Gå til innhold

Tidlig tannfelling = tidlig pubertet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tullete spørsmål, men bare en tanke som slo meg. Dere som har barn som har felt tenner tidlig (4/5 år), har barna kommet tidlig eller sent i puberteten? Bare undrer meg over om det er noen sammenheng 🙂

Anonymkode: b774a...1ca

Skrevet

Jeg var selv tidlig ute med tannfelling. Felte tenner ett til flere år før mine jevnaldrende. Men jeg var vel en av de siste som fikk mensen som 14-åring.

Aner ikke om det er forsket på, men stemmer ikke på meg i hvert fall ;) Men tanken din er ikke dum :)

Anonymkode: a213f...069

Skrevet

Stemmer ikke på min ungdom... 

Anonymkode: 54458...d1b

Skrevet

Stemmer ikke på meg eller mine. Jeg felte alle tidlig.  «Sen» pubertet som 14-åring. Eldste mistet sent og måtte også trekke et par som aldri løsnet og ødela for de andre og hun kom i pubertet som 11 åring. Nr 2 har mistet alle/de fleste tidlig og hun blir 11 men har ingen antydning til pubertet hvert fall. Det kan selvsagt komme raskt men.

Anonymkode: 92af1...2d9

Skrevet

Eldste sen tannfelling, måtte trekke flere. Mensen da hun var ti. 
Yngste. Normal tannfelling ikke pubertet ennå, 11 år. 

Anonymkode: 3e097...c64

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men tanken din er ikke dum :)

Fordi? 

Anonymkode: c52bb...03b

Skrevet

Ene datteren min mistet første tann da hun var 7, nesten 8. mistet siste tann da hun var 16 (måtte trekkes). Fikk mensen da hun var 14, startet i pubertet da hun var 11.

Andre datteren var akkurat blitt 4 da hun mistet første tann. Begynte i pubertet da hun var 10, er 13 nå, og ikke fått mensen enda.

Jeg var sen med tannfylling, startet i pubertet da jeg var 11, fikk mensen da jeg var 16.

Puberteten starter jo før man får mensen, så akkurat den har jo ikke noe å si. Så hos oss stemmer det litt

Anonymkode: 6ef45...a4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Fordi? 

Jeg liker at folk tenker selv og stiller spørsmål om hvordan ting fungerer. Hvis man tenker at mennesker utvikler seg i en viss takt, så kan det være logisk å anta at ulike prosesser i kroppen utvikles i noenlunde samme fart, at er man tidlig på en fysiologisk/anatomisk utvikling, så kan man kanskje tenke seg at man også vil være tidlig ute på andre slike funksjoner.

Det at Hi stiller spørsmål ved dette viser at hun tenker og undrer seg over verden rundt seg - det er positivt. Uavhengig av om "teorien" hennes stemmer eller ikke.

Slike spørsmål er oftere et tegn på god kognitiv funksjon enn det motsatte (som mange synes å tro).

Skrevet

Sen tannfelling og sen pubertet 

Anonymkode: c6d79...34d

Skrevet

Er ikke samme ting som styrer det da akkurat, ingen grunn til at det skulle henge sammen.

Anonymkode: 6824a...aaf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg liker at folk tenker selv og stiller spørsmål om hvordan ting fungerer. Hvis man tenker at mennesker utvikler seg i en viss takt, så kan det være logisk å anta at ulike prosesser i kroppen utvikles i noenlunde samme fart, at er man tidlig på en fysiologisk/anatomisk utvikling, så kan man kanskje tenke seg at man også vil være tidlig ute på andre slike funksjoner.

Det at Hi stiller spørsmål ved dette viser at hun tenker og undrer seg over verden rundt seg - det er positivt. Uavhengig av om "teorien" hennes stemmer eller ikke.

Slike spørsmål er oftere et tegn på god kognitiv funksjon enn det motsatte (som mange synes å tro).

OK, så det var tendensen til å undre seg over verden, du likte, og ikke selve teorien (som i min bok er omtrent like sannsynlig som sammenheng mellom hender og peniser).

Er enig i det, men det kan slå feil. Konspirasjonsfolk er jo også gode til å undre seg over sammenhenger..

Skrevet

🤔 pubertetsstart sammenfalt med felling av siste tann hos min sønn (10,5 år). Han mistet sin første tann på dagen 5 år før siste tann. 

Anonymkode: f68c2...314

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

OK, så det var tendensen til å undre seg over verden, du likte, og ikke selve teorien (som i min bok er omtrent like sannsynlig som sammenheng mellom hender og peniser).

Er enig i det, men det kan slå feil. Konspirasjonsfolk er jo også gode til å undre seg over sammenhenger..

Her inne ser man en del mer tankeløse spørsmål, dette var ikke et av dem.

Og sammenligningen din med konspirasjonsteoretikere blir for dumt. Hi spør og er åpen for svar og for at hun kanskje ikke har rett. Konspirasjonstenkerne bestemmer seg ofte først hva de tror og mener, og er ikke åpen for andre meninger eller svar. Viktig forskjell der.

Skrevet

Alle mine 3 har hatt veldig sen tannfelling. Samtlige har kommet tidlig i puberteten. Ene skulle ha begynt med regulering i førsten av 6. klasse, men fikk ikke startet før nå i 8. da hun endelig mistet tennene de fleste feller lenge før. Sønnen min i 10 venter fremdeles på at hjørnetennene skal vokse ut igjen. Han er 185 og har skjegg. 

Anonymkode: 33647...9d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Alle mine 3 har hatt veldig sen tannfelling. Samtlige har kommet tidlig i puberteten. Ene skulle ha begynt med regulering i førsten av 6. klasse, men fikk ikke startet før nå i 8. da hun endelig mistet tennene de fleste feller lenge før. Sønnen min i 10 venter fremdeles på at hjørnetennene skal vokse ut igjen. Han er 185 og har skjegg. 

Jentene var knapt 11 og 10 da de fikk mensen. Sønnen min har papirer fra sykehuset fra 6. klasse, hvor det står at han er fysisk tidlig utviklet. Ingen felte første tann før de var rundt 8. 

Skrevet

Takk for svar! Da ser det ut som at teorien min var rimelig feil, ja 😊

Anonymkode: b774a...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her inne ser man en del mer tankeløse spørsmål, dette var ikke et av dem.

Og sammenligningen din med konspirasjonsteoretikere blir for dumt. Hi spør og er åpen for svar og for at hun kanskje ikke har rett. Konspirasjonstenkerne bestemmer seg ofte først hva de tror og mener, og er ikke åpen for andre meninger eller svar. Viktig forskjell der.

Tror dette handler om ulike intellektuelle nivåer. For meg er det ingen nyhet at noen kan tenke. Ei heller gjelder argumenter som «blir for dumt».

God natt. 

Skrevet

Stemmer ikke her ihvertfall. Både jeg og min datter fellet tenner sent. Og vi begge kom i puberten 10 år gamle. Fikk mensen da jeg var 12. Sånn heller ganske normalt. 

Men har hørt om man mister tenner sent, så har man ofte sterke tenner. Stemmer iallefall her. 

Anonymkode: 70640...44b

Skrevet

Det som har stemt er at de som får tenner tidlig som baby feller de tidlig også. 

Men ellers har det også stemt ganske bra på mine to jenter. Den ene brukte veldig lang tid på tannfelling, siste tannen falt ikke ut før hun var sikkert 12 år. Nå er hun 14 og har fremdeles ikke fått mensen.

Andre mistet sine melketenner og raskt og effektivt, og hun fikk mensen som 12-åring.

Anonymkode: 454e8...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...