Gå til innhold

Vaksinetall - hvorfor så mye hysteri med stengning og testing innenlands, koronapass innenlands og alt mulig annet tull?

Anbefalte innlegg

Det stenges og stenges når det blusser opp smitte, familier på tvers av grenser får ikke besøkt hverandre uten å bli internert på hotell, alle er bekymret og alt er bare ræva, ifølge nyhetene.

Imens ligger 65 mennesker TOTALT I HELE NORGE på sykehus med korona - ikke bare på intensiven, men på sykehus generelt. Tall på døde kryper oppover som sirup, har nesten stoppet. 

Ifølge SSB var det 5 328 212 personer i Norge i 2019. Av disse var 1 122 508 barn. Barn skal ikke vaksineres, så dem tar vi bort fra statistikken - da sitter vi igjen med 4 205 704 personer. La oss si at 1/3 av disse er i en eller annen risikogruppe (over 65 år, diabetes, kreft, lungesykdom mv). Dette vil gi rundt 1 401 901 personer i risikogruppa.

Ifølge VG er det blitt satt 2 654 050 vaksinedoser i Norge til nå, dette inkludert første og andre dose. Hvis man tar utgangspunkt i 1 401 901 personer i risikogruppa, vil det måtte være 2 803 802 vaksiner til for at disse skal bli fullvaksinerte. Vi er på 2 654 050 til nå, mangler altså under 200 000 vaksiner.

Så hva er egentlig problemet? Hvorfor flyr folk rundt som hodeløse høner og skriker om bøter, karantenehotell, munnbindpåbud, stenging av skoler og treningssentre, skjenkestopp osv? Hva er det egentlig som skjer? I begynnelsen av 2021 var målet fortsatt å unngå overbelastning av helsevesenet. Derfor har vi tiltak. Nå er nesten hele risikogruppa i Norge vaksinert, og det er 65 personer med covid på sykehus. Så, hva er problemet? Hvorfor bable om innenlands vaksinepass, testing av ungdom to ganger i uka og så videre? Eller har målet endret seg nå - vi åpner ikke før enten alle er vaksinert, eller ingen blir smittet/dør av korona, altså nullvisjon? Hvor er dette eventuelt kommunisert? Og hvorfor en slik strategi?

Anonymkode: d12ec...013

Fortsetter under...

Du stiller gode spørsmål. Min kommune er oransje, og skal følge gjenåpningsplanen, men har samtidig bestemt som lokalt tiltak at det er forbudt med flere enn 5 gjester. Alt annet her er åpent,  men de skal lovregulere antall gjester i hjemmet som er strengere enn det nasjonale tiltaket, jeg skjønner meg ikke på det.

Anonymkode: b4209...0d5

Har stilt meg de samme spørsmålene selv. 
Her får ikke neste års førsteklassinger hilse på læreren eller se klasserommet "pga pandemien," som de sier. 
Hva? For noe tull!

Anonymkode: 54f15...8bb

Jeg er ikke uenig med deg her og lurer nok på noe av det samme. Det virker som vi gikk fra målet å vaksinere de som risikerer å bli alvorlig syke til ett mål om å vaksinere nok til å oppnå en viss flokkimmunitet. Er ikke overbevist om at fordelen med å stenge nå er større en ulempene. Sier sitt når såpass mange unge er villig til å ta JJ vaksinen, hvor det for unge er større risiko for bivirkning enn alvorlig sykdom ved infeksjon. Da handler det om å få tilbake friheten sin. 

Det er jo ikke slik at folk nødvendigvis mistet helt hodet bare fordi vi kan leve tilnærmet normalt. Jeg kommer fremdeles til å vaske hender og unngå å møte noen hvis jeg er syk, en restaurant kan fremdeles ivareta smittevern. Det er mange tiltak som vi kan fortsette med som ikke er inngripende på samme måte som en del kommuner nå lever under. Hva er smittevernet i at skolene skal ha eleven på skolen halve dagen fremfor hele 🤷🏼‍♀️ Har vi klart å byråkratisere smittevernet? 

Anonymkode: e9505...86a

Slik det er nå er ikke smittetallene problematiske for andre enn dem som blir syke, men det har vist seg at det er veldig lett å miste kontrollen. Viruset har stpr evne til å spre seg hvis tiltakene ikke er gode nok.

Anonymkode: 94c7d...2f2

Annonse

Blir dere ikke lei av den samme regla, om og om og om igjen? 

Takker meg til all verdens restriksjoner over den evinnelige klagingen. Nå er det på god vei til å bli lukket opp de aller fleste steder. Kan vi ikke bare glede oss over det da? 

Anonymkode: 507f6...e9c

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Slik det er nå er ikke smittetallene problematiske for andre enn dem som blir syke, men det har vist seg at det er veldig lett å miste kontrollen. Viruset har stpr evne til å spre seg hvis tiltakene ikke er gode nok.

