: 7e1e0...9b9

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, jeg vurderer det. 

Men nå hadde jeg flere uker uten kviser, og nå for noen dager siden fikk jeg enda en.. Og en i dag. På helt samme plass som sist i juni. Ved nesen, er veldig hoven.

Skrevet

Er det noen som har erfaring med Basiron? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med Basiron? 

Ja. Synes den fungerer bedre på overfladiske kviser, typiske tenåringskviser i pannen. Høres ut som du har mer hormonelle, «byllekviser», de er nye verre å få bukt med. Jeg ble en del bedre ved å kutte ut melk. 

Har forsøkt både epiduo, airol og differin. Personlig synes jeg airol fungerer best, men det tar tid og huden blir noe verre før den blir bedre. Veldig tørr og flasser en del i starten. Bruker la roche posay ansiktskrem i tillegg. 

Jeg tok turen til hudlege etter flere år med bortkastede og dyre produkter. Dette er ganske rimelig til sammenligning, sparte inn den timen ganske kjapt. 

Anonymkode: cee79...c3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maria-_29_-slet-med-akne_-_-jeg-hadde-lyst-til-a-gjemme-meg-1.15580110

Sto en artikkel på nrk i dag om problematikken...

Jeg hadde kviser helt til jeg måtte fjerne eggstokkene pga en svulst, ulempen var at jeg kom i overgangsalderen, fordelen at jeg fikk finere hud enn jeg noen gang har hatt i voksen alder.

Anonymkode: 03874...d1f

Det som ikke står i artikkelen er at mange får varige problemer med tørre slimhinner, som blant annet kan gi store problemer med bruk av kontaktlinser. Mitt inntrykk er at legene er alt for dårlige til å gi god nok informasjon om ulempene og at de ikke nødvendigvis forsvinner når man slutter på medisinen. Har man virkelig store problemer med akne, som de i artikkelen, er det nødvendig, men jeg tror alt for mange får det som en hurtigløsning.

Anonymkode: a8cd5...65e

Skrevet

Det er rett og slett ingenting som virker mot kviser. Hadde det mye selv i begynnelsen av tredveåra, i pannen. Nå er jeg 40, å det har plutselig sluttet, heldigvis. 

Anonymkode: 1796c...ea4

Skrevet

Jeg har ikke disse plagene, men har pcos og er med i en gruppe på Facebook hvir man følger en diett, og her er det mange som har mye problemer ned dette. Utrolig mange har blitt nesten helt kvitt dette ved å kutte ut melk, gluten og sukker.

Anonymkode: 800c4...795

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maria-_29_-slet-med-akne_-_-jeg-hadde-lyst-til-a-gjemme-meg-1.15580110

Sto en artikkel på nrk i dag om problematikken...

Jeg hadde kviser helt til jeg måtte fjerne eggstokkene pga en svulst, ulempen var at jeg kom i overgangsalderen, fordelen at jeg fikk finere hud enn jeg noen gang har hatt i voksen alder.

Anonymkode: 03874...d1f

Både jeg og eldstemann har gått på Isotretinoin og blitt mye bedre! Ingen av oss hadde noe særlig med bivirkninger heller. Bitte litt muskelverk om morgenen (bare jeg) og litt tørre hender og lepper. Måtte for første, og eneste, gang i mitt liv (samme for sønnen min) bruke håndkrem og lipsyl. Men det er en tøff kur for mange, og man skal være forsiktig. 

Anonymkode: 27190...561

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Både jeg og eldstemann har gått på Isotretinoin og blitt mye bedre! Ingen av oss hadde noe særlig med bivirkninger heller. Bitte litt muskelverk om morgenen (bare jeg) og litt tørre hender og lepper. Måtte for første, og eneste, gang i mitt liv (samme for sønnen min) bruke håndkrem og lipsyl. Men det er en tøff kur for mange, og man skal være forsiktig. 

Anonymkode: 27190...561

Samme her. Veldig gode erfaringer med Isotretinoin. Hender jeg får en og annen overfladisk kvisene, men har ikke hatt en «byllekvise» siden. Merker ingen andre bivirkninger enn at øynene var litt tørre en periode.

Anonymkode: 7fe1a...79b

Skrevet

Takk for alle svar

Skrevet

Jeg har veldig problemer med kviser, og hadde prøvd alt av hudpleieprodukter-trodde jeg. Begynte å bruke Elixir, og jeg kunne slutte med sminke ( for å dekke over uren hud). Nå har jeg vært uten en stund, og huden er ille igjen 😕 akkurat bestilt nye produkter på nett igjen så om et par ukers tid er det mye bedre tenker jeg! Vet ikke om det er like godt på alle hudtyper, men hos meg var serien perfekt! 

Anonymkode: df052...769

Skrevet

Jeg har lignende problemer som deg, dype, ømme kviser som følger syklus. 

Jeg har mye mindre plager med denne hudpleieserien, med rimelige og gode produkter:

https://lyko.com/no/the-ordinary/guide

Jeg følger rutinen du finner hvis du blar nedover til uren hud. 

I tillegg bruker jeg denne masken en gang eller to i uka. https://lyko.com/no/the-ordinary/the-ordinary-aha-30--bha-2-peeling-so

Tenker det er verdt et forsøk, billigere enn mye annet jeg har forsøkt, og absolutt det som har virket best. 

Anonymkode: 3e18d...ef5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...