Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Høie har i dag gått ut og bedt folk unngå unødvendige reiser også i sommer og heller holde seg i Norge.

Anonymkode: a0f9c...4b0

Det er å snakke for døve ører...

Anonymkode: 10502...af4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Høie har i dag gått ut og bedt folk unngå unødvendige reiser også i sommer og heller holde seg i Norge.

Anonymkode: a0f9c...4b0

Nåja… han har minnet oss om at reiserådet gjelder fortsatt . Til 1 juli i første omgang og at han sånn sett fraråder unødvendige reiser. Han sa også at dersom man ønsker en forutsigbar sommer så anbefaler han norgesferie . Han ba aldri folk unngå å krysse landegrensen hele sommeren. Når det er sagt så oppfordrer også jeg alle til å følge reiserådene . Reis kun nødvendig så lenge det er fraråding og reis på en trygg måte når det åpnes opp for reiser igjen . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Nåja… han har minnet oss om at reiserådet gjelder fortsatt . Til 1 juli i første omgang og at han sånn sett fraråder unødvendige reiser. Han sa også at dersom man ønsker en forutsigbar sommer så anbefaler han norgesferie . Han ba aldri folk unngå å krysse landegrensen hele sommeren. Når det er sagt så oppfordrer også jeg alle til å følge reiserådene . Reis kun nødvendig så lenge det er fraråding og reis på en trygg måte når det åpnes opp for reiser igjen . 

Veldig godt oppsummert!

Anonymkode: 0fcec...6c7

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Det er varslet ny pressekonferanse i morgen. Mulig det kommer mer info da

Vil ikke tro det kommer noe før rundt 11. juni, men man kan jo håpe!. Foresten veldig fine tall for Italia nå, under 100 smittede per 100 000. Hellas dessverre på ca 250, men tallene går jevnt og trutt ned der også!!

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vil ikke tro det kommer noe før rundt 11. juni, men man kan jo håpe!. Foresten veldig fine tall for Italia nå, under 100 smittede per 100 000. Hellas dessverre på ca 250, men tallene går jevnt og trutt ned der også!!

Ja! Italia har veldig fine tall😊. Hvis Hellas ikke går så kan jo Italia bli alternativ 😍

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 2.6.2021 den 17.32):

Tenker det er greit å lese artikkelen jeg. Spesielt det med at de jobber med løsninger på dette og at de forventer at det skal bli lettere å reise med uvaksinerte barn. Det er kun 2 juni i dag og mye kan fortsatt endre seg. Jeg personlig tror det vil komme nye retningslinjer på dette utover sommeren.😊

Du tror så veldig mye, men det hjelper så veldig lite.

Anonymkode: 54cb6...9a9

Anonym bruker skrev (På 2.6.2021 den 20.06):

Dette. Det er lagt opp til at fullvaksinerte, som for det meste er pensjonister 65+ får dratt til Syden. Erfaringen har jo vist at de uansett ikke drar på karantenehotell, de kjefter og drar hjem. Truer man med bot, så fnyser de bare. Og de har råd til å betale denne bota. Det blir på samme måte som med åpning av alle vinmonopol - folk kommer til å reise andre steder og drikke, for alkohol er visst svært viktig for "folk flest". 

Det at det er mest pensjonister som vil være fullvaksinerte innen sommeren er jo bare tull. Det er enormt mange under 65+ i risikogruppene

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du tror så veldig mye, men det hjelper så veldig lite.

Det hjalp å tro 😊 tidligere i dag kom meldingen om at barn slapp karantenehotell når de reiser med vaksinerte voksne 

Anonym bruker skrev (På 2.6.2021 den 17.06):

Veldig bra👏🏻👏🏻😊 Ser de også tror at de fleste vil reise uten barn. Ingen oppegående foreldre vil ta uvaksinerte barn med på utenlandsferie. Men for de som gjør det er det godt at de ikke bare kan komme hjem og potensielt smitte andre 

Anonymkode: 56d99...d9a

Jeg er da virkelig ikke redd for å ta barnet mitt med til Sverige selv om han ikke er vaksinert. Vi holder avstand så går det så fint. 

Anonymkode: 99cd8...59d

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er da virkelig ikke redd for å ta barnet mitt med til Sverige selv om han ikke er vaksinert. Vi holder avstand så går det så fint. 

Anonymkode: 99cd8...59d

Nettopp. Poenget er jo å følge gitte smittevernråd der man er. I inn eller utland 

mamma til adhd gutt<3 skrev (48 minutter siden):

Nettopp. Poenget er jo å følge gitte smittevernråd der man er. I inn eller utland 

I kommunen her, Ullensaker, har så mye som 25% vært såkalt villsmitte der de ikke kjenner opphavet. Dette på tross av å ha vært en av de kommunene i landet med strengest restriksjoner i lang tid. 

Poenget mitt er at selv om man følger gitte smittevernråd så er man ikke sikret å unngå smitten. For de da som ikke er fullvaksinert og må dermed vise negativ test før reise, les; barna våre, så kan vi ende opp med å stå på en flyplass uten mulighet til å få reist pga de tester positivt. Dette både på tur og på retur.

