Gå til innhold

Må fadderne alltid holde konfirmasjonstale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fadder til barnet til min gode barndomsvenninne. Nå er barnet konfirmant, og jeg har da truffet ham opp gjennom årene. Vi har hatt noen ferier sammen og besøkt hverandre iblant, men ikke veldig ofte, siden vi bor på ulik kant av landet. Det har ofte blitt bare venninnetreff med de voksne, uten barna. I tillegg er denne gutten veldig sky, mutt og sjenert, så jeg har ikke blitt veldig godt kjent med ham.

Jeg tenker at jeg vel bør holde tale i konfirmasjonen...eller?

Syns det er vanskeligere enn med barn jeg kjenner godt.

Anonymkode: 9d8e0...3de

Fortsetter under...

Skrevet

Her er det ikke vanlig at faddere holder tale. Det er gjerne en av foreldrene og en av besteforeldrene (om konfirmanten har noen). 

Anonymkode: 358d5...599

Skrevet

Veldig forskjellig fra familie til familie, men jeg har vært i flere konfirmasjoner hvor fadderen ikke har holdt tale enn hvor de har gjort det.

Har to konfirmerte barn selv og fem konfirmerte tantebarn, ingen av dem hadde taler fra fadder.

Anonymkode: cee8d...ed7

Skrevet

Hi her. Jeg har vært i to konfirmasjoner der jeg selv var fadder. Holdt tale begge gangene. Men da var det ungdommer jeg kjente kjempegodt, så da var det lett å lage gode taler som passet til den enkelte.

Familien jeg skal til denne gangen er nok en middels taletrengt familie, så det blir nok litt taler, og kanskje en forventning om noen ord fra meg også. 

Skrevet

Forskjell fra familie til familie. Mitt barn ville ikke ha taler i sin konfirmasjon, det fikk hun nesten selv om to klarte å holde tale selv om de hadde lovet å ikke holde. Søskenbarnet til faren konfirmerte seg uka før mitt barn, der holdt nesten alle i selskapet tale. Der var vist det helt normalt. (En av grunnene til at mitt barn ikke ville ha taler. Hun syns alle disse talene ble helt grusomme i lengden. )

Anonymkode: 51c74...e87

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er fadder til barnet til min gode barndomsvenninne. Nå er barnet konfirmant, og jeg har da truffet ham opp gjennom årene. Vi har hatt noen ferier sammen og besøkt hverandre iblant, men ikke veldig ofte, siden vi bor på ulik kant av landet. Det har ofte blitt bare venninnetreff med de voksne, uten barna. I tillegg er denne gutten veldig sky, mutt og sjenert, så jeg har ikke blitt veldig godt kjent med ham.

Jeg tenker at jeg vel bør holde tale i konfirmasjonen...eller?

Syns det er vanskeligere enn med barn jeg kjenner godt.

Faddere holder ikke tale

Anonymkode: 0eabb...a7d

Annonse

Skrevet

Har aldri opplevd at faddere har holdt tale i konfirmasjon.

Anonymkode: 11ca2...5f0

Skrevet

Jeg er vant til at faddere holder tale, men den trenger ikke være lang. Hvis du egentlig ikke er nære konfirmanten har du jo sansynlig vis heller ikke væet den viktige personen i oppdragelsen det var forventet at du skulle bli. Da er det sikert ikke så farlig med tale heller.

Anonymkode: 9919b...645

Skrevet

Der jeg kommer fra er det vanlig at faddere holder tale eller har med en sang eller noe sånt. 

HI: Siden du ikke kjenner ham så godt kan du jo velge en annen vri på talen. I stedet for å snakke om Hvordan han er og har vært opp gjennom oppveksten oppveksten krydret med anekdoter fra hans liv, kan du jo heller gjøre din siste gjerning som fadder og go ham noen gode råd på veien inn i voksenlivet. Da tenker jeg råd av alle slag, med et humoristisk tilsnitt. Og for all del, hold det kort. En A4-side skrevet i skriftstørrelse 16 holder i massevis. Foreldrene, besteforeldre og ev tabter pleier som regel å bidra i stort monn med alt for lange og sentimentale taler. 

Anonymkode: 19741...bf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Der jeg kommer fra er det vanlig at faddere holder tale eller har med en sang eller noe sånt. 

HI: Siden du ikke kjenner ham så godt kan du jo velge en annen vri på talen. I stedet for å snakke om Hvordan han er og har vært opp gjennom oppveksten oppveksten krydret med anekdoter fra hans liv, kan du jo heller gjøre din siste gjerning som fadder og go ham noen gode råd på veien inn i voksenlivet. Da tenker jeg råd av alle slag, med et humoristisk tilsnitt. Og for all del, hold det kort. En A4-side skrevet i skriftstørrelse 16 holder i massevis. Foreldrene, besteforeldre og ev tabter pleier som regel å bidra i stort monn med alt for lange og sentimentale taler. 

Anonymkode: 19741...bf8

Ja, jeg kommer nok til å gjøre det på denne måten. Finner en litt morsom vri og holder det kort. 

Takk for svar, alle sammen 🙂

Skrevet

Man må ingenting. Jeg gjorde det ikke til de to jeg er fadder for, ingen fadder har holdt tale i noen av de konfirmasjonene jeg har vært i.

Anonymkode: 84ce4...97d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...