Hvordan kan den spre seg og skade mange mennesker hvis nesten alle i risikogruppa er vaksinert?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takker meg til all verdens restriksjoner over den evinnelige klagingen. Nå er det på god vei til å bli lukket opp de aller fleste steder. Kan vi ikke bare glede oss over det da? 

Men da sitter du isolert resten av livet, hvis du elsker det. Og lar oss diskutere tall, begrunnelse, juss og annet. Kos deg i isolasjonen :) Husk Netflix.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan kan den spre seg og skade mange mennesker hvis nesten alle i risikogruppa er vaksinert?

Fordi den fritt kan spre seg blandt barn, ungdom og unge voksne. Selv om man ikke er i den gruppen som står i størst fare for å få alvorlig sykdom er risikoen fortsatt til stede.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi den fritt kan spre seg blandt barn, ungdom og unge voksne. Selv om man ikke er i den gruppen som står i størst fare for å få alvorlig sykdom er risikoen fortsatt til stede.

Men da kan vi aldri åpne noe som helst. For det vil være alltid noen som blir syk og dør av dette viruset.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men da kan vi aldri åpne noe som helst. For det vil være alltid noen som blir syk og dør av dette viruset.

Hvis du vil være vrang og lese alt i værste mening er det nok greit at du belager deg på det for din del.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vær så snill å si at du ikke er så kunnskapsløs. Har du virkelig ikke fått med deg at 1/3 av de som får påvist korona sliter med senvirkninger, og dette er ikke kun risikogruppene. Og nei risikogruppene er ikke ferdig eller nærme ferdig vaksinert. Her jeg bor er man fortsatt på 65 +, og det er lenge til risikogruppe 5, 6 og 7 blir vaksinert. Du kan ikke se på vaksinetall nårdet har vært så stor skjevdeling av vaksiner, og Oslo f.eks har allerede vaksinert mange utenfor risikogruppene.

Anonymkode: 5d19a...2cd

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er en luksus forbeholdt de som ikke blør penger eller står uten jobb. Da er det lett å tenke at dette går da helt fint. 

On 6/2/2021 at 12:16 AM, Anonym bruker said:

Det stenges og stenges når det blusser opp smitte, familier på tvers av grenser får ikke besøkt hverandre uten å bli internert på hotell, alle er bekymret og alt er bare ræva, ifølge nyhetene.

Imens ligger 65 mennesker TOTALT I HELE NORGE på sykehus med korona - ikke bare på intensiven, men på sykehus generelt. Tall på døde kryper oppover som sirup, har nesten stoppet. 

Ifølge SSB var det 5 328 212 personer i Norge i 2019. Av disse var 1 122 508 barn. Barn skal ikke vaksineres, så dem tar vi bort fra statistikken - da sitter vi igjen med 4 205 704 personer. La oss si at 1/3 av disse er i en eller annen risikogruppe (over 65 år, diabetes, kreft, lungesykdom mv). Dette vil gi rundt 1 401 901 personer i risikogruppa.

Ifølge VG er det blitt satt 2 654 050 vaksinedoser i Norge til nå, dette inkludert første og andre dose. Hvis man tar utgangspunkt i 1 401 901 personer i risikogruppa, vil det måtte være 2 803 802 vaksiner til for at disse skal bli fullvaksinerte. Vi er på 2 654 050 til nå, mangler altså under 200 000 vaksiner.

Så hva er egentlig problemet? Hvorfor flyr folk rundt som hodeløse høner og skriker om bøter, karantenehotell, munnbindpåbud, stenging av skoler og treningssentre, skjenkestopp osv? Hva er det egentlig som skjer? I begynnelsen av 2021 var målet fortsatt å unngå overbelastning av helsevesenet. Derfor har vi tiltak. Nå er nesten hele risikogruppa i Norge vaksinert, og det er 65 personer med covid på sykehus. Så, hva er problemet? Hvorfor bable om innenlands vaksinepass, testing av ungdom to ganger i uka og så videre? Eller har målet endret seg nå - vi åpner ikke før enten alle er vaksinert, eller ingen blir smittet/dør av korona, altså nullvisjon? Hvor er dette eventuelt kommunisert? Og hvorfor en slik strategi?

det er så riktig, de som ikke ser dette, må enten være blind, eller ikke tror på korona finnes

Anonymkode: 7315a...901

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

det er så riktig, de som ikke ser dette, må enten være blind, eller ikke tror på korona finnes

Anonymkode: 7315a...901

Virker som mange trenger noen å hate litt i denne pandemien, popper opp innlegg her hele tiden av typen: «se hva charter-Svein gjorde nå da», eller bilder fra folk i parker i Oslo, eller Erna og Siv som har for mange gjester. Det er deilig å ha noen å skylde på, noen man kan la seg irritere over. Folk hiver seg på og lar seg engasjere voldsomt. 

For å være ærlig er ikke mitt inntrykk at vi egentlig er så nervøse for smittevernet, vi må bare ha noen vi kan moralsk fordømme litt. Det er mitt inntrykk av koronapolitiet. 

• Opprett ny...