Jeg er veldig spent på hvordan reiseforsikringen forholder seg til dette. Er de villig til å dekke en kansellerte tur fordi ett av barna tester positivt? Er de villig til å dekke ett forlenget opphold for hele familien på minst 10 dager pga barnet må i isolasjon? 

Men, det som skremmer meg litt er at dere tar denne risikoen på barnas vegne. Blir barnet deres smittet i utlandet så får ikke det komme tilbake til Norge før det har gått minst 10 dager siden positiv test. Blir det da alvorlig syk, så er det helsevesenet i det landet dere drar til som dere er velsignet med. Så da håper jeg virkelig at forsikringen deres virker på korona også. For kapasiteten er ikke den beste over alt. 

Anonymkode: 553fe...53e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I kommunen her, Ullensaker, har så mye som 25% vært såkalt villsmitte der de ikke kjenner opphavet. Dette på tross av å ha vært en av de kommunene i landet med strengest restriksjoner i lang tid. 

Poenget mitt er at selv om man følger gitte smittevernråd så er man ikke sikret å unngå smitten. For de da som ikke er fullvaksinert og må dermed vise negativ test før reise, les; barna våre, så kan vi ende opp med å stå på en flyplass uten mulighet til å få reist pga de tester positivt. Dette både på tur og på retur.

Jeg er veldig spent på hvordan reiseforsikringen forholder seg til dette. Er de villig til å dekke en kansellerte tur fordi ett av barna tester positivt? Er de villig til å dekke ett forlenget opphold for hele familien på minst 10 dager pga barnet må i isolasjon? 

Men, det som skremmer meg litt er at dere tar denne risikoen på barnas vegne. Blir barnet deres smittet i utlandet så får ikke det komme tilbake til Norge før det har gått minst 10 dager siden positiv test. Blir det da alvorlig syk, så er det helsevesenet i det landet dere drar til som dere er velsignet med. Så da håper jeg virkelig at forsikringen deres virker på korona også. For kapasiteten er ikke den beste over alt. 

Reiseforsikring gjelder uansett om det åpnes for reiser eller ikke. Vi reiser dersom det åpnes for det. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Legger til at hjem kommer man . Altså barna . Nå tester man FØR man reiser og ved hjemkomst til Norge . På den måten blir man ikke stående med en positiv test på en unge på flyplassen i utlandet 

mamma til adhd gutt<3 skrev (44 minutter siden):

Legger til at hjem kommer man . Altså barna . Nå tester man FØR man reiser og ved hjemkomst til Norge . På den måten blir man ikke stående med en positiv test på en unge på flyplassen i utlandet 

Mulig jeg som har misforstått, men trodde det var krav om fersk test før man satte seg på flyet til Norge i tillegg til at man må ta test når man kom til Norge. 

Er ferie i utlandet Så viktig? De som stiller bakerst i vaksinekøen er ikke fullvaksinerte før høsten.( Jeg får opp at i midten av september vil jeg være fullvaksinert). Gøy for lærere og barnehageansatte som har stått i jobb over ett år uten smittevern, og komme tilbake etter ferie (i Norge) til x antall barn som har vært "over alt".

Anonymkode: 89431...7bd

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er ferie i utlandet Så viktig? De som stiller bakerst i vaksinekøen er ikke fullvaksinerte før høsten.( Jeg får opp at i midten av september vil jeg være fullvaksinert). Gøy for lærere og barnehageansatte som har stått i jobb over ett år uten smittevern, og komme tilbake etter ferie (i Norge) til x antall barn som har vært "over alt".

Å få møtt familie er viktig, ikke alle skal på ferie!

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Å få møtt familie er viktig, ikke alle skal på ferie!

Det er mange av oss som har familie i utlandet, men likevel velger å avvente. Hva skjedde med dugnaden? 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange av oss som har familie i utlandet, men likevel velger å avvente. Hva skjedde med dugnaden? 

Du mener at man skal bli hjemme, selv om myndighetene sier at man kan dra?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tviler på at de regjeringen uttaler «fritt frem for å reise». Men helt tydelig at det tolkes forskjellig av folk. Noen tenker «nødvendige reiser» er å få sol i løpet av sommeren. Andre tenker ikke slik. 

Anonymkode: d6b33...325

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Myndighetene oppfordrer fortsatt til ferie i Norge. Jeg har ikke sett noen myndigheter som OPPFORDRER folk til å dra til utlandet med uvaksinerte barn som kan spre smitte ved hjemkomst.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Samme tenker jeg. Håper for guds skyld folk har vett nok til å teste ungene før de sender de på skolen/barnehage hvis det er kort tid fra hjemkomst til skolestart. Kommunen vår stengte ned etter utbrudd fra en familie som kom hjem fra utenlandsreise og dro med mutert virus. Bedrifter her har tapt flere hundretusen og skolene gikk over på rødt. 

Så dagens oppfordring for de det måtte gjelde: Ta ansvar i så fall! 

Anonymkode: 77dc4...15b

• Opprett ny...