Gå til innhold

Jobbintervju, barn med spes. behov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeger spesialpedagog og skal til uken på to jobbintervjuer. Jeg er kvalifisert for jobbene både med utdanning og erfaring, så er sånn sett ikke bekymret. Men greia er den at jeg har tre barn med autisme. I perioder har dette ført til at jeg har en del fravær fra jobb. Særlig timefravær. Dette var særlig når de var under utredning, noe de er ferdig med nå. Det er likevel ikke til å komme fra at jeg antakelig vil ha noe mer fravær enn det som er vanlig. Bør jeg opplyse om dette på intervjuet, eller diskvalifiserer jeg meg umiddelbart da? Jeg føler det blir litt uærlig å ikke si noe om det. 

Anonymkode: 1a8f1...55e

Fortsetter under...

Skrevet

Det bør du holde for deg selv. Vet selv at jeg hadde droppet en kandidat hvis det lå ann til uvanlig mye fravær pga slike ting.

Anonymkode: c79b1...ef7

Skrevet

Vanskelig dilemma. Om jeg virkelig ønsket meg jobben hadde jeg nok ikke sagt noe. Jobber i barnehage og tilgang på spes.ped ressurser er knappe. Om spesialpedagog er mye borte blir tilgangen enda knappere. I vår kommune har ene Ppt rådgiveren vært 50% sykemeldt en periode, og ventetid for observasjon og utredning har økt. 

Hvor mye i snitt er du borte? Kan du sende far på noen møter alene, eller må du alltid delta? Har du mye fravær hadde du dessverre blitt mindre aktuell om min arbeidsplass skulle ansette. 

Anonymkode: c9e9c...cad

Skrevet

Er du alene med barna? Tar far like mye?  Hvor mye fravær snakker vi om?

Anonymkode: 929dc...bc8

Skrevet

Hadde jeg aldri sagt noe om...

Anonymkode: 43974...2cc

Skrevet

Hadde sagt det uten tvil. Har selv 5 barn med 3 stk med ulike diaganoser som gjør jeg kan bli borte,  Jeg hadde ingen problem med og få jobb. Ærlighet varer lengst

Anonymkode: 49e1c...fda

Annonse

Skrevet

Hadde bare sagt at jeg har barn med autisme og derfor mye erfaring osv osv. Ingen vits i å spekulere om evt.fravær. Det blir som det blir...

Anonymkode: 63114...a31

Skrevet

Om de spør så hadde jeg ikke klart å lyve. Men det er egentlig ikke lov å spørre om helse da. Likevel gjør forbausende mange det. Ellers hadde jeg holdt munn. 

Anonymkode: 593cc...a62

Skrevet

Jeg tenker det at har du satt opp referanser fra tidligere arbeidsgiver, så er sjansen stor for at en mulig fremtidig arbeidsgiver da vet dette. Så jeg hadde nok gått for varianten over her som foreslår å fortelle at du har tre barn med autisme og har derfor god erfaring på området. Skulle oppfølgingsspørsmålet komme ang fravær, så hadde jeg svart det du skrev over her om at det ble en del tidligere i forbindelse med utredning. Men, at den er stort sett ferdig nå. 

Anonymkode: 5a7ce...af8

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Om de spør så hadde jeg ikke klart å lyve. Men det er egentlig ikke lov å spørre om helse da. Likevel gjør forbausende mange det. Ellers hadde jeg holdt munn. 

Dette handler ikke om HI sin egen helse, hun er ikke syk.

Det er dessuten en utbredt misfosrtåelse at det ikke er lov å spørre om helse på intervju. Det er tillatt å spørre om relevante helseopplysninger, dvs om arbeidssøker har helseutfordringer som kan være til hinder for å utføre oppgavene i akkurat den jobben: 

Jobbintervju: Disse spørsmålene er private. – Codex Advokat (arbeidsrettsadvokater.no)

Skrevet
Merdee skrev (45 minutter siden):

Dette handler ikke om HI sin egen helse, hun er ikke syk.

Det er dessuten en utbredt misfosrtåelse at det ikke er lov å spørre om helse på intervju. Det er tillatt å spørre om relevante helseopplysninger, dvs om arbeidssøker har helseutfordringer som kan være til hinder for å utføre oppgavene i akkurat den jobben: 

Jobbintervju: Disse spørsmålene er private. – Codex Advokat (arbeidsrettsadvokater.no)

Det er mange som spør om helsesituasjonen i familien. Kan virke som uskyldige spørsmål. Mannen din er i jobb og er aktiv. Ungene dine, trives de på skolen, friske og raske? Dette er jo fisking om situasjonen i familien. 

Skrevet

Tenker du selv at du er rette person til å jobbe med sårbare mennesker hvis du kommer til å masse fravær fra jobb? Jeg tenker nei. 

Anonymkode: a6a38...001

Skrevet

Du søker jobb som spes.ped og skal jobbe med barn som da får vedtak på X antall timer spes.ped og du har en del fravær, som igjen fører til at sårbare barn mister timene sine og kan i realiteten stå uten spes.ped? Har selv et barn med diagnose som gikk i lengre perioder uten å få spes.ped timene sine for s.p var sykemeldt av og på.. Du burde informere om det.

Anonymkode: 97877...272

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...